خودرو اطلس سایپا ظاهری جدید روی باطن قدیمی + مشخصات فنی و قیمت

از دست ندهید

سهمیه بنزین خودروها در سال آینده افزایش پیدا می کند؟

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۹ از بررسی احتمال افزایش سهمیه بنزین خودروها در سال آینده...

خودرو در بورس عرضه نخواهد شد؟ / دلایل مخالفت مجلس با این طرح

خودرو در بورس ظاهراً عرضه نخواهد شد. مرکز پژوهش‌ های مجلس در یک گزارش کارشناسی، مخالفت خود با عرضه...

جزئیات ثبت‌نام کارت سوخت و استفاده از کارت بانکی به‌جای آن چگونه است؟

جزئیات ثبت‌نام کارت سوخت و استفاده از کارت بانکی به‌جای آن چگونه است؟ بیت ران - براساس اخبار دریافتی از...

خودرو اطلس سایپا فیس لیفت جدید روی خانواده تیبا است خودرو اطلس که قرار است از موتور M15GSI که نسخه بهبود یافته موتور تیبا بهره ببرد، چه مشخصات فنی و قیمتی دارد؟

بیت ران – امیرحسین اسماعیل بیگی: خودرو اطلس سایپا در کلاس B، با موتور M15GSI و روی پلت فرم x200 سایپا یا همان پلتفرم تیبا تولید خواهد شد.

اواخر آبان ماه ۱۴۰۰، سید جواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با اعلام اینکه خودروهای جدید سایپا شامل ۹ محصول جدید می شود، اعلام کرد: خودرو اطلس جایگزین تیبا و ساینا خواهد شد.

هنوز تصویر رسمی از اطلس منتشر نشده است. همچنانکه اگر بنا بر برخی اخبار برای ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۰ رونمایی شود هنوز اطلاعاتی از مشخصات فنی آن نیز از سوی سایپا اعلام نشده است.

اما این خودرو با این مشخصات چه قیمتی خواهد داشت؟

بنابر برخی اخبار و اظهار نظر کارشناسان احتمال دارد اطلس حداقل ۱۷۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد.

فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو با بیان اینکه اگر اطلس به صورت کراس اور عرضه شود، قیمتی حدود خودرو پژو ۲۰۶ خواهد داشت، گفت: با آپشن‌هایی که تاکنون گفته‌اند این خودرو چندان ارزان نخواهد بود.

وی افزود: اگر مدل ساده برای آن در نظر بگیرند احتمالا قیمت آن از حدود ۱۷۰ میلیون یا ۱۸۰ میلیون تومان شروع خواهد شد و نمونه‌های فول را ۲۲۰ میلیون یا ۲۳۰ میلیون تومان در نظر خواهند گرفت. اگر اتوماتیک داشته باشد هم احتمالا ۲۶۰ میلیون تا ۲۸۰ میلیون تومان خواهد بود.

 این کارشناس بازار خودرو تاکید کرد: همه این اعداد به هدف تیراژ بستگی دارد. اگر قصد تکرار موفقیت پراید در تیراژ و دستیابی به ۶۰۰ هزار خودرو تولیدی در سال داشته باشند شاید باید با ۲۰ تا ۳۰ درصد پایین‌تر عرضه شود. هرچند نمونه صندوقدار هم حتما برای چنین تیراژی ضروری است.

زاوه یادآور شد: با قیمت‌های مورد اشاره امکان رسیدن به ۱۲۰ هزار تا۱۵۰ هزار خودرو تولیدی در سال ممکن است البته اگر کیفیت و عمر قطعات به مانند وضعیت قعلی نباشد.

همچنین مهدی دادفر، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو درباره قیمت احتمالی اطلس گفت: با توجه به تصاویر منتشر شده از این خودرو به نظرم این خودرو فیس لیفت تیبا است و البته بعید می‌دانم فریم درب‌ها و ستون‌ها را تغییر داده باشند و صرفا و احتمالا روی جلو و عقب خودرو تغییراتی را طراحی کرده باشند.

وی اظهار کرد: تلاش می‌کنند با یک فاصله ۵٠ میلیونی از قیمت تیبا عرضه کنند و مساله جبران زیان تولید و خروج از موضوع خودروهای پرتیراژ مشمول قیمت‌گذاری است که با این تکنیک از آن خارج خواهد شد.

خودرو اطلس سایپا

آیا عرضه این خودرو جدید به بازار لزومی دارد؟

استراتژی و بنای شرکت سایپا از ابتدا تا به حال بر خودرو های ارزان قیمت و کوچک بوده است.

اما این روند در سال‌های اخیر دچار تغییراتی شده است.

پس از فشار‌هایی که به علت بی کیفیت بودن پراید به شرکت سایپا وارد شد پس از مدت ها به ناچار این خودرو را بدون هیچ جایگزینی از خط تولید خارج کرد.

این موضوع که خودرویی مانند پراید 20 سال در یک شرکت تولید شود مسئولان شرکت نتوانند جایگزین مناسبی برای آن تولید کنند خود جای بحث دارد.

با توجه به آمار فروش و بازار هدفی که خودرو پراید در جامعه ما داشت و شرایط اقتصادی مردم به شدت نیاز است خودرو هایی در این کلاس قیمتی بیش از پیش تولید شوند.

مردم نیاز به خودرو با کیفیت و ارزان قیمت دارند

در آمار فروش پراید در برخی سال‌ها تا 300 هزار دستگاه نیز فروش داشته است.

و از بین تمام خودرو های پلاک شده نزدیک به 30 درصد را پراید تشکیل می‌دهند.

سایپا با خارج کردن این محصول بدون جایگزین دچار زیان زیادی شد.

دربازار کاملا خلا چنین خودرو ارزان قیمتی حس می‌شود و سایپا این بازار را برای رقبا خود کاملا خالی کرده است.

هرچند که مسئولان شرکت مدعی هستند تیبا جایگزین خودرو پراید است اما از نظر بازه قیمتی و شرایط خودرو تیبا از ابتدا هم جایگزین پراید نبوده است.

با ایجاد خانواده x200، محصولات سایپا روز به روز سنگین‌تر و با قیمت بالاتر به بازار عرضه شدند تا اندکی از زیان سایپا کم کنند.

ابتدا ساینا معرفی شد پس از آن کوییک و بعد هم انواع کوییک ها که تمامی خودرو ها فیس لیفت های متعدد از تیبا هستند.

به همین ترتیب با اصطلاح افزایش امکانات قیمت محصولات افزایش یافت.

حال با فیس لیفتی طرف هستیم که روی فیس لیفت های قبلی انجام شده است.

و نوید این را می دهد که با وعده های افزایش امکانات قیمت بیش از پیش افزایش پیدا کند.

قیمت خودرو اطلس

این خودرو در واقع روی پلت فرم قدیمی x200 طراحی شده است.

خودرو تیبا بطور ذاتی از پراید گرانتر بود و ساینا نیز از تیبا گران تر شد.

پس از آن ها خودرویی به نام کوییک معرفی شد که از دو خودرو قبل گرانتر شد.

خودرو اطلس نیز از همین استراتژی پیروی می کند.

اطلس حداقل از کوییک ۲۰ درصد گرانتر است

برای به تولید انبوه رسیدن چنین خودرویی به طور تقریبی 500 تا 600 میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز است.

که با توجه به تیراژی که این خودرو قرار است تولید شود می‌توان قیمتی بیش از کوییک برای آن متصور شد.

این خودرو در صورت ارائه حداقل ۲۰ درصد از کوییک گران‌تر خواهد بود.

که ظاهر خودرو نیز همین ماجرا را بازگو می‌کند که به طور قطعی با خودرویی گران‌تر از کوییک طرف هستیم.

تاخیر در رونمایی از اطلس

بهمن ماه سال ۱۳۹۹ بود که سیدجواد سلیمانی درباره روند تولید خودروهای جدید در گروه خودروسازی سایپا، گفت: «تولید نمونه نهایی محصول جدید گروه خودروسازی سایپا که در کلاس B طراحی شده است و با نام “اطلس” به بازار عرضه می‌شود، به پایان رسیده و این خودرو با ظاهری مدرن و زیبا و وجود امکانات و تکنولوژی‌ های ‌روز به زودی رونمایی خواهد شد.»

پس از انتشار این خبر، عکسی منتسب به خودرو اطلس در رسانه ها انتشار یافت. اما بطور رسمی تایید نشد.

و حالا با گذشت نزدیک به یک سال از این خبر، همچنان در انتظار رونمایی از اطلس هستیم.

خودرو اطلس سایپا
خودرو اطلس سایپا ظاهری جدید روی باطن قدیمی + مشخصات فنی و قیمت

یک منبع آگاه درباره خودرو اطلس به بیت ران چنین گفت: «پروژه اطلس درواقع از سال ها قبل به عنوان یک کانسپت تعریف شده بود که بنای آن عرضه به بازار نبوده است.

این خودرو در واقع از پلت فرم x200 سایپا یا همان پلتفرم تیبا، ساینا و کوییک استفاده می‌کند.

اصالتا این خودرو همان تیبا است که فیس لیفت عمیقی روی آن انجام شده است.

برخی از قسمت های پوسته این خودرو باز طراحی شده‌اند و برخی نیز بدون تغییر از خودرو های تیبا و کوییک قرض گرفته شده‌اند.

به طور مثال درب های خودرو همان درب های کوییک هستند اما کاپوت، سپر و به طور کلی طراحی جلو وعقب خودرو تغییر کرده است.

فضای داخلی خودرو همان فضای آشنا تیبا است ولی داشبورد و رودری ها برای این خودرو باز طراحی شده‌اند.

سایپا با داشتن پلتفرم جدید تر sp100 یا همان پلتفرم شاهین، همچنان روی پلتفرم پراز ایراد و قدیمی x200 درحال کار کردن است.»

با برخی محصولات سایپا آشنا شوید:

کوییک اس / کوییک S روی خط تولید پارس خودرو + تغییرات خودرو

کوییک s و ساینا s ؛ کدام را بخریم؟ + مشخصات فنی، امکانات و قیمت

بدنه خودرو شاهین ، کوییک جدید و آریا چگونه تولید می شود؟

کوییک +R در گزارش ویدئویی خبرنگار بیت ران ؛همراه مشخصات فنی

کوییک آر و سیویک تایپ آر ؛ تفاوت ها و شباهت ها

موتور و گیربکس

در بررسی مشخصات فنی خودرو اطلس سایپا باید گفت که از موتور M15GSI که نسخه بهبود یافته موتور تیبا است بهره خواهد برد.

خودرو اطلس سایپا

پروژه بهبود این موتور از حدود پنج سال پیش تعریف شده بود تا بتوان با تغییراتی روی این موتور قدیمی استاندارد های آلایندگی را پاس کرد.

هدف تغییرات اعمال شده در این موتور افزایش توان و گشتاور نبوده است و تنها برای مصرف سوخت و آلایندگی این تغییرات انجام شده است.

موتور M15GSI نسبت به موتور M15، در قسمت های مختلف دچار تغییرات شده است.

در موتور بهبود یافته تیبا دریچه گاز از مکانیکی (سیمی) به برقی تغییر یافته است.

همچنین زاویه پاشش سوخت و متریال مورد استفاده در منیفولد دود، تغییر کرده و از نوع استیل شده است.

نصب VVT روی موتور هشت سوپاپ تیبا

مضاف بر تغییرات اعمال شده بر موتور M15، موتور بهبود یافته تیبا به سیستم VVT نیز مجهز شده است.

خودرو اطلس سایپا

خود این موضوع از نظر مهندسی بسیار خارج العاده است که روی موتور هشت سوپاپ با یک میل سوپاپ برای دود و هوا سیستم vvt نصب شود.

هزیته این سامانه حدود 100 دلار است و از نظر اقتصادی به صرفه نیست که چنین سامانه ای برای موتور هشت سوپاپ تعبیه شود.

زیرا در موتور های هشت سوپاپ در بازه بسیار اندکی این سیسیتم کارایی دارد.

این موتور توانایی اخذ استاندارد آلایندگی یورو پنج را دارد.

خودرو اطلس سایپا

اگر چه، این موتور همچنان هشت سوپاپ است! همه تغییرات و بهینه سازی های انجام شده، باعث شده تا موتور بهبود یافته تیبا به نسبت M15، حدود سه اسب بخار و هشت نیوتن متر گشتاور بیشتری داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

بررسی و قیمت رانا پلاس پانوراما ؛ این محصول ایران خودرو ارزش خرید دارد؟

موتور TU5 ، EF7 و TU5پلاس بررسی شد؛ کدام موتور خودرو بهتر است؟

نظر طراح سری شش ب ام و درباره طراحی خودرو تارا و شاهین

موتور بهبود یافته تیبا را بشناسید / روی چه خودروهایی نصب خواهد شد؟

اکسل شاهین به کدام خودرو شباهت دارد؟ / تفاوت اکسل قدیمی با بهبود یافته سایپا

8 سوپاپ یا 16 سوپاپ ، مسئله این است

خودروهای جدید سایپا / اطلس جایگزین تیبا و ساینا / تولید آریا و شاهین اتوماتیک

نمایشگاه قطعات خودرو ؛ از پدل شیفتر روی رانا پلاس تا موتور ۱۶ سوپاپ سایپا

دو خودرو ۵ ستاره کیفی گرفتند / خبری از شاهین نیست + جزئیات آخرین ارزیابی

4 دیدگاه

  1. با سلام.بیت ران عزیز در مورد قدرت موتور تیبا باید بگم این موتور هیچگاه 88 اسب بخار نداشت توی سایت مگاموتور هم قدرتش 82 اسب بخار بود و روی داینو هم همین عدد 82 اسب با احتساب تلفات معمول موتور درست بود ولی عدد 88 اسب رو نمیدونم از کجاش در اورده بود. شاید الان بهتر بفهمید با این حجم از تغییرات مثل هدرز و vvt تازه شده 90اسب

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

گریپ چیست؟ و چه کمکی به ایمنی خودرو می کند؟

گریپ چیست و چه کمکی به کیفیت رانندگی و ایمنی می کند؟ بیت ران - الهام زهره وند: گریپ ضریب...

آشنایی با هواپیمای جنگنده جگوار ؛ توانایی ها و...

هواپیمای جگوار یک جنگنده دو موتوره تهاجمی است که در دهه ۱۹۶۰ میلادی به طور مشترک توسط Breguet فرانسه (که امروز زیر مجموعه‌ای از...

قیمت روز محصولات بهمن ، ایران خودرو، سایپا، مدیران...

جدول قیمت روز محصولات بهمن ، ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو، سیف خودرو، پارس خودرو، مکس خودرو، سروش دیزل، ایلیا موتورز و کرمان موتور...
۲۲۱۲ دستگاه کامیون دست دوم وارداتی ترخیص شد

اعلام اقداماتی که واردکنندگان برای ترخیص کامیون‌ دست دوم...

معاون وزیر راه و شهرسازی اقدامات لازم برای ترخیص کامیون‌ دست دوم که باید از سوی بخش خصوصی انجام شود را اعلام کرد. بیت ران...

ایران خودروی تبریز تعطیل شد + دلایل

شرکت ایران خودروی تبریز از دو شب گذشته - هفتم آذرماه - به دلیل مسائل کارگری تعطیل شد. بیت ران -  شرکت ایران خودروی تبریز...

پست‌های مرتبط