تمرین دوم گرندپری ابوظبی؛ همیلتون با اختلاف ۰/۳ ثانیه در رده اول

از دست ندهید

تمرین دوم گرندپری ابوظبی در حالی به اتمام رسید که اختلاف همیلتون و ورستپن باور نکردنی بود. بر خلاف تمرین اول که در روشنایی کامل روز برگزار گردید؛ در تمرین دوم هوا رفته رفته تاریک تر شد. در این تمرین دمای پیست ده درجه خنک تر از تمرین اول بود و به ۲۹ درجه رسیده بود.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – به دلیل تغییر شرایط پیست، رانندگان می بایست به رفتار جدید خودرو در دمای جدید آسفالت عادت می کردند. فراموش نکنیم؛ در روز مسابقه، شروع آن در روشنایی روز و پایان آن در تاریکی شب خواهد بود. از همین رو تیم ها و رانندگان در تمرین دوم گرندپری ابوظبی سناریوهای تمرینی مختلفی داشتند.

بوتاس به دیواره پیست برخورد کرد

در طول تمرین دوم گرندپری ابوظبی، چند مورد خارج شدن از پیست را از سوی راندگان شاهد بودیم. والتری بوتاس اولین راننده ای بود که از پیست خارج شد و با باریرهای کناری پیست برخورد کرد. البته والتری توانست به سلامت مجدداً به پیست برگردد. او بدون خسارت و پس از چک شدن خودرو در گازاژ تیم مرسدس بنز مجدداً تمرین خود را از سر گرفت.

لحظه برخورد والتری بوتاس با دیواره کناره پیست در تمرین دوم گرندپری ابوظبی
لحظه برخورد والتری بوتاس با دیواره کناره پیست در تمرین دوم گرندپری ابوظبی

دومین راننده ای که با دیواره پیست برخورد کرد، نیکولاس لطیفی راننده ایرانی کانادایی تیم ویلیامز بود. او که به دلیل آسیب شدید بال عقب خودرو مجبور شده بود به گازاژ تیم ویلیامز بازگردد، نتوانست در ادامه این تمرین حضور داشته باشد.

اما مهمترین برخورد این تمرین، تصادف کیمی رایکونن راننده تیم آلفارومئو بود. رایکونن که آخرین آخر هفته خود در مسابقات فرمول یک را پشت سر می گذارد، در محدوده هتل با باریرها برخورد کرد. سرعت برخورد آلفارومئو او با دیواره پیست زیاد نبود. اما از آنجایی که باریرها در آن نقطه بسیار به پیست نزدیک هستند، تصادف کیمی اجتناب ناپذیر بود.

لحظه تصادف کیمی رایکونن با دیواره کناره پیست در تمرین دوم گرندپری ابوظبی
لحظه تصادف کیمی رایکونن با دیواره کناره پیست در تمرین دوم گرندپری ابوظبی

پس از این برخورد اتومبیل رایکونن خسارت شدیدی را تجربه کرد. خبر خوب برای طرفداران این راننده فنلاندی این بود که حال او کاملاً خوب است.

برتری مشهود مرسدس در تمرین دوم

شاید بتوان گفت که تمرین دوم گرندپری ابوظبی تصویر روشن تری نسبت به تمرین اول به ما نشان داد. تصویری که برتری مرسدس بنز بر ردبول را کاملاً به رخ می کشید. البته هنوز هم قضاوت در مورد این عملکرد زود است. چرا که ردبول پیش از برگزاری تمرین ها اعلام کرده بود که برای قهرمانی مکس هر کاری لازم باشد انجام می دهد.

در بحث زمان های ثبت شده، همیلتون با زمان ۱:۲۹.۹۴۳ نخستین دور سریع دومین تمرین را ثبت کرد. اما بلافاصله دورهای سریعتری از این راننده برتانیای ثبت شد. تا جایی که در تابلو، زمان ۱:۲۴.۱۲۶ ثانیه ای را از او شاهد بودیم.

در نیم ساعت پایانی تمرین دوم، استبان اوکون توانست زمانی سریعتر از همیلتون ثبت کند. آلپین او یک دور در یاس مارینا را در زمانی بالغ بر ۱:۲۳.۶۹۱ ثانیه طی کرد. این برای نخستین باری بود که زمانی زیر ۱:۲۴ را در امروز شاهد بودیم.

رانندگان مرسدس در طول این تمرین هم از تایرهای مدیوم استفاده کردند و هم از تایرهای سافت. اما سریعترین دورهای آنها با تایرهای سافت بود. لوئیس همیلتون هم با بهره گیری از تایر سافت توانست دور سریعتری ثبت کند. ۱:۲۳.۶۹۱ و این یعنی سریعترین دور تمرین دوم.

استبان اوکون از آلپین بطور شگفت آوری در رده دوم حضور یافت. او با اختلاف ۰.۳۴۳ ثانیه ای نسبت به لوئیس در این رده حضور یافت. پس از او، والتری بوتاس دیگر راننده مرسدس در رده سوم دیده شد. اختلاف زمانی بوتاس و همیلتون هم ۰.۳۹۲ ثانیه بود.

ردبول در تمرین دوم دیده نشد

مکس و سرجیو رانندگان ردبول در این تمرین کم رنگ بودند. البته هم ورستپن و هم پرز در تمرین های مسابقه ای (حضور زیاد در پیست) عملکرد خوبی از خود نشان دادند. اما در تک دورها به اندازه مرسدس ها سریع نبودند.

مکس ورستپن در سریعترین دور خود، ۰/۶ ثانیه از لوئیس همیلتون عقب تر بود. به همین دلیل هم این راننده هلندی چاره ای جز حضور در رده چهارمی نداشت. سرجیو پرز هم با ۰/۷ ثانیه اختلاف نسبت به همیلتون به رده ای بالاتر از پنجمی نرسید.

فرناندو آلونسو راننده تیم آلپین دور بسیار سریعی داشت. اما به دلیل اینکه از مسیر پیست خارج شده بود، زمان او از سوی استیواردها حذف شد. فرناندو در نهایت رده ششمی را برگزید.

مهمترین نکته تمرین دوم گرندپری ابوظبی عملکرد یوکی سونودا از آلفاتائوری بود. یوکی برای دومین بار در طول امروز توانست هم تیمی خود را شکست بدهد. سونودا هم در تمرین اول و هم در تمرین دوم، از پیر گسلی هم تیمی فرانسوی خود سریعتر بود.

سونودا در این تمرین در رده هفتم حضور پیدا کرد. گسلی هم تیمی او هم با اختلاف زمانی ۰/۴ ثانیه ای در رده دهم دیده شد.

در میان رانندگان آلفاتائوری، فراری ها حضور داشتند. چارلز لکلرک و کارلوس ساینز توانستند فراری های خود را به ترتیب در رده های هشتم و نهم پارک کنند. اختلاف لکلرک و سونودا تنها ۰/۰۲۵ ثانیه بود. اما ساینز با ۰/۲۸۷ ثانیه اختلاف نسبت به هم تیمی خود نهم شد.

ریکاردو و نوریس راحت نیستند

دنیل ریکاردو و لندو نوریس رانندگان تیم مکلارن پس از تمرین اول عنوان کرده بودند که در داخل خودرو، خود را راحت حس نمی کنند. ریکاردو در بهترین عملکردش در تمرین دوم یازدهم شد و نوریس به رده ای بالاتر از سیزدهمی نرسید.

آنتونیو جیوناتزی راننده آلفارومئو هم فردی بود که این دو راننده مکلارن را در رده دوازدهم از هم جدا کرد. رانندگان استون مارتین هم مانند گرندپری عربستان در تک دورها اصلاً سریع نبودند. وتل با ۱/۵ ثانیه اختلاف نسبت به همیلتون در رده چهاردهم ایستاد. اما وضعیت استرول از او هم خراب تر بود. هم تیمی سباستین ۰/۱ از او هم کند تر بود و خودرو خود را در رده پانزدهم پارک کرد.

اولین تمرین راسل

در تمرین اول بجای جورج راسل Jack Aitken راننده ذخیره تیم ویلیامز پشت فرمان خودرو او قرار گرفته بود. به همین جهت، تمرین دوم در حقیقت اولین تمرین راسل در یاس مارینا بشمار می آمد. نتیجه این تمرین اما درخشان نبود. چرا که جورج تنها به رده هفدهمی بسنده کرد.

بالاتر او در رده شانزدهمی هم کیمی رایکونن قرار گرفت. رایکونن در دقایق پایانی این تمرین با دیواره پیست برخورد کرده و باعث شد پرچم قرمز به نشانه توقف زمانگیری به نمایش درآید.

نیکولاس لطیفی دیگر راننده تیم ویلیامز هم به رده ای بالاتر از هجدهمی نرسید. همانند همیشه رده های انتهایی جدول هم به رانندگان HAAS رسید.

نکته مهم درباره تمرین دوم گرندپری ابوظبی این بود که تمامی رانندگان دورهای سریع خود را با تایرهای سافت زدند. اما لکلرک، ساینز، بوتاس، اوکون و راسل بیشترین دور ممکن را در یاس مارینا زدند. آنها ۲۹ دور در پیست دیده شدند.

تمرین سوم گرندپری ابوظبی، فردا یکشنبه در ساعت ۱۳:۳۰ برگزار خواهد شد.

نتیجه تمرین دوم گرندپری ابوظبی
نتیجه تمرین دوم گرندپری ابوظبی

بیشتر بخوانید:

تمرین اول گرندپری ابوظبی؛ مکس جلوتر از مرسدس ها

بادوام ترین خودروهای ۲۰۲۱ را بشناسید؛ تسلا در میان بی‌ دوام‌ ترین ها




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط