26.1 C
Tehran
سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱

حذف کاتالیزور خودرو مفید یا مضر؟ تجربه حذف کاتالیزور EF7 + قیمت کاتالیزور

از دست ندهید

جزئیات پروازهای جام جهانی قطر / تعیین قیمت بلیت هواپیما

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اعلام جزئیات پروازهای جام جهانی قطر  برای ایرانیان از آغاز زمان پروازها و تعیین...

بازگشت موتورهای پایه گازسوز به خط تولید خودروسازان

در یکی دوسال اخیر و به خصوص به دلیل دور اخیر تحریم ها، خودروسازان رفته رفته تولید محصولات دوگانه...

کاهش ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های داخلی در بازار

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو از کاهش ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی قیمت خودرو‌های داخلی در بازار خبرداد. بیت ران -...

بسیاری از مالکان به توصیه تعمیرکاران اقدام به حذف خودسرانه کاتالیزور خودرو می کنند. حذف کاتالیزور خودرو مفید است یا مضر؟ با تجربه حذف کاتالیزور EF7 ، نشانه های خرابی آن و قیمت کاتالیزور آشنا شوید.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: مبدل کاتالیستی یا کاتالیزور در واقع یک نوع فیلتر فلزی است که داخل آن توسط چند عضو، شبکه بندی شده است.

وظیفه این مبدل بی اثر کردن گازهای سمی خروجی از اگزوز است.

حذف کاتالیزور خودرو
نتایج حذف کاتالیزور خودرو / تجربه حذف کاتالیزور EF7 / قیمت کاتالیزور

ساختار کاتالیزور

کاتالیزورها به طور کلی از اجزای زیر تشکیل شده اند:

_ هسته کاتالیست: یک پوشش سرامیکی با ساختار لانه زنبوری شکل جهت نگه داری از لایه اکسیدی

_ لایه اکسیدی: یک لایه از جنس اکسید آلمینیوم، دی اکسید تیتانیوم و … که علاوه بر افزایش دادن سطح کاتالیست، وظیفه نگهداری از ماده کاتالیست را هم بر دوش دارد

_ ماده کاتالیست: مهم ترین و گران قیمت ترین ماده در کاتالیزور که به دلیل ساخته شدن از فلزات گران بها مانند پلاتین، پالادیوم و رودیوم باعث گران شدن قطعه کاتالیزور شده است

_ محل قرار گیری سنسور دوم اکسیژن

نقش کاتالیزور

این مبدل حدود نود درصد از گازهای خروجی اگزوز را به آب و دی اکسید کربن و همچنین اکسید ازت را به گاز ازت تبدیل می کند.

حذف کاتالیزور خودرو

تمام گازهای خروجی از اگزوز نابودگران محیط زیست هستند.

به طوری که خودروهایی که کاتالیزور ندارند یا این قطعه در خودروی آن ها کارایی خود را از دست داده است، بیش از پنج برابر خودروهای استاندارد محیط زیست و هوا را آلوده می کنند.

همان طور که مشخص است، مبدل کاتالیستی نقش بسیار مهمی در حفظ محیط زیست دارد، اما به دلیل گران قیمت بودن، برخی از مالکان هنگام پر شدن ( اتمام عمر مفید) این قطعه، با توصیه های غیر کارشناسی، اقدام به حذف (خالی کردن) آن می کنند.

حذف کاتالیزور

برخی از مالکان در موعد تعویض این قطعه بنابر توصیه های غیر کارشناسی تعمیرکاران و همچنین قیمت بالای این قطعه، اقدام به  حذف کاتایزور خودرو می کنند تا به اصطلاح نفس خودرو باز شود.

در این میان برخی از افرادی که اقدام به ریمپ کردن خودرو می کنند هم، می گویند سنسور اکسیژن دوم را از مدار خارج می کنند تا چراغ چک روشن نشود، اما این کار صحیح است؟

خیر! حذف کاتالیزور خودرو علاوه بر آلوده کردن محیط زیست، سبب بروز مشکلات فنی در خودرو هم می شود و حذف سنسور دوم اکسیژن هم تنها پاک کردن صورت مسئله است.

نشانه های خراب شدن یا برداشتن (خالی کردن) کاتالیزور تقریبا یکی هستند که در زیر به آن ها می پردازیم.

علایم خرابی یا حذف کاتالیزور خودرو

آشنایی با تجربه حذف کاتالیزور EF7 و نشانه های خرابی آن

۱. بوی بسیار بد خارج شده از اگزوز اولین و زودرس ترین عارضه حذف کاتالیزور است که قطعا در تمام خودروها اتفاق می افتد. چرا که گازهای خروجی اگزوز بدون هیچ فیلتر شدنی، مستقیم به بیرون اگزوز می جهند.

علاوه بر آن با دست کشیدن درون انباره اگزوز دوده های سیاهی به دستان شما خواهند چسبید.

۲. خام سوزی و افزایش مصرف سوخت خودرو، عارضه کوتاه مدت بعدی است. چراکه در بسیاری از خودروهای داخلی (سال 94 به بعد) و خودروهای خارجی، کاتالیزور هم یک سنسور اکسیژن مجزا دارد و حذف این سنسور باعث بروز مشکل در احتراق موتور می شود.

۳. روشن شدن چراغ چک هم در بسیاری از خودروها اتفاق می افتد که به دلیل عملکرد ناصحیح سنسور دوم اکسیژن است و حذف این سنسور از ECU هم، تنها چراغ چک را خاموش می کند، اما مشکل همچنان به قوت خود پا بر جاست.

۴. کاهش شتاب و کپ کردن خودرو از دیگر نشانه های خرابی یا حذف کاتالیزور است که به دلیل احتراق ناقص و درست عمل نکردن سنسور اکسیژن اتفاق می افتد. به این صورت که خودرو گاز می خورد، اما سرعت نمی گیرد.

بر خلاف تصور عامه که فکر می کنند با حذف کاتالیزور خودرو ، شتاب آن افزایش پیدا می کند، باید گفت در خودروهای دارای دو سنسور اکسیژن، تنها در چند کیلومتر اول خودرو شتاب بهتری خواهد داشت و پس از مدتی بروز مشکلات شروع می شوند.

۵. صدای تقه زدن یا انفجار به ویژه در هنگام حرکت پرفشار، دیگر نشانه خرابی یا حذف کاتالیزور است.

۶. یاتاقان زدن هم پرهزینه ترین مشکل به وجود آمده از سمت این قطعه است. چرا که با حذف کاتالیزور و باز شدن راه خروج اگزوز، علاوه بر بالا رفتن دمای موتور، ممکن است سرعت حرکت قطعات موتور مانند میل لنگ و به طبع آن سوپاپ ها و پیستون ها بیشتر از حد تعریف شده بالا رود.

۷. پایین آمدن دور موتور خودرو نیز از مشکلات عجیب دیگری است که می توان با حذف این قطعه منتظر آن بود.

۸. رد شدن حتمی در آزمون آلایندگی و معاینه فنی

مشکلات بالا به صورت تجربی در خودرو دنا معمولی EF7 دقیقا اتفاق افتاده است که با نصب مجدد کاتالیزور کاملا رفع شد.

ممکن است این مشکلات برای هر خودرو متفاوت، شدیدتر یا ضعیف تر باشد، اما آنچه مسلم است حذف یا خراب شدن این قطعه منجر به بروز مشکل خواهد شد.

در میان موتورهای داخلی موتور EF7 حساس ترین موتور نسبت به حذف کاتایزور است و مشکلات برداشتن کاتالیزور در خودرهایی که از این موتور استفاده می کنند، بسیار بیشتر از سایر خودروها است.

زمان تعویض کاتالیزور و عمر مفید آن

کاتالیزور خودرو یک قطعه کاملا مصرفی است که عمر و تاریخ مصرف دارد. این قطعه بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی ناشی از عبور گازهای سمی اگزوز، مستهلک شده و کارایی خود را از دست می دهد.

در صورت عوض نکرن به موقع این قطعه، سلول های داخل آن ابتدا کیپ شده و سپس می ریزند.

عمر مفید کاتالیزور خودروهای داخلی، شصت الی هشتاد هزار کیلومتر است و در خودروهای خارجی کمی بیشتر است.

در پایان توصیه می شود در هنگام خرابی کاتالیزور خودرو، آن را به موقع تعویض کنید و از حذف کاتالیزور جتناب کنید، چرا که علیرغم قیمت بالای این قطعه، هزینه های تعویض نکردن آن در بلند مدت بسیار بیشتر است.

همچنین این قطعه را حتما از برندهای معتبر و فروشگاه های لوازم یدکی دارای جواز کسب خریداری کنید، چرا که تقلبی این قطعه هم در بازار وجود دارد.

در زیر قیمت کاتالیزور برخی خودروها آمده است:

EF7 Am (مخصوص خودروهای قبل از سال ۱۳۹۴) برند ایران دلکو: دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان

EF7 Am plus (مخصوص خودروهای بعد از سال ۱۳۹۴) برند ایران دلکو: سه میلیون و ۹۰۰ تومان

تیبا ایران دلکو: دو میلیون و ۱۴۹ هزار تومان

نیسان وانت ایران دلکو: سه میلیون و ۳۰۰ تومان

پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ایران دلکو: دو میلیون تومان

پراید ایران دلکو: یک میلیون و ۲۰۰ تومان

پژو ۴۰۵ ایران دلکو: دو میلیون و ۵۰۰ تومان

بیشتر  بخوانید:

ریمپ ایسیو چیست؟ با مزایا و معایب آن آشنا شوید

انواع شمع خودرو و تاثیر آنها؛ سوزنی، چندپلاتین و پولستار

استاندارد یورو چیست؟ با انواع و دلایل وضع این استاندارد آشنا شوید

تکنولوژی شمع خودرو راه ساخت خودروهای فوق کم مصرف

گریپ چیست؟ و چه کمکی به ایمنی خودرو می کند؟

تولید وانت آریسان بهبود یافته / تغییرات موتور XU پلاس دوگانه سوز

خودرو چینی از کرمان آمد؛ قیمت‌آلمانی، کیفیت درجه دو چینی

موتور TU5 ، EF7 و TU5پلاس بررسی شد؛ کدام موتور خودرو بهتر است؟

همه چیز درباره روغن موتور کاسترول + وضعیت کاسترول در ایران

شمع مناسب خودرو ایرانی را بشناسید / کدام شمع مناسب کدام خودروی ایرانی است؟

 

27 دیدگاه

  1. کاتالیزور mvm 550. نمایندگی ۹ میلیون قیمت داده شهریور ۱۴۰۰ خود نمایندگی هم گفت ما اینجا نمیتونیم کانلیزور خارج کنیم ببر بیرون بده خالیش کنند 😳 البته با ۱۵۰ تومان خالی شد و جالب اینه اون کاتالیزور کهنه هم یک میلیون دویست خریدند الان بعد از چند ماه مشکلی نیست و خوب راه میره، اما قبول دارم که کار اشتباهی هست به دلیل آلوده کردن هوا

  2. حدود ۱۰ ساله تجربه حذف کاتالیزور در سمند و دنا و ام جی توربو رودارم و بسیار عالی شدن و عالی و عالی …دلیلی نداره برای اینکه مردم کاتالیز رو حذف نکنن با دروغ و ترساندن این کارو کنیم ….بله فقط بوی بد داره ولی بقیه ی چیزهایی که گفتین فقط ترساندن مردم هست و چراغ چک هم راه حل داره

    • خدایی مشکلی برا موتور پیش نمیاد من این مقاله رو خوندم اصلا حالم خراب شده کاتالیزورم دگ عمرش تموم شده همه رفیقام میگن خالی کن بره نفس ماشین باز شه ۴ تا مقاله خوندم واقعا برگام ریخت الانم کاتالیزور ریو جنس اشغال ایرانی از ۴ شروع میشع ولی میخوام ب جاش هدرز ببندم ک بهترم هست لطفا راهنمایی کنید؟؟؟

    • سلام من یه سمند دوگانه ef7 دارم ۵یا ۶ ماه پیش شتاب ماشینم خیلی کم شده بود وقتی خاموش کردم صدای شن و ماسه از اگزوزش میشنیدم بردم اگزوز ساز گفت که کاتالیزور ریخته داخل منبع اگزوز و کاملا خالیش کرد شتاب ماشینم زیاد شد ولی الان یک ماهی میشه که خیلی شتابش اومده پایین به خصوص دور بالا مثلا الان نهایتا ۱۶۰ تا بیشتر راه نمیره ولی گازخورش خوبه به نظر شما مشکلش چیه راهنمایی کنید ممنون

  3. سلام من این دومین ماشینی هست که کاتالیزور بر میدارم جاش یکی تقویتی میندازم حرارت موتور پایین تر با کاتالیزور ماشین به زور ١۴٠ پر میکرد با برداشتنش درجا ٢٠٠تا سرعت پر میکنه سوخت ماشین پایین تر امده شما اگه به فکر محیط زیست هستید مثل خیلی از کشورها کاتالیزور رایگان عوض کنید ماشین توی سربالای جون نداشت امپر هم بالا میامد الان حرارت موتور پایین امده فقط در مورد الایندگی این مقاله درست بود بقیش همه برعکس

  4. با ورود خودرو برقی خیلی از مشاقل جمع خواهد شد تا 5 سال دیگر شاهد توقف تولید خودروهای بنزینی خواهیم بود . هر کسی از حالا به بعد تا 5 سال دیگر خودرو بخرد پولش را هدر خواهد داد.

  5. قیمتش بالاست وقتی خراب میشن اگ دولت بفکر الودگی هوا هست قیمت کاتالیست رو بیاره پایین که بخرن الان کی دومیلیون میده کاتالیست قیمتشو بیارن پایین همه میخرن

    • اخه مجبوری دروغ سرهم کنی تا قطعه بفروشی دوستان این شخص حتی دروغ گوی خوبی هم نیست لطفا عیبهای شمرده شده از طرف این شخص دربندهای ۴ و ۶رامقایسه بکنید تا بدونید چقدر بی پایه واثاثه خدا به داد این مردم برسه

  6. هیچ مشکلی تو ماشین های یورو 2 به وجود نمیاره که هیچ استهلاک ماشین هم کم میکنه، کاتالیزور قطعه ای هست که یه سری سود جو اومدن خیلی تو ذهن ما بزرگش کردن

  7. معاینه فنی؟ آنهم رد ‌شدن. داداش کورخوندی الان همه جابا۲۰۰هزار معاینه فنی بهت میدن. کشور همه نقطه آش همینه

  8. من از پرایدم باز کردم هم مصرفش اومد پائین هم شتابش بهتر شد. کاتالیست فقط برا کم کردن الایندگیه

  9. با سلام تجربه سه ساله خودم میگم
    ای اف سون تک سوز مدل نود و پنج
    در سال نود و هفت و بعد پیمایش شصت هزار کیلومتر به علت کم شتاب بودن مصرف بالای ماشین و تشخص مکانیک به پربودن کاتالیزور ، قطع مذکور تخلیه کردم و با مشاور از دوست ماشین پیش یکی از تیونر های خوب شیراز بعد از حذف سنسور د صبوم ماشین روی دستگاه داینو جت مپ شد (به یورو دو تبدیل شد ) و با تنظیم دقیق جداول سوخت و هوا نتیجه عالی رقم خورد و با بنزین یورو دو جایگاه هم سازگار شد ،الان بعد از سه سال دارم از ماشین لذت میبرم مصرف چون داینو شده پایین تر هم آمده ، شتاب و قدرت بهتر شده یکم صدای بم توی پیک توان و گشتاور بین چهار هزار تا پنج هزار شنیده میشه و تخلیه کاتالیست واقعا مثبت بوده هر چند از نظر زیست محیطی فقط میشه ایراد گرفت

  10. کاتالیزور قطه ای بیخود روی ماشین نصب کردن بنده با چهل سال سابقه مکانیکی عرض کردم. که فشار زیادی وارد میکند به موتور .

    • سلام. من دنا پلاس پلاس توربو مدل ۹۸ خریدم طرف قبلی کاتالیست رو خالی کرده بوده الانم چراغ چک روشن هس میخواستم بدونم ضرری برای ماشین نداره .یا ریمپ کنم چطوره؟

    • سلام عادل
      من علی هستم پراید یورو4 مدل 98 دارم که به تشخیص مکانیک کاتالیزور تخلیه شد الان چراغ چک روشن شده
      میخواستم بدونم اقدام بعدی که باید انجام شود چه خواهد بود

  11. من یه پژو ۲۰۶ تیپ۲ مدل ۹۵ داشتم سال ۹۸ کاتالیزور رو خالی کردم چراغ چک روشن نشد که هیچ مصرف سوخت هم پایین اومد و ماشینی که توی سربالایی مرگ داشت بره اصلا از این رو به اون رو شد بله کاملا حق با شماست بسیار قطعه مفیدی است اما کیفیت بنزین ایران خیلی پایینه و کاتالیزور در این زمینه چندان کمکی نخواهد کرد

    • سلام برادر من یک ۲۰۶ ۸۲ تیپ ۲ خریدم مصرفش حدود ۹ هست دارم دیوونه میشم بگید چکار کنم کاتالیزورش هم خرابه آیا این مصرف طبیعیه دستگاه دیاگ گذاشتم میگه مصرفش کمه چیکار کنم

  12. چون داخل اگزوز قرار داره بعد از چند سال کثیف و جرم میگیرد و باعث فشار بیشتر به پیستونها میشود

  13. قیمتش بسیار بالاست، درمصرف وقدرت وشتاب ماشین بهتر هم شده من ساعتها باسرعت 140 و150 رانندگی کردم موتور گرم نمی کنه و دمای موتور نرمال بود تازه کولر هم گرفته بودم. مصرف بنزین هم کم شده.

  14. با سلام. بنده از روی سه خودرو تابحال کاتالیزور باز کردم و تجربم رو بیان میکنم. اولی پارس مدل ۸۴ با موتور xu7 بود که بعد از حذف کاتالیزور مصرف حدود یک لیتر افزایش پیدا کرد و صدای موتور بیشتر شد که در حالت درجا بوی بدی میداد اما شتاب و کشش به شدت افزایش پیدا کرد و تفاوت محسوس بود و راضی بودم. دومین ماشین تیبا۲ مدل ۹۷ بود که بعد از ۴۰ هزار کارکرد باز کردم و نتیجه افزایش ۲ لیتری مصرف بود و صدا زیاد فرقی نکرد و روی شتاب و کشش خیلی تاثیر مثبت داشت و واقعا بیشتر راه میرفت و بو هم نداشت که به شدت راضی بودم. سومین ماشین ۲۰۶ موتور tu5 مدل ۸۷ بود که بعد از حذف کاتالیزور مصرف حدود ۲ لیتر بیشتر شد و صدا به شدت بیشتر شد و تفاوت خاصی هم از نظر شتاب و کشش مشاهده نکردم و تنها مزیت برای tu5 کاهش شدید دما بود و ماشین دیگه اصلا گرم نمیکنه مثل قبل روی کولر اما در کل رضایت نداشتم. پس کاملا بستگی به ماشین داره و ماشین با ماشین فرق میکنه. مرسی از بیتران

  15. سلام من ۵تا ماشین و حذف کردم هیچ اتفاقی ک نیوفتاده هیچ بلکه بهترم شدن
    فقط مراقب اگزوز سازها باشید چون اونو برای خودشون خالی میکنن و هیچ وجهی به شما بر نمیگردونن

  16. همه میرن هدرز میبندن تخلیه دود از موتور زودتر خارج بشه این اومده میگه کاتالیزور باید باشه که دود نره بیرون ماشین خفه کنه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

Ami ارزان‌ترین خودرو برقی ترکیه، در یک هفته ۱۹۸ میلیون گران شد

Ami از سوی سیتروئن به تازگی در کشور ترکیه رونمایی و قیمت فروش آن تعیین شد. این خودرو برقی...

توافق تولید مشترک خودرو ایران و روسیه در ایران

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از توافق با مقامات روسی برای تولید مشترک خودرو ایران و روسیه در ایران خبر داد. بیت ران - علیرضا...

سقوط اف ۱۴ / تام کت در اصفهان

صبح ۲۸ خرداد یک فروند جنگنده اف ۱۴ / تام کت در نزدیکی پایگاه هوایی شهید بابایی اصفهان دچار سانحه شد و سقوط کرد. بیت...

زمزمه‌ی فروش پارس خودرو ؛ ایران خودرو مالک قدیمی‌ترین...

این روزها بیش از هر زمان دیگری زمزمه‌ی فروش پارس خودرو به گوش می‌رسد. براساس اخبار رسیده آیا ایران خودرو مالک قدیمی‌ترین خودروساز ایران...

خودروهای برقی در ترکیه و هزینه شارژ آنها طبق...

خودروهای برقی در ترکیه در حال تثبیت جایگاه خود در بین خریداران هستند. تنها در سه ماه ابتدایی سال ۲۰۲۲ تعداد ۱۰۷۳ خودرو برقی...

پست‌های مرتبط