مشخصات موتور ۱۶ سوپاپ سایپا چیست؟ / اشتراک موتور تارا با شاهین؟

از دست ندهید

موتور محصول جدید پارس خودرو چیست؟ آیا موتور تارا با شاهین مشترک خواهد شد؟

بیت ران – مهدی درفشی: گروه خودروسازی سایپا قصد دارد تا اولین موتور ۱۶ سوپاپ ساخت مگاموتور را روی محصول با پلت‌فرمی مشابه با رنو تندر ۹۰ نصب کند. این خودرو محصول شرکت پارس خودرو از زیر مجموعه های سایپا خواهد بود. با آرمان رضاپور رییس بخش ساخت داخل شرکت مگاموتور در مورد موتور جدید این شرکت گفت و گو کردیم.

تاکنون چند نمونه از موتور M15TC تولید شده است؟ آیا برنامه ای برای تولید موتور ۱۶ سوپاپ دارید؟

رضاپور: از پیشرانه M15TC تاکنون ۱۵ هزار نمونه با درصد بالای داخلی سازی، تولید شده است. پروژه موتور ۱۶ سوپاپ با نام ME16 در حال اجرا است. این پیشرانه روی محصولی از پلتفرم P90 در پارس خودرو، نصب خواهد شد. قطعاتی که تاکنون برای آن ها تامین کننده پیدا نکردیم، در این نمایشگاه به دنبال همکاری با قطعه سازان هستیم. آن ها در صورت تمایل می توانند به ما مراجعه کنند.

آیا پیشرانه ۱۶ سوپاپ مگاموتور مشابه با پیشرانه EC5 پژو سیتروئن است؟

رضاپور: از پیشرانه EC5 ایده و الگو برداری شده است. با توجه به استانداردهای روز، تغییراتی در آن پیشرانه لحاظ شده است. قطعات آن نیز بومی سازی شده است.

پلتفرم P90 همان پلتفرم رنو تندر۹۰ است؟

رضاپور: از لحاظ کلاس خودرویی در آن سگمنت قرار می گیرد. ظاهری اصلا شبیه به تندر۹۰ نیست. طراحی ظاهری به روزتر است. امکانات رفاهی خودروی ساخته شده بر پایه پلتفرم P90 همانند خودروهای روز است. این محصول جدید توانایی پاس کردن استانداردهای اروپایی را دارد. به این جهت که سیاست سایپا، صادرات محصول جدید خواهد بود.

مگاموتور در بخش گیربکس چه فعالیت هایی انجام می دهد؟

رضاپور: پروژه جعبه دنده بهبود یافته تیبا (ND3) از این ماه عملیاتی خواهد شد. نمونه های این گیربکس ساخته و تست ها پاس شد. ۹۰ درصد قطعات گیربکس شاهین نیز داخلی سازی شد.

 

بیشتر بخوانید:

موتور تندر ۹۰ سایپا مشخص شد
علت ضعف خودروسازان ایرانی در طراحی خودرو چیست؟ / چرا تندر۹۰ زشت است؟

تولید تندر ۹۰ ایرانی در سایپا

طراحی خودرو از صفر تا صد؛ گام به گام با یک مرکز حرفه ای

چرا در طراحی تارا چرا خطوط تیز وجود دارد؟

مصاحبه اختصاصی بیت ران با طراح شاهین سایپا ؛ گامی به جلو

طراح خودرو شاهین سرطراح ایران خودرو شد

علت ضعف خودروسازان ایرانی در طراحی خودرو چیست؟ / چرا تندر۹۰ زشت است؟

آیا ریمپ برای خودرو نیاز است؟ بهترین خودرو ایرانی برای ریمپ کدام است؟

شروع واردات خودرو به ایران با سه هزار خودرو/زمان ورود خودروهای وارداتی به بازار

بازگشت نیسان به ایران محتمل است / تولید نیسان قشقایی در ایران

مشکلات موتور EF7 / مقایسه موتور EF7 با TU5

زمانی برای تست یک خودروی خودران

مصاحبه بیت ران با طراح ایرانی مرسدس بنز

آیرودینامیک خودرو و هر آنچه درباره آن باید بدانید

هرمیداس اتابکی طراح بزرگ صنعتی و خاطره بازدید از ایران خودرو

هزینه طراحی سمند، ۲۰۶ صندوق دار و دنا در مقایسه با مدل‌های خارجی




11 دیدگاه

  1. مررررررررگ بر سایپا .بابا امریکا به اندازه شما دشمن مردم نیست ایران خودرو و سایپا .مررررگ بر کسی که واردات آزاد نمیکنه همون دشمن مردم هست

  2. احتمال داره کشور دوست و برادر و همسایه چین توربو رو نداده ایران این موتور رو پیشنهاد داده….
    البت این هم در حد شعار هستش. باید دید در عمل چی میدن دست ببوهایی که این خودرو ها رو میخوان با قیمت های بالا بخرن.

    • یک بارمیگن توافق ایران خودروباسایپابرای تجهیزموتورشاهین باموتورتی یو۵پلاس اینبار هم میگن خودمان ساختیم آن هم۱۵هزار پس همان موتورتیبا است که یک سرسیلندر۱۶سوپاپ ازیک جاگیرآوردن وروش گذاشتن.حتماازموتور۱۵۰۰سی سی که درچین زیاداست

  3. سلام
    خواستم ببینم الان تویه مرحله جدید ثبت نام مهر ۱۴۰۱ ساپیا برای شاهین از این موتور جدید استفاده میشه یا موتور قدیمی؟!

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط