نظر طراح سری شش ب ام و درباره طراحی خودرو تارا و شاهین

از دست ندهید

طراح سری شش ب ام و نادر فقیه زاده از طراحی خودرو تارا و شاهین و نیز طراحی خودرو در ایران گفت.

بیت ران – امین آزاد ، الهام زهره وند: در استودیوی طراحی نادر فقیه زاده که طراحی سری شش ب ام و را در کارنامه خود دارد، از او خواستیم نظرش درباره طراحی خودروهای ایرانی را اعلام کند.

آنچه در ادامه می آید نتیجه بخشی از گفت و گوی اختصاصی بیت ران با این ایرانی موفق در جهان خودرو است.

بیت ران – ما تصویر دو خودرو شاهین سایپا و تارا ایران خودرو را به شما نشان دادیم زیرا آنها را نمی شناختید، نظر شما درباره طراحی این دو چیست؟ این خودروها به روز هستند یا خیر؟

نادر فقیه زاده: من خیلی پیگیری نکردم که این خودروها چگونه به وجود آمده اند، آنچه می گویم از دید یک مشتری است که طراح هم هست؛ خودروهای زیادی این شکلی هستند. کاراکتر خاصی ندارند. خودورهایی ساده و همه شبیه هستند.

می توان گفت در این زمانه هر کشوری در کلاس خودروهای متوسط محصولاتی دارد و از این دست خودرو در دنیا زیاد وجود دارد. برای من خودروی عمومی، خودرویی است که به روزه و می بینیم که طرح ها در دنیا نسبت به گذشته خیلی پیشرفت کردند،اما خب طرح های تارا و شاهین ساده هستند.

بیت ران – با توجه به نظر شما، می توان گفت خلاقیت در طراحی تارا و شاهین ندیدید.

نادر فقیه زاده: خیر! خلاقیت ندارند و می توان گفت خودروهایی هستند که فقط برای استفاده تولید شده اند. می توانندخودرویی برای خود ما باشند و لازم نباشد خودروی خارجی وارد کنیم و خود ایران آنها را بسازد. شاید از نظر مارکتیینگ خیلی در بازار در زمینه طراحی بررسی های تحقیقاتی درباره آنها شده باشد. به همین خاطر شبیه بسیاری از خودروهایی هستند که در بازار جهانی در این کلاس وجود دارد.

"نظر

بیت ران – می توان گفت از خودروهای چینی تقلید کرده اند؟

نادر فقیه زاده: تقلید از خودروهای چینی، کره ای و حتی هندی در این طرح ها خیلی دیده می شود. این طرح های خودرو در یاران را چگونه می توان به هویت ایرانی وصل کرد؟ چطور می توان نشان داد که برا یمشتری ایرانی تولید شده اند؟ هویتی که می تواند داشته باشد را ندارد زیرامخلوطی از خیلی از خودروهای بازار جهانی است.

برای داشتن هویت، یک زمینه سازی دیگری می خواهد. اگر بخواهیم به بازار جهانی بگوییم ما می خواهیم راه خود را برویم و حتی بهتر هم باشیم، چرا باید کپی بکنیم؟ برای این هدف باید به طراحی بیشتر اهمیت بدهیم، تحقیق کنیم و قدم اول را با کارهایی پیش ببریم که به ماشین هویت بدهد. اما این در طراحی خودروهای ایرانی دیده نمی شود.

بیت ران – اگر مثلا شرکت ایران خودرو بگوید برای ما یک خودرو طراحی کن شما در آن خودرو چه چیزهایی قرار می دهید که هویت ایرانی داشته باشد؟

نادر فقیه زاده: اول طراح باید مشتری و فرهنگ ایران را متوجه باشد. فکر کنم ما ایرانی ها خودمان را خوب می شناسیم. مثلا ما با چینی ها کار می کنیم که گاهی می گویند شما ما را متوجه نمی شوید، ما فرهنگی متفاوت از اروپا داریم پس برای ما خودرویی طراحی کنید که خوشمان بیاید. ولی  زمانیکه خودرویی با فرهنگ آنها می سازیم، می گویند خودروی اروپایی بهتر است و در نهایت خودروی اروپایی را می خرند.

این یعنی باید بدانیم چرا بعضی از کانسپت ها و طراحی ها در اروپا اینقدر موفق هستند؟ برند یکی از دلایل است، ولی طراحی هم یک دلیل مهم دیگر است. ما داریم روز به روز این را بیشتر درک می کنیم که چه طرحی هایی بین المللی کار می کند و چه طرح هایی برای یک جامعه ویژه انجام شده اند.

بیت ران – می توانید این موضوع را با مثال توضیح بدهید؟

نادر فقیه زاده: مثلا ب ام و، مدل ایکس یک را بطور ویژه برای بازار چین تولید کرد. شرکت ب ام و حتی برند را عوض کرد اما خودرو روی همان شاسی ساخته شده بود و همه نیازهای جامعه چین را در نظر گرفت. در پایان این خودرو با تفاوت هایی در طرح عقب و جلو و داخلش نسبت به نسخه اصلی به تولید رسید. درست مواردی که جامعه چین در مدل ایکس یک اصلی دوست نداشتند در این خودرو تغییر کرد؛ در جلو خطوط وحشی وجود داشت که تغییر دادند، جلو بندی را کمی بسته تر کردند و پشت خودرو را نیز جمع تر کردند.

البته این خودرو باید مقداری ارزان تر نیز می شد زیرا یکی از دلایلی که ایکس یک در چین زیاد فروش نمی رفت گرانی خودرو بود. باید مقداری در تولید صرفه جویی هم می شد.

تولید این خودرو با این شرایط تمام شد، اما تقریبا به فروش نرفت. چینی ها می گفتند ما همان بی ام و ایکس یک اصلی را بیشتر دوست داریم.

"نظر

بیت ران – چرا به فروش نرفت؟

یادم هست روی سری هفت کار می کردیم. ما به خاطر تکنولوزی روز، با لیزر لایت چراغ هایی ساخته بودیم که دیگر تقریبا دیده نمی شد و انگار خودرو چشم بادامی بود. چینی ها می گفتند ما چراغ بزرگ دوست داریم، برای اینکه ما چشم های بزرگ دوست داریم. جلو بندی خودرو را مثل چهره می دیدند.

زمانیکه ما طراحی خودرو را تمام کردیم، با اینکه چراغ خودرو خیلی مدرن و رو به آینده و فضایی بود، چینی ها خوششان نیامد و می گفتند بنز را ببین چراغش بزرگ است و این بهتر است! یا مثلا آئودی آن زمان یک جلو پنجره بزرگ داشت که هنوز بنز و ب ام و نداشتند. و آنها آئودی را می پسندیدند.

بیت ران – به خاطر همین جلو پنجره ب ام و انقدر بزرگ شده؟

نادر فقیه زاده: یکی از دلایل این بود، زیرا از نظر ابهت، سینگل گریل آئودی خیلی در دید بود، به خودرو عظمت می داد و ب ام و با جلو چنجره کوچک دیگر به چشم نمی آمد و می گفتن باید تغییر کند. بنز هم آن زمان روی اس کلاس جلو پنجره بزرگ گذاشت.

این یک پروسه ای بود که شروع شد. یکی شروع می کند و مقایسه پیش می آید و این مارکتینگ است. مارکتینگ یعنی مردم می گویند ما این را بیشتر دوست داریم و شما به آن فکر کنید. حال باید دید چه کار کنیم که به سمت این سلیقه بیشتر برویم.

اینها نیازهای مارکتینگ است و طراح را وادار می کند که این مسیر را برود و وقتی انجام می دهیم می گویند چرا اینجوری شد؟ چرا جلو پنجره ب ام و انقدر بزرگ شد؟ این چیزی است که مردم می خواهند و مردم خودشان هم نمی دانند دقیقا چه می خواهند! اینجا ست که مارکتینگ گاهی اوقات در کاری مثل طراحی خطرناک است؛ برای اینکه به گذشته نگاه می کند نه به آینده.

ولی این ها یک تست هستند و انجام می شوند. در سری ایکس هفت یا سری چهار گریل به قدری بزرگ شده که شماره پلاک جایی ندارد و روی جلوپنجره قرار می گیرد.

ادامه طراحی خارج از ب ام و

نادر فقیه زاده طراح بزرگ ایرانی که خودروهای مختلفی را در ب ام و از جمله سری شش را طراحی کرده است، از ب ام و خداحافظی کرد.

وی به یک استودیو طراحی در شهر مونیخ ملحق شده است.

این استودیو به فرماندهی نادر فقیه زاده در حال طراحی محصولات جدید برای یک شرکت خودروساز جدید چینی است.

در محل شرکت جدید، بیت ران با وی مصاحبه ای درباره دلیل ترک ب ام و کرده است.
که می توانید اینجا بخوانید.

بیشتر بخوانید:

از طراحی نادر تا قوی‌ترین موتور سیکلت ایران
Avatr 11 خودروی چینی طراحی شده توسط نادر فقیه‌زاده را بشناسید
گفتگو اختصاصی بیت ران با سرطراح ب ام و: می خواهیم سلیقه طراحی خودرو را تغییر دهیم
علت ضعف خودروسازان ایرانی در طراحی خودرو چیست؟ / چرا تندر۹۰ زشت است؟
گفت و گو با طراح تارا ایران خودرو؛ چرا در طراحی تارا خطوط تیز وجود دارد؟
لوگوی بوگاتی را چه کسی طراحی کرد؟ تاریخچه طرحی که ۱۱۰ سال تغییر نکرده
هزینه طراحی سمند، ۲۰۶ صندوق دار و دنا در مقایسه با مدل‌های خارجی 
تست جاده‌ای و فنی خودرو دنا توربو تمام گازسوز ؛ قوی‌ترین خودرو ایران
خودرو اطلس ظاهری جدید روی باطن قدیمی + مشخصات فنی و قیمت
گفتگو با اسفندیار خالقی ؛ مرد ایرانی BMW
مصاحبه بیت ران با طراح ایرانی مرسدس بنز



9 دیدگاه

  1. نخبه های ایرانی زیرپرچم إمریکا فرانسه و وخدمت می‌کنند مدیران خودمان هم دوتابعیتی هستند ما مردم مقصر واقعی این شرایط ایم بدلیل خودبینی وخودخواهی نگران کننده دوم بی توجهی به شرایط کشور البته مدیریت کشور نیز ماحصل انتخاب خودمان است

  2. طراحی ماشین های سایپا شاهین و تارا ایران خودرو یجورایی کپی هم هست . مثلا . طراحی پشت چراغ های سایپا شاهین شبیه هوندا سیویک است و از اون کپی شده چراغ های پشتش . جلو پنجرش هم شبیه به کیا کادنزا ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ است جلو پنجره کادنزا کمی باریک بود ولی جلو پنجره سایپا شاهین پهن تر و بزرگ تر بود
    چراغ های جلوی کادنزا چشم بادامی بود . یعنی یکم باریک . ولی سایپا شاهین پهن تر بود و فرم داخلی چراغاش فرق داشت با کادنزای اون مدلی .
    طراحی داخل سایپا شاهین هم کپی شده از وولکس CC است .
    تارا ایران خودرو هم طراحی پشتش فقط کپی بود . شبیه کیا K2 بود .
    چراغ های عقب تارا منو به یاد ماشین های دوج چارجر و هیوندا ازرا انداخت .
    اگه دقت کرده باشید ساینا هم طراحی جلو و پشتش هم کپی بود از ماشین های لکسوس در بخش جلو .
    چراغ های پشتش شبیه تویوتا یاریس بود .
    کوییک هم فقط پشتش شبیه بی ام وه سری ۱ بود . دنا پلاس توربو یا معمولی یا پلاس جلو پنجره جلوش شبیه میتسوبیشی لنسر است . چراغ های پشت دنا پلاس هم دقیقا شبیه مرسدس بنز C کلاس C200 بود .
    طراحی داخلش هم یه کپیه از نظر من . صفحه کیلومترش منو یاد سوناتا YF انداخت مخصوصا کنسول وسطش و شکل قرار گیری کولر هاش ولی دریچه کولر های دنا در سمت راننده و شاگرد کپی از سوناتا YF نیست .
    سمند های مدل ۷۸ یا ۷۹ هم جلوش از پاسات نسل ششم کپی شده بود مخصوصا طراحی داخلیش ولی چراغ های عقبش شبیه به اون نبود .
    یادم است یسری از چینی ها هم کپی میکردند قبلا .
    پورشه ماکان چینی رو هم ساخته بودند . که اسمش بود ZOTY T700 !!! دقیقا شبیه به پورشه ماکان بود . مخصوصا طراحی داخلیش . قیمت زوتی T700 هم تو اون موقع سه برابر ارزان تر از پورشه ماکان بود .
    بجورایی میتونم بگم بیشتر ماشین های ما کپی هستند !!!! .
    کپی کردن تو صنعت خودرو سازی دنیا کار درستی نیست .
    تارا طراحی جلوش کپی نیست فکر کنم .
    کاشکی ما هم بتوانیم ماشین هامون رو خودمان طراحی کنیم .
    تا وضعیت صنعت خودرو سازی ما بهتر شود .
    کپی هم شده یه ویروس در صنعت خودرو سازی ما .
    یه زمانی یادمه کوییک اتوماتیک که در برنامه ی اسب بخار تست و بررسی شد تو داخل ماشینه ایرادات مونتاژی وجود داشت .
    کاشکی یه روزی این مشکلات در صنعت خودرو سازی ما رفع بشه.
    تا ما از ماشین های تولید داخلمون راضی باشیم

    • سلام وقت بخیر
      از کجا می دونید سانسور شده؟ خودشون گفتن یا در زمان مصاحبه حضور داشتید؟

  3. ژاپن با استفاده از مهندسی معکوس خودش را بالا کشید و بعد هم کره ای ها و الان هم چین. تنها راه پیشرفت ایران مهندسی معکوسه که بتونه پیشرفت کنه. این ها همه مهندسی معکوس آند که شما بهش میگید کپی.

  4. طراحی بدنه شاهین بی نقص و بسیار زیباست و تو این رده قیمتی کاملا بی رقیبه اما طراحی داخلی این ماشین فاجعه هست داشبرد و فرمان و صندلیها افتضاحه انگار به عمد خواستن حال مردم رو بگیرن بخش فنی هم که مثل تمام ماشینهای ایرانی داغون اما همانطور که گفتم طراحی بیرونی یعنی بدنه عالیه طراحی تارا که کلا افتضاحه هیچ نکته مثبتی ندارد فقط بخش فنی از شاهین بهتر همین اما کلا خوب نیست

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط