کار واردات خودرو تمام است/ قانون واردات منجر به واردات خودرو نخواهد شد

از دست ندهید

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو کار واردات خودرو را تمام شده دانست و تاکید کرد: قانون واردات تصویب شده، منجر به واردات خودرو نخواهد شد.

بیت ران – الهام زهره وند: مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در واکنش به مصوبه مجلس در زمینه واردات خودرو تاکید کرد: این، قانون واردات خودرو نیست، آنچه امروز تصویب شد قانونی در حمایت از صادرات است. فقط اسم قانون، واردات است اما به هیچ عنوان منجر به واردات خودرو نخواهد شد.

به گفته وی، مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی، مصوبه ای برای افزایش صادرات، تقویت تولید، افزایش کیفیت صنایع خودروسازی و پیوستن قطعه سازان به شبکه جهانی تامین کنندگان قطعات است.

مصوبه واردات در حمایت از صادرات

وی افزود: مصوبه امروز مجلس، اصلا بحث واردات خودرو را دنبال نمی کند. این مصوبه مشوق ارتقا سطح کیفی تولیدات قطعات خودروهای داخلی و زنجیره تامین خودرو برای صادرات است، که ان شاالله صادرات انجام خواهد شد.

وی معتقد است: پیوستن به شبکه جهانی قطعه سازان کار بسیار خاصی است، یعنی پیوستن به زنجیره تامین قطعات خودروهای اروپایی، آمریکایی و حتی چینی. اینکه یک مصوبه داشته باشیم و فکر کنیم می توانیم در این زمینه کار خاصی انجام دهیم اینچنین نیست.

دادفر با بیان اینکه امیدی به مصوبه ای که به واردات خودرو بیانجامد نداریم، خاطرنشان کرد: فعلا سیاست خاصی برای واردات خودرو وجود ندارد. با مصوبه قبلی، شاید یک درصد احتمال واردات خودرو وجود داشت، اما با اصلاحیه ای که امروز تصویب شد احتمال واردات خودرو صفر است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو گفت: در قانونی که امروز تصویب شد، نوشته شده “در راستای تنظیم بازار”، اگر با تلاش های بسیار شاهد صادرات مدنظر این قانون باشیم، اگر روزی که بر فرض محال بخواهد واردات خودرو انجام شود، بازار تنظیم باشد، کلا وارداتی نخواهیم داشت.

مصوبه مجلس هیچ تاثیری روی بازار خودروهای وارداتی نخواهد داشت

دادفر با اعتقاد بر اینکه در حال حاضر هیچ موضوعی در بحث واردات خودرو مطرح نیست، افزود: دیگر قانون واردات خودرو نخواهیم داشت و کار واردات خودرو تمام است. مصوبه امروز مجلس هیچ تاثیری روی بازار خودروهای وارداتی نخواهد داشت. فقط یک مصوبه ای بود که چند وقتی در مجلس مانده بود و باید تعیین تکلیف می شد، که امروز نهایی شد.

وی درباره اینکه چطور می توان با قانون جدید خودرو وارد کرد؟ گفت: چه تعداد قطعه، مختص به چه نوع خودرویی برای کدام مقصد، با چه هدفی باید تولید شود که با ارزش تجمیعی آن بشود خودرو وارد کرد؟ با این رقم چه نوع خودرویی و از کجا می توان وارد کرد؟

به گفته وی، ارزش تجمیعی صادرات خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون در شرکت سایپا پنج میلیون و ۳۵۷ هزار و ۷۷۲ دلار است. ارزش کل قطعات هم از ابتدای سال جاری تا کنون در مجموع دو میلیون و ۷۹۶ هزار و ۶۵۸ دلار است. با مجموع این ارقام چه خودرویی می توان وارد کرد؟ با این اعداد احتمالا بتوان بین ۲۷۰ تا ۳۰۰ دستگاه خودرو با نرخ متوسط ۳۰ هزار دلار وارد کرد.

وی ادامه داد: با بررسی این ارقام می بینیم که بخش خصوصی با این قانون نمی تواند هیچ کاری برای واردات خودرو انجام دهد.

جزئیات طرح واردات خودرو با شروطی خاص

با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز ۲۶ آبان ماه سال ۱۴۰۰، گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص طرح ساماندهی صنعت خودرو را بررسی کرده و به منظور تامین نظر شورای نگهبان اصلاحاتی در آن اعمال کردند.

اصلاحات انجام شده در طرح واردات خودرو

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده ۴ این طرح را به شرح زیر اصلاح کردند:

ماده۴- هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام نماید.

یک – تبصره ۱- با هدف تنظیم بازار و رعایت الگوی مصرف، شاخص های کیفیت و میزان مصرف سوخت خودروهای وارداتی و نیز سقف تعداد مجاز واردات آنها ( متناسب با کسری تولید داخل نسبت به تقاضای موثر) بصورت سالانه، توسط وزارت صنعت  معدن و تجارت تعیین و به تصویب هیات وزیران می رسد.

دو – تبصره ۲- وزارت صنعت معدن و تجارت مکلف است با همکاری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دستورالعمل نظارت بر صادرات موضوع این ماده را جهت جلوگیری از واردات مجدد آن، تدوین و اعمال نماید و گزارش آن را هر سه ماه یکبار به کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارایه نماید.

سه  – تبصره ۳- وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است سیاست های تشویقی برای اولویت دهی و حمایت از واردکنندگان خودرو را که به انتقال فناوری و سرمایه گذاری در تولید خودرو اقدام می کنند، تدوین و اعمال نماید.

چهار – تبصره ۴- دستور العمل مربوط به خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی با لحاظ پرهیز از انحصار در نمایندگی فروش توسط وزارت صنعت معدن و تجارت تعیین می گردد.

بیشتر بخوانید:

تخصیص سهمیه بنزین جبرانی برای انواع خودرو ابلاغ شد + جزئیات زمان واریز

خودروهای جدید سایپا / اطلس جایگزین تیبا و ساینا / تولید آریا و شاهین اتوماتیک

صادرات خودرو به باکو متوقف شده است+ دلایل و مشکلات موجود

واردات خودروهای ایرانی به سوریه ممنوع شد + جزئیات

طرح واردات خودرو با شروطی خاص اصلاح شد + جزئیات

اعلام زمان ورود خودرو رانا پلاس نیمه اتوماتیک به بازار + مشخصات فنی

احتیاط! دلالان مشغول کارند؛ خودرو پراید ۱۹۰ میلیونی وجود خارجی ندارد + قیمت

جدیدترین مسئول قیمت گذاری خودرو مشخص شد / شورای رقابت حذف شد

نمایشگاه قطعات خودرو ؛ از پدل شیفتر روی رانا پلاس تا موتور ۱۶ سوپاپ سایپا

دو خودرو ۵ ستاره کیفی گرفتند / خبری از شاهین نیست + جزئیات آخرین ارزیابی

کاوازاکی نینجا ZX-25R اولین موتور سیکلت چهارسیلندر پلاک ملی




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

آغاز فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس

فراخوان ایران خودرو برای متقاضیان خودرو پژو پارس شروع شد. این خودروساز براساس مجوز تداوم تولید از سوی نهادهای...

پست‌های مرتبط