تعیین خط گرندپری ابوظبی؛ ردبول به مکس بال داد

از دست ندهید

تعیین خط گرندپری ابوظبی با برتری مکس فرستپن به پایان رسید. فرستپن در حالی این تعیین خط را در رده اول تمام کرد که ۰/۳ ثانیه از لوئیس همیلتون سریعتر بود.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – همه چیز برای گرندپری ابوظبی ۲۰۲۱ آماده است. تعیین خط انجام شد و حالا تمام طرفداران فرمول یک منتظر فردا ساعت ۱۶:۳۰ هستند تا به رقابت مکس و لوئیس برای قهرمانی جهان بنشینند. پیش از شروع این آخر هفته؛ بسیاری از کارشناسان باور داشتند که پیست جدید یاس مارینا بیشتر مناسب مرسدس است تا ردبول.

مکس فرستپن برخلاف آنچه تصور می شد توانست در رده اول تعیین خط گرندپری ابوظبی را به پایان برساند. این رده اولی در شرایطی برای او بدست آمد که ۰.۳ ثانیه با لوئیس همیلتون اختلاف داشت. از همین رو؛ مکس فردا مسابقه را در رده اول آغاز می کند و لوئیس ۸ متر عقب تر در رده دوم.

مکس فرستپن رده اول تعیین خط گرندپری ابوظبی را بدست آورد.
مکس فرستپن رده اول تعیین خط گرندپری ابوظبی را بدست آورد.

اما نکته مهم این است که مکس مسابقه را با تایرهای سافت (چسبندگی بیشتر) شروع می کند. در حالی که لوئیس سریعترین دور خود را با تایر مدیوم به ثبت رساند.

مرحله سوم تعیین خط گرندپری ابوظبی

در آخرین مرحله از زمانگیری؛ به غیر رانندگان ردبول، مرسدس، فراری و مکلارن، استبان اوکون از آلپین و یوکی سونودا از آلفاتائوری هم حضور داشتند. ردبول در اولین دور سریع مکس یک کار تیمی بی نقص را به نمایش گذاشت.

حقیقت این بود که مرسدس در مسیرهای مستقیم سریعتر است. این موضوع را در تمام طول آخر هفته دیدیم. شاید بتوان گفت که سکتور اول از آن مرسدس بود. در سکتور دوم ردبول کمی متعادل تر بود و در سکتور سوم هر دو تیم شانس بهتر بودن داشتند.

پیش از آنکه مکس دور سریع خود را شروع کند، پرز جلو تر از او در پیست دیده شد. ماجرا از این قرار بود که پرز باید خود را به مسیر مستقیم؛ یعنی جایی که مکس قرار است سرعت بیشتری داشته باشد، می رساند. همین موضوع هم اتفاق افتاد.

مکس با استفاده از اسلیپ استریم (خلاء هوای اتومبیل جلویی) توانست به زمان ۱:۲۲.۱۰۹ ثانیه برسد. زمانی که نبیش از نیم ثانیه از مرسدس سریعتر بود. لوئیس همیلتون هم در اولین دور سریع خود نتوانست به اندازه مکس فرستپن سریع باشد.

سرجیو پرز هم از این موضوع استفاده کرد. او دور اول خود را در حالی گذراند که به مکس اسلیپ استریم داده بود. بعد از آن باتری های خودرو خود را مجدداً شارژ کرد و توانست زمانی را ثبت کند که سریعتر از والتری بوتاس باشد. پرز با کسب رده سومی ۰.۸۵۹ ثانیه از مکس کندتر بود.

نوریس مکلارن را به رده سوم رساند

زمان در حال سپری بود و رانندگان باید آخرین دورهای سریع خود را در پیست می زدند. همیلتون در آخرین دور سریع خود، در سکتور اول کند تر بود. پس از آن هم نتوانست از مکس سریعتر باشد. از همین رو به حضور در رده دوم اکتفا کرد.

همیلتون زمان سریعی نداشت و از آنجایی که خطری مکس را تهدید نمی کرد؛ او هم سرعت خود را کمتر کرد و رده اول در استارت مسابقه فردا را حفظ کرد. اختلاف زمانی مکس و لوئیس در رده های اول و دوم ۰.۳۷۱ بود که زمان زیادی بشمار می رود. مکس بدین ترتیب توانست دهمین پول پوزیشن خود را در این فصل مسابقات فرمول یک بدست آورد.

لندو نوریس مکلارن را به رده سوم رساند.
لندو نوریس مکلارن را به رده سوم رساند.

اما سورپرایز این مرحله از تعیین خط گرندپری ابوظبی؛ لندو نوریس راننده تیم مکلارن بود. نوریس با زمان ۱:۲۲.۹۳۱ ثانیه ای خود توانست رده سومی را برای مکلارن بدست آورد. اختلاف زمانی او و مکس در رده اول، ۰.۸۲۲ بود که زمانی بسیار خوب برای مکلارن بشمار می رفت.

لکلرک از ساینز شکست خورد

لکلرک در آخرین زمانگیری سال از هم تیمی خود شکست خورد. چارلز در حالی به رده هفتمی بسنده کرد که کارلوس ساینز هم تیمی او در رده پنجم حضور داشت.

یوکی سونودا هم که اولین زمان سریع او از سوی استیواردها حذف شده بود، در رده هشتم دیده شد. استبان اوکون و دنیل ریکاردو هم رده های نهم و دهم را برای تیم های خود بدست آوردند.

نکته مهم مرحله سوم تعیین خط گرندپری ابوظبی، حضور بوتاس در رده ششم بود. والتری فردا پایین تر از پرز مسابقه را شروع می کند. این خبر خوبی برای ردبول است. چرا که این تیم به امتیازات پرز برای بدست آوردن قهرمانی فصل نیاز دارد.

مرحله دوم تعیین خط گرندپری ابوظبی

نکته مهم این مرحله از تعیین خط، مشخص شدن تایرهای رانندگان در زمان استارت بود. در این مرحله لوئیس همیلتون با ثبت زمان ۱:۲۳.۱۸۵ توانست در رده اول حضور داشته باشد. مکس فرستپن هم دور سریع خود را ثبت کرد؛ اما به اندازه همیلتون سریع نبود. اختلاف زمانی این دو راننده تنها ۰.۰۰۴ ثانیه بود که رقمی باورنکردنی است.

اصلی ترین اتفاقی که در مرحله دوم تعیین خط گرندپری ابوظبی افتاد، بلوکه شدن تایر ردبول مکس بود. قرار بود فردا مکس با تایرهای مدیوم استارت بزند. اما این بلوکه شدن تمام برنامه های ردبول را بهم زد.

بلوکه شدن تایر چه پیامدهایی دارد؟

می دانیم که بلوکه شدن تایر؛ یک سطح صاف روی تایر ایجاد می کند. این سطح صاف حتی اگر به اندازه یک سکه باشد، بسیار دردسر ساز است.

در حقیقت زمانی که خودرو با سرعت زیادی در مسیر مستقیم در حال حرکت است، سطح صاف ایجاد شده در نتیجه ترمزگیری اشتباه، باعث به لرزه درآمدن کلی خودرو می شود. تایر بخودی خود گرد است. حال تصور کنید یک سطح صاف روی آن ایجاد شده است. این سطح صاف در سرعت های بالا مانند عبور از روی دست انداز است.

در نتیجه یک ترمزگیری اشتباه و بوجود آمدن flat spot، خودرو به لرزه در می آید. به لرزه درآمدن خودرو یعنی به لرزه درآمدن سیستم تعلیق. به لرزه درآمدن سیستم تعلیق هم یعنی هوای عبوری دیگر منظم از سطح خودرو عبور نمی کند. این وضعیت هم آیرودینامیک کلی خودرو را بر هم می زند. از طرفی دیگر به دلیل لرزش خودرو؛ راننده دیگر نمی تواندمنظره رو به روی خود را واضح ببیند. (تصور کنید با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت در مسیر خاکی رانندگی می کنید!)

به همین دلیل است که می بینیم پس از یک بلوکه شدن ساده تایر، تیم سریعاً نسبت به تعویض تایر خودرو اقدام می کند. همین اتفاق برای مکس در مرحله دوم تعیین خط گرندپری ابوظبی افتاد.

ردبول مجبور به تعویض تایر شد

پس از این اتفاق، ردبول تایرهای خودرو مکس را از مدیوم به سافت تغییر داد. گرچه این اقدام یکی از موضوعاتی بود که به مکس سرعت بیشتری بخشید؛ اما لوئیس فردا مسابقه را با تایرهای مدیوم شروع می کند.

یعنی همیلتون زمان بیشتری در پیست خواهد بود. مکس هم به دلیل فرسایش بیشتر تایرهای سافت مجبور است پیت استاپ زودتری نسبت به رقیب خود داشته باشد.

در آخرین دقایق این مرحله از زمانگیری، ترافیک شدیدی در پیست وجود داشت. هر کدام از رانندگان دوست داشتند فضای خالی جلوی خود داشته باشند. ترافیک آنقدر اعصاب خرد کن بود که وتل کنار کشید و استون مارتین خود را پارک کرد.

ترافیک شدید در دقایق پایانی مرحله دوم تعیین خط گرندپری ابوظبی
ترافیک شدید در دقایق پایانی مرحله دوم تعیین خط گرندپری ابوظبی

فرناندو آلونسو در نتیجه رانندگی آهسته ریکاردو یازدهم شد. بدین ترتیب آلونسو و اوکون این فصل را ۱۱ بر ۱۱ در رقابت تعیین خط ها به پایان رساندند.

آلونسو به دلیل رانندگی آهسته ریکاردو حذف شد.
آلونسو به دلیل رانندگی آهسته ریکاردو حذف شد.

پیر گسلی هم که در تمام طول فصل هم تیمی خود را شکست داده بود، در تعیین خط گرندپری ابوظبی از سونودا شکست خورد. این راننده فرانسوی تیم آلفاتائوری در رده دوازدهم استارت خواهد زد.

استرول در رده سیزدهم و جیوناتزی در رده چهاردهم کار خود را تمام کردند. رده پانزدهم هم به وتل رسید.

مرحله اول تعیین خط گرندپری ابوظبی

لوئیس همیلتون در این مرحله کاملاً از سایرین سریعتر بود. او در اولین حضورش در پیست یاس مارینا زمان ۱:۲۳.۲۶۶ ثانیه ای را ثبت کرد. مکس فرستپن پس از او در رده دوم دیده شد. اختلاف زمانی این دو رقیب اصلی برای کسب عنوان قهرمانی سال، ۰.۰۵۶ بود.

هفت دقیقه مانده به اتمام این مرحله، میک شوماخر از HAAS به مانع کناری پیچ برخورد کرد. در نتیجه این برخورد این مانع از جای خود کنده شد و به میان پیست آمد. سپس لندو نوریس از روی این مانع رد شد.

صحنه برخورد میک شوماخر راننده تیم HAAS با مانع کناری پیچ آخر در تعیین خط گرندپری ابوظبی
صحنه برخورد میک شوماخر راننده تیم HAAS با مانع کناری پیچ آخر در تعیین خط گرندپری ابوظبی

به دلیل خطرناک بودن وضعیت، پرچم قرمز به نشانه توقف زمانگیری به نمایش درآمد. پس از برداشتن مانع از سطح آسفالت رقابت در یاس مارینا مجدداً شروع شد و رانندگان فقط می توانستند یک دور سریع در پیست داشته باشند.

صحنه ردشدن لندو نوریس از روی مانع کناری پیچ آخر در تعیین خط گرندپری ابوظبی
صحنه ردشدن لندو نوریس از روی مانع کناری پیچ آخر در تعیین خط گرندپری ابوظبی

همیلتون با ثبت زمان ۱:۲۲.۸۴۵ اولین راننده ای بود که توانست تایمی کمتر از یک دقیقه و ۲۳ ثانیه ثبت کند. در ادامه این مرحله، نیکولاس لطیفی راننده ایرانی کانادایی تیم ویلیامز در رده شانزدهم کار خود را تمام کرد. این برای دومین بار در طول دو سال گذشته بود که لطیفی توانست جورج راسل هم تیمی خود را شکست دهد.

راسل در رده هفدهم دیده شد و پس از او کیمی رایکونن در رده هجدهم آلفارومئو خود را پارک کرد. این آخرین باری بود که رایکونن در یک رقابت تعیین خط فرمول یک حضور داشت. فردا هم آخرین مسابقه ICE MAN خواهد بود و این راننده فنلاندی بازنشسته خواهد شد.

رده های نوزدهم و بیستم هم به ترتیب به شوماخر و مزپین رسید. شوماخر بدین ترتیب توانست در تمام طول فصل، هم تیمی خود را در تایمگیری گرندپری ها شکست دهد.

رقابت اصلی در پیست یاس مارینا، فردا ساعت ۱۶:۳۰ خواهد بود.

نتیجه تعیین خط گرندپری ابوظبی
نتیجه تعیین خط گرندپری ابوظبی

بیشتر بخوانید:

همیلتون دو، ورستپن یک

همیلتون با اختلاف ۰/۳ ثانیه در رده اول

مکس جلوتر از مرسدس ها




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط