ایران چند فروند تام کت دارد؟ همه آنچه باید از اف-۱۴ ایران بدانیم

از دست ندهید

اف-۱۴ همچنان پیشرفته‌ترین هواپیمای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است. اما از این تامکت‌ها ارتش ایران چند فروند دارد و آخرین به روزرسانی‌های اف-۱۴ در ایران و توسط مهندسات ایرانی چه بوده است؟

بیت ران – طبق برنامه کنونی نیروی هوایی، ناوگان ۶۲ فروندی اف۱۴ تا سال ۲۰۳۰ در خدمت باقی خواهند ماند.

اگرچه در کشور ما هواپیمای اف -۱۴ در اختیار نیروی هوایی است، ولی اصلی‌ترین شرح وظیفه این هواپیما انجام ماموریت‌های رهگیری تعریف شده.

در واقع اف-۱۴ یک هواپیمای جنگنده شکاری رهگیر و دارای خصوصیات منحصر به فرد است.

ایران چند فروند تام کت دارد؟ همه آنچه باید از اف-۱۴ ایران بدانیم
ایران چند فروند تام کت دارد؟ همه آنچه باید از اف-۱۴ ایران بدانیم

اف-۱۴ هواپیمای رهگیر بال متحرک ساخت شرکت گرومن ایالات متحده آمریکا است که در نیروی دریایی آمریکا و نیروی هوایی ایران فعالیت داشته‌است.  اف-۱۴ می‌تواند ماموریت‌های گشت هوایی، اسکورت، شناسایی، کشف، رهگیری و انهدام را انجام دهد.

این هواپیما دارای طول ۱۰/۱۹ متر، عرض ۹.۵۴ (در حالت بال باز)، ارتفاع ۴.۸۸ متر، حداکثر سرعت ۲.۳۴ ماخ، سقف پرواز ۵۰۰۰۰ پا و برد پروازی ۳۲۰۰ کیلومتر می‌باشد. رادار کنترل آتش این هواپیما توانایی کشف ۲۴ هدف و اصابت قراردادن حداکثر ۶ هدف را دارد.

آشنایی با اف-۱۴ تام‌کت‌های ایران ایران چند فروند تام کت دارد؟ همه آنچه باید از اف-۱۴ ایران بدانیم
آخرین بروزرسانی تام‌کت توسط نهاجا
پیشینه

هواپیماهای اف-۴ فانتوم ۲، نورثروپ اف-۵ و پی-۳ اوریون توانایی مقابله با هواپیمای میگ-۲۵ به‌دلیل سرعت و سقف پرواز بالا را نداشتند.  و نیروی هوایی ایران چندین اف-۴ فانتوم ۲ دی را در مقابله با میگ‌ها از دست داده بود.

در تابستان ۱۹۷۲ ایران موافقت کرد که کل هزینه تحقیقات و تمام هزینه راه‌اندازی خط تولید هواپیما را به شرکت گرومن پرداخت کند. ایران سفارش خرید ۷۱۴ موشک فینیکس را نیز به آمریکا داد که تا زمان انقلاب، تعداد ۲۸۴ فروند از آن‌ها تحویل داده‌شده بود. بعد از انقلاب دولت آمریکا تحویل این موشک را لغو کرد.

آشنایی با اف-۱۴ تام‌کت‌های ایران ایران چند فروند تام کت دارد؟ همه آنچه باید از اف-۱۴ ایران بدانیم

جنگنده‌های تحویل شده به ایران از شماره ۳–۶۰۰۱ تا شماره ۳–۶۰۷۹ سریال‌بندی شدند.

پیروزی‌های حاصله در جنگ ایران و عراق

آشنایی با اف-۱۴ تام‌کت‌های ایران ایران چند فروند تام کت دارد؟ همه آنچه باید از اف-۱۴ ایران بدانیم

اف ۱۴ تام کت های ایرانی در طول جنگ ۸ ساله ۱۶۰پیروزی هوایی به دست آوردند. با توجه به اطلاعات ایستگاه‌های شنود و فرکانس‌های دریافتی هواپیمای خفاش (یک هواپیمای سی-۱۳۰ مجهز به سامانه‌های شنود که قبل از انقلاب توسط ایران خریداری شد) و لاشه‌های کشف شده:

  • ۲۳ پیروزی در مقابل مدل‌های مختلف میگ ۲۱
  • ۵۸ پیروزی در مقابل مدل‌های مختلف میگ ۲۳
  • ۹ پیروزی در مقابل مدل‌های مختلف میگ ۲۵
  • ۳۴ پیروزی در مقابل داسو میراژ اف۱
  • ۲۳ پیروزی در مقابل سوخو سو-۱۷
  • ۱ پیروزی در مقابل هلیکوپتر میل می-۲۴
  • ۳ پیروزی در مقابل کرم ابریشم
  • ۵ پیروزی در مقابل توپولف-۲۲
  • ۱ پیروزی در مقابل توپولف-۱۶
  • ۲ پیروزی در مقابل میگ-۲۷
  • ۳ پیروزی در مقابل میراژ-۵
  • ۱ پیروزی در مقابل هواپیمای سوپر اتاندارد
  • ۲ پیروزی نیز جنگنده دشمن شناسایی نشد.
آشنایی با اف-۱۴ تام‌کت‌های ایران ایران چند فروند تام کت دارد؟ همه آنچه باید از اف-۱۴ ایران بدانیم
نماواره اف ۱۴ تام کت ایران
بومی‌سازی

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران از سال ۱۹۸۲ اقدام به ساخت قطعات یدکی و تعمیر قطعات معیوب این جنگنده در داخل ایران نمود. واحد مهندسی و اورهال نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران توانسته کلیه کارهای مربوط به سرویس و نگهداری هواپیما از جمله تعمیرات سنگین را به مرحله خودکفایی برساند.  ایران هم‌اکنون توانایی تولید کل قطعات و تجهیزات این هواپیما را دارا می‌باشد.

پس از پایان جنگ، ذخیرهٔ موشک‌های فونیکس اف۱۴ به شدت کاهش یافت و ایران با کمک روسیه موشک فکور را برای به‌کارگیری به جای فونیکس بر روی تامکت تولید کرد.

آشنایی با اف-۱۴ تام‌کت‌های ایران ایران چند فروند تام کت دارد؟ همه آنچه باید از اف-۱۴ ایران بدانیم

پروژه شهید بابایی

در سال ۲۰۰۸، معاونت عملیات نیروی هوایی ایران نقشه راه ارتقای اف۱۴ را تا سال ۲۰۲۰ منتشر نمود. جهاد خودکفایی و تحقیقات صنعتی نیروی هوایی وظیفه یافت با تمام پیمانکاران غیرنظامی با تفویض مسئولیت سامانه‌های مورد نیاز، فناوری و قطعات یدکی را فراهم نماید.

کار در آشیانه بازآماد اف-۴ فانتوم در فرودگاه مهرآباد آغاز شد و پس از ۳۶ ماه کار، پرواز ۳۰ دقیقه‌ای آزمایشی را در ۱۸ ژانویه ۲۰۱۲ انجام داد. آزمایش‌های پروازی بیشتری صورت گرفت و در آوریل سال ۲۰۱۲ به اسکادران ۸۲ تاکتیکی تحویل داده شد.

تعدادی از اف-۱۴ها مجهز به رادار بومی شدند و بقیه نیز با همان رادار قبلی یعنی ای‌ان/ای‌دابلیوجی-۹ کاملاً بهینه‌سازی شده رادار قدیمی از پردازنده‌های CPU ضعیفی بهره می‌بردند و کاملاً به روز شده‌اند.

و همچنین قطعات الکترونیک قدیمی به‌ویژه قطعات مربوط به رادار AN/AWG-۹ و قطعات مربوط به سامانه مهمات با قطعات سبک‌تر و سریع‌تر تعویض شده‌اند و همچنین سامانه جنگ الکترونیک AN/ALQ-۱۰۰ با تعویض آنتن، پروسسور، تحلیلگر و سامانه پیش‌تقویت با قطعات جدید به روز شد و کل سیم‌بندی شکاری نیز تعویض شده و مقرهای ۱ و ۸ برای افزودن قابلیت حمل MIM-۲۳C یا R-۷۳E تقویت شده‌است.

رفع مشکلات پیشین موتور هواپیما

افزون بر این یک سامانه ناوبری داخلی، سامانه رادیو UHF/VHF و بعضی قطعات دیگر نصب شده‌اند. الکترونیک پرواز تغییرات عمده ای یافت.

قابلیت بعدی حمل بمب به این جنگنده افزوده شده‌است. سیستم کنترل آتش جنگنده بهینه شده و سامانه ناوبری اینرسیایی جدید و سامانه هشدار دهنده راداری RWR ارتقا یافت. بدنه کاملاً از اشعه ایکس ری(X-ray) گذشته و تمامی مشکلات بدنه رفع شده‌است.

موتورها بهینه‌سازی شده‌اند و مشکلات قبلی آن برطرف شده؛ و در آخر این جنگنده به موشک‌های هوا به هوای جدید از جمله فکور ۹۰، ویمپل ار-۷۳، ویمپل ار-۲۷ مجهز شده‌است.

در سال ۲۰۱۳ سه فروند دیگر به اسکادران ۸۲ تحویل داده شد. آن‌ها اکنون در این پایگاه به عنوان آلرت واکنش سریع (QRA) در حال خدمت هستند.

درسپتامبر سال ۲۰۱۴ مرکز بازآماد پایگاه هشتم شکاری نمونه دیگری را تحویل داد. طبق برنامه کنونی نیروی هوایی، ناوگان ۶۲ فروندی اف۱۴ تا سال ۲۰۳۰ در خدمت باقی خواهند ماند.

آشنایی با اف-۱۴ تام‌کت‌های ایران ایران چند فروند تام کت دارد؟ همه آنچه باید از اف-۱۴ ایران بدانیم
دومین رنگ استتار

بیشتر بخوانید:

رایزنی‌های ایران در روسیه برای خرید تسلیحات / بالگرد و جنگنده های جدید در راه ایران؟

در رزمایش فاتحان خیبر از چه خودرو و تجهیزاتی استفاده شد؟

جنگنده نسل پنجم روسیه؛ مسکو در پی مشتری خارجی برای «چک‌میت»

جنگنده جدید روسیه که قرار است رقیب اف-۳۵ آمریکایی باشد رونمایی شد

دنا ناوشکن ایرانی نیروی دریایی ارتش، چگونه ساخته شد؟

پهپاد کمان۲۲ جدیدترین پهپاد رزمی ایران + همراه جزئیات فنی

سوخو ۳۵ به ناوگان نیروی هوایی افزوده خواهد شد؟

شاسی بلند هیبریدی آرکیوس برای کاربری نظامی / همراه مشخصات فنی

منبع: همشهری آنلاین




16 دیدگاه

  1. هواپیمای اف ۱۴ فقط در اختیار دو کشور است : ایران و آمریکا. این پروژه به دلیل مشکلات فنی از جمله متحرک بودن بالاها و هزینه های بالای تحقیقات از سوی آمریکا متوقف شد اما ایران هزینه هارا تقبل کرد به شرط آن که در اختیار ایران قرار گیرد. موشکهای فونیکس این هواپیما با بردی نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر، بلندترین برد موشک های هوا به هواو قابلیت فایر اند فورگت(شلیک کن و فراموش کن) را دارند که خلبان می تواند ۲۴ هدف را رهگیری و ۶ هواپیما را به انتخاب خلبان انتخاب و نابود کند سیستم انفجاری این موشک ها ضربتی و مجاورتی است؛ یعنی هم می تواند در نزدیک هدف منفجر شود و هم با آن اصابت کند. این موشک راداری پیشرفته ای دارد که خودش محاسبات را انجام می دهد و مناسبترین مسیر را برای رسیدن به هدف انتخاب می کند در ابتدای دهه ی ۷۰ میلادی قیمت هر فروند موشک فنیکس ۴/۵ میلیون دلار بود و قیمت یک اف ۱۶ نزدیک به دوازده میلیون دلار

  2. موشک های هوا به هوای دوربردی در حد فونیکس دیگر امروزه کارآیی چندانی ندارندچون تا طی فاصله ۲۰۰ کیلومتری،تجهیزات ضد الکترونیک جنگنده های مدرن امروزی براحتی آنها را منحرف کرده و براحتی این موشکها را بی اثر می سازند.
    در مورد رادار بو می که گفته شده بر روی تعدادی از تامکت ها نصب شده ،بهتر است توضیح داده شود که چرا بر روی همه تامکت ها نصب نشده؟ بنظر اینجانب مشکل عدم کارآیی این نوع رادار می تواند علت لغو نصب آن بر روی سایر جنگنده ها باشد.

  3. با سلام ما در صنعت هوایی ضعیف هستیم وباید خیلی تلاش کنیم تنها ضعف ما در این عرصه طراحی موتو ر جت قوی است

  4. موشک فکور همون موشک سجیل(ایم۲۳هاوک)در پوسته فینیکس هست که به هیچ عنوان کارایی(سرعت،پروفایل پروازی،برد)به فینیکس نمیرسه،اماکاچی بعدازهرهرچی. ازنبودفینیکس بهتره وضمنا آر۲۷درحدهمون اسپاروی خودمون است وبایدآر۷۷روباهاش هماهنگ می‌کردند

    • ماباید خودمون جنگنده بسازیم درست مثل اف امریکا نمیشه ولی اگه زیادبسازیم که ازنیروهای زمینی ودریایی مون پشتیبانی کنه مارو بس چون نیرو زمینی اگه کم بیاره ۴تا جنگنده پشتیبانی کنن کارتموم یعنی درحددفاع ازخاک کشورمون انشاالله

      • بله قربان با دستور شما به سرعت ساختن و در اختیار نیروهای نظامی ایران گزاشتن،البته فقط ماکت.چون حقیقت اینجاست که یه پیچ هم نمیتونن بسازن چه برسه به جنگنده.

        • جناب هیچکس. صنعت هوایی پیچیده است و پیشرفت تدریجی در این صنعت جریان دارد. همینقدر که در تولید پهپاد به استاندارد های جهانی رسیده ایم یعنی بیشتر از پیچ را می سازیم.

  5. در اینکه نخبه ها و نوابغ حتما داریم شکی نیست ولی همین نخبه ها بعلت سوءمدیریت طبقه پخمگان ” یا مهاجرت میکنن یافرصت عرض اندام بهشون نمیدن و میرن خونه نشینی و نتیجه میشه >>> خودروهای ساخت داخل یا بمبهای متحرک ؛
    که البته در عوض پرندگان خوبی هستن برا پرواز روح ایرانی ِ بیگناه به آسمانها و بردن جسم مظلوم به خروارها خاک….😔😔😓😓

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط