فهرستی از هواگردهای جنگنده نسل پنجم جهان را که عملیاتی شده اند و یا در حال تکمیل هستند، بشناسید.
بیت ران – هواگردهای جنگنده نسل پنجم باید این ویژگی ها را به تمامی دارا باشد: رادارگریزی، مانورپذیری بسیار بالا برای درگیریهای فاصله نزدیک، الکترونیک هوانوردی پیشرفته، حسگرهایی با قابلیت پیوند و شبکه و چندمنظورگی.
جنگندهٔ نسل پنجم باید دارای ویژگیهای نویی باشند که عبارتند از فناوری جهتدهی رانش (Thrust vectoring)، قدرت پرواز ابرپیمایشی یا «سوپرکروز فلایت» ( Supercruise Flight)، استفاده از مواد ترکیبی به میزان قابل توجه در اجزای اصلی ساختمان بال و بدنه، ایجاد تغییر در سامانههای کنترل پرواز و همچنین بهرهمند شدن از سامانههای هوشمند به گونهای که وظایف خلبان را در درازای پرواز بهطور قابل ملاحظهای کاهش دهد.
کلاس جنگندهٔ نسل پنجم همانند نسل چهارم حداکثر با ۳ پلاس ارتقاء پیدا می کند و به کلاس جنگنده نسل ششم نزدیکتر میشود.
جنگندههای نسل پنجم که عملیاتی شدند
- جنگنده مافوق صوت و چندمنظوره لاکهید مارتین اف-۲۲ رپتور
- جنگنده لاکهید مارتین اف-۳۵ لایتنینگ ۲
- چنگدو جی-۲۰
- سوخو-۵۷ فلون
جنگندههای نسل پنجم در حال تکمیل
- سوخو-۷۵ چکمیت
- شنیانگ افسی-۳۱
- هال ایامسیای
- تیاف-ایکس
- پیافایکس
- قاهر اف-۳۱۳
جنگندهٔ نسل پنجم کلاسی از جنگندههاست که پیشرفتهتر از جنگنده نسل چهارم است. جنگنده نسل پنجم متعلق به قرن ۲۱ افزونبر اعمال فناوریهای پیشین در نظر گرفته شده، بر استفاده چند منظوره از آنها در شرایط بهینه و نگهداشتن مهمات درون بدنهٔ هواپیما نیز تأکید شدهاست.
بیشترل بخوانید:
جنگنده نسل پنجم روسیه؛ مسکو در پی مشتری خارجی برای «چکمیت»
آشنایی با بمب هدایت شونده استورم بریکر (StormBreaker)
سوپر دوپر، موشک هایپرسونیک ترامپ با سرعت ۱۷ ماخ
بمب افکن B-52 استراتوفورترس؛ پیرمرد بی رحم آمریکایی
آشنایی با هواپیمای جنگنده جگوار ؛ توانایی ها و تسلیحات
ایران چند فروند تام کت دارد؟ همه آنچه باید از اف-۱۴ ایران بدانیم
هواپیمای جاسوسی SR-71 بلک برد
یوروفایتر تایفون ؛ محصول مشترک قدرتهای اروپایی در آسمان
مهمترین پهپادهای جهان را بشناسید
با انواع بال هواپیما آشنا شوید
با برترین موشکهای هوا به زمین آشنا شوید
منبع: همشهری آنلاین
هزینه ی توسعه این جنگنده های فوق پیشرفته ده ها میلیارد دلار است و بعید است ایران تکنولوژی ساخت قاهر اف 313 با این فناوری های بالا را داشته باشدمطمئن باشید این فقط یک مانور تبلیغاتی بود که دیگر سر و صدای آن هم بلند نشد . پروژه هواپیماسازی در ایران همانند آن چه در مورد پروژه هواپیمای مسافربری ایران140 روی داد یک پروژه شکست خورده است بهتر است با خودمان صادق باشیم
بنظر میرسد طرح جنگنده قاهر برمبنای ساخت بدنه رادار گریز برای هواپیماهای اف ۵ ساخت داخل بوده است.
پروژه های طراحی و تولید هواپیما در داخل بنظر می رسد تا کنون موفقیت عمده ای نداشته اند،اما شکست مقدمه پیروزی است، باید دلایل عدم موفقیتهای قبلی دقیقا مورد واکاوی قرار گیرد و اشتباهات گذشته مجددا تکرار نشود،چرخه تولید هواپیما منفک از توسعه صنعتی یک کشور نیست،تولید هواپیما و قطعات ان قسمتی از پازل توسعه متوازن صنعتی در هر کشوری است.