دیگنیتی بهمن موتور در بازار خودرو چین مشتری دارد؟

از دست ندهید

دیگنیتی بهمن موتور امسال در بازار چین کمترین میزان فروش را تجربه کرد. این کراس اوور یکی از محصولات دانگ فنگ بوده و این خودروساز چینی برندیست که تاکنون به هیچ کدام از خودروسازهای داخلی «نه» نگفته است. تقریباً تمام خودروسازان داخلی ایران تجربه همکاری با این برند را داشته اند و حداقل یک محصول را در سبد تولیدات خود قرار داده اند. بهمن موتور هم پیرو همین قانون نانوشته دانگ فنگ Fengguang ix5 به خط تولید خود آورد تا از قافله عقب نماند.

دیگنیتی بهمن موتور
دیگنیتی بهمن موتور

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – پیش از آنکه به وضعیت دانگ فنگ در بازار خودرو چین نگاهی داشته باشیم، بهتر است بدانیم این خودروساز چینی در بازار ایران مشغول چه کارهایی است. این برند چینی برای ما کاملاً آشناست. از محصولات باری و تجاری گرفته تا خودروهای سواری و… محصولات دانگ فنگ را در جاده های ایران مشاهده کرده ایم.

دانگ فنگ با کدام خودروسازان داخی کار می کند؟

شاید پاسخ به این پرسش کمی خنده دار باشد. همانطور که پژو و سیتروئن زمانی شرکای ایران خودرو و سایپا بشمار می رفتند؛ دانگ فنگ هم به نوعی شریک تجاری تمام خودروسازان داخلی ایران است.

مدل Joyear X5 این برند در خودروسازی فردا با نام SX5 عرضه می شود. خودرویی قدیمی که در سال ۲۰۱۵ تنها ۱۲/۹۶۶ عدد از آن در کشور چین فروخته شد و پس از آن هیچ نشانه ای از این خودرو وجود ندارد.

وانت ریچ دانگ فنگ در پارس خودرو دیده شد. خودرویی که قرار بود جای خالی نیسان پیک آپ را پر کند؛ اما نتوانست نظر خریداران را جلب کند. Dongfeng SX6 هم به جمع خودروسازان فردا پیوسته تا این خودروساز به مونتاژ محصولات دیروز دانگ فنگ ادامه دهد. جالب است بدانید آخرین آمار فروش این خودرو در بازار چین مربوط به سال ۲۰۱۸ است که ۱۴/۳۵۳ دستگاه را شامل می شد.

خودرو SX6 هم به عنوان یک کراس اوور هفت نفره قرار بود در خودروسازی فردا حضور داشته باشد. البته ظاهراً نام و نشان این محصول از سایت رسمی فردا موتورز حذف شده است.

از خودروسازان ملی تا مونتاژکنندگان خصوصی

Dongfeng T5 EVO خودرویی است که سر و صدای زیادی در بازار خودرو ایران به پا کرده است. این خودرو قرار است با نام لاماری به بازار عرضه شود. برندی که زیر مجموعه آرین موتور است و جزء محصولات نادر و به روز دانگ فنگ در ایران بشمار می رود.

سدان Fengshen D53 خودرویی است که شایعه حضورش در بهمن موتور شنیده می شود. خودرویی که ۱۹/۰۱۶ دستگاه از آن در سال ۲۰۲۰ در کشور چین به فروش رفته بود. این سدان بنا بر شایعات پیش بینی می شود جانشین فاو بسترن باشد و احتمالاً با نام آئولوس در ایران دیده خواهد شد.

هاچ بک Fengshen H30 محصولی است که نیاز به معرفی ندارد. خودرویی که زمانی ایران خودرو آن را تولید می کرد و به دلیل اشتراکات فنی بسیار با پژو ۲۰۶ موفق هم ظاهر شد. البته که این خودرو از ظاهر به شدت قدیمی خود رنج می برد. اما گیربکس اتوماتیک آن مشکلات جعبه دنده خودکار ۲۰۶ را نداشت و همین یک نکته بسیار مهم برای آن بشمار می رفت.

DongFeng S30 هم به عنوان مدل سدان H30 کراس قرار بود در ایران خودرو تولید شود. اما تنها چند نمونه اندک از این خودرو در خیابان ها مشاهده شد که بیشتر آنها هم خودروهای امدادی شرکت بودند.

دانگ فنگ خودروهای به روز به ایران نمی دهد

دانگ فنگ کاملاً به بازار خودرو ایران علاقه‌مند است. البته بر حسب شنیده ها؛ هیچ وقت خودروهای به روز این برند در خیابان های ایران دیده نخواهند شد. چرا که این خودروساز چینی ترجیح می دهد که خودروهای به روز خود را در سایر بازارها به فروش برساند. این مورد را می توان از نحوه فعالیت دانگ فنگ با خودروسازان ایرانی متوجه شد.

تنها استثنا این قانون نانوشته، مدل T5 ایوو است. خودرویی که در حال حاضر به روز محسوب می شود، اما احتمالاً تا زمانی که دانگ فنگ تصمیم نهایی را نگرفته در ایران دیده نخواهد شد.

وضعیت دیگنیتی بهمن موتور در بازار خودرو چین چگونه است؟

براساس آمار منتشر شده در کشور چین؛ دیگنیتی بهمن موتور در سال جاری میلادی؛ ۵/۱۳۲ مشتری پیدا کرده است. این آمار به ما نشان می دهد که دیگنیتی بهمن موتور در جایگاه ۳۹۶ فروش در میان خودروهای چینی در کشور مادر قرار دارد.

دیگنیتی بهمن موتور
دیگنیتی بهمن موتور

آمار ها نشان می دهد که سال ۲۰۱۹ برای این خودرو از لحاظ فروش رویایی محسوب می شد. دانگ فنگ در آن سال موفق شده بود تا ۱۶/۲۱۳ دستگاه از این خودرو را به فروش برساند. اما باز هم ix5 در رده پر فروش های چین حضور نداشت. بالاترین رده ای که این خودرو توانست در زمینه فروش در سال ۲۰۱۹ بدست آورد، رتبه ۲۴۹ بود.

در سال ۲۰۱۸ هم رقم فروش آن در کشور چین ۸/۶۸۹ دستگاه بود. این تعداد فروش ix5 را به جایگاه ۳۴۱ فروش رسانده بود.

تعداد فروش ix5 در سال ۲۰۲۱

از آنجایی که هنوز به پایان سال ۲۰۲۱ نرسیده ایم، لازم است آمار فروش دیگنیتی بهمن موتور را در بازار چین بصورت ماه به ماه بررسی کنیم.

در ماه بهمن سال ۱۳۹۹ تعداد ۲۲۶ دستگاه از این خودرو در چین فروخته شد. این میزان در اسفند ماه سال گذشته به ۱۰۸ دستگاه رسید.

دیگنیتی بهمن موتور
دیگنیتی بهمن موتور

وضعیت در فروردین ماه ۱۴۰۰ برای دیگنیتی بهمن موتور بهتر شد. چرا که فروش ۱۴۴ دستگاهی از آن نسبت به اسفند ماه روند بهتری را نشان می داد. اما این وضعیت در اردیبهشت ماه تداوم نیافت. ix5 در دومین ماه سال جاری تنها ۸۰ مشتری داشت که از این لحاظ به رتبه ۲۳۷ فروش در بازار چین سقوط کرده بود.

در خرداد ماه دانگ فنگ رشد فروش این خودرو را به چشم دید. در اولین ماه تابستان ix5 به فروش ۳۶۲ دستگاهی رسید، اما این فروش در تیر ماه تکرار نشد و تنها ۲۴۲ مشتری برای دیگنیتی بهمن موتور در چین پیدا شد.

دیگنیتی بهمن موتور در مرداد ماه رکورد زد!

در مرداد ماه ۱۴۰۰ فروش این خودرو رکورد زد. ۵۷۰ دستگاه از این شاسی بلند چینی در بازار کشور مبدا فروخته شد. رقمی که هیچ وقت دیگر تکرار نشد و در شهریور ماه فروش این خودرو تنها ۸۳ دستگاه بود.

در نخستین ماه پاییزی ۳۳۷ چینی مشتاق خرید ix5 بودند و این روند با فروش ۵۲۸ دستگاه در آبان ماه افزایش میزان خریداران را نشان می داد. هنوز آماری درباره تعداد فروش آذر ماه منتشر نشده است. اما می توان گفت که دیگنیتی بهمن موتور تاکنون به فروش ۲/۶۸۰ دستگاهی رسیده است. آماری که اصلاً چشمگیر نیست.

حتی اگر فروش ۳/۵۰۰ دستگاهی را از این خودرو تا پایان سال ۲۰۲۱ متصور شویم، می توان گفت که میزان فروش دیگنیتی بهمن موتور در بازار چین افتضاح است.

رقبای دیگنیتی را بشناسیم

دیگنیتی بهمن موتور به عنوان یک شاسی بلند کوپه در کلاس خود هیچ رقیبی ندارد. اما از آنجایی که متر و مقیاس در بازار خودرو ایران، کلاس خودرو نیست؛ می توان چری تیگو ۷ را مهمترین رقیب این خودرو قلمداد کرد.

از آنجایی که تیگو ۷ برادر ناتنی فیدلیتی بشمار می رود، در حقیقت بهمن موتور خودروهایی را به بازار معرفی کرده است که هر کدام رقیب دیگری هستند.

این سیاست فروش شاید نشأت گرفته از این موضوع باشد که اگر هر کدام از این برندها روزی از گروه بهمن خارج شدند، دیگری همچنان در این بازار فروش پر مخاطب نام گروه بهمن را زنده نگه دارد.

دیگنیتی یا تیگو ۷؟

در مقایسه ظاهری؛ دیگنیتی بهمن موتور کاملاً خودرویی به روز تر از چری تیگو ۷ مدیران خودرو است. کراس اووری که زوایای جدیدی برای مشتری ایرانی به نمایش می گذارد و به هیچ عنوان نمی توان آن را برخلاف فیدلیتی، تکراری نامید.

چهار کیسه هوا، ترمز پارک برقی، نمایشگر لمسی ۱۰/۲۵ اینچی در کنسول میانی، سقف پانورامیک، اتوهلد، تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل، سامانه ورود بدون کلید، دوربین ۳۶۰ درجه، تریم داخلی چرم و… از جمله امکانات مهم دیگنیتی بهمن موتور محسوب می شوند. امکاناتی که در بازار جهانی پیش پا افتاده قلمداد شده و چیز جدیدی حتی برای مخاطب ایرانی هم بشمار نمی آیند.

چری تیگو ۷ شش کیسه هوا دارد. نمایشگر ۹ اینچی آن از دیگنیتی کوچک تر است اما گرمکن صندلی های جلو برای آن یک امتیاز ویژه محسوب می شود. از طرفی دیگر دیگنیتی مجهز به دوربین ثبت وقایع است که شاید اصلاً از آن استفاده نشود. اما به هر حال فروشندگان خودرو از آن به عنوان یک آپشن مهم یاد می کنند.

مقایسه فنی

در بحث قوای محرکه این دو خودرو باید گفت که هر دو در کلاس ۱/۵ لیتری های توربو چینی قرار می گیرند. موتور تیگو ۷ قادر است ۱۴۷ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. اعدادی که نتیجه کارکرد موتور دیگنیتی بهمن موتور هستند هم چندان تفاوتی با تیگو ۷ ندارند.

توان موتور دیگنیتی با تیگو ۷ برابر است. اما گشتاور آن ۱۰ نیوتن متر بیشتر است. در مقایسه گیربکس ها وضعیت بحرانی تر می شود. از طرفی جعبه دنده CVT دیگنیتی گشتاور بیشتر موتور آن را بی اثر می کند و در مقابل گیربکس تیگو ۷ از نوع DCT خشک بوده که مشکلات بسیاری دارد.

در حقیقت شما اگر زمان سفر تهران تا چالوس را با تیگو ۷ حدود چهار ساعت محاسبه کنید، باید به این زمان ۱۵ دقیقه جهت توقف و استراحت برای خنک شدن گیربکس آن اضافه کنید!

در مقام مقایسه باید پذیرفت که کیفیت قطعات تیگو در مقایسه با دیگنیتی پایین تر است. ظاهر قدیمی تیگو هفت هم شانس رقابت  با دیگنیتی را از دست داده، اما بازار دست دوم بهتر تیگو ۷ نسبت به دیگنیتی وضعیت بهتری دارد.

در حال حاضر قیمت دیگنیتی بهمن موتور ۷۹۵ میلیون تومان است. اما در آگهی های سایت های سبز و قرمز این خودرو در ارقامی نزدیک به ۱/۲۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان به فروش گذاشته شده اند.

پس اگر احیاناً به کار خرید و فروش خودرو مشغول هستید، تیگو ۷ همچنان برای امرار معاش شما گزینه بهتری است. اما دیگنیتی هم با اختلاف قیمت کارخانه و بازارش وسوسه انگیز به نظر می رسد. اما اگر اصطلاحاً مصرف کننده هستید، گزینه های کره ای و ژاپنی بازار، عمر طولانی تر و کیفیت بیشتری را در اختیار شما قرار می دهند.

وضعیت بهمن موتور چگونه است؟

براساس گزارش تولید و فروش شرکت بهمن موتور، این خودروساز خصوصی تا پایان مهر ماه ۱۴۰۰ جمعاً ۳/۵۷۹ دستگاه خودرو سواری (شامل فیدلیتی، دیگنیتی و بسترن B30) و ۹/۳۹۱ دستگاه وانت (شامل کاپرا دو، کارا تک کابین و دو کابین) تولید کرده است.

از این تعداد تولید شده ۳/۰۲۱ دستگاه خودرو سواری به فروش رسیده است که گزارش بهمن موتور مبلغ فروش خالص ۱۸/۴۷۲/۶۸۲ میلیون ریالی را نشان می دهد. در گروه وانت ها هم از ۹/۳۹۱ دستگاه تولیدی، ۹/۴۳۲ دستگاه به فروش رفته که نشان می دهد بخشی از وانت های فروخته شده در سال جاری، از سال گذشته در انبار بهمن موتور موجود بوده اند.

اگر در شرایط ایده‌آل تعداد ۳/۰۲۱ دستگاه خودرو سواری فروش رفته این خودروساز در شش ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ را بر سه تقسیم کنیم (بهمن موتور سه محصول سواری دارد) سهم هر محصول تنها ۱/۰۰۷ دستگاه خواهد بود.

یعنی در خوشبینانه ترین حالت ممکن، دیگنیتی ۱/۰۰۷ عدد در شش ماهه ابتدایی سال جاری مشتری داشته است. رقمی که حتی در مقایسه با بازار چین هم ناامیدکننده است.

اگر تصور کنیم که این رقم تا پایان سال جاری دو برابر می شود؛ باز هم رقم ۲/۰۱۴ دستگاهی از فروش ۳/۵۰۰ دستگاهی بازار چین پایین تر خواهد بود.

فعالیت بهمن موتور متوقف شده است؟

گزارش مالی میان دوره ای بهمن موتور منتهی به ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ موضوعات مهمی را به ما نشان می دهد. در بخش «تأکید بر مطلب خاص» این گزارش عنوان شده است که: «فعالیت های اصلی شرکت در حال حاضر متوقف شده و با توجه به سیاست ها و تصمیمات گروه بهمن مقرر گردیده تا شروع مجدد فعالیت مرتبط با اساسنامه، در حال حاضر صرفاً سرمایه گذاری در سهام شرکت بهمن دیزل و پیگیری وصول مطالبات نماید.»

اما نکته مهمتر در بخش اعلام تعداد کارکنان این خودروساز خصوصی است. آنطور که بهمن موتور در گزارش مالی دوره شش ماهه ابتدای امسال آورده است؛ این خودروساز دارای نیروی کار تمام وقت نبوده و حسب مورد از خدمات کارکنان سایر شرکت های گروه استفاده می کند.

 

بیشتر بخوانید:

فیدلیتی بهمن موتور و حاشیه های پیش از ورود به بازار خودرو ایران

جایگزین پراید در راه بازار / از خودرو ارزان ایران خودرو چه می‌دانیم

دلیل تاخیر در تولید خودرو سایپا آریا / موتور محصول جدید سایپا چیست؟




11 دیدگاه

  1. فقط باید تاسف خورد از این کیفیت و این قیمت سنگین و این گروگانگیری مردم توسط خودرو سازان و سوء استفاده شان از قطع واردات خودرو و قیمت ارز …
    فقط باید نخرید …

  2. خودروهای چینی اگر در چین مشتری داشتن ،به ایران نمی آوردن و با پررویی تمام با این قیمت گزاف نمیفروختن !
    در حیرتم از مردم کشور خودمون که اگر چینی ها همین دیگنیتی یا فیدلیتی و یا چری۷ را به قیمت ۲میلیارد تومان هم بفروشند، میخرند!!!

      • من پول داشتم نمیخریدم ماشین خودمون چیش کمه دست صاحبش بود الان اینو نمی گفتی یه زمانی اومدن از ما کامیون بخرند همین چینی ها و ما نفروختیم

    • چی بخرن؟آیا واردات هست که کسی از برندهای کشورهای صاحب صنعت خودرو بخره؟خب مجبوریم که خودروی صفری که موجوده بخریم،شاید کسی دوست نداره خودروی دست دوم بخره و فعلا توی قحطی واردات،مردم مجبورند،میفهمی یانه؟نمیدونم چرا بعضی ها نمی‌خوان بفهمن.

  3. برادر از سال ۹۷ گفتید نخرید ، ارزش نداره ما هم نخریدیم ، الان با اون پول پراید هم نمیدن ،

  4. یک ضرب مثل لبنانی هست که میگن به هوا گفتن از ادم خوشد میاد جواب داد چیز دیگه ای هم هست حالا حکایت ملت ایران هست

  5. ما از مسعولین می خواهم وارد کانندگان و فروشندگان خودروهای چینی را به مردم معرفی کنید مردم بشناسن این ها در شراط اقتصادیی فروپاشی بازار خودرو خوب سوه استفاده می کنن مگن قیمت خودرو چینی بلا نیست ما اگر ارزان بفرشیم خودرو هایی داخلی را کسی نمی خری

  6. برید از اونا بپرسید که کشور ایران را از یک کشور درجه یک به کشور درجه سه تبدیل کردند که چین هم دیگه ما را آدم حساب نمی کند دست ملا ها را اونها هم‌خونده اند

  7. آخه مگه کسی زورش میرسه خودرو کره ای وژاپنی حتی دست دوم بخره ناچاریم اشغال چینی بخریم اونم اگه قسمت بشه بااین رانت وباندوباند بازیها

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط