گرندپری عربستان سعودی؛ همیلتون برنده شد و رقابت برای قهرمانی فصل به ابوظبی کشید

از دست ندهید

گرندپری عربستان سعودی شب گذشته تنش ها و جنجال های بسیاری را شاهد بود. از برخورد همیلتون و فرشتپن گرفته تا کسب سکو توسط بوتاس در پنج متر آخر مسابقه همگی اتفاقاتی بودند که بینندگان را پای تلویزیون میخ کوب کردند. اگر در جریان اتفاقات این گرندپری نیستید و اصلاً اطلاعاتی در مورد پیست جدید «جده» ندارید؛ این مطلب موضوعاتی این چنینی را مورد بررسی قرار می دهد.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – پیش از پرداختن به موضوعات اصلی نگاهی کوتاه به پیست خیابانی جده داشته باشیم. پیست جده ۶/۱۷۴ کیلومتر طول دارد و دو مورد مهم درباره این پیست را نباید از خاطر برد. پیست جده طولانی ترین پیست خیابانی در تقویم فرمول یک است و پس از گرندپری بلژیک دومین مسیر طولانی رقابت رانندگان در این پیست است. فیلم زیر یک دور از این پیست فوق العاده را به ما نشان می دهد. در این فیلم؛ استون مارتین ونتیج خودرو ایمنی مسابقات فرمول یک، در پیست جده یک دور را طی می کند.

همانند سایر پیست های مطرح در تقویم مسابقات فرمول یک، این پیست هم یکی از شاهکارهای هرمان تیلکه آلمانی است. جالب است بدانید گرندپری جده در کمتر از هفت ماه از خاک به پیست آماده مسابقه تبدیل شد! برای مقایسه جالب است بدانید که پارکینگ پیست اتومبیلرانی آزادی پس از ده سال رنگ شد!

فیلم زیر روند ساخت و پیشرفت پیست جده را در کمتر از هشت ماه نشان می دهد.

رانندگان در پیست خیابانی جده با ۲۷ پیچ مختلف رو به رو هستند. در تقویم؛ کمتر پیستی وجود دارد که بدون پستی و بلندی باشد و جده یکی از آنهاست.

در استارت گرندپری چه گذشت؟

روز شنبه با تصادف مکس فرشتپن پول پوزیشن به لوئیس همیلتون از تیم مرسدس بنز AMG رسیده بود. اما این تیم می دانست که مکس، تقریباً ۰/۵ ثانیه از آنها در دور تعیین خط سریع تر بود! در رده دوم والتری بوتاس هم تیمی همیلتون حضور داشت و رده سوم هم به فرشتپن از ردبول رسیده بود.

استارت گرندپری عربستان سعودی - لحظه ورود به پیچ اول مسابقه
استارت گرندپری عربستان سعودی – لحظه ورود به پیچ اول مسابقه

گرندپری عربستان سعودی در حالی برگزار گردید که دمای هوا ۲۹ درجه و دمای سطح پیست ۳۱ بود. بیشتر رانندگان در استارت از تایرهای مدیوم استفاده می کردند. اما لندو نوریس از تیم مکلارن تنها راننده ای بود که قصد داشت این رقابت را با تایرهای سافت شروع کند. دنیل ریکاردو و کارلوس ساینز و سباستن فتل هم رانندگانی بودند که از تایرهای هارد در استارت برخوردار بودند.

معمولاً در پیست های خیابانی مهمترین نکته این است که لیدر مسابقه بتواند در دور ابتدایی رقابت پوزیشن خود را حفظ کند. از همین رو تمامی نگاه ها به پیچ اول پیست جده بود.

برخلاف چیزی که تصور می شد استارتی بدون برخورد را شاهد بودیم و پنج خودرو اول به سلامت از پیچ اول عبور کردند. در شرایطی که همیلتون پس از عبور از دو پیچ رده اولی خود را حفظ کرده بود؛ بوتاس هم تیمی او هم در رده دوم حضور داشت. مکس فرشتاپن هم در تلاش بود تا مومنتوم را از دست ندهد و در فاصله امنی با خودرو های مرسدس بنز در رده سوم باقی بماند.

در استارت سرجیو پرز سعی داشت لکلرک از فراری را تحت فشار بگذارد. اما این راننده موناکویی توانست موقعیت خود را حفظ کند. بعد از سپری شدن دورهای اول، همیلتون در فاصله ۱/۵ ثانیه ای از بوتاس قرار داشت. مکس فرشتاپن هم ۱/۲ ثانیه عقب تر والتری بوتاس را دنبال می کرد. این سه خودرو کم کم از مابقی گروه جدا شدند.

تصادف میک شوماخر

گرندپری عربستان سعودی - لحظه تصادف میک شوماخر از تیم HAAS
گرندپری عربستان سعودی – لحظه تصادف میک شوماخر از تیم HAAS

دور ۱۰ این گرندپری اولین حادثه مسابقه را شاهد بودیم. میک شوماخر راننده تیم HAAS کنترل انتهای خودرو خود را از دست داد و با سرعت بسیاری به دیواره پیست برخورد کرد. نتیجه این برخورد هم حضور اتومبیل ایمنی در پیست بود.

سردرگمی مرسدس در زمان پرچم قرمز

زمانی که اتومبیل ایمنی به پیست آمد؛ تیم مرسدس هم لوئیس همیلتون و هم والتری بوتاس را به پیت فراخواند. هر دو راننده این تیم تایرهای خود را تعویض کردند. اما مکس فرشتاپن بیرون ماندن را ترجیح داد. همین موضوع باعث شد پس از خروج اتومبیل ایمنی مکس فرشتاپن از ردبول در رده اول حضور داشته باشند. همیلتون و بوتاس هم که برای تعویض تایرهای خود اقدام کرده بودند؛ در بازگشت به پیست خود را پشت ردبول مکس فرشتاپن یافتند.

اما چند دور بعد اعلام شد که خسارت وارده به دیواره پیست زیاد است. از همین رو پرچم قرمز رنگ به نشانه توقف مسابقه به نمایش درآمد و اتومبیل ها به مسیر پیت بازگشتند. مکس فرشتاپن هم از این موقعیت استفاده کرد و با تعویض تایرها؛ رده اولی خود را حفظ کرد.

مسئولین برگزاری مسابقه دستور دادند که استارت مجدد مسابقه بصورت ایستاده پشت خط شروع و پایان باشد. از همین رو دوباره شاهد رقابتی هیجان انگیز میان رانندگان بودیم.

استارت دوم مسابقه

با استارت دوباره گرندپری عربستان سعودی دوباره اوضاع برای همه تیم ها بهم ریخت. همیلتون استارت بهتری نسبت به فرشتاپن داشت و توانست قبل از پیچ اول از رقیب هلندی خود سبقت بگیرد. اما در پیچ اول مکس از بیرون مسیر حرکت کرد و توانست رده اولی خود را از لوئیس پس بگیرد. همیلتون که مومنتوم خود را از دست داده بود، از استبان اوکون راننده تیم آلپین هم جاماند.

اما اصل ماجرا در چند رده عقب تر اتفاق افتاد. لکلرک با پرز برخورد داشت و همین موضوع باعث شد راننده تیم ردبول نتواند در ادامه مسابقه حضور داشته باشد. این خبر بدی برای ردبول بود. چرا که این تیم در رقابت برای کسب عنوان قهرمانی سال به امتیازات پرز احتیاج داشت.

جرج راسل در نتیجه برخورد نیکیتا مزپین در گرندپری عربستان سعودی نتوانست این مسابقه را به پایان برساند
جرج راسل در نتیجه برخورد نیکیتا مزپین در گرندپری عربستان سعودی نتوانست این مسابقه را به پایان برساند

رانندگانی که پشت پرز حضور داشتند برای فرار کردن از تصادف با او سعی داشتند سرعت خود را کم کرده و از مسیرهای دیگری حرکت کنند. اما همین موضوع هم باعث شد نیکیتا مزپین از HAAS به شدت به انتهای اتومبیل جرج راسل برخورد کند. این برخورد باعث شد تا هر دو راننده از دور مسابقه خارج شوند.

ردبول پیشنهاد مدیر مسابقه را قبول کرد!

برخورد لکلرک و پرز از یک سو و تصادف مزپین و راسل از طرف دیگر باعث شد مسابقه برای دومین بار متوقف شود. پس از اینکه دومین بار خودروها در مسیر پیت توقف کردند؛ رده بندی به ین شکل بود: فرشتاپن در رده اول؛ استبان اوکون در رده دوم و لوئیس همیلتون در رده سوم!

مرسدس نسبت به کاری که فرشتاپن کرد اعتراض داشت. آنها باور داشتند که این راننده هلندی از خارج مسیر مسابقه از لوئیس سبقت گرفته و باید رده خود را پس دهد! ردبول اما عنوان کرد این کار مکس برای فرار از برخورد با لوئیس بود.

اما مدیر مسابقه یعنی مایکل مَسی یک پیشنهاد به ردبول داد. آنها یا باید قبول می کردند که این موضوع در جلسه کمیسرهای مسابقه بررسی شود که احتمال جریمه شدن ردبول بسیار زیاد بود؛ یا مکس باید رده خود را به لوئیس پس می داد و جریمه ای دریافت نمی کرد.

ردبول که از پنالتی احتمالی ترس داشت، پیشنهاد مایکل مسی را پذیرفت. در فاصله توقف مسابقه هم رانندگان می توانستند تایرها را تعویض کنند. اما در شرایطی که لوئیس با تایرهای هارد (دوام بیشتر در طول مسابقه) وارد پیست شد؛ مکس و استبان اوکون، تایرهای سافت را انتخاب کردند. این کار لوئیس را بیشتر در پیست نگه می داشت، اما احتمال می رفت سرعت مسابقه او به اندازه دو رقیب دیگر نباشد.

استارت سوم مسابقه

استارت مسابقه اما تمام پیش بینی ها را یک بار دیگر نقش برآب کرد. لوئیس که تلاش داشت در رقابت با استبان اوکون موقعیت خود را حفظ کند؛ مکس یک درب باز پیدا کرد و با عبور از آن توانست راننده اول مسابقه باشد. رقابت لوئیس و استبان هم موجب شد اوکون در رده دوم و همیلتون در رده سوم باقی بمانند.

لحظه سبقت گرفتن مکس از لوئیس و استبان اوکون در استارت مجدد مسابقه
لحظه سبقت گرفتن مکس از لوئیس و استبان اوکون در استارت مجدد مسابقه

همیلتون بالاخره توانست اوکون را پشت سر بگذارد و پس از آن نمایش در پیست جده شروع شد! هم مکس و هم لوئیس پشت سر هم دورهای سریعی ثبت می کردند و این دو راننده کم کم از سایرین جدا شدند.

اتومبیل ایمنی مجازی!

برخورد یوکی سونودا (آلفاتائوری) و فتل و سبس تصادف فتل و رایکونن؛ قطعات فیبرکربن بسیاری در مسیر مسابقه بجا گذاشت. به همین دلیل مدیر مسابقه، دستور اتومبیل ایمنی مجازی را صادر کرد. در چنین وضعیتی رانندگان یک زمان دلتا دارند. آنها نباید سریعتر از آن زمان تعیین شده در پیست دور بزنند و این یعنی کم شدن سرعت خودروها.

پس از اینکه دستور اتومبیل ایمنی مجازی لغو شد، رقابت مکس و لوئیس دوباره از سر گرفته شد. آنها به محض اینکه مجدداً شروع به رقابت با یکدیگر کردند، وجود یه قطعه از یک اتومبیل باعث شد دوباره اتومبیل ایمنی مجازی به پیست بیایید!

با شروع مجدد مسابقه لوئیس به مکس حمله کرد. اما فرشتاپن با دیر ترمز گرفتن باعث شد هر دو اتومبیل از مسیر مسابقه خارج شوند. مکس با اینکه از مسیر مسابقه خارج شده بود اما دوباره توانست در رده اول حضور داشته باشد. همین موضوع اعتراض مرسدس را به دنبال داشت. اعتراضی که موضوع آن پس دادن رده اولی مکس به لوئیس بود.

تصادف مکس و لوئیس

شاید بتواند هیجان انگیز ترین بخش مسابقه را لحظه برخورد مکس و لوئیس نامید. اما چرا این برخورد صورت گرفت؟ حقیقت این بود که مدیر مسابقه به تیم ردبول گفته بود مکس باید رده خود را به لوئیس برگرداند. ردبول هم این موضوع را از طریق ارتباط رادیویی به مکس گفته بود.

لحظه برخورد مکس و لوئیس در گرندپری عربستان سعودی
لحظه برخورد مکس و لوئیس در گرندپری عربستان سعودی

مکس هم به همین دلیل در مسیر مسابقه سرعت خود را کم کرد. اما داستان از این قرار بود که مرسدس به لوئیس اعلام نکرده بود که می تواند از مکس رد شود! چند متر جلوتر از جایی که مکس اقدام به کم کردن سرعت خود کرده بود، خط تعیین DRS بود و این حرکت از سوی راننده هلندی ردبول بسیار هوشمندانه بود.

لوئیس که دلیل کم شدن سرعت مکس را نمی دانست از طرفی قصد داشت پشت او بماند تا از DRS بهره مند شود و از طرفی دیگر منتظر بود بداند ماجرا چیست. البته این اتفاقات در چند ثانیه رخ داد. مکس یکباره از دنده هشت تا دنده سه سرعت خود را کم کرد و لوئیس در چند دهم ثانیه از پشت به اتومبیل او برخورد کرد. نتیجه این برخورد آسیب بال جلوی همیلتون بود.

جریمه پنج ثانیه ای مکس برای چه بود؟

پس از این اتفاق دوباره هر دو خودرو سرعت گرفتند. مکس رده خود را به لوئیس پس داد، اما قبل از پیچ بعدی توانست دوباره از او سبقت بگیرد. اما کمیسرهای مسابقه از این رفتار مکس راضی نبودند. کاهش سرعت زیاد مکس در مسیر مستقیم و به نوعی رفتار پر خطر او در مسابقه باعث شد تا کمیسرهای مسابقه پنج ثانیه پنالتی زمانی برای مکس در نظر بگیرند. این پنالتی زمانی قرار بود در انتهای مسابقه به زمان کلی او اضافه شود.

مکس که تایرهای خود را از دست داده بود پس از این اتفاق و جریمه پنج ثانیه ای ترجیح داد رده دومی خود را حفظ کند. به همین دلیل مسابقه با همیلتون را رها کرد.

لوئیس با وجود بال شکسته مرسدس خود، پشت سر هم دورهای سریع ثبت کرد و توانست در رده اول این مسابقه را به پایان برساند. ثبت سریعترین دور مسابقه هم برای لوئیس یک امتیاز بیشتر را به دنبال داشت. مکس در رده دوم مسابقه را تمام کرد و رقابت برای کسب رده سومی هنوز تمام نشده بود.

اوکون پنج متر مانده به پایان مسابقه سکو را از دست داد!

رقابت برای حضور در رده سومی پودیوم گرندپری عربستان سعودی همچنان ادامه داشت. استبان اوکون در رده سوم بود، اما فشار والتری بوتاس کار خود را کرد.

این راننده فنلاندی مرسدس پیچ مانده به آخر را سریعتر از اوکون طی کرد. جریان باد موافق خودرو اوکون سرعت بوتاس در مسیر مستقیم را زیاد تر کرد و والتری توانست پنج متر مانده به اتمام مسابقه رده سومی را بدست آورد!

امتیازها برابر شد!

لوئیس همیلتون از تیم مرسدس توانست این مسابقه را در رده اول به پایان برساند. این یکصد و سومین برد او در مسابقات فرمول یک بشمار می رفت. اما او پیش از استارت گرندپری عربستان سعودی از رقیب هلندی خود هشت امتیاز عقب تر بود.

کسب رده اولی یعنی ۲۵ امتیاز برای همیلتون. از طرفی ثبت سریعترین دور هم یک امتیاز برای او به همراه داشت. پس لوئیس این رقابت را با جمع آوری ۲۶ امتیاز به پایان رساند.

مکس در رده دوم ۱۸ امتیاز بدست آورد. این نتیجه اما باعث نشد که رده اولی او در جدول قهرمانی فصل از دست برود. چرا که او در این فصل بردهای بیشتری نسبت به همیلتون دارد.

پس از پایان این مسابقه مکس فرشتاپن و لوئیس همیلتون هر دو ۳۶۹/۵ امتیازی شدند. (نیم امتیاز به دلیل رقابت ناتمام مانده بلژیک بود که بجای امتیازهای کامل، امتیازهای نصف به رانندگان داده شد.) حالا مکس در رده اول جدول قهرمانی فصل است و لوئیس به دلیل یک برد کمتر در رده دوم این جدول دیده می شود.

همه چیز یک هفته دیگر در گرندپری ابوظبی مشخص می شود. پیستی که پیش بینی می شود به دلیل سرعت بالای آن مرسدس و همیلتون آوانتاژ بیشتری نسبت به مکس و ردبول داشته باشند. بد نیست بدانید که دو پیچ در این پیست تغییر کرده اند.

تغییر کردن این دو پیچ باعث شده است که سرعت خودرو ها در مسیر مسابقه بیشتر از قبل شود. اما پیش از شروع گرندپری ابوظبی، فیلم زیر خلاصه گرندپری عربستان سعودی را به شما نشان می دهد که بهتر است به تماشای آن بنشینید.

جریمه ده ثانیه ای مکس فرشتاپن پس از پایان مسابقه!

جنجال ها پس از تمام شدن گرندپری عربستان سعودی به اتمام نرسید. کمیسرهای مسابقه مکس فرشتاپن را به دلیل رانندگی پر خطر و ترمزگیری غیر ایمن ده ثانیه دیگر هم جریمه کردند! در نتیجه این رانندگی خطرناک لوئیس همیلتون با خودرو ردبول او برخورد کرده بود.

کمیسرها همچنان دو امتیاز منفی برای این راننده هلندی در نظر گرفتند که در مجموع با دو امتیاز منفی پنج ثانیه پنالتی او؛ مکس جمعاً با پانزده ثانیه پنالتی و چهار امتیاز منفی این گرندپری را به پایان رساند. مکس پس از پایان مسابقه اضهار داشت که فرمول یک تبدیل به مسابقه پنالتی ها و جریمه ها شده و دیگر هیجان گذشته را ندارد. همیلتون هم او را به دلیل رانندگی پر خطر در تمام طول فصل مورد انتقاد قرار داد.

بیشتر بخوانید:

تولید خودرو برلیانس H330 با چراغ خاموش/پارس خودرو از قیمت آن به بیت ران گفت

موتور TU5 ، EF7 و TU5پلاس بررسی شد؛ کدام موتور خودرو بهتر است؟




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط