بررسی فراخوان های فنی خودرو شاهین از تزئینات تا قوای محرکه خودرو را شامل می شود، برخی از این خرابی ها می تواند منجر به اتفاق بدی برای خودرو شود. اما این فراخوانها چیست؟
بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: خودرو شاهین محصولی که با حاشیه های بسیار از روز رونمایی تا به امروز همراه بوده است.
از فروردین ماه سال جاری که این خودرو پا به خیابان های ایران گذاشته است، بحث های زیادی درباره مسائل فنی آن شکل گرفته است.
از خرابی و خاموشی خودرو در حال حرکت گرفته، تا آتش سوزی خودرو، از جمله مواردی است که در این ماه ها وجود داشته اند.
با توجه به بررسی میدانی بیت ران و صحبت با مالکان این خودرو، فهمیدیم که سایپا فراخوان های متعددی را از ابتدای سال تا به الان برای شاهین منتشر کرده است.
ما نیز برای سنجش میزان خرابی و فراخوان های خودرو، بررسی هایی را انجام داده ایم.
صدور ۶۰ فراخوان و اطلاعیه فنی متفاوت برای خودرو شاهین
در نتیجه با اطلاعاتی که بیت ران بدست آورده است تا به امروز حدود ۶۰ فراخوان و اطلاعیه فنی متفاوت برای خودرو شاهین صادر شده است.
در این اطلاعیه ها از خرابی های جزئی و یا مباحث آموزشی، تا خرابی های مهم که هرکدام توانایی ایجاد یک حادثه را دارند وجود دارد.
فیلم در یوتیوب
همچنین در این اطلاعیه ها قسمت های مختلف خودرو اعم از موتور، سیستم های برقی، مشکلات نرم افزاری و حتی قسمت های تزئیناتی به چشم می خورد.
طبق گفته برخی از مالکان خودرو هرچه تاریخ تحویل به فروردین ماه نزدیک تر است خودروها دارای مشکلات بیشتری اند و در خودروهای جدیدتر، آن مشکلات قدیمی کمتر دیده می شود.
در ادامه تنها برخی از اطلاعیه هایی که صادر شده اند را بررسی میکنیم.
روغن ریزی
یکی از بیشترین شکایت مشتریها در این خودرو روغن ریزی از قسمتهای مختلف خودرو است.
دو اطلاعیه فنی در این زمینه وجود دارد که یکی به روغن ریزی از سوپاپ هوای گیربکس و دیگری به واشر خنک کن روغن اشاره دارد.
اگر روغن از این ناحیهها نشت کرده و روی لوله های اگزوز خودرو بریزد، خودرو شروع به دود کردن از ناحیه موتور می کند، که در مواردی این مشکل گزارش شده است.
سیستم جرقه زنی
فراخوان مهم بعدی درباره سیستم جرقه زنی و وایرهای خودرو است.
در دو تصویر زیر مشاهده میکنید که طرح ترمینال وایرها عوض شده و همچنین مسیر عبور وایرها تغییر یافته است.
این مشکل یکی از مواردی است که ما در بیت ران یکسال قبل هشدار آن را داده بودیم و فیلم های آن در سایت نیز موجود است.
یکی از مشکلات خودرو شاهین داغ شدن بیش از حد محفظه موتور و برخی از قطعات حساس این خودرو است.
این موتور بخاطر هشت سوپاپ بودن و توربوشارژر شدن بیش از حد گرم میشود که باعث برخی مشکلات شده است.
از قطعات خطرناکی که با گرمای بیش از حد و به علت نزدیکی به خروجی دود به سرعت آسیب می بیند، وایرشمع ها هستند.
گرم شدن بیش از حد اگزوز و انتقال این گرما به وایرها باعث ذوب شدن آنها میشود که در نهایت باعث فرار جرقه، ریپ زدن و بد کار کردن خودرو میشود. اما سایپا طی فراخوانی واشر جدیدی را در نظر گرفته است که محافظی بین وایرها و اگزوز خودرو باشد.
سیستم سوخت رسانی
یکی از مهمترین فراخوان ها، مشکل نشتی از انژکتورها است که در صورت بی توجهی میتواند آتش سوزی را به همراه داشته باشد.
در برخی از خودروها به علت مشکل اورینگ، انژکتور به طور کامل در جای خود قرار نمیگیرد که باید اورینگ تعویض شود.
سیستم های برقی و مشکلات نرم افزاری
برخی از مشکلات برقی خودرو را در ادامه میبینیم، ایراد دسته سیم سرباتری، اتصالی دسته سیم استارت با بدنه، خراش برداشتن سیمهای پمپ بنزین و تعویض سنسور دور موتور با برند خاص از این موارد است.
بروزرسانی برای کامپیوترهای خودرو ارائه شده است که طبق گفته مالکان خودرو بعد از این بروزرسانی، کارکرد خودرو در زمینه مصرف سوخت بهبود یافته است.طبق فراخوان بهتر است هر سه کامپیوتر شامل ECU، IBCM و جلوآمپر با یکدیگر آپدیت شوند.
فراخوان های فنی خودرو شاهین در قسمت های مختلف
بجز مشکلات سیستم قوای محرکه اطلاعیه هایی مربوط به سیستم ترمز، جلوبندی و قسمت های دیگر نیز وجود دارد.
عیب های گم نام
نکته جالب در این فراخوان ها قسمت هایی است که هنوز برای خودروساز نیز دلیل آن مشخص نیست.
فراخوان زیر که با آغاز فصل سرما آمده است نشان میدهد دلیل بد روشن شدن خودرو در سرما، برای خودروساز هنوز مشخص نشده است.
بیشتر بخوانید:
به نظرم اگر متخصص خبرنگارانی مثل بیت ران در این کشور وجود داشتند که به جای رپرتاژ آگهی واقعیت ها را به اطلاع مردم می رسانند شاید کیفیت خودروهای امروزی این چنین نبود. آیا بهتر نبود سایپا نوین عجولانه رفتار نمی کرد و حداقل یکی دو سال دیگر تستهای جاده ای را به انجام می رساند و نواقص را برطرف می کرد و سپس این خودرو را به بازار عرضه می کرد. تا اعتماد مشتریانش را بازیابد سپاس از سایت بیت ران که بر اساس شواهد و مستندات به آگاهی بخشی و تنویر افکار عمومی می پردازد
ممنون که ما را در خرید خودرو راهنمایی میکنید.
یک مورد شاهین آتش گرفت به خوبی دلایل آن را نقد وبررسی کردید.
لطفا از آتش سوزی های متعدد دنا و ۴۰۵ و دلایل شاتون زدن های دنا و سمند هم کمی مطلب بذارید..
شما خودرو سازان خجالت نمیکشید یک موتور رو روی چند تا بدنه زشت انداختید
و همش هم فراخوان میدید واسه ایرادات خودرو. تا نفهمیدید خودرو ایمن هست یا نه. خوب به این مردم نفروشید.
با این توضیحات آیا انسانهای فرهیخته و روشنفکر دیگری باز هم این شاهین را میخرند؟ اگر خریدند…..!
انسان فرهیخته . همه خودروهای داخلی بعد از تحریم دچار این مشکل ها شده اند . مجلس اعلام کرده دنا پلاس های اهدایی همیشه خراب هستند بطورییکه یک اکیپ از ایران خودرو دائم در مجلس حضور دارند.
اینجا ایرانه و این چیزا طبیعیه این ایرادات برای همه ی خودروهای جدید ایرانی همیشه بوده و هست با آزمون و خطا پیش میریم من یه شاهین تحویل آذر ۱۴۰۰ دارم همه ی این ایرادات برطرف شده و خیلی هم ازش راضی ام به نسبت قیمت با ماشین های دیگه خیلی هم خوب و عالیه
این ماشینه یا فرغون؟
حالا شاهین را که یکسال ونیم انتظارش را می کشیم کی تحویل میدهید ؟ کسی نیست جواب بده
باید امثال من نوعی که درسن ۵۵ سالگی خونه نشین شدم ودر زمین با طراحی وتامین مراقبت خودرو جز نبوغ میباشم خونه نشین باشیم واستفاده ازما نشه بدلیل اینکه سن وسالم ن بالاست درصورتیکه آور سن وسال مون بالاست دنیای اطلاعات وتجربه هستیم ولی درمقابل ازیک تعداد نیروی کارنابلد دراین حوزه استفاده بشود به والله حاضرم تعهد کنم به تنهای کلیه این عیوب را در کوتاهترین زمان عیب یابی و برای تولیدات بعدی اصلاح نمایم ولی چه فایده ازمن نوعی وامثال من استفاده نمیکنند چون پارتی نداریم وسن وسایلمون بالاست متاسفم واستون که ازماها دراین بخش استفاده نمیکنید برای ارتقاع این حوزه کلیه متن را مطالعه کردم واساسا اینا توی طراحی مشگل دارند وباید از پایه اصلاح شوند وگرنه دامن گیر شرکت سازنده خواهدشد والسلام
بیا پایین سرمون رفت
من سه ماهه شاهین دارم خدا شاهده یه بار هم نمایندگی نبردم من نمیدونم چرا شما دارین ماشین شاهیت تخریب میکنید
از تعدادی که تحویل دادن طبیعیه که چندتایی هم نمایندگی نرفته باشن
ضمن اینکه ما فقط آمار فراخوان های خود شرکت رو بررسی کردیم، بیت ران فراخوان نداده
حال
ظ
داداش اینا فراخوان هستن یعنی ایراداتی که حتما نباید خراب باشن ولی با تعویضش میتونه عملکرد بهتری داشته باشه
جناب آقای علی حیدری همان گونه که اشاره کرده اید این امکان هست که سایپا عیوب شاهین های جدید را بر اساس اطلاعات و بازخوردهای مالکان شاهین در این مدت برطرف کرده باشد. امیدوارم مشکلی برایتان پیش نیاید و از سایر هموطنمان که صاحب شاهین هستند درخواست داریم نظرات خود را در معرض دید عموم بگذارند. البته قبلا نظرات یکی از مالکین در باره ی عیوب این ماشین توسط بیت ران بیان شده بود
تمام این ایراداتی که گفتین تولیدات قبل از تیرماه است.
بنده و خیلی از دوستان دیگه که مرداد ماه شاهین رو تحویل گرفتیم اصلا این مشکلات رو نداشتیم و خوشبختانه سایپا اومده مشکلات رو برطرف کرده و تولیدات بعد از تیرماه این مشکلات رو ندارن…
این خودش یک نکته مثبت و یک قدم رو به جلو هست…
دروغه من شاهین دارم و هنوز صدتا باهاش نرفتم روز اول مقاومت فن خراب بود و الان روغن ریزی داره
برای اینکه بهترین راه اتش گرفتنه
سلام من الان دو روزه شاهین صفر کیلومتر خریدم روز اول که هیچ روز دوم صبح میخواستم برم محل کار هر چی استارت میزدم ماشین روشن نمیشد بعد از چند ساعت دوباره امتحان کردم روشن شد. فکر میکنم خیلی هدشمنده این شاهین آخه اینطدر که معلومه صبح حال نداره بیدار بشه از خواب 😁😁😁 اینم شاهکار ملی خاک تو سرشون
این نشون میده کاملا ایرانیه
این ایرادات ریز و جزئی هستند و همه آنها برطرف شدند. همه خودروهای داخلی بعد از تحریم ها دچار این مشکلات هستند. شاهین بهترین اون هاست.
من
سلام من چند وقته شاهین گرفتم اصلا نمایندگی نبردم ولی یک مورد ایراد و نقص در شروع حرکت برام پیش امده که تو جایی که وایستادم و سربالایی هم هست موقعی که دنده یک میزنم تا حرکت کنم موتور ماشین کند میزنه ولی تو گردنه و جاده مشکلی ندارم ازش راضی هستم برای این مشکل که گفتم راهنمایی بفرمائید که ایا سوخت ماشین مشکل داره یا مورد دیگه ای هست “ممنون
من شاهین خریدم خیلی هم ازش راضیم تنها مشکلی هم که داره ریپ زدن خودرو در دور گرفتن می باشد که مربوط به سنسور دور موتور وبرنامه آیسیو هست خدایی خوب ماشینه وخیلی بهتر از پارس تیوفایو ودنا وسورن پلاس می باشه با تشکر از سایپا وخودروی خوبش
من ۵ ماه که شاهین دارم و قبلن هم دنا پلاس داشتم
خیلی از شاهین راضی هستم….فقط سایپا قطعاتیش اصلی هستن
ایران خودرو گند زده
سلام ، من شاهین خریدم ده هزارتا راه رفته ، مشکل که واقعا زیاد داره ولی جدیدترین مشکلی برخوردم اینه که وقتی پدال گاز را چه در زمان حرکت و چه در زمان ایستا فشار میدی صدای تیک تاک میاد ، خیلی رو اعصابه ، کسی به این مشکل برخورده ؟ اگه علتشو کسی میدونه لطفا راهنمایی کنه، متشکرم.
یلاگ
صدای دریچه گاز هست.بر همه اینطوره
ماشین خوبیه حرف مفت نزنید
سلام
امروز ۳۰بهمن ۱۴۰۰ ماشین شاهین من توی حرکت خاموش و ترموز ها هم نگرفت . که با توقف ۲۰ دقیقه بعد روشن و با سوخت دهی بد حرکت بسیار آهسته داشت . با بازدید میدانی نمایندگی در جاده . گفتن از سنسور دریچه سوخت بود. جهت اطلاع
اگر نتیجه بگیریم تویی ماشینها ماشین شاهین از همه ماشینهایی بازا بهتر وقشنگنر پر شتابتر کم خرجتر کم مصرفتر نمره قبولی از میان مردم کم کم جا می افتد می بینی تمام مردم شاهین سوار میشن
بهترین ماشین ایرانه
واقعا جای تاسفه یه ماشین با توربو تازه برسه به ۱۰۵ اسب بخار
چهار فاکتور اصلی خودرو بنظر من به ترتیب اولویت: ۱. ایمنی ۲. فنی ۳. طراحی ۴. آپشن. شاهین واقعا تو ایمنی و طراحی در بین خودروهای تولید داخل بی نظیر، از لحاظ آپشن خوب و از لحاظ فنی با توجه به توربو اضافه شده یه سر و گردن از هم رنج های خودش مثل ۲۰۶، دنا، تارا و … بالاتره.
سلام من حدود ۴۲۰۰ تا ماشینم کارکرده در کل راضی ام پارس داشتم نمایندگی هم بردم چندتا فراخوان داشته تعویض کردند قبلشم مشکلی نداشت فقط صبح ها یکم بد روشن میشه و اینکه گاهی دنده سفت جا میخوره همین
سلام،دوستان من ماشینم ۳هزارتاکارکرده خداروشکرتاالان به مشکل برنخوردم این فراخان چی لازم برم نمایندگی لطفاراهنمایی کنیددوستان متشکرم..
سلام،من ماشینم ۳هزارتاکارکرده خداروشکرتاالان مشکلی نداشتن فقط این فراخان چی؟؟دوستان راهنمایی کنن بایدببرم نمایندگی؟ممنون میشم ج بدین.
سلام ماشین خوبیه چن روزه خریدم رازیم فقد یکم گرما زیاد میده داخل ماشین طرف راننده کنار پا مشکل چیه
بنده یکساله که این ماشین رو دارم بجز ۴ بار فراخوان تا لان مشکلی نداشته که بخوام به نمایندگی مراجعه کنم
نسبت به قیمتش واقعا تو تولیدات داخل عالیه
قبلش یه ۲۰۶ صفر خردیم از بس قطعاتش خراب می شد سر یکسال فروختمش
تولیدات داخل هم سایپا هم ایرانخودرو نسبت به قبل کیفیتشون اومده پایین ولی خوب شاهین نسبت به قیمتش واقعا عالیه
سلام شاهین دارم هنوز کار کردش به ۵۰۰۰ کیلومتر نرسیده
در حین سفر درجه ی حرارت به اخر زد بعد از بررسی متوجه شدم فنش از کار افتاده مزید بر علت شرکت سایپا واسه این چنین حوادث امداد ندارد که حداقل رفع اشکال جزئی یا راهنمایی کند
من شاهین با کارکرد حدود ۷۰۰۰ تا مدل ۱۴۰۰ خریدم و نسبت به قیمت در مقایسه با هم رده هاش فوق العادست مخصوصا سربالایی ها . من سورنتو اونته ویتارا دنده ای ۲۰۶ پارس و ماشینهای دیگه هم داشتم که این با حجم موتور و قیمتش واقعا راضی کنندس فقط خدمات پس از فروشش خیلی فشل و بی سر و سامانه الان بالا بر شیشه خرابه و دوماهه نمایندگی اصلا اهمیتی برای تامین نمیده حتی بارها با ۰۹۶۵۵۰ تماس گرفتم اتفاقی نیوفتاده ضمنا برای سرویس ۱۰۰۰۰ تا رفتم نمایندگی میگن فیلتر روغن نداریم. من نمایندگیهای سمنان رو میگم و از تهران خبر ندارم خدماتشون چطوره
با سلام من یکسال خودرو شاهین دارم واقعا ماشین عالی هست و صد در صد از ماشین های ایران خودرو بهتره
برخی دوستان ایراداتی را میکوبند که مشخص است اصلا شاهین ندارند و بلکه کلا سوارش هم نشدند! خواهشاً اگر ایراد یا مزایای ماشینی را میخواهیم بیان کنیم ابتدا کمی در آن باره تحقیق و مطالعه کنیم. برخی ایرادات درست است ولی تمام این ایرادات در شاهین های G برطرف شده، من برای تعویض واتر پمپ فراخوانی دریافت نکردم ولی واتر پمپ من نه آب میدهد و نه مشکلی دارد ولی اینبار که برای سرویس بردم حتما میگویم نگاه کنند.
لطفاً اطلاعات خود را به روز کنید، طاهرا شما از شاهین سری اول یعنی شاهین s صحبت میکنید، شاهین های جدید همگی ارتقا یافته و تمام مشکلات در همان خط تولید برطرف شده و به دارندگان شاهین قدیمیتر هم فراخوان دادند تا برای رفع معایب اقدام کنند.
در آب بندی ماشینهای توربو شارژ ، باید دقت بسیار بیشتری کرد، دیدهام که گاها برخی از جوانان با شاهین صفر کورس میزارند و آنچنان فشاری به موتور صفر کیلومتر نیاورند که قطعا مشکل ساز خواهد شد. حتی چندین بار شاهین جدید
را در افرودها دیدم! قطعا این ماشینها با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد، و شروع به گلایه از ماشین خواهند کرد!
این ماشین اگر درست آب بندی شود و در تعویض و نوع روغن دقت بیشتری شود، تا سالها از آن به نیکی یاد خواهد شد .در جادهها و خیابانها شاهینهای زیادی مشغول تردد هستند و اکثر دارندگان نیز از آن راضی هستند.
حالا اگر عده ای معدود با ماشین آب بندی نشده کورس شتاب اولیه میگذارند و در جاده و بزرگراه فشار بسیاری به آن وارد میکنند و به آفرود میروند، از روغنهای بی کیفیت یا
خارجی تقلبی استفاده میکنند، مقصر ایرادات خودرو به خودشان برمیگردد.
از اوایل اردیبهشت یک شاهین G صفر کیلومتر از بازار آزاد گرفتم و خانوادگی از تهران دو بار شمال . یکبار مریوان و یکبار هم به مشهد رفتیم و برگشتیم . کوچکترین مشکلی نداشتیم نه از نظر فنی و نه از نظر راحتی داخلی آن . بسیار نرم و روان . فقط یکبار یک چراغ در جلوی صفحه آمپر روشن شد، که متوجه شدم مربوط به کم باد بودن یکی از چرخهای عقب است، با تنظیم باد به مسیر ادامه دادم و بعد از چند دقیقه خود به خود خاموش شد.
هرگز نباید تولیدات داخلی را با ماشینهای ژاپنی و اروپایی و آمریکایی مقایسه کرد، تفاوت چند میلیاردی دارند.اما اگر همین شاهین با همین مشخصات فنی و ظاهری با آرم شرکت کیا یا هیوندای کره جنوبی تولید و به دو میلیارد قیمت داشت، برای خرید آن همه صف میکشیدند و از مزایای آن تعریف میکردند.
با توجه به اوضاع بازار و کیفیت دیگر خودروهای تولیدی داخل، و قیمتها، شاهین فعلا بهترین انتخاب است. هم توانسته از تست تصادف و مسایل فنی نمره قبولی و استاندارد یورو پنج را بگیرد و هم نود درصد دارندگانش رضایت دارند.فراموش نکنیم باید در مقایسه با خودروهای هم ردیف نظر بدهیم . نباید شاهین را با تویوتا یا BMW مقایسه کرد.
از نظرات برخی دوستان ، اسمارت میشود فهمید که کوچکترین اطلاعات فنی در باره شاهین ندارن فقط از روی غرض ورزی!! متن را نوستند، علتش هم اسکار است، ( همیشه ماشین من بهتر از دیگر ماشینهاست )! اینها یا دنا و تارا و پارس گرفتند و پشیمانند و به این شکل میخواهند کمی خود و دیگران را گول بزنند، یا از عوامل تخریب چی ایران خودرو هستند، که ماموریت دارند در فضای مجازی شاهین را بد جلوه دهند.
شاهین هر چه باشد اثبات کرده از نظر زیبایی ظاهری و داخلی یک سر و گردن از دیگر ماشینهای غیر مونتاژ داخلی بالاتر است و هم مشکلاتی که سالها دامن تولیداتی مانند پارس و دنا پلاس را گرفته را ندارد.
بجز شاهین هیچ خودروی دیگری حاضر به دادن تست تصادف در یک مرکز معتبر اروپایی نشد ! شاهین از نظر ایمنی و فنی در تستهای اروپایی نمره قبولی گرفته و تنها خودروی ایرانیست که موفق به دریافت گواهی یورو پنج و مجوز تردد و شماره گذاری اتحادیه اروپا را گرفته.
دیگر خودروها هر وقت تست تصادف و دیگر تستها را دادند و موفق به گرفتن نمره قبولی از نظر ایمنی و فنی شدند ، تازه تشریف بیاورند و نظر دهند!
من یک چهار ماه تمام است که شاهین صفر کیلومتر گرفتم.
فعلا که بسیار راضی هستم . هم در جاده و هم در خیابان و اتوبانها عالی عمل کرده .
البته هنوز زود است که بشود ماشینهایی مثل تارا و شاهین را از نظر فنی با هم مقایسه کرد، دارندگان دنا پلاس که بشدت ناراضی هستند، فعلا رقابت اصلی ، بین تارا و شاهین است . امیدوارم هر دو خودرو خوب از آب در بیان چون مردم ایران لیاقت دارند سوار بهترین ماشینها شوند.فراموش نکنیم که این دو خودرو تولید داخلی و غیر مونتاژ هستند، پس هرگز نباید آنها را با ماشینهای ژاپنی و اروپایی و کره ای مقایسه کرد. تفاوت اینها چند میلیارد است!
شاهین G که ظاهرا مدل ارتقا یافته و رفع ایرادات شده همان مدل شاهین S است با ظاهری بسیار زیبا و داخلی شیک با آپسنهای کامل که با دادن تستهای تصادف توانسته از نظر ایمنی استاندارد اتحادیه اروپا را هم بگیرد، بشدت در میان جوانان و خانوادهها طرفداران زیادی را به خود جلب کند،
تارا هم با یک طراحی جسورانه و اتاقی که با ابتکار و اعتماد به طراحان جوان ایرانی ساخته شده نیز خبر از ورود یک خودروی چابک و زیبا به شهرها وجادههای کشور میدهد.
امیدوارم هم تارا و هم شاهین بتوانند رضایت هموطنان را جلب کنند. تا شاید دیگر تولید کنندگان هم با الگو برداری از این دو خودرو، کمی در کیفیت بدنه و ایمنی سرنشینان و همچنین بازنگری در طراحی بیرون و داخلی تولیدات ، صنعت خودرو سازی کشور را از کپی برداری سی ساله از فرانسه و کره نجات دهند. بهتره بجای کوبیدن و انتقاد از خودروهای یکدیگر به موضوع هم دقت کنیم که قیمت هر کدام از این دو خودرو ، ده تا پانزده برابر !! ارزانتر یک خودروی
متوسط ساخت کره یا فرانسه در کشور است.
یک سوال.
اینکه میگویند درب رادیاتور شاهین برای ریختن آب یا ضد یخ در معرض دید و دسترس نیست حقیقت دارد؟! اگر صحیح باشد باید به اعتماد بنفس طراحان آن آفرین گفت. البته خودروهای روز ژاپنی و اروپایی نیز هم بخاطر جلوگیری از پر کردن آب رادیات که کاری بسیار اشتباه است ، در تولیدات جدید خود، مخزن را جایگزین منبع ورودی آب رادیاتور کردهاند تا سیستم خنککننده در صورت نیاز به آب یا تخلیه آن در هنگام فشار بالای دما از آن مخزن استفاده کند.