تمرین سوم گرندپری ابوظبی؛ همیلتون دو، ورستپن یک

از دست ندهید

تمرین سوم گرندپری ابوظبی با ایستادن لوئیس همیلتون در رده اول زمان ها به اتمام رسید. اما این راننده بریتانیایی تیم مرسدس بنز AMG، هنوز هم با بالانس کای خودرو خود مشکل دارد.

بیت ران – محمد فتح‌اللهی – پیش از اینکه به روند این تمرین بپردازیم، باید گفت زمان هایی که در تمرین سوم گرندپری ابوظبی ثبت شدند، معنا و مفهوم چندانی ندارند. چرا که دمای هوا تقریباً شرایط تمرین اول را داشت. از همین رو، قطعاً در تعیین خط گرندپری ابوظبی زمان های متفاوتی را خواهیم دید.

در این تمرین شاهد صحنه های عجیب و غریبی نبودیم. هیچ کدام از رانندگان هم دچار صانحه نشدند. اما به دلیل گرمای هوا، بسیاری از رانندگان در ترمزگیری ها به مشکل برخوردند و شاهد بلوکه شدن تایرهای بسیاری از خودروها بودیم.

لوئیس همیلتون بارها از مسیر اصلی پیست در تمرین سوم گرندپری ابوظبی خارج شد.
لوئیس همیلتون بارها از مسیر اصلی پیست در تمرین سوم گرندپری ابوظبی خارج شد.

هر دو راننده مرسدس بارها از مسیر اصلی پیست خارج شدند. هم لوئیس و هم والتری هر دو با گرم شدن بیش از اندازه دمای تایرهای عقب خود در این تمرین مشکل داشتند.

با این وجود شاهد بودیم که همیلتون و بوتاس، در بیشتر زمان های تمرین سوم گرندپری ابوظبی در رده های بالای جدول زمان ها حضور داشتند. اگر این تمرین را به دو بخش تقسیم کنیم؛ باید گفت که مرسدس ها در بخش اول تایرهای سافت را ترجیح دادند و ردبول ها تایرهای مدیوم را انتخاب کردند.

همیلتون سریعترین دور را ثبت کرد

لوئیس همیلتون در اولین تلاش برای ثبت زمان موفق شد ۱:۲۴.۲۴۱ را به ما در جدول زمان ها نشان دهد. تقریباً پنج دقیقه پس از ثبت این زمان، لوئیس سرعت بیشتری گرفت و تایم بهتر ۱:۲۴.۰۵۵ را ثبت کرد.

پس از دورهای سریع همیلتون؛ بوتاس در ۱:۲۴.۰۲۵ ثانیه یک دور یاس مارینا را طی کرد. اما لوئیس همیلتون عقب نکشید و باری دیگر زمانی سریعتر به ثبت رساند؛ ۱:۲۳.۲۷۴ ثانیه! زمانی که لوئیس در حال ثبت این زمان بود؛ در سکتور اول و دوم پیست سریعترین راننده تمرین سوم گرندپری ابوظبی بود. اما در سکتور سوم اشتباه کوتاهی داشت. اما با این وجود موفق شد سریعترین راننده پیست باشد.

مکس با ردبول مشکل دارد

ردبول برای این رقابت موتور خودرو مکس ورستپن را عوض کرده است. این موتور البته جدید نیست و ردبول قبلاً از آن در نخستین گرندپری فصل استفاده کرده بود. اما این موتور به دلیل اینکه فقط یک مسابقه عمر دارد، برای مکس پیشرانه ای تازه نفس بشمار می رود.

ورستپن در مرحله اول این تمرین با تایرهای مدیوم در مسیر مسابقه دیده شد. اما ردبول تصمیم گرفت بال عقب اتومبیل او را برای ادامه تمرین سوم گرندپری ابوظبی عوض کند. کریستیان هورنر مدیر تیم ردبول دلیل این تصمیم را «مشکل استقامتی» عنوان کرد.

مکانیک های ردبول در حال تعویض بال عقب خودرو مکس ورستپن در تمرین سوم گرندپری ابوظبی
مکانیک های ردبول در حال تعویض بال عقب خودرو مکس ورستپن در تمرین سوم گرندپری ابوظبی

البته زمانی که مکانیک های ردبول در حال تعویض بال عقب خودرو مکس بودند؛ دیده شد که تنظیمات سیستم تعلیق هم مورد بازبینی قرار گرفته است.

با وجود اینکه بال عقب خودرو مکس از سوی ردبول عوض شد، او در برگشت به پیست ۰.۲۱۴ ثانیه از لوئیس کندتر بود. مکس بطور کلی نتوانست در بخش دوم این تمرین، تعادل درستی با خودرو خود داشته باشد. مکس بارها سُرخوردن عقب خودرو خود را شاهد بود و می دانیم که او راننده ای نیست که از Oversteer شدن را دوست داشته باشد.

از همین رو؛ لوئیس همیلتون تمرین سوم گرندپری ابوظبی را به عنوان سریعترین راننده به پایان رساند. بوتاس که در دقایق پایانی این تمرین توانسته بود زمان خود را بهبود ببخشد، در رده دوم قرار گرفت. والتری در انتهای این تمرین؛ ۰.۷۵۱ ثانیه از هم تیمی خود کندتر بود.

پرز به مرسدس ها نرسید

سرجیو پرز راننده تیم ردبول در این تمرین نتوانست پا به پای مرسدس ها حرکت کند. او گرچه در آخرین دقایق تمرین سوم گرندپری ابوظبی توانست زمانی بهتر ثبت کند؛ اما به دلیل اینکه در ترافیک گیر کرد، نتوانست سریعترین باشد. پرز پس از بوتاس و با اختلاف ۰.۰۲۲ ثانیه در رده چهارم ایستاد.

مکلارن به پیست جدید عادت کرد، اما ریکاردو هنوز نه

رانندگان مکلارن در تمرین سوم گرندپری ابوظبی، اوضاع بهتری نسبت به دو تمرین قبل داشتند. لندو نوریس راننده این تیم با ۰.۸۳۲ ثانیه اختلاف نسبت به لوئیس همیلتون، در رده پنجم قرار گرفت. شرایط اما برای دنیل ریکاردو اصلاً مساعد نبود. این راننده استرالیایی مکلارن، ۱.۴۵۹ ثانیه عقب تر در رده نهم ایستاد. با این وجود می توان گفت که اتومبیل های مکلارن جزء ده خودرو سریع این تمرین بودند.

یوکی سونودا راننده آلفاتائوری، روند سریع خود در دو تمرین گذشته را در این تمرین هم به نمایش گذاشت. سونودا با ۰.۹۴۹ ثانیه اختلاف در حالی در رده ششم قرار گرفت که هم تیمی او پیر گسلی، هفتم شد. البته اختلاف زمانی این دو راننده تنها ۰.۰۲۸ ثانیه بود!

فراری ها بیش از یک ثانیه کند بودند

گویا قرار نیست به هیچ وجه فراری را در این پیست سریع ببینیم. لکلرک و ساینز هر دو فاصله بسیاری با رانندگان سریع این تمرین داشتند. چارلز ۱.۴۸۴ ثانیه از همیلتون کند تر بود و به رده دهم رسید. کارلوس ساینز اما نشان داد که می توان با فراری تا رده هشتم را فتح کرد. اختلاف زمانی او و لوئیس همیلتون هم ۱.۳۲۱ ثانیه بود.

رانندگان استون مارتین نتوانستند در میان ده راننده اول این تمرین باشند. لانس استرول که یکصدمین حضورش در فرمول یک را جشن می گیرد؛ یازدهم شد. سباستین وتل هم به رده ای بالاتر از شانزدهمی نرسید.

رانندگان آلپین رده های پایین جدول زمان ها را بین خود تقسیم کردند. استبان اوکون در رده دوازدهم دیده شد و فرناندو آلونسو به رتبه ای بالاتر از پانزدهمی نرسید.

آخرین تمرین رایکونن در فرمول یک

تمرین سوم گرندپری ابوظبی در حقیقت آخرین تمرین این راننده فنلاندی در مسابقات فرمول یک بشمار می رفت. کیمی پس از یک ساعت تمرین در شرایط آب و هوایی گرم ابوظبی؛ به رده سیزدهم بسنده کرد. ۰.۰۱۱ ثانیه عقب تر او هم آنتونیو جیوناتزی در رده دوازدهم حضور داشت.

جورج راسل، نیکولاس لطیفی، میک شوماخر و نیکیتا مزپین هم چهار رده انتهایی جدول زمانی را به ترتیب از آن خود کردند. در طول این تمرین، سباستین فتل راننده ای بود که طولانی تر از سایرین در مسیر پیست دیده شد. این راننده آلمانی که چهار بار عنوان قهرمانی فرمول یک را بدست آورده؛ ۲۵ دور در یاس مارینا حضور داشت.

لکلرک، ساینز، ریکاردو، آلونسو و اوکون سریعترین دور های خود را با تایر مدیوم زدند. این در حالی بود که بقیه رانندگان همگی از تایرهای سافت در این تمرین استفاده کردند.

دور تعیین خط گرندپری ابوطبی ساعت ۱۶:۳۰ آغاز خواهد شد.

نتیجه تمرین سوم گرندپری ابوظبی
نتیجه تمرین سوم گرندپری ابوظبی

بیشتر بخوانید:

تمرین دوم گرندپری ابوظبی؛ همیلتون با اختلاف ۰/۳ ثانیه در رده اول

تمرین اول گرندپری ابوظبی؛ مکس جلوتر از مرسدس ها




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط