فیدلیتی بهمن موتور و حاشیه های پیش از ورود به بازار خودرو ایران

از دست ندهید

فیدلیتی بهمن موتور در اصل همان چری تیگو ۷ مدیران خودرو است. شاسی بلندی که پیش از آمدن به بازار خودرو ایران؛ حاشیه های بسیاری داشت و مدیران خودرو با ورود آن به بازار ایران مخالف بود. اما بسیاری از خودروسازان خصوصی برای حضورش سر و دست شکستند تا قرعه به نام بهمن موتور افتاد.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – فیدلیتی بهمن موتور در بازار خودرو کشور چین به نام JETOUR X70 و X70s شناخته می‌شود. برند JETOUR (جیتو در تلفظ چینی به معنای راه پیروزی است) در حقیقت زیر مجموعه گروه خودروسازی CHERY است.

این گروه خودروسازی زیر مجموعه های بسیاری دارد. برندهای Karry، اکسید (Exeed)، جتور (JETOUR)، Rely و Riich همگی زیر مجموعه چری هستند و هر کدام در بازارهای خاص، حضوری فعال دارند.

چرا Jetour برای بازار خودرو ایران مناسب بود؟

جتور پیش از آنکه تبدیل به فیدلیتی بهمن موتور شود، کشتی نجات بسیاری از خودروسازان خصوصی به شمار می رفت. از خودروسازی که خودروهای پیش فروش کرده‌اش روی آب مانده بود؛ تا خودروسازی که به بهانه مبارزه با تروریسم تحریم شده بود؛ همه و همه به دنبال این برند بودند.

البته مدیران خودرو را باید از این لیست خارج کرد. چرا که آنها به هیچ عنوان تمایل نداشتند برند جتور در ایران حضور داشته باشد. اما چرا خودروسازان خصوصی تا این اندازه به X70 و X70s علاقه‌مند شدند؟

فیدلیتی بهمن موتور
فیدلیتی بهمن موتور

جتور X70 و X70s برادرهای ناتنی چری تیگو ۷ بودند، و این یکی از مهمترین ویژگی های این برند در بازار ایران بود. تیگو ۷ از سال ها پیش در بازار کشورمان حضور داشته و دارد. همین امر موجب شده بود که علاوه بر شرکت مادر؛ بسیاری از واردکنندگان غیر رسمی هم قطعات فنی و خدماتی آن را به کشور وارد کنند.

در نتیجه؛ JETOUR X70 و X70s هیچ وقت در بازار ایران با مشکل کمبود قطعه مواجه نمی شدند. چرا که بحث تأمین قطعه و خدمات پس از فروش یکی از مهمترین چالش های دوران پس از تحریم بشمار می رفت.

یعنی اگر قدرت خرید این خودرو را داشتید و دارید؛ احتمال پیدا نکردن قطعات فنی و یدکی آن در بازار بسیار کم است. اما اینکه بتوانید به غیر از شرکت مادر به قطعات اصلی این خودرو دسترسی داشته باشید یا خیر، یک چالش همیشگی است.

از همین رو حتی خودروسازی که کل آمار تولید و فروش آن در طول تاریخ به اندازه تولید یک روز ایران خودرو هم نبود؛ پروژه JETOUR را استارت زده بود. البته این استارت زدن همراه با روشن شدن پروژه نبود!

حتی در صورت شکست این پروژه؛ مشتریان با کمبود قطعات یدکی مواجه نبودند. از همین رو خودروسازان ورشکسته اما به ظاهر فعال، می توانستند قطعات یدکی جتور را از بازار آزاد تهیه کرده و در نمایندگی های خود به فروش برسانند.

JETOUR با چند خودروساز خصوصی تعامل داشت

سال ها پیش از آنکه نام فیدلیتی بهمن موتور را بشنویم؛ هر کدام از خودروسازهای خصوصی بطور مخفیانه پروژه جتور را آغاز کرده بودند. البته آنها نمی دانستند که کمپانی مادر و افرادی که مسئول مستقیم ارتباط با برند مادر بودند، قصد محک زدن آنها را داشتند.

هر کدام از خودروسازهای خصوصی به نوعی شروع به تعریف پروژه برای جتور کردند. پرپزال های بسیاری برای کمپانی مادر ارسال شد. از حجم و توان تولید گرفته تا گستردگی خدمات پس از فروش و… هر کدام پرپزال های جداگانه ای بودند که روی میز مدیران جتور دیده می شدند.

هیچ کدام از خودروسازهای خصوصی نمی دانستند (یا شاید وانمود می کردند) که رقیب آنها هم به دنبال JETOUR است. از همین رو؛ در حالی که پروژه ها با جدیت فوق العاده ای دنبال می شد، به یکباره جتور با بهمن موتور حضورش در بازار خودرو ایران را اعلام کرد. درست در همین زمان بود که خودروسازان دیگر متوجه شدند تنها آنها نبودند که پروژه ورود این برند را دنبال می کردند.

واقع گرا باشیم. جتور هیچ وقت نمی توانست در صنایع خودروسازی کرمان حضور داشته باشد. چرا که آنجا محل حکم رانی JAC بود. مدیران خودرو هم قصد این را نداشت که رقیبی برای محصولات تیگو داشته باشد.

ایران خودرو و سایپا هم پروژه های ملی خود را دنبال می کردند. از جهتی دیگر؛ حضور جتور ممکن بود سرنوشت هایما، دانگ فنگ، چانگان و… را رقم بزند.

کارمانیا، ریگان خودرو، خودروسازان بم و… هم آنقدر درگیر مشکلات خودروهای معوق داشتند که حضور یک برند جدید؛ یک شکست جدید را هم به دنبال داشت. اما بهمن موتور برای جتور انتخاب مناسبی بود. سابقه عرضه خودروهای مزدا یک امتیاز ویژه برای این خودروساز خصوصی بود و هاوال و بسترن هم در مقایسه با سایر چینی ها انتخاب های خوبی بشمار می رفتند.

X70s و X70 چه جایگاهی در بازار خودرو چین داشتند؟

آمار های فروش نشان می دهند که این خودروها هیچ گاه در بازار خودرو چین محبوب نبودند. در سال ۲۰۱۸ میلادی، X70 و X70s به تعداد ۴۰/۰۰۹ دستگاه به فروش رفتند. البته این آمار در سال ۲۰۱۹ به ۱۲۸/۱۲۹ دستگاه رسید. اما جایگاه فروش این خودرو هیچ وقت در میان برترین های کشور چین نبود.

این خودرو در سال ۲۰۱۸ در جایگاه ۱۵۳ فروش خودرو در کشور چین قرار داشت. این رتبه در سال بعد وضعیت بهتری گرفت و به ۴۴ رسید. اما هیچ وقت در میان ده خودرو پر فروش بازار چین دیده نشد.

در سال ۲۰۲۰ نسل دوم X70 و X70s معرفی شدند. این خودرو X70 Plus نامیده می شود. کمپانی مادر امیدهای بسیاری به این خودرو داشت و در همان سال موفق شد ۸۵/۹۱۲ دستگاه از آن را در بازار چین به فروش برساند. این تعداد فروش برابر بود با کسب رده ۶۷ فروش خودرو در کشور چین.

می توان گفت که وضعیت X70 plus برای سال ۲۰۲۱ کمی بهتر بود. از آنجایی که هنوز به پایان سال جاری میلادی نرسیده ایم، هنوز آمار کلی فروش نسل دوم فیدلیتی بهمن موتور هم استخراج نشده است. البته آمار فروش ماه به ماه نمایانگر این است که X70 Plus تاکنون بیش از ۱۱۰/۰۰۰ دستگاه از این خودرو در چین تردد می کند.

این احتمال وجود دارد که بهمن موتور در سال های آتی نسل دوم این خودرو را به بازار ایران معرفی کند. احتمالاً زمانی این اتفاق رخ خواهد داد که نسل دوم آن هم در بازار چین به بازنشستگی رسیده است.

وجه اشتراک X70s و X70 با تیگو ۷

از آنجایی که این دو خودرو از یک پلتفرم بهره می برند، طبیعی است که مشخصات فنی نزدیکی داشته باشند. هر دوی این خودرو از موتور ۱۴۹۸ سی سی استفاده می کنند. موتور تیگو ۷ و فیدلیتی بهمن موتور هر دو مجهز به توربوشارژ هستند.

این موتور که با کد SQRE4T15 شناخته می شود می تواند تا ۱۵۶ اسب بخار نیرو و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور در اختیار راننده قرار دهد. البته این موتور در تیگو ۷ کمتر است و ۱۴۷ اسب بخار نیرو و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند.

مقایسه فیدلیتی بهمن موتور با چری تیگو 7
مقایسه فیدلیتی بهمن موتور با چری تیگو ۷

هر دوی آنها از گیربکس DCT خشک شش دنده استفاده می کنند. این گیربکس در تیگو ۷ باعث بروز مشکلاتی شده است. تقریباً تمامی خریداران این خودرو از داغ شدن جعبه دنده در جاده ها شکایت دارند. برای همین، لازم است مدتی در کناری توقف کرده تا دمای گیربکس به حالت عادی برگردد.

به همین جهت، احتمال بروز چنین مشکلی در فیدلیتی بهمن موتور هم وجود دارد. این احتمال زمانی بالا می رود که بدانیم فیدلیتی ۱۳۵ کیلوگرم از تیگو ۷ سنگین تر است.

برند JETOUR چه جایگاهی در کشور چین دارد؟

JETOUR در رده Semi-Premium برندهای چینی قرار دارد. رده ای که به غیر خودش، BYD، اکسید، Link&co و حتی WEY هم در آنجا ایستاده اند.

جالب است بدانید که برندهایی چون چری، هاوال، ام جی، GAC، هایما، بسترن و… در رده های بسیار پایین تری نسبت به JETOUR حضور دارند. پس می توان گفت که با خودرویی با کیفیت رو به رو هستیم. اما جالب است که براساس معیارهای ارزش برند، تیگو ۷ خودرو بی کیفیتی در برابر فیدلیتی بهمن موتور است.

فیدلیتی بهمن موتور چه حرف تازه ای در بازار ایران داشت؟

مهمترین برتری این خودرو در بازار خودرو ایران، مزیت هفت نفره بودن آن است. مزیتی که خودروهای BYD S7، جک S7 و… به عنوان شاسی بلندهای چینی به دنبال آن بودند، اما نتوانستند در این بازار حضور داشته باشند.

اگر به رقبای فیدلیتی بهمن موتور در بازار نگاه کنیم؛ با گزینه های بسیاری رو به رو نیستیم. KMC K7 کرمان موتور که همان جک S7 است مهمترین رقیب فیدلیتی بشمار می رود.

مقایسه فیدلیتی بهمن موتور و KMC K7
مقایسه فیدلیتی بهمن موتور و KMC K7

بد نیست نگاهی به وضعیت KMC K7 در بازار چین داشته باشیم. این خودرو در ابتدای سال ۲۰۲۰ در بازار چین دیده شد. در آن سال مجموع فروش آن ۶/۰۰۱ دستگاه بود. این رقم در مقایسه با فروش نزدیک به ۸۶ هزار دستگاهی فیدلیتی بهمن موتور؛ هیچ به حساب می آید.

از لحاظ ارزش برند هم، جک در گروه خودروسازان Low-Cost Budget یا اقتصادی قرار می گیرد. یعنی فیدلیتی خودرو ارزنده تری از لحاظ ارزش برند در مقابل KMC K7 است.

مقایسه فیدلیتی بهمن موتور با KMC K7 کرمان موتور
مقایسه فیدلیتی بهمن موتور با KMC K7 کرمان موتور

از منظر قیمتی، K7 در بازار چین در بازه ۴۳۱/۴۸۹/۰۰۰ تومان تا ۵۷۵/۶۳۹/۰۰۰ تومان قرار گرفته است. اما کرمان موتور رقم ۹۵۰ میلیون تومان را برای فروش این خودرو اعلام کرده است. قرار است اولین سری از این خودرو در این ماه به دست مشتریان برسد. البته برخی از نمایندگی ها این رقم را تا ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان نیز بالا برده اند.

مشخصات فنی

K7 به موتور ۱۴۹۹ سی سی مجهز است. یعنی همانند فیدلیتی در گروه ۱/۵ لیتری ها قرار می گیرد. قدرت خروجی این موتور با کد HFC4GC1.6E برابر با ۱۷۴ اسب بخار و ۲۵۱ نیوتن متر گشتاور است. این ارقام K7 را برتر از فیدلیتی نشان می دهد.

هر دو خودرو مجهز به گیربکس DCT هستند. همانطور که گفته شد فیدلیتی بهمن موتور از سری دوکلاچه های خشک است. اما K7 مجهز به ورژن تر (خیس) این گیربکس است که شرایط رانندگی بهتری را در اختیار راننده قرار می دهد. هر دو خودرو هم شش دنده هستند. البته نباید فراموش کنیم که درباره گیربکس های DCT چینی صحبت می کنیم. پس نباید انتظار عملکردی مانند گیربکس DCT ب ام و را داشته باشیم!

هر دو خودرو با ۴ ایربگ در بازار ایران حضور دارند. در مقام مقایسه باید گفت خودرویی چون SWM G01 با ۱۰ ایربگ فروخته می شود که حداقل روی کاغذ امنیت بیشتری نیست به فیدلیتی بهمن موتور و K7 کرمان موتور دارد.

مهمترین ویژگی فیدلیتی، هفت نفره بودن آن است. امتیازی که K7 از آن برخوردار نیست. همچنین شما می توانید برای فیدلیتی رینگ های ۲۰ اینچی را سفارش دهید. این در حالی است که K7 با رینگ های ۱۸ اینچی فروخته می شود.

فیدلیتی بخریم یا K7؟

بهمن موتور فیدلیتی را در جدیدترین شرایط فروش خود، ۷۳۵ میلیون تومان قیمت گذاری کرده است. رقمی که نزدیک به هشتاد میلیون تومان از شرایط فروش قبلی بالاتر است.

در مقابل K7 کرمان موتور با رقم ۹۵۰ میلیون تومان قرار است به دست مشتری برسد. البته باید توجه داشت که اینها تنها قیمت های کارخانه هستند و هر دو خودرو در بازار آزاد به ارقامی بالاتر از یک میلیارد تومان رسیده اند.

از این حقیقت نمی توان گذشت که عملکرد کرمان موتور در برابر بهمن موتور چه در دوران تحریم و چه قبل از آن بهتر بوده است. در روزهایی که بهمن موتور با مشکلات عرضه هاوال و بسترن رو به رو بود، کرمان موتور محصولات جک را در بازار ایران به روز می کرد.

از همین رو می توان گفت که احتمالاً بازار K7 بهتر از فیدلیتی خواهد بود. اما هر دو خودرو نیازمند تثبیت قیمت خود در بازار هستند. تا زمانی که این دو خودرو با قیمت های منطقی به دست مشتریان نرسند، نمی توان عنوان کرد که کدام خودرو در مقابل دیگری ارزش خرید دارد.

اما اگر به دنبال خودرویی شاسی بلند در حدود قیمتی یک میلیارد تومن هستید، قطعاً گزینه های کره ای و ژاپنی بهتر از چینی های بازار ایران هستند. خودروهایی چون هیوندای توسان یا حتی میتسوبیشی ASX انتخاب های بهتری در برابر چینی های بی نام و نشان هستند.

از یاد نبریم که چینی ها احتمال دارد به یکباره از صفحه روزگار محو شوند. اتفاقی که درباره برندی چون برلیانس افتاد و این خودروساز اکنون زیر سِرم ب ام و در بازار چین مشغول فعالیت است.

بیشتر بخوانید:

دلیل تاخیر در تولید خودرو سایپا آریا / موتور محصول جدید سایپا چیست؟

جایگزین پراید در راه بازار / از خودرو ارزان ایران خودرو چه می‌دانیم




6 دیدگاه

  1. خودرو های چینی تا دو سه سال خوبند و بعد دیگه جز درد سر چیز دیگری نیستند . اینها رامقایسه کنید با ویتارا که از نظر قیمت تقریبامشابه هستند و لی اصلا قابل قیاس نیستند .یک ویتارا تا ۱۰ ۱۵ سال عالی جواب میده .برند ژاپنی کجا چینی کجا؟

  2. تورو خدا ماشین چینی نخرید. درست هست ماشین ایرانی هم ارزش ندارند ولی ماشین چینی ظاهر قشنگی داره و باطنش خراب.کاپوت ماشین کره ای بزن بالا و کاپوت ماشین چینی و مقایسه کنید.موتور کره ای شاید چند صد کیلو باشه ولی موتور چینی ۲۰ کیلو هم نیست. پولتون پفک بخرید بهتره تا ماشین چینی

  3. اتومبیل های چینی، این شانس رو به من دادن تا سوار یه ماشین شبیه ماشین های خوب کره ای بشم،
    من چهر سال جک اس تری داشتم، خیلی راضی بود، و از سپاریش لذت بردم، و آلان هم فیدلیتی دارم، و دارم از سپاریش لذت میبرم، زود دیر میشه، کو حالا تا بخوام پولدار بشم ماشین کره ای یا ژاپنی سوار بشم

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط