از تندر ۹۰ جدید ایران خودرو تا تندر ۹۰ جدید سایپا ؛ تفاوت این دو خودرو در چیست؟

از دست ندهید

دو شرکت ایران خودرو و سایپا در حال کار روی دو مدل جدید از تندر ۹۰ هستند اما هر کدام از این خودروها چگونه است و با هم چه فرقی دارد؟

بیت ران – امین آزاد: شرکت ایران خودرو و سایپا سال‌هاست که مجوز تولید خودروهای خود را روی پلت فرم تندر۹۰ داشته‌اند اما تا کنون این کار را نکرده‌اند؛ اما آخرین اخبار حکایت از این دارد که هر دو شرکت روی ساخت یک خودرو جدید در حال کار هستند.

این دو شرکت حتی می‌توانند خودرو کراس اوور، روی این پلت‌فرم بسازند همان کاری که داچیا با پلت فرم لوگان کرد و داستر را بوجود آورد ایران خودرو و سایپا می‌توانند انجام دهند و محصول جدید کراس‌اوور ، هاچ بک و سدان روی این پلت فرم توسعه دهند.

این دو شرکت به قطعه سازانی در ایران دسترسی دارند که بیش از ۶۰ درصد قطعات خودرو تندر ۹۰ را داخلی کرده‌اند بیشتر قالب‌ها و خطوط تولید هم در دو شرکت در دسترس است .

مشکل بزرگ نداشتن موتور و گیربکس این خودرو است رنو هیچ گاه حاضر نشد موتور K4M را که پایه مشترکی با موتورهای محصولات نیسان دارد در ایران تولید کند.

اما حالا سایپا می خواهد با موتور EC5 و ایران خودرو با موتور EF7 محصولات خاص خود را روی این پلت فرم بسازند.

تندر ۹۰ جدید سایپا

گروه خودروسازی سایپا قصد دارد تا اولین موتور ۱۶ سوپاپ ساخت مگاموتور را روی محصول با پلت‌فرمی مشابه با رنو تندر ۹۰ نصب کند. این خودرو محصول شرکت پارس خودرو از زیر مجموعه های سایپا خواهد بود.

آرمان رضاپور رییس بخش ساخت داخل شرکت مگاموتور دراین‌باره به بیت ران گفته است:« پروژه موتور ۱۶ سوپاپ با نام ME16 در حال اجرا است. این پیشرانه روی محصولی از پلتفرم P90 در پارس خودرو، نصب خواهد شد. در این موتور از پیشرانه EC5 ایده و الگو برداری شده است. با توجه به استانداردهای روز، تغییراتی در آن پیشرانه لحاظ شده است. قطعات آن نیز بومی سازی شده است.»

موتور EC5‌ در واقع توسعه یافته موتور پژو ۲۰۶ تیپ پنج با نام TU5 است که هم اکنون در ایران خودرو و در خودرو تارا با نام TU5+ استفاده می شود.

پلت‌فرم P90 همان پلت‌فرم خودروی تندر۹۰ است که با توجه به استانداردهای روز، به‌روز رسانی شده است. از لحاظ ظاهری نیز احتمالا این خودرو تفاوت های بسیاری با تندر۹۰ خواهد داشت.

موتور EC5 پژو سیتروئن پایه یکسانی با موتور Tu5 پژو ۲۰۶ و موتور Tu5 پلاس تارا دارد.

گفتنی است پیشتر مدیر‌عامل سایپا هم سخن از تندر ۹۰ ایرانی گفته بود.

سیدجواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفته بود: « پلت‌فرم طراحی شده در پژوهشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت بر مبنای پلت فرم پایه N90 بوده و به همین دلیل تولید تندر ۹۰ روی این پلت‌فرم بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، دانشگاه علم و صنعت و گروه خودروسازی سایپا در حال بررسی و پیگیری است.»

تندر ۹۰ جدید ایران خودرو

ایران خودرو در حال آزمایش خودرو تندر ۹۰ با موتور EF7 است. پس از ترک رنو از ایران به دلیل خروج آمریکا از برجام، تولید تندر ۹۰ در دو شرکت ایران خودرو و سایپا قطع شد.

بر اساس قرار داد ال ۹۰ هر دو خودروساز اجازه استفاده از پلت فرم تندر ۹۰ را در محصولات خود دارند اما بزرگترین مشکل وارداتی بودن قطعات موتور و بسیاری از قطعات گیربکس این خودرو در ایران است.

موتور تندر ۹۰ در ایران توسط شرکت مگاموتور تنها مونتاژ می‌شد و بیشتر قطعات موتور از سایت‌های مختلف رنو به ایران وارد می‌شد گیربکس هم روال مشابهی داشت و در شرکت چرخشگر تبریز مونتاژ می‌شد.

بیش از ۶۰ درصد خودرو  تندر ۹۰ در ایران ساخت داخل شده بود اما گلوگاه اصلی تولید این خودرو یعنی موتور و گیربکس باقی مانده بود که حتی با وجود تولید بیش از ۱۵ ساله این خودرو، دانش ساخت موتور و گیربکس به شرکت‌های ایرانی انتقال پیدا نکرده بود.

حالا ایران خودرو می‌خواهد با قرار دادن موتور و گیربکس خود دوباره تندر ۹۰ را تولید کند. این شرکت حتی می‌تواند با تغییر طراحی بدنه این خودرو مانند کاری که با پژو ۳۰۱ و تارا کرد؛ محصولی را با برند و طراحی بدنه خود و با نامی دیگر وارد بازار کند.

بیشتر بخوانید:

تولید تندر ۹۰ ایرانی در سایپا

طراحی خودرو از صفر تا صد؛ گام به گام با یک مرکز حرفه ای

چرا در طراحی تارا چرا خطوط تیز وجود دارد؟

مصاحبه اختصاصی بیت ران با طراح شاهین سایپا ؛ گامی به جلو

طراح خودرو شاهین سرطراح ایران خودرو شد

علت ضعف خودروسازان ایرانی در طراحی خودرو چیست؟ / چرا تندر۹۰ زشت است؟

آیا ریمپ برای خودرو نیاز است؟ بهترین خودرو ایرانی برای ریمپ کدام است؟

شروع واردات خودرو به ایران با سه هزار خودرو/زمان ورود خودروهای وارداتی به بازار

بازگشت نیسان به ایران محتمل است / تولید نیسان قشقایی در ایران

مشکلات موتور EF7 / مقایسه موتور EF7 با TU5

زمانی برای تست یک خودروی خودران

مصاحبه بیت ران با طراح ایرانی مرسدس بنز

آیرودینامیک خودرو و هر آنچه درباره آن باید بدانید

هرمیداس اتابکی طراح بزرگ صنعتی و خاطره بازدید از ایران خودرو

هزینه طراحی سمند، ۲۰۶ صندوق دار و دنا در مقایسه با مدل‌های خارجی




5 دیدگاه

  1. خنده داره ..نوشته همه چیش اینجا تولید میشه فقط مشکل گیربکس و موتور داریم ….
    خوب درست کردن قوطیش که دیگه کاری نداره ..
    کلا با موتور دیگه میشه..شتر گاو پلنگ …مثل پیکان پژویی و پژو پیکانی و رنو ۵ پی کی ..
    بهتره بیخیال شید ..یه ماشین جدید تولید کنید و اسم جدید بزارید …مثلا( پارس ایران خودرو پژو پلاس پی نود ال نودی )

  2. به نظرم خود رنو با اینکه زشت هست و مثل جعبه است اما از لحاظ کیفیت بهتر از این دوتا قوطی بی گیربکس و متور است شورشا در آوردن چه قدر خودروی اشغالی چه قدر آریا شاهین تارا و این همشون اشغال هایی هستن که خودشون سوار می شن

  3. اگر از علاقمندان و خریداران ال ۹۰ بپرسید متوجه خواهید شد که آنان هیچگاه شیفته قیافه آن نبوده اند، تنها ویژگی مثبت این خودرو همان پیشرانه کم استهلاک و کم مصرف و جعبه دنده ی آن بود که خریداران را به سمت این خودرو می کشاند. مطمئن باشید که اگر این خودرو با پیشرانه ای و جعبه دنده ای غیر از پیشرانه k4m و جعبه دنده عرضه شود کسی به سراغ آن نخواهد آمد و باید آن را پروژه ای از پیش شکست خورده دانست

  4. اگر بجاش از اتاق مگان یا سراتو ۲۰۱۳ که خط تولید اتاقش در ایران هست استفاده می‌کردند خیلی بهتر بود
    از نظر بهای تمام شده هم تقریبا همانقدر در می آمد

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط