یوز، اولین خودرو برقی ایرانی چگونه است؟

از دست ندهید

تا کنون خودروهای برقی مختلفی درایران معرفی شده است اما خودرو یوز اولین خودرو برقی در ایران است که توانسته است مجوز شماره گذاری بگیرد.

بیت ران – ماجرای ساخت و طراحی این موتور سیکلت چهارچرخ برقی به شش سال پیش یعنی سال  ۱۳۹۴ بر می‌گردد. زمانی که دانشجویان دانشگاه آزاد باراجین قزوین  توانستند با  تکیه بر دانش فنی خود طراحی و ساخت اولین خودروی برقی ایرانی را با نام «یوز» به سرانجام برسانند و یک شرکت دانش بنیان تحت عنوان «پاراکس موتورز» تاسیس کنند و  پس از  پنج سال تلاش و فرازو نشیب  استانداردها و مجوزهای لازم برای شماره گذاری را کسب کنند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از دریافت مجوز شماره‌گذاری برای اولین خودروی برقی ایرانی خبر داد و گفت: «: خودروی برقی ایرانی دیروز مجوز شماره گذاری و پلاک گرفت و به زودی وارد خیابان‌ها می‌شود و خواهید دید که خودروی زیبایی است.»

او در ادامه گفته بود: « خودرو برقی ایرانی که به تازگی پلاک گذاری شده، ۵ سال زمان برد تا استانداردهای آن اخذ شود در حالی که خودروهای خارجی به راحتی مجوز ورود به بازار را دریافت می‌کنند.»

این خودرو قرار است توسط شرکتی با نام پاراداکس موتور تولید شود.

ماجرای ساخت و طراحی این موتور سیکلت چهارچرخ برقی به ۶ سال پیش یعنی سال ۱۳۹۴ بر می‌گردد. زمانی که دانشجویان دانشگاه آزاد باراجین قزوین توانستند با تکیه بر دانش فنی خود طراحی و ساخت اولین خودروی برقی ایرانی را با نام «یوز» به سرانجام برسانند و یک شرکت دانش بنیان تحت عنوان «پاراکس موتورز» تاسیس کنند و پس از پنج سال تلاش و فرازو نشیب استانداردها و مجوزهای لازم برای شماره گذاری را کسب کنند.
خودرو یوز
پاراکس موتورز درباره نیاز راندن این چهارچرخ به گواهینامه اعلام کرده است: نوعی که نیاز به گواهینامه ندارد, توئیزی ۴۵ است که حداکثر سرعت آن محدود است. راندن توئیزی ۸۰ به گواهینامه نیاز دارد.
یوز محصول ایران نیز به گواهینامه احتیاج دارد. پلیس راهور در حال به روز رسانی دسته بندی گواهینامه‌ها است. و جهت تصویب به هیئت دولت ارسال شده و دسته بندی کنونی احتمالا به مشایه دسته بندی در اتحادیه اروپا تغییر خواهد کرد.

خودرو یوز نسخه محدود، بر پایه پلتفرم متن باز رنو توئیزی است.

مشخصات فنی خودرو

خودروی برقی یوز که توسط متخصصان ایرانی طراحی و تولید شده است مجهز به یک موتور برقی در محور عقبی است که توانایی تولید ۲۰ اسب بخار قدرت یا ۱۵ کیلو وات  را دارا است  و با هر بار شارژ در حدود ۳ ساعت و  ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد به اندازه یک اتو، برق مصرف می‌کند. این خودرو با هربار شارژ توانایی پیمایش مسیری  ۱۰۰ کیلومتری را دارد اما درسفرهای درون شهری در جایی مانند تهران می‌تواند روزانه ۶۰ کیلومتر مسیر را طی کند.

این موتور چهارچرخ دو نفره است و وزنی معادل  ۴۸۰ کیلوگرم دارد و می تواند تا وزن ۲۵۰ کیلوگرم بار را تحمل می‌کند. یوز ایرانی حداکثر ۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد و شعاع دور زنی بسیار کمی دارد.این خودروی برقی برای حرکت در تندترین شیب‌های خیابان‌های تهران نیز مشکلی ندارد.

نکته جالب توجه در این خودرو این است که طول آن ۲‌.۳۲ متر و برابر با عرض خودروهای معمول است و عرض آن ۱.۱۹ متر و ارتفاع آن ۱.۴۶ متر است که این امکان را به وجود آورده است که در کمترین فضای ممکن آن را پارک کرد. علاوه  بر این درب های آن به سمت بالا باز می‌شود که علاوه بر زیبایی ظاهری، باز کردن در را در حداقل فضا ممکن کرده است. صفحه نمایش ۴.۳ اینچی، ایموبلایز و… از دیگر مشخصات و ویژگی‌های این خودرو است.

این خودروی برقی از ۹۰۰ قطعه تشکیل شده است که علاوه بر تیم اصلی توسعه خودرو، تیم بزرگی متشکل از ۹۰ قطعه ساز داخلی و افرای با تخصص‌های مختلف در ساخت آن مشارکت داشته اند. به صورت کلی حدود ۸۵ درصد از قطعات این محصول در داخل کشور ساخته شده و مابقی آن از خارج کشور تهیه شده‎ است.

قیمت خودرو

خبرگزاری فارس گزارش داده است :«براساس اظهارات مدیرعامل شرکت دانش بنیان «پاراکس موتورز» نمونه فرانسوی این موتور با توجه به آپشن های مختلف بین ۷۰۰۰ تا ۸۵۰۰ یورو بدون باتری به فروش می‌رسد که برای خرید همیشگی باتری باید حدود ۵۰۰۰ یورو به هزینه آن اضافه کرد. اما تلاش می‌شود خودروی تمام برقی یوز با  قیمت کمتری به بازار عرضه شود.»

برخی رسانه ها  البته قیمت نمونه های اولیه این خودرو را بیش از ۶۰۰ میلیون تومان دانسته است که البته این قیمت واقعی خودرو یوز نیست بلکه اگر تیراژ آن افزایش پیدا کند قیمت آن کاهش پیدا خواهد کرد.

بنابر گفته شرکت پاراکس‌موتورز چندین سال تعریف و اجرای قوانین مربوط به محصول کوادریسایکل با پیگیری مداوم پاراکس‌موتورز به طول انجامیده است.
این شرکت تیراژ تولید یوز را در این مرحله محدود و به تعداد ۱۰۰ دستگاه اعلام کرده است.

پاراکس موتورز هنوز نحوه فروش این صد دستگاه را اعلام نکرده و گفته است که قیمت و نحوه فروش در آینده اعلام خواهد شد.

این وسیله نقلیه مجوز تردد جاده ندارد و تا کنون تنها برای تردد در سه شهر تهران، کرج و اصفهان مجوز گرفته است.

باتری لیتیوم‌یونی ابن خودرو با ظرفیت ۷,۷ کیلووات ساعت، تولید شرکت kokam کره جنوبی است.
کابل شارژ فنری با گرید خودروی برقی و شارژر onboard ساخت شرکت فرانسه استفاده شده و با برق شهری در مدت سه ساعت و نیم شارژ می شود.

فریم فلزی محصول توسط رنو اسپرت طراحی شده و در آزمون های تصادف نسبت به خودرو سواری نمره‌ی نسبتا خوبی دریافت کرده است. در عین حال نسبت به موتور سیکلت دو چرخ، ایمنی بسیار بالاتری دارد.

پاراکس‌موتورز مدعی است طرح ارگونومی این موتورچهارچرخ برای محدوده‌ی وسیعی از قد و وزن مناسب است.

این چهارچرخ برقی با پلاک موتورسیکلت عرضه می شود.

سرعت این خودرو بالای ۵۰ کیلومتر در ساعت است به همین دلیل نیاز به گواهینامه دارد.

بر اساس مصوبه ۲۵/۱۲/۱۳۹۵ دولت، موتورسیکلت از وسیله ای دو یا سه چرخه به چهارچرخ متحرک ارتقا و چهارچرخ موتور الکتریکی هم در رده موتور سیکلت قرار گرفت، به شرط آنکه وزن آن بیشتر از ۵۵۰ کیلو و باتری آن دارای توان بیش از ۱۵ کیلو وات نباشد.

بیشتر بخوانید:

گفتگو اختصاصی بیت ران با سرطراح ب ام و

طراحی خودرو از صفر تا صد؛ گام به گام با یک مرکز حرفه ای

چرا در طراحی تارا چرا خطوط تیز وجود دارد؟

مصاحبه اختصاصی بیت ران با طراح شاهین سایپا ؛ گامی به جلو

طراح خودرو شاهین سرطراح ایران خودرو شد

علت ضعف خودروسازان ایرانی در طراحی خودرو چیست؟ / چرا تندر۹۰ زشت است؟

آیا ریمپ برای خودرو نیاز است؟ بهترین خودرو ایرانی برای ریمپ کدام است؟

شروع واردات خودرو به ایران با سه هزار خودرو/زمان ورود خودروهای وارداتی به بازار

بازگشت نیسان به ایران محتمل است / تولید نیسان قشقایی در ایران

مشکلات موتور EF7 / مقایسه موتور EF7 با TU5

زمانی برای تست یک خودروی خودران

مصاحبه بیت ران با طراح ایرانی مرسدس بنز

آیرودینامیک خودرو و هر آنچه درباره آن باید بدانید

هرمیداس اتابکی طراح بزرگ صنعتی و خاطره بازدید از ایران خودرو

هزینه طراحی سمند، ۲۰۶ صندوق دار و دنا در مقایسه با مدل‌های خارجی

 

 




6 دیدگاه

  1. واقعا جای شرمندگی و خنده دار هست که هر از گاهی یک کمپانی میاد و یک ماشین دزدی برقی رو میکنه و میگه خودم ساختم و سازمان صنایع هم تو بوق و کرنا میکنه و شو آف میده ، این خودرو Renault Twizy متعلق به شرکت رنو هست امروزه اینترنت به راحتی امکان سرچ رو برای همه میسر کرده جز مدیران ایران!!!!!!!!!!
    کافی هست یکی از این عکسها را دانلود کنید و از طریق سرچ تصاویر گوگل ببینید که این همان Renault Twizy هست!!! چند سال پیش هم یک شرکت به نام خودروسازان جنوب یک همچین کار مشابهی انجام داد و یک خودرو به اسم مینور رونمایی کرد که بعد گندش درآمد.

  2. بنام خدا.شرمندگی برای چی افراد رده بسیار بالاتر دروغهای بسیار بزرگتر میگویند اینها هم بالاخره درکشور عزیزمان! ایران درسخوانده و زندگی میکنند.

  3. خودرو یوز شما ، بیشتر شبیه … میباشد .
    در زمانی که کشورهای دیگر سفیه هوایی به مریخ می فرستند ،
    خجالت آور است که خودرویی شبیه لاک پشت را به معرض نمایش گذاشت ، بعنوان دست آورد ملی بزرگترین شرکت خودرو سازی یک کشور .
    کدام دیوانه ای بابت آن پول پرداخت میکند ، و یا رقبت میکند سوار آن شود .

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط