موزه خودروهای تاریخی ایران افتتاح شد

از دست ندهید

پژو ۲۰۰۸ ، ۷۰ میلیون تومان گران تر شد/افزایش قیمت در محصولات داخلی و خارجی

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو گفت: افزایش قیمت هم در محصولات داخلی و هم خارجی داشته‌ایم. در این بین پژو...

محاسبه سهیمه سوخت وانت بارها تغییر می کند

براساس اعلام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی محاسبه سهیمه سوخت وانت بارها تغییر می کند. بیت ران - به...

انحصار تامین قطعه دلیل نابودی صنعت خودرو کشور

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره تاثیرات مثبت فعالیت سایت شهر قزوین قطعه‌سازی عظام از جنبه‌های مختلف گفت:...

موزه خودورهای تاریخی ایران با نمایش لیموزین آب‌طلاکاری شده، رولزرویس سیلور گوست احمد شاه قاجار، فانتوم ۴ ضدگلوله، کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار و نمونه‌های نادر دیگر در صنعت خودروسازی افتتاح شد.

بیت ران – ساختمان این موزه که بیشتر شبیه پارکینگ خودروهای لوکس تاریخی، منحصر به فرد و آنتیک است، بین کیلومتر ۱۰ و ۱۱ جاده مخصوص کرج، انتهای کوچه ۲۵ قرار دارد. ساختمان جدید این موزه را امروز، شنبه اول آبان‌ماه ۱۴۰۰ پرویز فتاح ـ رییس بنیاد مستضعفان با همراهی عزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ افتتاح و از لوح موزه رونمایی کردند.

این موزه از سال ۱۳۸۲ با نمایش مجموعه‌ای غنی از خودروهای تاریخی که تا پیش از سال ۱۳۵۷ وارد ایران شده است، راه‌اندازی شده بود، اما ساختمان آن در سال ۹۹ بازسازی و مدرن‌سازی شد که به گفته مدیرعامل موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان قرار بود در بهار ۱۴۰۰ افتتاح شود، اما ظاهرا محدودیت کرونا، افتتاح آن را به تعویق انداخت.

در موزه خودروهای تاریخی، نمونه‌های نادر صنعت خودروسازی جهان نگهداری می‌شود؛ از جمله، پیرس آرو لیموزین آب‌طلاکاری‌شده که تنها نمونه پنتر لیزر تولیدشده در جهان و تنها اتومبیلی است که حاصل کار مشترک کمپانی‌های مرسدس بنز، پورشه و فولکس واگن است، و همچنین مجموعه‌ای غنی از مدل‌های رولزرویس از جمله رولزرویس سیلور گوست احمد شاه قاجار، مدل افسانه‌ای فانتوم ۴ ضدگلوله که زمان تولید آن از ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۶ میلادی بود و فقط ۱۸ دستگاه در کل دنیا وجود داشت و یک دستگاه آن ضدگلوله بود که برای خانواده سلطنتی ساخته شد، فانتوم ۳ و مجموعه مرسدس بنزها شامل مدل استثنائی ۵۰۰ کا، ۶۰۰ لیموزین و ۱۹۰ SL.

سوپر اسپرت‌ها بخش دیگر این مجموعه را تشکیل می‌دهند که از آن جمله، می‌توان به لامبورگینی میورا و کانتاش، فراری سوپر فست ۵۰۰، بیتزارینی، چند مدل پورشه مدل ۳۵۶ و پورشه ۹۱۱ توربو اشاره کرد.

کرایسلر ۳۰۰ به همراه مجموعه جانبی جذاب آن، کادیلاک فلییت وود و لینکلن کانتیننتال لیموزین از دیگر خودروهای تولید آمریکا هستند که در این مجموعه نگهداری می‌شوند.

کالسکه سلطنتی ناصرالدین شاه قاجار که قدیمی‌ترین کالسکه موجود در ایران معرفی شده و کالسکه مخصوص تاجگذاری که هر دو ساخت کارخانه معروف واگن فابریک در کشور اتریش هستند، نیز در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند.

موزه خودورهای تاریخی ایران

بعضی از این خودروها در جریان مدرن‌سازی ساختمان موزه، تعمیر و بازسازی شدند که انتقادهایی به شیوه تعمیر این خودروهای تاریخی وارد شده بود.

مدیرعامل موسسه فرهنگی موزه‌های بنیاد مستضعفان قبلا در این‌باره گفته بود: برای برخی از خودروهای موجود در گنجینه، همچون مرسدس بنزهای سری ۶۰۰، رولزرویس‌های فانتوم در مدل‌های مختلف، لامبورگینی‌های کانتاش و میورا، پیرس آرو، فراری سوپرفست، بیزارینی، موریس آکسفورد، پنتر و کالسکه‌های تاریخی که سابقه مرمت آن‌ها در کشور کمتر وجود داشته و یا اصلا وجود نداشته، از مشاوران خارجی و برای بخشی از خودروها که دانش و سابقه مرمت و بازسازی آن‌ها در کشور وجود داشت، از مشاورین مجرب داخلی استفاده شده است.

بازسازی و مرمت  خودروها

قنبری همچنین گفته است: تمام فرآیند بازسازی و مرمت این خودروها با افتخار توسط هنرمندان، استادان و متخصصان ایرانی و با بهره‌گیری از معتبرترین و به‌روزترین مواد و متریال بتونه، آسترهای دوجزئی، مواد زیرسازی، رنگ، کلر و… و مطابق با بالاترین استانداردهای جهانی و توجه به ویژگی‌های هر اثر از قبیل جنس بدنه (فولاد و آهن، آلومینیوم، فایبرگلس، چوب و تلفیق انواع آن‌ها)، نوع تزئینات چرم، چوب، پارچه و سایر موارد در کارگاه‌های اختصاصی که تنها برای مرمت این خودروها راه‌اندازی شد، انجام شده است.

موزه خودروهای تاریخی با نمایش ۶۱ وسیله نقلیه از خودرو تا موتورسیکلت و کالسکه از روز یکشنبه، دوم آبان‌ماه به روی بازدیدکنندگان باز خواهد شد. ساعت بازدید از ۹ تا ۱۴ تعیین شده و هزینه بلیت ورودی برای هر نفر ۲۵هزار تومان درنظر گرفته شده است.

بنیاد مستضعفان علاوه بر موزه خودروهای تاریخی، موزه دفینه یا سردار آسمانی، موزه شهدای رامسر، کاخ مرمر یا موزه هنر ایران و موزه زمان را در اختیار دارد.

موزه خودورهای تاریخی ایران
موزه خودورهای تاریخی ایران

بیشتر بخوانید:

اتول ها در سوله؛ نگاهی به ثروت چهار چرخ ایران در موزه خودرو تهران
موتور سه سیلندر یک لیتری ایران خودرو چیست؟ / همراه مشخصات کامل فنی
مشکلات موتور EF7 / مقایسه موتور EF7 با TU5
خانواده موتور EF7 در دست توسعه
تست و بررسی میتسوبیشی میراژ در ایران و بررسی موتور آن 

 

منبع: ایسنا




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

آغاز تولید پیکاپ اتوماتیک فوتون ایران خودرودیزل + مشخصات خودرو

تولید پیکاپ اتوماتیک فوتون ایران خودرو دیزل آغاز و سالن جدید ایران خودرو دیزل برای تولید این محصول افتتاح...

خودروهای وارداتی جدید تا ۲ هفته آینده وارد گمرکات...

خودروهای وارداتی جدید قرار است تا دو هفته دیگر به گمرک‌های ایران برسند. روز گذشته‌ مقامات وزارت صمت اعلام کردند تا پایان سال جاری...

FMC T5 با ضعیف‌ترین موتور ۱/۵ لیتری توربو دانگ...

FMC T5 فردا موتورز یک میلیارد و ۱۵۹ میلیون تومان در ایران قیمت دارد. خریداران این مبلغ را برای مالکیت خودرویی پرداخت می‌کنند که...
بررسی بازار خودرو؛

خودروهای پرفروش چقدر گران شده‌اند؟ / کدام خودروهای چینی...

قیمت خودروهای پرفروش باز هم گران شده است. خودورهای ایرانی روزی دو و نیم میلیون‌تومان و قیمت خودروهای چینی ۵ میلیون‌تومان افزایش داشته است. بیت...
مدیر عامل گروه بهمن در گفت و گو با بیت ران:

قرارداد مهرکام پارس با BMW به کجا رسید؟ 

مدیرعامل گروه بهمن موتور با اشاره به به ماجرای قرارداد مهرکام پارس با BMW از تجربه کار با قالب‌سازان چینی برای اولین بار گفت. بیت...

پست‌های مرتبط