اولین سفر بلند بوئینگ ۷۷۷ ایکس

از دست ندهید

بوئینگ ۷۷۷ ایکس که دوربردترین هواپیمای جهان است اولین سفر بلند خود را انجام داد.

بیت ران – شرکت بوئینگ چند سالی است که در حال توسعه پیشرفته‌ترین هواپیمای غیرنظامی جهان است. البته معرفی و پرواز بوئینگ ۷۷۷ ایکس به دلیل کرونا و همچنین بحران سقوط و ایمنی بوئینگ ۷۳۷ مکس بیش از یکسال با تاخیر روبرو شد. اما بالاخره این هواپیما توانست اولین پرواز دوربرد خود را بین سیاتل و دوبی بدون هیچ توقفی انجام دهد.

بر اساس گزارش دویچه وله این سفر حدود ۱۵ساعت طول کشید. بوئینگ گفته است در این سفر طولانی به دقت همه چیز تحت کنترل و آزمایش بوده است.

این هواپیما در اولین سفر خود به امارات رفته است چراکه شرکت امارات‌ایر بزرگترین خریدار این مدل هواپیما در جهان است. این شرکت بیش از ۱۲۶ فروند بوئینگ ۷۷۷ ایکس سفارش داده است.

اولین تحویل این هواپیما در سال ۲۰۲۳ انجام خواهد شد و تا آن زمان این غول هوایی تست‌های مختلفی را پشت سر خواهد گذاشت. پس از حادثه سقوط ۷۳۷ مکس و بحران بی‌آبرویی بوئینگ، این شرکت نمی‌خواهد شاهد تکرار این اتفاق برای ۷۷۷ ایکس باشد.

قوی‌ترین موتور جهان

قوی‌ترین موتور جهان که ساخت شرکت جنرال‌الکتریک است در بوئینگ ۷۷۷ ایکس مورد بهره‌برداری قرارگرفت. گذشته از موتور قدرتمند بال‌ها و بدنه هواپیما هم بسیار خلاقانه و کاربردی طراحی شده‌اند.

موتور ۷۷۷ ایکس، قوی‌ترین موتور هواپیماهای تجاری در جهان و از نوع GE9X است . این موتور گذشته از قدرت بالا مصرف سوخت پایین‌تری نسبت به رقبا دارد.

مصرف سوخت موتور نوع GE9X تا ۱۰ درصد کمتر از رقبا گزارش شده است. این موتور توربو فن قیمتی در حدود ۴۰ میلیون دلار دارد. در واقع یعنی ارزش این موتور بیشتر از بسیاری از هواپیماهای کوچک ۱۰۰ نفره است.

در موتور هواپیماهای توربو فن و جت میزان «تراست» بسیار مهم است و این شاخص در موتور ۷۷۷ ایکس ۴۷۰ کیلونیوتن گزارش شده است. تراست نیروی واکنشی است که جسم را در جهت مخالف به حرکت درمی‌آورد. اندازه این نیرو در یک موتور ۷۷۷ ایکس سه برابر موتور هواپیماهای تک راهرو است. حتی اندازه این موتور هم از یک هواپیمای باریک پیکر بیشتر است. قطر این موتور در حدود سه متر یعنی به اندازه قطر بوئینگ ۷۳۷ است.

بال‌های ۷۷۷ ایکس در حدود ۷۲ متر طول دارند و طراحان این بال را به شکلی طراحی کرده‌اند که امکان جمع شدن حدود هفت متر از بال وجود داشته باشد. این امکان که قبلا در هواپیماهای نظامی استفاده می‌شد اجازه می‌دهد هواپیما در فضای کوچکتری امکان پارک شدن داشته باشد.

با یک بار سوخت‌گیری، ۷۷۷ ایکس می‌تواند ۱۷ هزار کیلومتر پرواز کند و در این پرواز بدون سوخت‌گیری حدود ۴۰۰ مسافر را حمل می‌کند.

طول این غول هوانوردی ۷۶ متر است. به دلیل مصرف کم و دو موتوره بودن، شرکت بوئینگ فکر می‌کند این هواپیما می‌تواند عاملی برای نجاتش پس از بحران کرونا باشد.

بیشتر بخوانید:

برترین خبرنگاران خودرویی ایران در سال ۹۹ + لیست برگزیده ها

طراحی خودرو از صفر تا صد؛ گام به گام با یک مرکز حرفه ای

چرا در طراحی تارا چرا خطوط تیز وجود دارد؟

مصاحبه اختصاصی بیت ران با طراح شاهین سایپا ؛ گامی به جلو

طراح خودرو شاهین سرطراح ایران خودرو شد

علت ضعف خودروسازان ایرانی در طراحی خودرو چیست؟ / چرا تندر۹۰ زشت است؟

آیا ریمپ برای خودرو نیاز است؟ بهترین خودرو ایرانی برای ریمپ کدام است؟

شروع واردات خودرو به ایران با سه هزار خودرو/زمان ورود خودروهای وارداتی به بازار

بازگشت نیسان به ایران محتمل است / تولید نیسان قشقایی در ایران

مشکلات موتور EF7 / مقایسه موتور EF7 با TU5

زمانی برای تست یک خودروی خودران

مصاحبه بیت ران با طراح ایرانی مرسدس بنز

آیرودینامیک خودرو و هر آنچه درباره آن باید بدانید

هرمیداس اتابکی طراح بزرگ صنعتی و خاطره بازدید از ایران خودرو

هزینه طراحی سمند، ۲۰۶ صندوق دار و دنا در مقایسه با مدل‌های خارجی




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط