وضعیت بازار خودرو چگونه است؟ / آیا خودرو ارزان خواهد شد؟

از دست ندهید

بازار خودرو مدت ها است که متنشج است. قیمت ها چند میلیون تومان کاهش و چند ده میلیون تومان افزایش می یابد. مسئولین نیز وعده کاهش قیمت و عرضه به روز خودرو را داده اند. اگر چه تاکنون این وعده عملی نشده است.

بیت ران – مهدی درفشی: بازار خودرو در کشور مدت ها است که متشنج است. مردم نیز در زمان خرید، مطابق با خواسته فروشندگان عمل می کنند. یعنی در زمانی که قیمت ها رو به کاهش و بازار راکد است، خریداران صبر می کنند تا قیمت ها بیشتر کاهش یابد. اما به محض صعودی شدن قیمت خودرو، بازار با درخواست های زیادی از سوی خریداران مواجه می شود. در این زمان، هر چه تعداد یک مدل از خودرو کمتر یا عام پسندتر باشد، افزایش قیمت آن بیشتر است. پژو ۲۰۷ و پژو پارس نوسان قیمت بیشتری نسبت به سایر خودروها دارند. در مورد شرایط کنونی و آینده بازار، با آقای نادی کارشناس بازار خودرو گفت و گو کردیم.

 

اواخر هفته گذشته دو خودروساز بزرگ کشور اقدام به افزایش قیمت کردند؛ آیا تاثیری در بازار داشت؟

نادی: تصور من این است که افزایش قیمت خودروسازان تصنعی بود. خودروسازان می خواستند افرایش قیمت را اعمال کنند، اما با مخالفت نهادهای مربوطه مواجه شدند. مثل این که یک بازیکن قصد انجام کاری را دارد، اما چون با مربی هماهنگ نکرده است، آن کار درست نیست و ملغی می شود. متاسفانه این روند، اثر افزایشی در بازار داشت. با وضعیت فعلی اقتصاد، هر چیزی هم که گران شود، دیگر ارزان نخواهد شد!

بزرگترین منافع برای چه کسانی است؟

وی گفت: در این میان، بزرگترین منافع را وابستگان اقتصادی به دولت کسب می کنند. شرکت ها و گروه هایی که مالک تعداد بسیاری خودرو هستند سود می کنند. اگر نه واسطه های کنار خیابان و بنگاه ها با دو یا سه دستگاه خودرو، تاثیر خاصی در بازار ندارند‌. دلیل این که قیمت پژو ۲۰۷ در کمتر از یک روز، ۹ میلیون گران می شود، چیزی جز گرانی هدایت شده نیست.

آزادسازی سندها و حذف شرط رهن در کاهش قیمت موثر است؟

نادی در این باره گفت: این مورد به هیچ عنوان تاثیری در بازار ندارد. ضمن این که باعث ایجاد اختلال در معاملات انجام شده می گردد. به این دلیل که فرضا شخصی سه ماه پیش خودرو با سند رهن را بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان زیر قیمت به صرف اینکه تا یک سال آینده امکان سند زدن وجود ندارد، فروخته است. اما در حال حاضر با توجه به فراهم شدن شرایط سند زدن خودروها، خریداران درخواست سند زدن از سوی مالک را دارند که با مخالفت برخی از آن ها مواجه می شوند. برخی از این مالکین تقاضای مانده قیمت متناسب با نرخ روز را می کنند!

آینده بازار چگونه خواهد بود؟

او گفت: آینده بازار متشنج خواهد بود. از لحاظ اقتصادی، هیچ چیزی مشخص نیست. ساختار اقتصادی هر کشور نیاز به آرامش دارد. به طور مثال، امارات امن ترین و آرام ترین اقتصاد در بین کشورهای منطقه را دارد. چند سال است که نسبت برابری درهم به دلار ۳.۶۷ است. بر عکس امارات، اقتصاد ترکیه متشنج است و ثبات ندارد.

وی افزود: در حال حاضر، وضعیت برجام و آینده همکاری ایران با دنیا معلوم نیست‌. در حال حاضر، کار و فعالیت همه روزمره شده است. چرا که هزاران فراز و نشیب وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

از تندر ۹۰ جدید تا دنا گازسوز
شرکت هواپیمایی چابهار وارد می‌شود؛ رقیب ارائه دهندگان کلاس اکونومی



پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط