مزدا ۳ نیو یا هیوندای اکسنت ؛ کدام را بخریم؟ / بررسی خودرو

از دست ندهید

برای اینکه بدانیم مزدا ۳ نیو بخریم یا هیوندای اکسنت ، به بررسی این دو خودرو پرداخته ایم تا معایب و مزایای آنها را مقایسه کنیم. کدام یک برای خرید مناسب تر است؟

بیت ران – مزدا ۳ نیو بخرم یا هیوندای اکسنت ؟ این سوال احتمالا در ذهن بعضی مشتریان که به دنبال خرید یک سدان جمع‌وجور شهری هستند، به وجود خواهد آمد.

هر دو سدان مورد نظر مزیت‌های خاص خود را دارند و به همین دلیل هم بعضی خریداران در انتخاب یکی از آنها شک و تردید پیدا خواهند کرد.

به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا به سراغ مزدا ۳ نیو تیپ چهار و هیوندای اکسنت کرمان موتور برویم تا ببینیم کدام یک از این دو سدان مونتاژی ارزش خرید بیشتری دارند؟

مقایسه هیوندای اکسنت با مزدا ۳

در ادامه به بررسی هیوندای اکسنت و مزدا ۳ نیو از نظر مشخصات فنی، امکانات رفاهی و آپشن‌ها و … خواهیم پرداخت، همراه ما باشید.

بررسی خودرو مزدا ۳ نیو

بررسی مزدا 3 نیو
 خودرو مزدا ۳ نیو

مزدا ۳ نیو در سال ۸۹ جایگزین نسل اول این خودرو در کارخانه بهمن موتور شد و در قالب تیپ‌های مختلف به دست مشتریان ایرانی رسید. مزدا ۳ تیپ ۴ به‌عنوان نسخه فول آپشن این خانواده تا سال ۹۸ توسط گروه خودروسازی بهمن به بازار کشورمان ارائه شد و پس از آن به دلیل شروع تحریم‌ها و تعلیق همکاری شرکت مزدا با شریک ایرانی، این سدان ژاپنی به ایستگاه آخر خود در ایران رسید.

مزدا 3 نیو بخریم یا هیوندای اکسنت؟
 خودرو مزدا ۳ جدید

مزدا ۳ نیو از ظاهری نسبتا اسپرت و جوان‌پسند سود می‌برد و پس از سال‌ها همچنان می‌تواند نیازهای بصری عمده مشتریان ایرانی را تا حد زیادی برآورده سازد. اما طرح کابین این خودرو برای مشتریان امروزی دیگر تقریبا قدیمی شده و ‌نمی‌توان چندان روی جذابیت داخلی این ماشین ژاپنی حساب ویژه‌ای باز کرد.

خودرو مزدا ۳ در بخش فنی خود یک پیشرانه نسبتا سرحال‌تر دو لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر به قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۱۸۷ نیوتن متر را به خدمت گرفته و به‌واسطه یک گیربکس ۵ دنده اتوماتیک، شتاب ۰ تا ۱۰۰ حدود ۹.۲ ثانیه را ارائه می‌دهد.

بیشترین سرعت این خودرو ۱۲۶۰ کیلوگرمی به ۲۰۴ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به طور متوسط در هر ۱۰۰ کیلومتر نیز ۷.۶ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

امکانات رفاهی مزدا 3 نیو
کابین مزدا ۳ نیو
این مدل از مزدا چه دارد؟

از جمله شاخص‌ترین تجهیزاتی که در مزدا ۳ نیو تیپ ۴ به کار گرفته ‌شده است می‌توان به کروز کنترل، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، سنسور پارک عقب، سنسور باران، اتولایت، تنظیم ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ‌های مه شکن جلو و عقب، چراغ چرخشی در سرپیچ، سیستم شستشوی چراغ‌ها، فرمان الکترو هیدرولیک ۴ حالته با دکمه‌های کنترل و پدال شیفتر، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، نمایشگر لمسی، نویگیشن، دوربین عقب ویژه مدل ۹۷، بلوتوث، شش عدد کیسه هوا، پشت سری فعال، ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، تهویه اتوماتیک دوگانه، صندلی راننده ۶ حالته برقی، صندلی سرنشین ۴ حالته دستی، گرمکن صندلی‌های جلو، خروجی برق ۱۲ ولت، روکش صندلی چرمی، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن سانروف و آینه وسط الکتروکرومیک اشاره کرد.

بررسی خودرو هیوندای اکسنت کرمان موتور

بررسی هیوندای اکسنت
هیوندای اکسنت

در ادامه مقاله ” مزدا ۳ نیو بخرم یا هیوندای اکسنت؟ ” به سراغ بررسی هیوندای اکسنت می‌رویم. شرکت کرمان موتور در سال ۹۶ مونتاژ هیوندای اکسنت نسل چهارم نسخه فیس‌لیفت را آغاز کرد که البته پیش از آن به صورت وارداتی نیز در بازار ما حضور پیدا کرده بود.

هیوندای اکسنت کرمان موتور از لحاظ طراحی ظاهری تقریبا جلوه ملایم‌تری نسبت به مزدا ۳ دارد و المان‌های اسپرت و جوان‌پسند در ظاهر آن کمتر به چشم می‌خورد. این ویژگی در داخل کابین نیز تقریبا پابرجا است و می‌شود گفت به طور کلی هیجان کمتری در طراحی این خودرو مشاهده می‌شود.

همچنین به دلیل ابعاد کوچکتر، کابین هیوندا اکسنت خصوصا در ردیف عقب، محدودتر و کوچکتر از مزدا ۳ است اما در عوض کیفیت متریال به کار رفته در آن نسبت به مزدا ۳ کمی مرغوب‌تر احساس می‌شود.

فنی این مدل از هیوندای چه برای گفتن دارد؟

در بخش فنی نیز عملکرد هیوندای اکسنت مونتاژ نسبت به مزدا ۳ در سطح پایین‌تری قرار دارد؛ چراکه این خودرو از یک موتور کم‌حجم‌تر ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی به قدرت ۱۲۲ اسب بخار و گشتاور ۱۵۶ نیوتن متر به‌علاوه گیربکس ۴ دنده اتوماتیک استفاده می‌کند.

شتاب ۰ تا ۱۰۰ هیوندای اکسنت مونتاژی حدود ۱۱.۴ ثانیه برآورد شده که گرچه رقم نسبتا مناسبی برای یک سدان خانوادگی به حساب می‌آید، اما در مقایسه با مزدا ۳ کندتر عمل می‌کند.

بررسی مشخصات فنی هیوندای اکسنت
هیوندای اکسنت

حداکثر سرعت و میانگین مصرف سوخت هیوندای اکسنت کرمان موتور نیز به ترتیب برابر با ۱۸۴ کیلومتر بر ساعت و ۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که نشانگر حداکثر سرعت کمتر اما مصرف سوخت بهینه‌تر این خودرو نسبت به رقیب ژاپنی خواهد بود.

در مجموع به نظر می‌رسد که در بحث شتاب و چالاکی هیوندا اکسنت نمی‌تواند حریف مزدا ۳ نیو باشد، اما در عوض سیستم تعلیق این خودرو در جذب ضربات موفق‌تر می‌کند و سواری نرم و دلنشین‌تری را ارائه می‌دهد.

امکانات رفاهی هیوندای اکسنت
کابین هیوندای اکسنت
این مدل از هیوندای چه دارد؟

هیوندای اکسنت مونتاژ در مقایسه با مزدا ۳ جدید فاقد امکاناتی مثل کروز کنترل، فرمان با روکش چرم و پدال شیفتر، ترمز کمکی، پشت سری فعال، سنسور باران، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو به صورت اتوماتیک، سیستم چراغ شور و چراغ چرخشی، صندلی برقی راننده، گرمکن صندلی‌های جلو، آینه‌های جانبی تاشونده برقی با گرمکن و آینه وسط الکتروکرومیک است. اما در عوض آپشن‌هایی مثل سیستم هشدار فشار باد تایرها، کول باکس، دیلایت و سیستم کنترل توقف در سربالایی در هیوندای اکسنت مونتاژ موجود است که مزدا ۳ تیپ ۴ فاقد آن‌هاست.

نتیجه‌گیری؛ مزدا ۳ نیو بخرم یا هیوندای اکسنت؟

در پاسخ به سوال ” مزدا ۳ نیو بخرم یا هیوندای اکسنت؟ ” می‌توان این‌طور بیان کرد که اگر یک سدان با هندلینگ بهتر و عملکرد فنی اسپرت نیاز دارید، با سیستم تعلیق نسبتا خشک مشکل چندانی ندارید، قطعات فنی و لوازم بدنه گران‌تر برایتان مسئله مهمی نیست، کابین جادارتر به‌ویژه در ردیف عقب برای شما اهمیت بالایی دارد و همچنین آپشن‌های بیشتر جزو معیارهای اصلی شماست، می‌توانید مزدا ۳ نیو تیپ ۴ بخرید .

در سمت دیگر شما با پرداخت هزینه پایین‌تر می‌توانید هیوندا اکسنت مونتاژ را خریداری کنید.

این خودرو استهلاک نسبتاً پایین‌تری در مقایسه با مزدا ۳ خواهد داشت، هزینه لوازم و قطعات آن پایین‌تر است و سواری نرم‌تری ارائه می‌دهد.

اگر چنین معیارهایی جزو اولویت‌های اصلی شما در خرید یک سدان خانوادگی هستند، هیوندا اکسنت می‌تواند ماشین خوبی برای شما باشد.

بیشتر بخوانید:

جایگزین پراید در راه بازار / از خودرو ارزان ایران خودرو چه می‌دانیم

آخرین اطلاعات و عکس سدان برقی ایران خودرو ساخت شرکت جتکو

بادوام ترین خودروهای ۲۰۲۱ را بشناسید؛ تسلا در میان بی‌ دوام‌ ترین ها

قوی ترین اسکوتر های جهان در سال ۲۰۲۱ + قیمت اسکوتر در بازار جهانی

تست و بررسی ارزش خرید خودرو تیگو ۷ پرو / تیگو هفت پرو + قیمت

بررسی و قیمت رانا پلاس پانوراما ؛ این محصول ایران خودرو ارزش خرید دارد؟

تست جاده‌ای و فنی خودرو دنا توربو تمام گازسوز ؛ قوی‌ترین خودرو ایران

آزمایش فنی خودرو دایون Y5 کراس‌اووری با توانایی آفرود + قیمت و زمان عرضه

فراخوان های فنی خودرو شاهین ؛ شاهین چرا آتش گرفت

با قوی ترین اسکوترهای ایران آشنا شوید

آزمایش فنی اسکوتر SYM فیدل۳ ؛آیا این طرح وسپا ارزش خرید دارد؟

روش نگهداری از اسکوتر ها + زمان سرویس دوره ای

موتور سیکلت اسکوتر + معرفی انواع و راهنمای خرید و قیمت

کاوازاکی نینجا ZX-25R اولین موتور سیکلت چهارسیلندر پلاک ملی

منبع: همراه مکانیک




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط