صحبت های رئیس جمهور در مورد قیمت‌ خودرو موثر بود؟

از دست ندهید

دو خودروساز بزرگ کشور اخیرا اقدام به افزایش قیمت‌ خودرو محصولات خود کردند. اگر چه پس از ابلاغیه خودروسازان، رییس جمهور دستور توقف افزایش قیمت خودرو را صادر کرد.

بیت ران – مهدی درفشی: اخیرا شرکت ایران خودرو و سایپا قیمت محصولات تولیدی خود را افزایش دادند. این افزایش قیمت، در برخی موارد قیمت محصولات را به کانال های قیمتی بالاتر رساند. به طور مثال، قیمت کارخانه تارا دنده ای با افزایش حدود ۴۰ میلیون تومان از ۲۷۸ میلیون تومان به ۳۱۵ میلیون تومان رسید. قیمت سایپا شاهین نیز ۱۴.۴ درصد گران و با ۴۹ میلیون افزایش، از سوی سایپا ۳۴۱ میلیون تومان اعلام شد.

افزایش قیمت خودروسازان منتفی شد!

به دستور رییس جمهور و باتوجه به اینکه ستاد تنظیم بازار برای افزایش قیمت‌ خودرو  مصوبه‌ ای نداشت، افزایش قیمت منتفی شد. وزارت صمت نیز از خودروسازان خواست تا قیمت ها را به حالت قبل برگردانند. مضاف بر افزایش قیمت کارخانه محصولات، دو شرکت ایران خودرو و سایپا از حذف شرط در رهن ماندن سند خودروها خبر دادند. سند خودروهای در رهن امکان آزاد شدن را دارند. خودروهای ارائه شده در طرح های جدید با سند آزاد عرضه خواهند شد.

افت و خیز قیمت  ادامه دارد؟

با اعلام حذف شرط در رهن ماندن سند خودرو، قیمت ها تا حدودی در بازار کاهش یافت. چرا که سند بسیاری از خودروهای صفر کیلومتر موجود در بازار در رهن است‌. این خودروها به مراتب مشتری های کمتری نسبت به خودروهایی با سند آزاد دارند. با آزادسازی سند، تعداد خودروهای صفر کیلومتر مجاز به معامله در بازار افزایش خواهد یافت. البته آقای نادی، کارشناس بازار خودرو اوضاع را جور دیگری می بیند. او به بیت ران گفت که آزادسازی سند خودروهایی که در زمان رهن به فروش رفتند، باعث ایجاد مشکل بین خریداران و فروشندگان خواهد شد.

قیمت چقدر افزایش و کاهش داشت؟

در دو سه هفته گذشته، قیمت‌ خودرو آرام آرام افزایش یافت. این روند افزایش، زمانی شتاب گرفت که خودروسازان قیمت های جدید را اعلام کردند. پس از اعلام قیمت های جدید، هر خودرو حداقل ده میلیون تومان افزایش قیمت داشت. به طور مثال، خانواده ایکس ۲۰۰ گروه خودروسازی سایپا شامل تیبا، تیبا هاچ بک، ساینا و کوییک در آستانه رسیدن به کانال ۲۰۰ میلیونی ها شدند. قیمت نسخه اتومات کوییک فراتر از ۲۵۰ میلیون تومان شد. از خانواده پراید نیز قیمت مدل ۱۱۱ ساخت سال ۹۹ به ۱۷۵ میلیون و مدل ۱۵۱ ساخت سال ۱۴۰۰ به ۱۸۰ میلیون تومان رسید. البته هم اکنون قیمت این دو گروه خودرویی از محصولات سایپا تا حدودی کاهش یافت. قیمت پراید ۱۱۱ هم اکنون حدود ۱۶۹ میلیون تومان و پراید ۱۵۱ حدود ۱۷۶ میلیون تومان است. نسخه پلاس این وانت ۱۸۰ میلیون تومان است. از خانواده ایکس ۲۰۰ نیز قیمت کوییک از حدود ۱۹۰ میلیون تومان به ۱۸۲ میلیون تومان رسید.

وضعیت ایران خودرویی ها؟

ایران خودرویی ها نیز کاهش قیمت نسبی در بازار داشتند. نسبت به هفته گذشته، سمند ال ایکس با موتور ۱.۸ لیتری از ۲۶۰ به ۲۵۳ میلیون تومان رسید. نسخه مجهز به موتور ای اف۷ نیز با پنج میلیون کاهش، ۲۷۵ میلیون تومان قیمت خورد. در خانواده پژو، قیمت برخی مدل ها ثابت ماند. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو نسبت به هفته پیش، ثابت است. این خودرو ۲۶۰ میلیون تومان قیمت دارد. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ پنج با شش میلیون تومان کاهش، به ۲۹۴ میلیون تومان رسید. قیمت دنا معمولی نیز نسبت به هفته گذشته در محدوده ۳۴۰ میلیون تومان ثابت ماند.

بیشتر بخوانید:

افزایش قیمت خودرو لغو شد
تولید دوباره خودرو تندر ۹۰ با موتور ایرانی در ایران خودرو
بازار خودرو ترکیه چگونه است؟ / خودروهایی که با ۵۰۰ میلیون تومان می‌توان خرید
خبرنگاران برتر خودرو معرفی شدند / بیت ران باز هم در مقام اول



پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط