سرنوشت خودروی YP110 چه شد؟ آیا خودرو ایرانی رقیب سایپا و ایران خودرو وارد بازار می‌شود

از دست ندهید

سال گذشته خودروی YP110 با نشان ایرانی خبرساز شد این خودرو می تواند رقیب جدی برای محصولات ایران خودرو و سایپا باشد اما سرانجام این محصول به کجا رسیده است.

بیت ران – مهدی درفشی: در نمایشگاه قطعات سال گذشته که در تهران برگزار شد، شرکتی نوپا به نام یکسان خودرو آریا، از خودرویی به نام YP110 رونمایی کرد. در واقع این خودرو برای قطعه سازان رونمایی شد تا آن شرکت، زنجیره تامین قطعات را تشکیل دهد. اگر چه YP110، یکی از چند محصولی است که پایه آن، پلتفرم ملی تعاون است. پس از آن نمایشگاه، به مدت یک سال همه چیز در سکوت خبری بود. در نهایت، در نمایشگاه قطعات سال جاری که در تهران برگزار شد، مسئولین چکاد مجددا خبر از تولید ۱۱ خودرو بر پایه پلتفرم ملی تعاون دادند. در این‌باره با دکتر ابوالفضل خلخالی، مدیر پروژه گفت و گو کردیم.

سرنوشت YP110 چه شد؟

شروع پروژه از سال ۹۸

خلخالی: این پروژه از سال ۹۸ توسط گروه صنعتی چکاد آغاز شد. برای تولید خودروی کاملا ایرانی، باید حرکت بزرگی کرد. قطعه سازان خصوصی برای پیوستن به چرخه تامین قطعات در کنار هم دیگر قرار گیرند. همچنین سرمایه گذاران باید از روند کار و زمان بازگشت پول خود مطلع شوند. همه  این چالش ها در کار وجود دارد. برای تولید ۲۰۰ هزار دستگاه در سال حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان سرمایه لازم است. این سرمایه باید از طریق حاکمیت، وام و سرمایه گذارها تامین شود. کنسرسیوم شرکت های خصوصی برای تامین بودجه، باید کنار هم قرار بگیرند.

توسعه محصول بر اساس برنامه های فورد

خلخالی ادامه داد: در گام اول، فرایند توسعه محصول را بر اساس برنامه توسعه محصول شرکت فورد پیش بردیم. مرحله ای به نام Gate Way وجود دارد‌. در این مرحله، امکان بررسی های لازم مثل قیمت تمام شده، هزینه های تولید و .‌.‌. وجود دارد. برای رسیدن به Gate Way در سال ۹۹ یک تیم تشکیل شد. در نهایت خودروی YP110 در نمایشگاه قطعات تهران که سال گذشته برگزار شد، به قطعه سازان معرفی شد.

آیا پروژه منحل شد؟

وی گفت: پروژه از جنس یک پروژه نمایشی نیست‌. پروژه پلتفرم ملی تعاون تا فاز PA پیش رفت. بیشتر تمرکز ما، اکنون روی ایجاد کنسرسیوم است. در فاز اول، مراحلی چون تایید برنامه، نمونه یک به یک، مدل مفهومی، زنجیره تامین و آزمون ها را در پیش داشتیم. در فاز دوم نیز در حال جذب حمایت و سرمایه هستیم.

رونمایی رسمی از YP110 در شهر زنجان

خلخالی در مورد رونمایی رسمی از سدان YP110 گفت: این خودرو در نمایشگاه شهر زنجان، با حضور استاندار زنجان و برخی از مسئولین رونمایی خواهد شد. این رونمایی با هدف معرفی یکی از ۱۱ محصول برای جذب سرمایه و جلب نظر حاکمیت صورت خواهد گرفت.

پلتفرم ملی تعاون با الگوبرداری از پلتفرم های MQB و NSF فولکس واگن، PF1 پژو – سیتروئن، HearTect سوزوکی و SA هیوندای ساخته شده است. از لحاظ ابعاد، YP110 در ابعادی مشابه با سایپا ساینا است. از لحاظ فنی نیز احتمالا از پیشرانه ۱.۵ لیتری ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی با حدود قدرت ۱۰۵ اسب بخار در این خودرو استفاده خواهد شد. از تجهیزات آن می توان به آینه های برقی، شیشه های برقی، فرمان برقی، ترمزهای جلو و عقب دیسکی، ESP، سنسور پارک، TPMS، صفحه نمایشگر هفت اینچی با قابلیت کنترل از روی فرمان، شش بلندگو، لامپ های هالوژن جلو، لامپ های ال ای دی عقب و چراغ نور در روز اشاره کرد.

سنگ اندازی های سازمان گسترش

خلخالی ادامه داد: اعضای سازمان گسترش اعتقادی به توانمندی داخل ندارند. ماموریت آن ها بیشتر در حوزه های کیفی، مونتاژ، حمایت از خودروسازان موجود و افزایش قیمت است. متاسفانه صنعت خودروی ما به صورت مافیایی اداره می شود‌. این مافیا تصمیم می گیرند و نفرات را تعیین می کنند! در زمان رونمایی سمند، اعضای مافیا صنعت خودرو، تیم طراحی و تولید این خودروی ملی را سرزنش کردند که چرا خودروی ملی تولید کردید. به جای آن خودرو وارد یا مونتاژ کنید! امیدوارم که وزیر جدید صمت، تغییرات لازم را در ساختار این سازمان ایجاد کند.

مونتاژ خودروی چینی به جای تولید؟

خلخالی در مورد پیشنهاد مونتاژ خودرو چینی گفت: اعضای سازمان گسترش پیشنهادی از قبیل مونتاژ خودرو به جای تولید می دهد. مسئولین آن اعتقادی به تولید داخل ندارند.

بیشتر بخوانید:

خودرو سدان yp110 رونمایی شد + قیمت و انواع کلاس بندی محصول

نظر طراح سری شش ب ام و درباره طراحی خودرو تارا و شاهین

مشخصات موتور ۱۶ سوپاپ سایپا چیست؟ / اشتراک موتور تارا با شاهین؟

موتور تندر ۹۰ سایپا مشخص شد

خبرنگاران برتر خودرو معرفی شدند / بیت ران باز هم در مقام اول

مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو و توانایی های آن

گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟

نادر فقیه‌زاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟

مشخصات فنی گیربکس شش سرعته دستی ایران خودرو و توانایی های آن

گیربکس شش سرعته جدید روی کدام محصولات ایران خودرو نصب می شود؟

ایران خودرو تارا وارد بازار شد / تفاوت نسخه دستی با اتوماتیک؟

سایپا شاهین چگونه شاهین شد؛ داستان خودرو جدید سایپا

پلت فرم شاهین چگونه است؟

سایپا رهام از سال آینده با موتور تیبا وارد بازار می شود

نبرد در مونیخ / ویژه برنامه فلاشر برای نمایشگاه خودرو مونیخ

از گیربکس های ایران خودرو تا تارای برقی و بازار لاستیک ایران 

قیمت لنت ترمز خودروهای ایرانی و خارجی/ علائم تمام شدن لنت ترمز

بررسی بهترین دیسک و صفحه کلاچ در بازار و قیمت انواع لوازم کلاچ

قیمت روغن موتور در بازار + معرفی شرکت های برتر تولید کننده روغن

کامیون دست دوم وارداتی چه ویژگی هایی دارند؟ + جزئیات و آپشن ها

بهترین لاستیک های زمستانی و رتبه بندی آن ها در سال ۲۰۲۰

آشنایی با ولوو FH و مدل‌های آن + کامیون های ولوو در ایران

 




5 دیدگاه

  1. برای فعال جدید صنعت خودرو آرزوی موفقیت میکنم و امیدوارم یک گام برای شکستن انحصار این صنعت برداشته بشه

  2. خیلی بچگانست فک کنید مافیا خودرو میزارن غیر فرغون خودرو و اون سا ییپا کسی دیگه پا بگیرره اگه میزارن من همین فردا تا شیش ماه دیگه بهترین ماشین تولید میکنم

  3. امیدوارم شما به عنوان یک رسانه ی شناخته شده، این موضوع رو پیگیری کنید و حتی اگر شده با وزیر یا معاونانش در مورد این خودروی ملی مصاحبه کنید. قطعا کسانی که ریسک ساخت چنین خودرویی رو به جون خریدن دلال و سودجو نیستن و دلسوز این صنعت و کشورشون هستن بنابراین همه ی ما وظیفه داریم تا جایی که میتونیم حمایت کنیم ازشون

  4. عزمی برای حمایت از تولید کنندگان و نخبگان واقعی نیست. وقتی خود رو سازان داخلی به اسم تولید داخل یه ماشین رو میارن سرهم بندی می کنند و بدون سرمایه گذاری در پلتفرم و پیشرانه و انتقال قدرت به مدت چهل سال یه خودرو رو به مردم تحمیل می کنند و سودی بیش از هر خودرو ساز دیگری در دنیا می برند. چه نیازی به خلاقیت و ابتکار دارند. مملکت همیشه وابسته و خودروسازان هم همیشه منتفع

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط