نادر فقیه زاده طراحی چه خودرو هایی را بر عهده داشت؟

از دست ندهید

نادر فقیه زاده مانند بسیاری از طراحان بزرگ و مطرح جهان اکنون برای چینی ها کار می کند. Stefan Sielaff که پیش‌تر در آئودی و مرسدس بنز مشغول به کار بود اکنون مدیر بخش طراحی Geely است. Wolfgang Josef Egger هم که زمانی خودروهای بسیاری برای گروه فولکس واگن طراحی می کرد و شاهکاری به نام آلفارومئو ۸C Competizione در زمان او به بازار معرفی شد؛ اکنون در BYD است. حقیقت این است که چینی ها در سال های اخیر به دنبال مطرح ترین نام های دنیای طراحی خودرو بوده و هستند. نادر فقیه‌زاده نیز که یکی از تأثیرگذارترین طراحان کمپانی BMW به شمار می رفت، در روزهای گذشته خبر از همکاری خود با برند AVATR داد.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – نادر فقیه زاده در دوران حضورش در BMW طراحی خاص ترین و با پرستیژترین خودروهای این برند را بر عهده داشت. خودروهایی که سال ها عاشقان خودرو با احترام و به دور از هر نقدی آنها را ستایش می کردند و اکنون هم جایگزین کردن آنها با مدل های جدید برای BMW کاری بسیار دشوار است.

ب ام و سری ۶ کوپه، گرن کوپه و کانورتیبل (F06/F12/F13)
نادر فقیه زاده طراحی
گزارش کامل از خودروهایی که نادر فقیه زاده طراحی کرده است

BMW سری شش یکی از آیکون های این برند آلمانی است. زمانی که Christopher Edward Bangle دنیای طراحی خودرو را در این برند با معرفی سری ۷ (E65) دچار شوک بزرگی کرد، BMW تصمیم گرفت برای دومین بار در طول تاریخ خود این خودرو را به بازار معرفی کند.

نادر فقیه زاده طراحی

کریس بنگل بسیار جلوتر از زمان خود بود. از همین رو زمانی که اتاق E63/64 سری شش BMW معرفی شد طرحی در مقابل همگان قرار داشت که سال ها کمتر خودرویی در کلاس گرن تور ها توان رقابت با آن را داشت. اما زیبایی بی حد و حصر این خودرو مدیران ب ام و را دچار چالش بزرگی کرد. چالشی به نام معرفی جانشینی شایسته برای دومین نسل سری شش.

نادر فقیه زاده فردی بود که می بایست این چالش را با موفقیت پشت سر می گذاشت. نتیجه تفکرات و خطوطی که او بر روی کاغذ رسم کرد خودرویی شد که ب ام و توانست با فروش ۱۲۹/۶۷۸ دستگاهی رکورد فروش نسل دوم سری شش را بشکند. این یعنی ۱۲/۹۳۰ دستگاه فروش بیشتر نسل سوم نسبت به نسل قبل!

پنج جایزه طراحی برای نسل سوم سری شش

نسل سوم سری شش ب ام و پنج جایزه طراحی مهم جهان را از آن خود کرد. اولین جایزه در سال ۲۰۱۱ توسط Red Dot برای مدل کانورتیبل سری شش بدست آمد. در همان سال Good Design، هم برای مدل کوپه و هم نسخه کانورتیبل این جایزه منحصر به فرد را اهدا کرد.

اما روند کسب جوایز همچنان ادامه داشت. در ۲۰۱۲ جایزه iF Gold Award برای طراحی «برجسته» مدل کوپه به ب ام و اهدا شد. باز هم در همان سال iF Product Design جایزه طراحی محصول را شایسته مدل کانورتیبل سری شش دانست.

نادر فقیه زاده طراحی

در ۲۰۱۳ جایزه طراحی بخش Passenger Car از سوی Red Dot به مدل های گرن کوپه و کوپه سری شش رسید. خودروهایی که همگی نتیجه خلاقیت نادر فقیه زاده بودند.

نسل ششم از سری هفت

نادر فقیه زاده طراحی

سری هفت BMW لوکس ترین و خاص ترین محصولی است که این برند آلمانی در طول تاریخ خود تولید کرده است. سهم نادر فقیه زاده از لوکس ترین تولیدات این برند، طراحی نسل ششم سری هفت بود. خودرویی که در سال ۲۰۱۵ به بازار راه یافت و آنقدر محبوب بود که هنوز پس از شش سال جانشینی برای آن تعیین نشده است.

نسل ششم سری هفت با کد اتاق G11 (طول بدنه استاندارد) و G12 (طول بدنه کشیده) شناخته می شود. نادر فقیه زاده مسئولیت طراحی خارجی (بدنه) این نسل را بر عهده داشت.

یک ویژگی بسیار مهم

این خودرو یک ویژگی بسیار مهم داشت؛ چراغ های جلویی که به جلو پنجره وصل بودند. این ویژگی گرچه چیز جدیدی در محصولات ب ام و به شمار نمی رفت، اما زمانی که پیش از رونمایی رسمی از این خودرو عکس های جاسوسی آن لو رفت، انتقادهای بسیاری را از سوی طرفداران BMW به دنبال داشت.

البته هنگامی که این خودرو رسماً در نمایشگاه خودرو آلمان در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد، حجم انتقادها به این بخش از طراحی خودرو نیز کمتر و کمتر شد. اما بسیاری همچنان بر این باور بودند که نسل ششم از سری هفت ب ام و هیجانی در دیزان بدنه خود ندارد.

نادر فقیه زاده طراحی

سال ها گذشت و Alexey Kheza مدل فیس لیفت شده نسل ششم سری هفت را طراحی کرد. با معرفی ورژن LCI این نسل، همان افرادی که منتقد طراحی نسل ششم بودند نسخه اصلی و قبل از فیس لیفت را ستایش می کردند. چرا که نادر فقیه زاده طرحی را پیاده کرده بود که حتی جابجایی یک خط در آن توان کلی بدنه را بر هم می زد!

فیس لیفت نسل ششم سری هفت ب ام و نادر فقیه زاده طراحی
فیس لیفت نسل ششم سری هفت ب ام و
فضای داخلی نسل پنجم سری هفت

نادر فقیه زاده طراحی

طراحی داخلی نسل پنجم سری هفت BMW؛ اولین چالش نادر فقیه زاده در کمپانی ب ام و بود. او توانست طرح قدیمی و از مد افتاده نسل گذشته را با طرحی جاوان جایگزین کند.

طراحی داشبورد و فضای داخلی نسل پنجم آنقدر دقیق و حساب شده بود که طراحان بعدی نیز از همان اصول نادر برای طراحی داخلی نسل بعدی سری هفت استفاده کردند.

نادر فقیه زاده طراحی

در زمان معرفی نسل پنجم سری هفت؛ بسیاری از خبرنگاران و رسانه های خودرویی در سراسر جهان، طراحی بخش داخلی آن خودرو را یکی از نقاط قوت این خودرو قلمداد می کردند.

از BMW تا چانگان

پس از ۱۸ سال حضور در بخش طراحی کمپانی ب ام و، نادر فقیه زاده از این برند آلمانی خداحافظی کرد. این اتفاق حدود دو سال پیش رخ داد و او اکنون سر طراح برندی تازه متولد شده است. برندی با نام AVATR که پیش تر آن را با نام چانگان NIO می شناختیم.

چانگان با مشارکت هوآوی و CATL تصمیم گرفت وارد دنیای خودروهای تمام برقی شود. ثمره این تصمیم تولد برندی جدید با نام AVATR بود که برای تولیدات خود نیازمند یک طراح آینده نگر داشت. از همین رو چانگان، صندلی ریاست بخش دیزان این برند را در اختیار نادر فقیه زاده گذاشت تا خالق محصولات بعدی AVATR باشد.

AVATR 11

مدل AVATR 11 که با کد E11 نیز شناخته می شود نخستین خودرویی بود که از سوی AVATR رسماً معرفی شد. همانطور که نادر فقیه زاده در بخشی از مصاحبه با بیت‌ران عنوان کرد؛ او از BMW خداحافظی کرد تا تجربه های جدیدی کسب کند.

نادر فقیه زاده طراحی

AVATR 11 در حقیقت یک کراس اوور کوپه کاملاً برقی است. در زمان رونمایی از این خودرو عنوان شد که AVATR 11 یک خودرو هوشمند است که می تواند با سایر خودروها هم ارتباط برقرار کند.

اگر جزئیات بدنه این خودرو را به دقت تماشا کنیم متوجه می شویم که یک طرح کاملاً منحصر به فرد پیش روی ما قرار دارد. طرحی که به هیچ عنوان کپی برداری یا الگو گرفته شده از خودرویی دیگر نیست.

در بخش جلوی خودرو با نمایی رو به رو می شویم که آینده نگر و هوشمند بودن را به ما القا می کند. خطوط استفاده شده در بخش میانی گلگیرها نماد تنومندی و چراغ یک تکه عقب اشاره به پیروی از سبک و مد طراحی روز جهان می کند.

نادر فقیه زاده طراحی

برند AVATR

نخستین محصول برند AVATR که به دست نادر فقیه زاده طراحی شد؛ یک پیام مهم را به بیننده منتقل می کند. اینکه خودروهای آینده این برند جسور، منحصر به فرد و متمایز هستند.

با شناختی که از نادر فقیه زاده و تجربیاتی که او در طول هجده سال کار در BMW بدست آورده، می دانیم که تولیدات بعدی این برند هم می بایست از همین الگوی دیداری پیروی کنند.

هم زمان با معرفی AVATR 11 عنوان شد که در طول پنج سال آینده حداقل چهار محصول جدید در سبد تولیدات این برند حضور خواهند داشت. این بدان معناست که ما در طول سال های آینده شاهکارهای منحصر به فرد دیگری از نادر فقیه زاده خواهیم دید.

 

بیشتر بخوانید:

Avatr 11 خودروی چینی طراحی شده توسط نادر فقیه‌زاده را بشناسید

خداحافظی نادر فقیه‌زاده از ب ام و

نظر طراح سری شش ب ام و درباره طراحی خودرو تارا و شاهین




11 دیدگاه

  1. درود بر ایران و ایران دوستان، همیشه پایدار باشی و سربلند . چرا مسئولین از نخبگان حمایت نمیکنن؟؟

  2. آفرین آقای فقیه زاده شما یکی از بهترین های طراحی خودرو
    هستید حالا تو ایران یه سمند که میخری هزار تا
    مشکل ازش در میاد و اگر این مسئولین کشور ما از ایشون حمایت می کردن ایشون توی
    ایران می موندن و خودروهای بسیار خوبی می ساختن

    • شکی نیست در این که طراحی عالیه بوده ولی چراغ های جلو شبیه رنو ها هست بیشتر کانسپت سیمبیوز و جلو پنجره هم شبیه تسلا و چراغ عقب هم شبیه پورشه ماکانS و رنو موفوز

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

تولید پارس ۷۵ درصد افزایش می‌یابد

براساس تصمیم سازمان ملی استاندارد برای تمدید مجوز تولید پارس از سوی ایران خودرو، این خودروساز اعلام کرد که...

پست‌های مرتبط