پلیس : جریمه خودروهای شیشه دودی با قوت ادامه خواهد یافت

از دست ندهید

با وجود نظر دیوان عدالت اداری پلیس می‌گوید جریمه خودروهای شیشه دودی با قوت ادامه خواهد یافت.

بیت ران – رییس پلیس راهور با اشاره به مصوبه دیوان عدالت اداری در مورد جریمه خودروهای شیشه دودی گفت: «از مصوبه هیات عمومی دیوان نباید سوءبرداشت شود. دیوان تاکید کرده که فاصله سه متری برای تشخیص درست نیست و عدد سه متر باطل شده و جریمه‌ آن به تشخیص افسر است.»

وی افزود: «آنچه که دیوان باطل کرده است، مربوط به رفع اثر است، یعنی اینکه دیگر در همان محل نباید برچسب برداشته شود که ما هم موافق هستیم. البته اگر خودرو به دلیل جریمه بیش از سه میلیون تومان توقیف شود، باید هنگام ترخیص شیشه را نیز اصلاح کند.»

رییس پلیس راهور ناجا کد جریمه مربوط به شیشه دودی را ۲۱۱۴ اعلام کرد و گفت: «مبلغ جریمه ۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان در کلانشهرها و ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان در دیگر شهرهاست.»

وی با بیان اینکه افسران در برخورد با شیشه‌های دودی می‌توانند به دفعات جریمه کنند، گفت: «یعنی ممکن است یک‌خودرویی در یک چهارراه جریمه شود و در چهارراهی دیگر نیز اگر مامور پلیس آن را مشاهده کند می‌تواند آن را جریمه کند و محدودیتی در دفعات جریمه وجود ندارد.»

هادیانفر تاکید کرد: «معیار تشخیص مامور است و البته شیشه‌های دودی استاندارد و متعارف که تولید کارخانه باشد مشکلی ندارد.»

وی در خصوص اینکه چه افرادی می‌توانند از شیشه دودی با درصد بالا استفاده کنند، گفت: «مقامات و افرادی دارای رده خفاظتی می‌توانند از شیشه دودی استفاده کنند. حتی افراد دارای بیماری به تشخیص کمیسیون پزشکی نیز در صورتی که راننده خودرو بوده و خودرو به نام خودشان باشد می‌توانند با مراجعه به مراکز راهور در شهرها مجوز خود را دریافت کنند.»

رییس پلیس راهور ناجا گفت: «افراد دارای شیشه دودی غیراستاندارد عامل تخلف هستند، هم در مسائل انتظامی وهم در مسائل امنیتی، در تمام کشورها هم با این موضوع برخورد می‌شود.»

وی در مورد آمار جریمه شیشه‌های دودی نیز گفت: «در هفت ماهه امسال ۸۷۱ هزار خودرو به دلیل شیشه دودی جریمه شدند که ۳۱۶ هزار نفر آن در جاده و ۵۵۴ هزار نفر آن در شهرها بوده است.»

رییس پلیس راهور ناجا درباره شماره‌گذاری خودروهای دارای شیشه دودی در مراکز تعویض پلاک نیز گفت: «با توجه به شرایط کرونا ما اعلام کردیم شماره‌گذاری‌ها انجام شود، اما در گذشته اینطور بود که حتما اصلاح و بعد خدمات شماره گذاری و تعویض پلاک ارائه شود.»

نظر دیوان عدالت اداری

با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری برای خودروهایی با شیشه دودی، تعیین فاصله ۳ متری برای تشخیص راننده و سرنشین ملاک و معیار نمی‌باشد و در صورت احراز تخلف صدور قبض کفایت می‌کند و رفع اثر شیشه دودی الزام ندارد.

به دنبال شکایت از نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران و درخواست ابطال بخشنامه شماره ۱۳/۵/۳۵۵/۴۰۷ مورخ ۹۶/۶/۳۰ و ۱۳/۵/۳۵۵/۹۹۰ مورخ ۹۷/۱۲/۱۸ مبنی بر اینکه معیار مجاز دودی کردن شیشه خودرو و تشخیص راننده و سرنشین‌های خودرو باید از فاصله سه متری قابل رویت باشد و در صورتی که مطابق نظر افسر کارشناس، راننده و سرنشین از فاصله سه متری قابل تشخیص نباشد ضمن صدور قبض جریمه ملزم به رفع اثر شیشه دودی می‌گردد.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری پس از بحث و بررسی و با توجه به نظریه هیات تخصصی اداری و امور عمومی، با این استدلال که برمبنای ماده ۲۱ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۱۳۸۹ جریمه های تخلفات مربوط به حمل و نقل و عبور و مرور با توجه به مکان، زمان، وقوع و نوع تخلفات با تصویب هیات وزیران به اجرا گذارده می شود همچنین به موجب ماده ۲ قانون اخیرالذکر تشخیص تخلفات مزبور و صدور قبض جریمه با افسران کادر و پیمانی مورد وثوق راهنمایی و رانندگی و آموزش دیده است.

بنابراین مقرره مورد اعتراض که با تعیین ملاک فاصله ۳ متری اقدام به وضع قاعده و معیار تشخیص ثابت برای ماموران مجاز راهور آن هم با توجه به شرایط متغیر فصول سال، اوضاع آب و هوا و ساعات شبانه روز کرده، خارج از حدود صلاحیت مرجع وضع کننده بوده و قابل ابطال است.
همچنین هیات عمومی دیوان عدالت اداری رفع اثر شیشه دودی بعد از صدور جریمه را از اختیارات ماموران تشخیص نداد و با این استدلال که قانونگذار ضمانت اجرای تخلفات را در این قانون و حدود اختیارات ماموران را در موارد مقرر از جمله حق توقف خودرو و صدور قبض جریمه، جلوگیری از حرکت خودرو و دستور انتقال به توقفگاه، ضبط گواهینامه و جابجایی خودرو به منظور رفع سد معبر مشخص کرده است.

اما برای الزام به رفع اثر شیشه دودی بعد از صدور قبض جریمه، در قانون تعیین تکلیف نشده است و بخشنامه مذکور قابل ابطال می‌باشد.

بنابراین برای خودروهای با شیشه دودی تعیین فاصله ۳ متری برای تشخیص راننده و سرنشین ملاک و معیار نمی باشد و در صورت احراز تخلف صدور قبض کفایت می‌کند و رفع اثر شیشه دودی الزام ندارد.

بیشتر بخوانید:

برترین خبرنگاران خودرویی ایران در سال ۹۹ + لیست برگزیده ها

طراحی خودرو از صفر تا صد؛ گام به گام با یک مرکز حرفه ای

چرا در طراحی تارا چرا خطوط تیز وجود دارد؟

مصاحبه اختصاصی بیت ران با طراح شاهین سایپا ؛ گامی به جلو

طراح خودرو شاهین سرطراح ایران خودرو شد

علت ضعف خودروسازان ایرانی در طراحی خودرو چیست؟ / چرا تندر۹۰ زشت است؟

آیا ریمپ برای خودرو نیاز است؟ بهترین خودرو ایرانی برای ریمپ کدام است؟

شروع واردات خودرو به ایران با سه هزار خودرو/زمان ورود خودروهای وارداتی به بازار

بازگشت نیسان به ایران محتمل است / تولید نیسان قشقایی در ایران

مشکلات موتور EF7 / مقایسه موتور EF7 با TU5

زمانی برای تست یک خودروی خودران

مصاحبه بیت ران با طراح ایرانی مرسدس بنز

آیرودینامیک خودرو و هر آنچه درباره آن باید بدانید

هرمیداس اتابکی طراح بزرگ صنعتی و خاطره بازدید از ایران خودرو

هزینه طراحی سمند، ۲۰۶ صندوق دار و دنا در مقایسه با مدل‌های خارجی

منبع: دیجیاتو




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

شرکت اینفینیتی چگونه توسط یک ایرانی نجات پیدا کرد؟

شرکت اینفینیتی برند لوکس نیسان موتور ژاپن است. مدیر عامل سابق این شرکت یک ایرانی است که سابقه کار...

پست‌های مرتبط