صادرات قطعات خودرو به چه عددی می رسد؟ چه تعداد خودرو می توان وارد کرد؟

از دست ندهید

صادرات قطعات خودرو چقدر است؟ تاثیر تصویب طرح مجلس مبنی بر واردات خودرو به شرط صادرات قطعات نیرو محرکه بر بازار خودرو چیست؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: همانطور که احتمالا می دانید طرحی در مجلس ایران تصویب شده است که بر اساس آن صادر کنندگان قطعات خودرو (نیرو محرکه) می توانند به جای دریافت پول از مشتری خارجی، خودرو وارد کنند.

این طرح برای عملی شدن در انتظار تایید شورای نگهبان است.

اما در این شرایط تحریم و انزوا مگر ما چقدر قطعه صادر می کنیم که بتوانیم به جای آن خودرو وارد کنیم؟

از طرفی اگر هم کشور خارجی از ما قطعه بخرد، در شرایط فعلی به صورت کاملا چراغ خاموش این کار را انجام می دهد، تا گرفتار تحریم و پرداخت غرامت به ابرقدرت های تحریم کننده نشود.

پس می توان استدلال کرد ممکن است میزان صادرات قطعات خودرو و مبالغ دریافتی آن در هیچ کجا ثبت نشود!

بالاخره میزان صادرات قطعات خودرو چقدر است؟

مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو مجموع قطعات صادر شده از ابتدای سال جاری تا کنون را هفت میلیون دلار می داند و به گفته او با این مبلغ تنها می توان ۲۷۰ دستگاه خودرو وارد کرد.

اما محمدرضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور با اظهارنظری کاملا متفاوت در گفت و گو با بیت ران گفت: ” ما حدود پنجاه تا شصت میلیون دلار صادرات قطعه داریم. این قطعات، هم شامل لوازم یدکی خودروهای صادراتی و هم قطعاتی است که خارجی ها بنا بر هر دلیلی به آن نیاز دارند.”

او درباره صحت این ادعا هم عنوان کرد: ” می توانید از سازمان گمرک میزان صادرات قطعات را استعلام کنید.”

تاثیر تصویب طرح مجلس بر بازار خودرو چیست؟

محمد رضا نجفی می گوید: ” با تصویب طرح مجلس می توان امیدوار بود که صادرات قطعات خودرو به بیش از یک میلیارد دلار برسد. ما در حال حاضر به کشورهایی مانند روسیه، آذربایجان و برخی کشورهای آفریقایی هم خودرو و قطعات آن را صادر می کنیم، اما این صادرات ضعیف است و در صورت تصویب این طرح اوضاع می تواند تغییر کند.”

او درباره همکاری با برندهای معروف افزود: ” هدف ما در گام اول خدمات پس از فروش است و در گام بعدی می توانیم مثلا به شرکت رنو بگوییم به ازای فروش خودروهایش در ایران از ما قطعه بخرد.”

اگر صحبت های نجفی منش عملی شود و ما با وجود همه موانع در جابجایی ارز و تحریم ها، به صادرات یک میلیارد دلاری برسیم و قیمت متوسط هر خودروی وارداتی را هم سی هزار دلار در نظر بگیریم، می توانیم بیش از ۳۳ هزار دستگاه خودرو وارداتی را در کشور داشته باشیم.

البته شکستن انحصار ایران خودرو و سایپا از نیازهای اصلی بازار خودرو است که بعید است بتوان با این قانون واردات/صادرات به آن رسید.

بیشتر بخوانید:

نمایشگاه قطعات خودرو ؛ از پدل شیفتر روی رانا پلاس تا موتور ۱۶ سوپاپ سایپا

دپوی ۲۰۰ میلیون یورو قطعات خودرو در گمرک کشور

کاهش ارزبری بیش از ۳۷ میلیون یورو برای داخلی‌سازی قطعات میز پنجم ایران خودرو

تویوتا برای لندکروزر سری ۴۰ موتور و قطعات یدکی اصلی تولید می‌کند

تست فنی قوی ترین خودرو ایران ؛ تست خودرو دنا توربو تمام گازسوز




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط