مسیر ترانزیتی ایران-فنلاند راه اندازی می شود/ توافقات ترانزیتی ایران و پاکستان

از دست ندهید

وزیر راه و شهرسازی با اعلام توافقات ترانزیتی ایران و پاکستان از راه‌اندازی مسیر ترانزیتی ایران-فنلاند خبر داد.

بیت ران – وزیر راه و شهرسازی گفت: اخیرا در نشستی که با پاکستان داشتیم توافق شد تا کامیون‌های ما از کشور پاکستان مستقیما به چین بروند و کامیون‌ها آنها نیز از ایران به اروپا تردد کنند.

رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی امروز ۱۸ آبان در سیزدهمین همایش ملی قیر، آسفالت و ماشین‌آلات با اشاره به اینکه وضعیت ساخت و ساز در کشور وضعیت مطلوبی نیست، اعلام کرد: وضعیت نامطلوب ساخت و ساز در کشور مربوط به شیوه‌های ساخت، آموزش‌ها، مواد و مصالح قدیمی و عدم بهره‌مندی از روش‌های نوین و فناوری‌های نو است که در این زمینه نیازمند تحول هستیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:عمر متوسط واحدهای مسکونی تا ۲۰ سال نه منطق دارد و نه از نظر اقتصادی به‌صرفه است که لازمه تغییرات در این بخش و ارتقای کیفیت، تحول در دانش نوین ساخت و ساز در بخش مسکن است.

 مسیر ترانزیتی ایران-فنلاند راه اندازی می شود
راه اندازی مسیر ترانزیتی ایران-فنلاند
نیاز به تغییر در بخش کیفیت ساختمان

عضو کابینه دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه توانمندی استفاده از روش‌های نوین، فناوری‌های نو و ارتقای کیفیت در بخش مصالح و مواد ساختمانی در کشور وجود دارد، توضیح داد: باید تغییر در حوزه کیفیت ساختمان در دستور کار قرار بگیرد.

قاسمی بالابودن مصرف انرژی در کشور را چالش اساسی برشمرد و تاکید کرد: در خصوص سرعت تغییراتی که در مسکن به لحاظ بازسازی وجود دارد و در مقایسه با سایر کشورها، وضعیت کشورمان مناسب نیست و نگرانی جدی وجود دارد. بنابراین از فعالان عرصه ساخت و ساز، صاحبنظران و فعالان این بخش می‌خواهیم همکاری مناسب را با وزارت راه و شهرسازی داشته باشند. در عین حال به بخش‌های مختلف وزارتخانه نیز به شکل دستوری اعلام کردیم که روش‌های ساخت باید تغییر کند زیرا این توانمندی در کشور وجود دارد و باید از آن استفاده کرد.

 مسیر ترانزیتی ایران-فنلاند راه اندازی می شود
مسیر ترانزیتی ایران-فنلاند راه اندازی می شود

راه‌اندازی مسیر ترانزیتی ایران-فنلاند

وی در بخش دیگری از سختان خود به بخش حمل ونقل کشور پرداخت و اعلام کرد: در بخش حمل و نقل مزیت‌های جدی و ثروت‌های فراوانی وجود دارد که باید از آنها بهره‌مندی مناسب داشته باشیم. اخیرا در نشستی که با پاکستان داشتیم توافق شد تا کامیون‌های ما از کشور پاکستان مستقیما به چین بروند و کامیون‌ها آنها نیز از ایران به اروپا تردد کنند. این موضوع را تست کرده‌ایم و جواب داده است.

قاسمی گفت: قطار کانتینری حامل کالاهای فنلاند را از مسیر ایران عبور داده‌ایم که ۲۱ روز طول کشید. اگر به طور عادی از دریا عبور می‌کرد، سه ماه زمان می‌برد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به اینکه وضعیت حمل و نقل ریلی وضعیت مناسبی ندارد، اعلام کرد: در بخش حمل و نقل ریلی در قانون برنامه ششم توسعه در نظر بود تا ۳۰ درصد ظرفیت بار و ۲۰ درصدر ظرفیت مسافر به روی ریل بیابید که متاسفانه هم اکنون این رقم کمتر از ۱۰ درصد است. همچنین سرعت قطارها در کشور بسیار پایین است و مقرون به صرفه نیست.

قاسمی ادامه داد: ناوگان ریلی نیز ناوگان پیر و فرسوده‌ای است. اگرچه ۱۵ هزار کیلومتر راه آهن ساختیم اما ناوگان ریلی سرحالی نداریم.

کنترل کیفی قیرها و ارتقای آسفالت در برنامه قرار بگیرد

وی درباره حمل و نقل جاده‌ای نیز گفت: در بخش جاده‌ای از ثروتی که در بخش‌ جاده‌ای وجود دارد به خوبی استفاده نشده است. در خصوص کیفیت ساخت راه ها در بخش زمینی موضوعی که باید موردتوجه قرار بگیرد موضوع قیر است که در این زمینه ضعف‌های عمده‌ای وجود دارد و موضوع جدی ما در وزارت راه و شهرسازی است. باید کنترل کیفی قیرها و ارتقای آسفالت در برنامه قرار بگیرد. در نگهداری راه‌های موجود و حفظ و نگهداری جاده‌ها، ضعف‌های فراوانی وجود دارد که باید به آن رسیدگی شود. همچنین در خصوص مواد و مصالح که قیر بخش عمده‌ای از آنهاست از اجرا تا نظارت و آزمایش، ضعف‌هایی وجود دارد که نیاز داریم از دانش نوین در این باره بهره ببریم.

وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر راه آسفالته در کشور وجود دارد که برای نگهداری و حفاظت از راه‌های موجود به بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی برای بازسازی و نگهداری راه‌های موجود نیاز داریم.

قاسمی با اشاره به اینکه هم اکنون ۳۶۰ هزار کامیون فرسوده در جاده‌های کشور تردد دارند، تاکید کرد: ناوگان جاده‌ای کشور ناوگان فرسوده‌ای است که نیازمند نوسازی است.

در انجام مگاپروژه‌ها از بودجه جاری استفاده نمی‌کنیم

وزیر راه و شهرسازی انجام مگاپروژه‌ها را با منابع مالی دولتی امکانپذیر ندانست و یادآور شد: برای انجام مگاپروژه‌ها از روش‌های جدید بهره می‌بریم. زیرا بودجه عمرانی در سال حدود نیمی از بودجه نگهداری راه‌های موجود است.

قاسمی با یادآوری این مطلب که کشور ایران کشور ثروتمندی است تاکید کرد: در برنامه‌های آتی توسعه آزادراه‌های کشور و حمل و نقل با نگاه به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و با روش (IRI) -شاخص ناهمواریهای بین المللی راه ها- ملاک عمل است. همچنین با ۶ هزار میلیارد تومان کار تکمیل بزرگراه‌های کشور شروع شد که امیدواریم با پیش‌بینی سال جاری در امسال بسیاری از آزادراه‌ها و بزرگراه ها با روش جدید آغاز شوند.

وی تحول در حوزه ساخت را نیز از دیگر موارد عنوان کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی ار شرکت های متخصص حمایت می‌کند تا به دانش نوین ساخت و ساز در این بخش دست یابند که در این راه وزارت راه از تمامی شرکت‌های ارایه دهنده خدمات نوین ساخت، حمایت می‌کند. زیرا روش‌های قدیمی اتلاف مواد و مصالح و انرژی را سبب می‌شود و هزینه های نوسازی نیز بالاست. بنابراین رفتن به سمت دانش‌های نوین اجتناب‌ناپذیر است.

درخواست وزیر راه از مرکز تحقیقات راه 

قاسمی از رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خواست تا شیوه‌های نوین ساخت را در شقوق مختلف توسط متخصصان مرکز مورد آزمایش قرار داده و توجه به توانمندی که در کشور در این خصوص وجود دارد آنها را در برنامه کاری قرار بدهد.

وی همچنین اشاره کرد: در بازدیدهایی که به تازگی برای واحدهای مسکونی مهر انجام شد موضوع نظارت‌های ناکافی بخش عمده‌ای از مشکلاتی بود که واحدهای مسکونی با آن مواجه بودند که در این خصوص نظام مهندسی ساختمان کشور باید توجه ویژ‌ه‌ای را داشته باشد.

قاسمی شیوه نظارت بر ساخت و ساز را توسط نظام مهندسی ساختمان کشور برای احداث ۴ میلیون واحد مسکونی که در برنامه دولت سیزدهم قرار دارد، ناکافی برشمرد و تاکید کرد: ضرورت دارد تا نظام مهندسی ساختمان در حوزه نظارت، ضعف‌های موجود را شناسایی کرده و با سیستم و روش‌های جدید ساخت، نظارت‌های کنونی را اصلاح کند.

بیشتر بخوانید:

نیاز آمریکا به ۸۰ هزار راننده کامیون برای حل بحران حمل و نقل کالا

اصغر قندچی ؛ مردی که می توانست صنعت خودروی ایران را متحول کند

نسخه کامل مستند “آن مرد با ماک آمد” درباره زندگی اصغر قندچی پدر صنعت کامیون ایران 

کامیون امپاور (EMPOWER) بهمن دیزل چه مشخصاتی دارد؟

کامیون برقی بنز تولید خواهد شد + مشخصات فنی خودرو سنگین بنز

تفاوت های مرسدس بنز آکتروس و آکسور

تاریخچه شرکت عقاب افشان و بررسی محصولات آن

کامیون مرسدس بنز واگن هود + مشخصات فنی و امکانات

کامیون کمپرسی چاپار ۳۳۳۶ + مشخصات اولین کامیون یک شرکت خصوصی

وظیفه ریتاردر چیست؟ اشتباه رایج در تشخیص ریتاردر و خفه کن خودروهای سنگین

هپکو ابر شرکت ایرانی از کجا به کجا رسید؟




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط