موتور تندر ۹۰ سایپا چیست؟ این موتور از کجا آمده است و چه تفاوتی با موتور اصلی شرکت رنو دارد؟ ایران خودرو چه موتوری را انتخاب کرده است؟
بیت ران – مهدی درفشی: شرکت سایپا قصد دارد با موتور جدید که تا کنون در محصولات خود استفاده نکرده است تندر ۹۰ خود را تولید کند.
مگا موتور در حال کار روی پیشرانه ی ۱۶ سوپاپ است. این پیشرانه شباهت های بسیاری با EC5 دارد. احتمالا روی محصول جدید سایپا نصب شود. بنظر می رسد موتور تندر ۹۰ سایپا این موتور باشد.
شرکت مگا موتور در حال کار روی موتور جدید و ۱۶ سوپاپ است. این موتور شباهت های بسیاری با موتور EC5 پژو سیتروئن دارد. احتمالا پیشرانه ۱۶ سوپاپ مگا موتور روی محصول سایپا که پایه آن پلتفرم P90 خواهد بود استفاده شود.
پلتفرم P90 همان پلتفرم خودروی تندر۹۰ است که با توجه به استانداردهای روز، به روز رسانی شده است. از لحاظ ظاهری نیز احتمالا این خودرو تفاوت های بسیاری با تندر۹۰ خواهد داشت.
موتور EC5 پژو سیتروئن پایه یکسانی با موتور Tu5 پژو ۲۰۶ و موتور Tu5 پلاس تارا دارد.
گفتنی است پیشتر مدیرعامل سایپا هم سخن از تندر ۹۰ ایرانی گفته بود.
سیدجواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفته بود: « پلتفرم طراحی شده در پژوهشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت بر مبنای پلت فرم پایه N90 بوده و به همین دلیل تولید تندر ۹۰ روی این پلتفرم بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، دانشگاه علم و صنعت و گروه خودروسازی سایپا در حال بررسی و پیگیری است.»
تست های تندر ۹۰:
سایپا آریو یا رنو تندر ۹۰ پلاس؛ کدام اتوماتیک برتر است؟
تست تندر تا دو قدمی مرگ
آزمون؛ تندر۹۰ زحمتکش!
تندر ۹۰ ایران خودرو
ایران خودرو در حال آزمایش خودرو تندر ۹۰ با موتور EF7 است. پس از ترک رنو از ایران به دلیل خروج آمریکا از برجام، تولید تندر ۹۰ در دو شرکت ایران خودرو و سایپا قطع شد.
بر اساس قرار داد ال ۹۰ هر دو خودروساز اجازه استفاده از پلت فرم تندر ۹۰ را در محصولات خود دارند اما بزرگترین مشکل وارداتی بودن قطعات موتور و بسیاری از قطعات گیربکس این خودرو در ایران است.
موتور تندر ۹۰ در ایران توسط شرکت مگاموتور تنها مونتاژ میشد و بیشتر قطعات موتور از سایتهای مختلف رنو به ایران وارد میشد گیربکس هم روال مشابهی داشت و در شرکت چرخشگر تبریز مونتاژ میشد.
بیش از ۶۰ درصد خودرو تندر ۹۰ در ایران ساخت داخل شده بود اما گلوگاه اصلی تولید این خودرو یعنی موتور و گیربکس باقی مانده بود که حتی با وجود تولید بیش از ۱۵ ساله این خودرو، دانش ساخت موتور و گیربکس به شرکتهای ایرانی انتقال پیدا نکرده بود.
حالا ایران خودرو میخواهد با قرار دادن موتور و گیربکس خود دوباره تندر ۹۰ را تولید کند. این شرکت حتی میتواند با تغییر طراحی بدنه این خودرو مانند کاری که با پژو ۳۰۱ و تارا کرد؛ محصولی را با برند و طراحی بدنه خود و با نامی دیگر وارد بازار کند.
بیشتر بخوانید:
ال نود به موتورش معروف بوده و هست حالا میخان توش دست ببرن 🤷🏼♂️🙋🏻♂️
کلا ال نود یه موتور و گیر بکس بدرد بخور داره مگه نه از ظاهرش کسی راصی نیست مسخرها یه چی سر هم بشه جا ال نود بندازن به مردم…
حالا میخوان موتور پژو بزارن در عوض قیافه اش قشنگ کنن تنها هنر خودروساز ایرانی تغیبرات در جلو و عقب خودروهاست
همین یه تپه رو نریده بودن اینم میخوان برینن😂😂
با سلام
با موتور جدید اصلا ارزش خرید نداره من ال نود داشتم
فقط به خاطر موتور و گیربکس که عالی بود خریدم ۱۰ سال داشتن حتی یک بار به تعمیر گاه نرفتم موتورهای گروه پژوه بعدچند سال باید سر سیلندر باز کنی
سلام ال نود خودش چیه که بخان موتورشم ایرانی بزارن حتما تو سربالایی عقب عقب برمیگرده یا هر روز باید در تعمی گاه باشیم
ببخشیدموتوروگیربگس و۳۵درصدحساب میکنین؟ایناروکم کنی یه خودروچی داره؟اگموتوروگیربکسوخودتون تولیدمیکردین میشدچنددرصدتولیدداخل؟
تندر ۹۰ فقط به خاطر موتور و گیربکس معرکه ای که داشت مردم میخریدن ، حالا سایپا و ایرانخودرو میخواد با یه موتور آشغال جیب ملت رو نشونه بگیرن🤥🤥🤥