موتور سایپا آریا سه سیلندر است / همراه مشخصات فنی موتور تیوان

از دست ندهید

شرکت تیوان زیر مجموعه گروه بهمن نسل جدید موتورهای سه سیلندر ایرانی که با همکاری شرکت AVL اتریش ساخته شده است را معرفی کرد، موتور سایپا آریا از این نوع خواهد بود. اما موتور تیوان چه خصوصیت‌های فنی دارد؟

بیت ران –  فروردین ۱۴۰۰ شرکت تیوان زیر مجموعه گروه بهمن، خط تولید موتورهای سه سیلندرش را افتتاح کرد.

این خط تولید ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار موتور در سال را دارد.

موتورهای ساخته شده در گام اول سه و چهار سیلندر است و قدرتی بین ۷۵ تا ۱۵۵ اسب بخار دارد.

بنابر اعلام سازنده، تیراژ تولید در سال جاری ۲۰ هزار دستگاه است و در سال آینده به ۷۵ هزار دستگاه خواهد رسید.

موتور سایپا آریا سه سیلندر شد / همراه مشخصات فنی موتور تیوانموتورهای تولیدی در سال ۱۴۰۰ در محصولات گروه بهمن استفاده خواهد شد و در سال آینده دو موتور سه سیلندر یکی برای شاهین و دیگری برای آریا استفاده خواهند شد.

موتورهای سه سیلندر این شرکت دارای قدرت ۷۵ ، ۱۲۰ و ۱۴۳ اسب بخاری هستند. نوع ۱۲۰ اسب بخاری قرار است در آینده در خودرو شاهین و نوع ۱۴۳ اسب بخاری در خودرو سایپا آریا استفاده شود.

موتور سایپا آریا سه سیلندر شد / همراه مشخصات فنی موتور تیوان
موتور سایپا آریا سه سیلندر شد / همراه مشخصات فنی موتور تیوان

موتور آریا سه سیلندر و دارای حجم  یک لیتری است و با قدرت ۱۴۳ اسب بخار دارای فناوری پاشش مستقیم سوخت،توربوشارژ و سیستم زمانبندی متغییر سوپاپ است.

مراحل ساخت داخل

بر اساس اعلام سازنده ریخته‌گری و ماشین‌کاری تمامی قطعات اصلی موتور مانند بلوک، سرسیلندر، میل‌لنگ در داخل ایران انجام می شود گفته شده است عمق ساخت این موتورها به بالای ۸۰ درصد رسیده است.

قطعات ریخته‌گری  این موتور به وسیله  شرکت پارس رایزن تولید می‌شود  شرکت کروز هم قطعات الکترونیک و EMS  این موتور را تولید می کند ساخت قطعات پلاستیکی، سیستم سوخت و کاتالیست  هم به وسیله   شرکت رایزکو انجام می شود.

استاندارد آلایندگی موتورهای تولیدی یورو شش است و ادعا شده است که مصرف سوخت خودروهایی با وزن مناسب با این موتورها می‌تواند حدود پنج  لیتر در صد کیلومتر باشد.

این موتورهای سه سیلندر قابلیت سازگار شدن با موتورهای هیبریدی را هم در آینده دارند.

شرکت تیوان با  همکاری دانشگاه تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قصد دارند تا به توسعه خودروهای هیبریدی با استفاده از نسل جدید موتورهای سه سیلندر ساخته شده در این شرکت بپردازند.

جزئیاتی از تولید فیدلیتی

گفتنی است پیشتر بیوک علیمرادلو مدیرعامل گروه بهمن به بیت ران گفته بود: «پلت‌فرم فیدلیتی توسط شرکت بهمن موتور خریداری شد. اکنون مالکیت معنوی این پلت‌فرم متعلق به ماست و امکان تولید خودروی جدید بر اساس آن را داریم.

تولید فیدلیتی با درصد داخلی سازی بالای ۵۰ درصد آغاز شده است و از همه قطعه سازان دعوت کردیم تا در جهت داخلی سازی قطعات فیدلیتی، با ما همکاری کنند.

ما در حال شکل دهی به مراکز طراحی هستیم. واحد مهندسی در بخش خودروهای تجاری در حال گسترش است.  جهت جذب دانش روز، در آینده دفاتری را نیز در خارج از کشور تاسیس خواهیم کرد.

در بخش خودروهای سواری نیز در مرحله اول بحث خودکفایی پلتفرم فیدلیتی را داریم. در مراحل بعد، طراحی و تولید خودروهای مختلف روی این پلتفرم فیدلیتی صورت می گیرد.»

بیشتر بخوانید:

بررسی فنی و ظاهری فیدلیتی خودرو جدید گروه بهمن و مقایسه آن با دیگنیتی

دیگنیتی دانگ فنگ ix5 محصول جدید بهمن + مشخصات فنی و تصاویر

شرکت بهمن با خودرو فیدلیتی، برای سایپا و ایران خودرو خط و نشان کشید

همه چیز درباره روغن موتور کاسترول + وضعیت کاسترول در ایران

خودرو سایپا شاهین دوباره آتش گرفت / علت آتش سوزی محصول سایپا چیست؟

بدنه خودرو شاهین ، کوییک جدید و آریا چگونه تولید می شود؟

موتور TU5 ، EF7 و TU5پلاس بررسی شد؛ کدام موتور خودرو بهتر است؟

از طراحی نادر تا قوی‌ترین موتور سیکلت ایران

موتور جدید کامیون های ایران خودرو دیزل




12 دیدگاه

  1. الحق و انصاف گروه بهمن همیشه از نظر کیفی و توسعه محصولات دیدگاه متفاوت تر و بهتری نسبت به سایر خودرو سازان کشور داشته
    امیدوارم تو این راه موفق باشن

    • گروه بهمن دولتی یا خصولتی نیست دست دولت ها و اقا زاده ازش کوتاهه. پس پیشرفت میکنه. قراره یک گروه خودروسازی بزرگ دیگه ب اسم گروه چکاد با پلتفرم مدرن تعاون وارد بازار خودرو بشه و تبدیل ب قطب سوم خودروسازی کشور بشه.ماه عسل ایران خودرو و سایپا در حال اتمامه.البته همه مشکلات صنعت خودرو با اتفاقات حل نمیشه چون فقط یکی از مشکلات این صنعت انحصار هست.

      • علاوه بر بهمن و آریان خودرو (چکاد)، کرمان موتور هم کم کم داره وارد حوزه خودروسازی میشه و با بومی کردن قطعات j4 و با همکاری شرکت عظیم مپنا میخواد خودروی برقی بسازه و دفاتر طراحی هم ایجاد کرده. انشاالله آینده صنعت خودروی ایران روشن است.

    • مافیای کروز سهام بهمن را خریدن بعد مزدا را به خاطر استحلاک پایین از چرخه خارج کردن

  2. پیشرفت خوبی هست اما چند سوال!
    آیا بنزین بی کیفیت ایران برای این پیشرانه که یورو۶ می باشد مناسب هست؟
    از لحاظ استهلاک چطور این پیشرانه ها نسب به پیشرانه های تنفس طبیعی چه فرقی دارن؟

  3. چرا شما ناراحتی این چه وضعه گزارش نوشتنه یکم شوق نداری متاسفم واستون کاش یکم وطن دوست بودید اگه اینو ترکیه ساخته بوود شهرونداش عکس موتورش تتو میکردن رو بازوشون از سر شوق انگار ناراحتی ایران عزیز پیشرفت میکنه

    • خیلی هم گزارش خوبی هست و بی طرف و دور از تعصبات افراطی، حالا شاید شما به تملق و مبالغه علاقه داشتی باشی ولی بیتران در این گزارش خیلی عادی خبر درج کرده، فردا همین سه سیلندر روی آریا با۳۲۰ میلیون قیمت نصب کردن بازهم بیا از غرور ملی و این جفنگیات بگو

  4. بهترین ماشین هم تولید کنند وقتی مردم نتونن مقایسه بکنن فایده ای نداره…باید سرمایه گذارهای خارجی وارد کشور شوند و رقابت واقعی اتفاق بیوفته.

  5. سلام سلام خودرو فیدیلیتی برای سایپا و ایران خودرو خط و نشان نکشیده است و همه شرکت ها با هم همکار هستیم

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط