اصلاحیه طرح آزادسازی واردات خودرو چگونه است؟

از دست ندهید

اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس ایرادات وارده به طرح آزادسازی واردات خودرو را برطرف کرده‌اند و حالا اصلاحیه جدیدی برای این طرح مطرح شده است.

بیت ران- در اصلاحیه جدید آمده است که شاخص کیفیت و مصرف سوخت خودروهای وارداتی و نیز تعداد مجاز واردات آن‌‌ها متناسب با مابه‌التفاوت تولیدات داخلی و تقاضای موثر آن‌ها طی یک سال گذشته مشخص می‌شود. این موارد را وزیر صمت پیشنهاد داده و با تایید هیئت وزیران نهایی خواهد شد.

همچنین قطعاتی که به ازای صادرات آن‌‌ها امکان واردات میسر خواهد شد، باید کد رهگیری دریافت کرده تا مجدداً و به شیوه‌های دیگر وارد کشور نشوند؛ ضمنا الزام داشتن نمایندگی رسمی از کمپانی‌های خارجی نیز برداشته خواهد شد.

اکثر نمایندگان مجلس موافق آزادسازی هستند

یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص آزادسازی واردات خودرو گفت:

فارغ از بحث شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام اکثر نمایندگان مجلس موافق طرح آزادسازی واردات خودرو بوده و پیگیر این طرح هستند.

محمدحسین فرهنگی در این خصوص توضیح داد: «من موافق طرح آزادسازی واردات خودرو هستند اما نباید تولید داخل را نیز رها کرد. تولید داخل مشکلات زیادی دارد. نیروی مازاد بسیاری در تولید وجود داشته که برای این نیروها مرتب هزینه می‌شود. این هزینه نیز خود را در قیمت نهایی خودرو نشان می‌دهد.»

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو مجلس شورای اسلامی با اشاره به تولیدات داخل و ملاحظاتشان ادامه داد: «اکنون نزدیک به ۵۰ هزار نفر نیروی کار در دو خودروسازی مطرح کشور و در زیرمجموعه های آنان مشغول به کار هستند. اما تولید کنونی، برابر تمام ظرفیت نیست. مدیریت و تحریم در کنار یکدیگر به صنعت خودروسازی فشار آورده و قیمت‌ها را بالا می‌کشد.»

به دنبال واردات خودرو

پس از آنکه شورای نگهبان دو ایراد اساسی به طرح آزادسازی واردات خودرو گرفته و آن را به مجلس بازگرداند متولیان اصلی این طرح سکوت پیشه کرده و حرفی از برنامه خود در خصوص رفع ایرادات به این طرح نمی‌زدند.

حالا اما شنیده می‌شود که تعدادی از نمایندگان به شدت پیگیر تصویب نهایی این مصوبه و رفع ایرادات وارده از سوی شورای نگهبان بوده‌ و به دنبال آن‌اند که مصوبه اصلاح شده جدید را به زودی برای رای‌گیری مجدد به صحن علنی مجلس ارسال کنند.

در مصوبه جدید منشأ ارز موردنیاز برای واردات خودرو مشخص خواهد شد و بر همین اساس نیز تنها افرادی می‌توانند نسبت به واردات خودرو به کشور اقدام کنند که پیش از واردات، منشأ ارز خود را به بانک مرکزی اعلام کرده باشند.

همچنین برای حل دیگر ایراد وارده از سوی شورای نگهبان نیز مقرر شده است وزیر صمت دستورالعمل اجرایی دقیقی را در خصوص واردات خودرو ابلاغ کند.

در صورتی که نمایندگان مجلس اصلاحیه مصوبه آزادسازی واردات خودرو را تصویب کنند این مصوبه برای بار دیگر به شورای نگهبان ارسال خواهد شد تا تاییدیه‌های لازم جهت اجرا را کسب کند.

بیشتر بخوانید:

برترین خبرنگاران خودرویی ایران در سال ۹۸ + لیست برگزیده ها

طراحی خودرو از صفر تا صد؛ گام به گام با یک مرکز حرفه ای

چرا در طراحی تارا چرا خطوط تیز وجود دارد؟

مصاحبه اختصاصی بیت ران با طراح شاهین سایپا ؛ گامی به جلو

طراح خودرو شاهین سرطراح ایران خودرو شد

علت ضعف خودروسازان ایرانی در طراحی خودرو چیست؟ / چرا تندر۹۰ زشت است؟

آیا ریمپ برای خودرو نیاز است؟ بهترین خودرو ایرانی برای ریمپ کدام است؟

شروع واردات خودرو به ایران با سه هزار خودرو/زمان ورود خودروهای وارداتی به بازار

بازگشت نیسان به ایران محتمل است / تولید نیسان قشقایی در ایران

مشکلات موتور EF7 / مقایسه موتور EF7 با TU5

زمانی برای تست یک خودروی خودران

مصاحبه بیت ران با طراح ایرانی مرسدس بنز

آیرودینامیک خودرو و هر آنچه درباره آن باید بدانید

هرمیداس اتابکی طراح بزرگ صنعتی و خاطره بازدید از ایران خودرو

هزینه طراحی سمند، ۲۰۶ صندوق دار و دنا در مقایسه با مدل‌های خارجی

 

منبع :دیجیاتو




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط