شورلت کوروت جدید با یک موتور هیولا

از دست ندهید

شورلت از هایپرکار کوروت Z06 2023 که به قدرتمندترین موتور V8 تنفس طبیعی در یک خودروی خیابانی مجهز شده رونمایی کرد.

بیت ران – هنگامی که «شورلت کوروت» (Chevrolet Corvette) C8 در سال ۲۰۱۹ معرفی شد، عملکرد چشمگیری از خود نشان داد. در حالی که این خودرو با تیپ پایه‌ی «استینگری» (Stingray) دارای شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر مطابق با ZR1 در نسل قبلی بود، می‌توان تصور کرد که مدل‌های بعدی چه قدرتی خواهند داشت. اکنون گام بعدی در زمینه‌ی C8 موتور وسط با Z06 برداشته شده است. در واقع این یک گام نیست، بلکه یک پرش بلند است.

شورلت کوروت Z06 2023

موتور LT6؛ بدون توربو اما قدرتمند

موتور LT6 با چیدمان V8 در نسل ۲۰۲۳ شورلت Z06 دارای قدرت ۶۷۰ اسب بخار در دور موتور ۸۴۰۰ است که به گفته‌ی شورلت قوی‌ترین موتور V8 تنفس طبیعی جای گرفته در قلب یک خودروی خیابانی است.

این موتور ۵.۵ لیتری V8 با بالا بادامک دوگانه (DOHC) یک پکیج تمام-آلومینیومی با مخزن خشک، میل‌لنگ تخت و خط نهایی ۸۶۰۰ دور است که فقط ۲۰۰ دور بالاتر از اوج قدرت آن است. حتی حداکثر گشتاور ۶۲۳ نیوتن متر هم در دور ۶۳۰۰ ارائه می‌شود. این موتور قدرتمند مانند هیچ گزینه‌ی دیگری که تا کنون برای کوروت ارائه شده نیست، مگر برای خودروی مسابقه‌ای C8.R که خودش هم بر پایه‌ی آن ساخته شده است و شتاب‌گیری از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت Z06 را تنها در ۲.۶ ثانیه ممکن می‌کند.

شورلت کوروت Z06 2023

چنین قدرتی به هوای بیشتری هم برای خنک کردن نیاز دارد. عکس‌های رسمی شورلت کوروت Z06 در نسل ۲۰۲۳ تغییرات ظاهری قابل توجهی را نسیت به استینگری نشان نمی‌دهد اما دارای یک چهره‌ی متفاوت در جلو است که هوا را به مبدل حرارتی مرکزی از ۵ مبدل حرارتی هدایت می‌کند.

برای تعادل و جابه‌جایی بهتر، این خودرو ۳.۶ اینچ پهن‌تر شده است اما افزایش عرض همچنین باعث می‌شود تا هوای بیشتری به دریچه‌های جانبی وارد شود. در قسمت عقب هم یک سپر جدید وجود دارد که خروجی‌های اگزوز چهارگانه‌ی شناور Z06 را در خود جای داده است و طراحی آن چندان مورد توجه قرار نگرفته است. مهندسان دو سال تمام را صرف تنظیم دقیق لوله‌های اگزوز کردند تا اطمینان حاصل کنند که صدای آن متفاوت از هر خودروی شورلت کوروت دیگر ساخته شده تا کنون است.

سیستم تعلیق و آیرودینامیک

قطعا موتور بی‌نظیر این خودرو چیزی است که همه درباره‌ی آن صحبت خواهند کرد. اما مانند مدل‌های قبلی Z06 این موتور تنها بخشی از معادله‌ی عملکرد خودرو است. بدنه‌ی گسترده‌تر، به مهندسان شورلت امکان داد تا Z06 جدید را با بزرگ‌ترین چرخ‌هایی که تا کنون در یک کوروت خیابانی استفاده شده مجهز کنند.

چرخ‌های ۲۰ اینچی در جلو از لاستیک‌های سری ۲۷۵/۳۰ استفاده می‌کنند در حالی که چرخ‌های ۲۱ اینچی عقب با لاستیک‌های سری ۳۴۵/۲۵ با ویژگی استیم‌رولر بهره می‌برند. علاوه بر رینگ‌های عنکبوتی در تیپ استاندارد، شورلت هفت بسته‌ی مختلف را برای طراحی چرخ‌ها عرضه کرده است.

سیستم تعلیق این هایپرکار از کالیبراسیون مخصوص Z06 در مقابل استینگری برخوردار است اما رانندگان همچنان گزینه‌های زیادی برای رانندگی در پیست یا مسابقات غیررسمی در اختیار خواهند داشت. ترمزهای عقب با روتورهای ۱۵ اینچی کمی بزرگ‌تر هستند اما ترمزهای کربن سرامیکی اختیاری اندازه‌ی آن را باز هم افزایش می‌دهد و به ۱۵.۷ اینچ در جلو و ۱۵.۴ اینچ در عقب می‌رسانند. این خودرو همچنین یک خودروی سرسخت محسوب می‌شود به‌طوری که شورلت یک سقف جمع‌شونده‌ی سخت را بدون نیاز به مهاربندی اضافی برای آن عرضه کرده است.

شورلت کوروت Z06 2023

از نظر آیرودینامیکی مدل‌های استاندارد Z06 دارای یک اسپلیتر جلو و یک اسپویلر متوسط در عقب به همراه یک فلپ ثابت قابل نصب هستند که شورلت آن را به عنوان یک زبانه‌ی کوچک در لبه‌ی اسپویلر توصیف می‌کند. این ویژگی می‌تواند نیروی رو به پایین را افزایش دهد اما در این زمینه شاید پکیج آیرودینامیکی فیبر کربنی که Z06 را شبیه به برادر مسابقه‌ای خود می‌کند، گزینه‌ی بهتری باشد. این پکیج شامل یک اسپلیتر بزرگ‌تر در جلو، کانارد در گوشه‌های جلو، خطوط زیر بدنه و بال بزرگی است که در نمونه‌های اولیه‌ی استتار شده هم دیده شده بود.

همچنین امکان انتخاب بسته‌ی عملکردی Z07 وجود دارد که همه‌ی ویژگی‌های قبلی را به‌همراه چند مورد دیگر دریافت می‌کند. این بسته‌ی آشنا گزینه‌هایی مانند سیستم تعلیق EF7 را با کالیبراسیون Magnetic Ride Control 4.0 همراه می‌کند. همچنین از لاستیک‌های فوق چسبنده‌ی میشلن Sport Cup 2 R ZP بهره می‌برد که به‌طور خاص برای Z06 جدید توسعه یافته‌اند. این لاستیک‌ها را می‌توان بر روی گزینه‌های مختلف چرخ از جمله چرخ‌های فیبر کربنی که حدود ۲۰ کیلوگرم از وزن Z06 را کاهش می‌دهند، سوار کرد.

به گفته‌ی شورلت جدیدترین خودروی این کمپانی می‌تواند تا ۱.۲۲g را در آزمایش اسکیدپد ۹۱.۵ متری تحمل کند و به ۳۲۶۵ نیوتن نیروی رو به پایین در سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. راننده همچنین چند گزینه‌ی اضافی در اختیار خواهد داشت که در درجه‌ی اول در تیپ‌های فیبر کربنی و تیپ جدید طراحی داخلی «آدرنالین سرخ» (Adrenaline Red) ارائه می‌شود.

عملکرد و قیمت

شورلت هنوز اطلاعات زیادی درباره‌ی خودرو ارائه نکرده است اما تعویض دنده توسط یک جعبه دنده‌ی هشت سرعته و دو کلاچه با جابه‌جایی نهایی کوتاه‌تر ارائه می‌شود. Z06 در مدل ۲۰۲۳ یک ابرخودروی سریع با شتاب‌گیری ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها در ۲.۶ ثانیه است. هرچند هنوز حداکثر سرعت خودرو مشخص نیست اما با نزدیک به ۷۰۰ اسب بخار قدرت، رسیدن به ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت قطعا امکان‌پذیر خواهد بود.

با تأخیر در تولید که به‌دلیل کمبود تراشه، همه‌گیری کرونا و برخی مسائل پیش‌بینی نشده‌ی دیگر صورت می‌گیرد، تولید Z06 در تابستان ۲۰۲۲ آغاز خواهد شد و اطلاعات قیمتی هم نزدیک به زمان فروش منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید:

طراحی خودرو از صفر تا صد؛ گام به گام با یک مرکز حرفه ای

چرا در طراحی تارا چرا خطوط تیز وجود دارد؟

مصاحبه اختصاصی بیت ران با طراح شاهین سایپا ؛ گامی به جلو

طراح خودرو شاهین سرطراح ایران خودرو شد

علت ضعف خودروسازان ایرانی در طراحی خودرو چیست؟ / چرا تندر۹۰ زشت است؟

آیا ریمپ برای خودرو نیاز است؟ بهترین خودرو ایرانی برای ریمپ کدام است؟

شروع واردات خودرو به ایران با سه هزار خودرو/زمان ورود خودروهای وارداتی به بازار

بازگشت نیسان به ایران محتمل است / تولید نیسان قشقایی در ایران

مشکلات موتور EF7 / مقایسه موتور EF7 با TU5

زمانی برای تست یک خودروی خودران

مصاحبه بیت ران با طراح ایرانی مرسدس بنز

آیرودینامیک خودرو و هر آنچه درباره آن باید بدانید

هرمیداس اتابکی طراح بزرگ صنعتی و خاطره بازدید از ایران خودرو

هزینه طراحی سمند، ۲۰۶ صندوق دار و دنا در مقایسه با مدل‌های خارجی

منبع: دیجی کالا مگ




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط