شرکت هواپیمایی چابهار وارد می‌شود؛ رقیب ارائه دهندگان کلاس اکونومی

از دست ندهید

شرکت هواپیمایی چابهار پس از دو دهه فعالیت، بزودی به عنوان یک ایرلاین فعالیت خواهد کرد. این شرکت مالک بیش از ۲۰ فروند هواپیما است. این شرکت رقیب ارائه دهندگان کلاس پروازی اکونومی در کشور خواهد بود.

بیت ران – مهدی درفشی: شرکت هواپیمایی چابهار پس از دو دهه فعالیت، بزودی به عنوان یک ایرلاین فعالیت خواهد کرد. پیش تر این شرکت فعالیت هایی نظیر واردات و اجاره هواپیما را انجام می داد. این شرکت از شرکت های تابع صندوق بازنشستگی هما است. با مهندس اشکان احمدی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت هواپیمایی چابهار گفت و گو کردیم. احمدی ۱۲ سال سابقه فعالیت در صنعت هوایی کشور دارد و از جوان ترین مدیران این حوزه به شمار می رود.

شرکت چابهار، از ابتدا تاکنون

اشکان احمدی، مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت هواپیمایی چابهار به بیت ران گفت: از زمان تاسیس شرکت چابهار، تقریبا دو دهه می گذرد. این شرکت از شش شرکت تابع صندوق بازنشستگی هما و البته بزرگ ترین آن ها است. شرکت هواپیمایی چابهار مالک بیش از ۲۰ فروند هواپیما شامل هواپیماهای بویینگ MD و فوکر ۱۰۰ است. طی حدود دو دهه گذشته، شرکت چابهار فعالیت هایی نظیر واردات هواپیما و اجاره هواپیما به شرکت های دیگر داشته است. تاکنون به عنوان یک ایرلاین، همانند شرکت های دیگر فعال نبوده است.

او افزود: بنا بر تصمیم مدیرعامل محترم هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و مدیرعامل محترم صندوق بازنشستگی هما، تصمیم بر این شد که شرکت چابهار تبدیل به یک ایرلاین شود. سعی بر این است که با پنج فروند بویینگ MD، فعالیت شرکت هواپیمایی چابهار آغاز شود.

سه فروند هواپیمای فعال تا پایان نوروز ۱۴۰۱

احمدی در مورد ناوگان فعال این شرکت گفت: در حال حاضر، دو فروند هواپیما فعال شده است. تنها باید این دو فروند هواپیما تست های پروازی را انجام دهند. سومین فروند هواپیما در حال C-Check است و بزودی از این فرایند خارج خواهد شد. قرارداد تعمیرات دو فروند دیگر نیز در حال انعقاد است. تا پایان نوروز ۱۴۰۱، حداقل سه فروند هواپیمای فعال در ناوگان خواهیم داشت. طی این مدت مجوزهای لازم را از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ خواهیم کرد.

پایگاه اصلی و مسیرهای احتمالی شرکت هواپیمایی چابهار کجاست؟

مدیرعامل شرکت هواپیمایی چابهار گفت: این شرکت در منطقه آزاد چابهار به ثبت رسیده است. البته پایگاه اصلی آن شهر تهران است. بر اساس مصوبات هیئت مدیره نوع AOC از نوع حمل بار، پست و مسافر چارتر بین الملل خواهد بود. برای اخذ آن اقدام شده است و ما منتظر شورای عالی هواپیمایی کشوری هستیم. بر این اساس مسیرهای پروازی شناور است. مسیرهای مرسوم بین ایرلاین ها در کشور، کیش، مشهد، شیراز، قشم، اهواز، تبریز، اردبیل و رامسر، هستند. البته باید کارها مرحله به مرحله پیش رود تا به طور دقیق، اهداف مشخص شود.

کلاس های پروازی

احمدی اعلام کرد: در حال حاضر، چیدمان صندلی تمامی هواپیماها بر اساس ارائه کلاس اقتصادی (اکونومی) است. البته در برنامه است که پس از این پنج فروند، برای سایر هواپیماها کلاس بیزینس نیز درنظر گرفته شود.

بدهی میلیون دلاری ایران ایر به چابهار

به گفته احمدی در سنوات گذشته، ایران ایر مبالغ نقدی ارزی چند میلیون دلاری از هواپیمایی چابهار قرض گرفته است. به انضمام بدهی چند ده میلیون دلاری قبلی، ایران ایر بدهی مالی سنگینی به هواپیمایی چابهار دارد. چون بازپرداخت بدهی ها در توان هما نیست، لذا بحث وصول مطالبات چابهار فعلا راکد مانده است. ما در حال حاضر صرفا با تکیه بر نیروهای جوان و خلاق متخصص و با مشورت گرفتن از با تجربه های این صنعت، با قدرت درحال پیگیری امور هستیم.

آینده شرکت چابهار

وی افزود: همزمان با ورود من به این شرکت، بنا به دستور مقامات بالا دستی، حقوق پرسنل شرکت تا ۳۵ درصد کاهش یافت. این مورد باعث نارضایتی کارکنان شد. اگر چه خوشبختانه با مذاکرات صورت گرفته با پرسنل، توانستیم نظر آن ها را جلب کنیم. تلاطم اولیه که در شرکت ایجاد شد هم اکنون از بین رفته است. به نظر من آینده این شرکت خوب است. تا آخر سال جاری ما به دست آوردهای مهمی خواهیم رسید.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی چابهار در پایان تاکید کرد: این شرکت در حال حاضر و با برنامه ریزی های انجام شده، بدون دریافت یک ریال پول یا هرگونه سرمایه ای از صندوق بازنشستگی هما و یا هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، اقدامات خود را برای اخذ مجوز و راه اندازی ناوگان هواپیماهای خود را در دست اجرا گذاشته است. لذا همکاران ایران ایری و بازنشستگان محترم مطمئن باشند، هیچ سرمایه ای را در چابهار اجازه نخواهیم داد که اتلاف گردد و از تمام ظرفیت‌ها در راستای سودآور کردن شرکت بهره خواهیم برد.

بیشتر بخوانید:

جنگنده نسل پنجم روسیه؛ مسکو در پی مشتری خارجی برای «چک‌میت»

غول پیکرترین هواپیماهای جهان را بشناسید ؛ بزرگان آسمان

ویرجین گلکتیک ریچارد برانسون را با موفقیت به لبه فضا فرستاد




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط