31.7 C
Tehran
پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

جدیدترین مسئول قیمت گذاری خودرو مشخص شد / شورای رقابت حذف شد

از دست ندهید

قیمت پژو 206 در نمایندگی ۱۱۶ میلیون تومان / دلایل گرانی خودرو

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خوردو تهران، ضمن اعلام دو عامل برای گرانی خودروها گفت: قیمت پژو 206 در...

بانک مرکزی برای ترخیص خودروهای متوقف در گمرک شرط گذاشت

بانک مرکزی امروز در بخشنامه جدیدی ترخیص خودروهای وارداتی متوقف در گمرک را به پرداخت مابه‌التفاوت نرخ ارز براساس...

بررسی ام وی ام 530 در بازار دست دوم؛ یک سدان خانوادگی کم دردسر

ام وی ام 530 یا همان چری آ 5 محصولی از شرکت چری چین است. طراحی خاص و عجیب...

جدیدترین مسئول قیمت گذاری خودرو بطور رسمی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام و شورای رقابت از این حوزه حذف شد.

بیت ران – در جریان حواشی اخیر در مورد افزایش قیمت خودرو، حذف دوباره شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو قابل توجه است، آن هم در شرایطی که اعضای شورا از این تصمیم بی‌خبر بوده و حتی می‌گویند ابلاغ رسمی در این رابطه به آنها نشده است.

در حالی قیمت‌گذاری خودرو از نیمه اول امسال از سوی شورای رقابت در آبان‌ماه به پایان می‌رسید که اما و اگرهای زیادی در رابطه با ادامه روند موجود مطرح بود.

در این مدت اخبار متناقضی در مورد حذف قرعه کشی، نحوه‌ قیمت‌گذاری و حتی این‌که قیمت‌گذاری خودرو در اختیار وزارت صمت قرار بگیرد نیز مطرح بود.

پیچیدن صدای گرانی، تائید، اطلاعیه و لغو!

آنچه در هفته گذشته اتفاق افتاد پیچیدن صدای افزایش قیمت خودرو بدون اعلام رسمی بود که در همین جریان شورای رقابت اطلاعیه‌ای منتشر و خودروسازان را به انجام تعهداتشان در رابطه با مصوبه‌های شورا مکلف کرد.

به فاصله‌ای کوتاه اما خبر رسمیت یافت و خودروسازان در رسانه ملی حاضر شده و با مشارکت وزارت صمت خبر از قیمت‌گذاری جدید دادند و حتی مسئولان وزارت صمت اعلام کردند که مقصر این عدم هماهنگی با شورای رقابت هستند، هر چند که افزایش قیمت هم به دستور رئیس جمهور لغو شد.

شورای رقابت در رابطه با جریان پیش آمده سکوت کرد تا این‌که در نهایت روز گذشته، وزیر صمت رسما از واگذاری قیمت‌گذاری خودرو به ستاد تنظیم بازار خبر داد.

ممنوعیت واردات خودروی ایرانی به سوریه

شورا حدف شد، ولی بی اطلاع!

این در حالی است که پیگیری‌ها از شورای رقابت با این توضیح به ایسنا همراه بود که تصمیم در مورد حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو در جلسه سران سه قوا اتفاق افتاده و این شورا در جریان این تصمیم‌گیری قرار نداشته است. همچنین تاکنون ابلاغیه رسمی مبنی بر کنار گذاشته شدن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو به این شورا اعلام نشده است.

حذف تکراری و عمر کوتاه شورا در بازار خودرو

این جریان حذف البته یک سناریوی تکراری در روند قیمت‌گذاری خودرو در چند سال گذشته به شمار می‌رود.

شورای رقابت که در دهه ۹۰ به قیمت‌گذاری خودرو وارد شد در ابتدا قیمت‌گذاری محصولات مختلف را برعهده داشت که به تدریج به خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان که بازار انحصاری داشتند محدود شد.

اما ماجرا این بود که خودروسازان و وزارت صمت علاقه‌ای به مداخله شورای رقابت در قیمت‌گذاری نداشته و بارها در این رابطه اختلاف‌نظر داشتند تا این‌که در اواسط سال ۱۳۹۷ به دنبال تصمیم گرفته شده در جلسه سران سه‌قوا، شورای رقابت مسئولیت قیمت‌گذاری را به نوعی از دست داد و سازمان حمایت به عنوان مرجع کارشناسی برای قیمت معرفی شد و تمامی مراجع قانون‌گذار و قیمت‌گذار مکلف شدند تا نظرات کارشناسی خود را به این سازمان ارائه کنند.

جدیدترین مسئول قیمت گذاری خودرو

دلایل شورای رقابت برای قیمت گذاری توسط آن

در این فاصله اما شورای رقابت رایزنی‌های بسیاری را با مراجع مختلف برای برگشت به قیمت‌گذاری خودرو انجام داد.

چرا که اعضای شورا معتقد بودند براساس ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی، تشخیص انحصاری بودن بازار صرفا و صراحتا جزو اختیارات شورای رقابت است و تا هنگامی که شرایط انحصاری در بازار وجود دارد باید شورا مسئول قیمت گذاری باشد.

رضا شیوا – رئیس شورای رقابت – حتی تاکید داشت که مصوبه سران سه قوا موجب حذف شورا از قیمت‌گذاری نمی‌شود و این برداشت نادرست وزیر صمت وقت بوده که شورا را از قیمت‌گذاری کنار گذاشته است.

در هر صورت در آشفته بازار خودرو بود که در ابتدای سال ۱۳۹۹  بار دیگر شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودرو برگشت که البته برگشتی پرحاشیه بود و به نوعی باز هم نه خودروسازان راضی بودند و نه چندان مصرف کنندگان، ولی در هر صورت شورا به فرآیند کارشناسی شده خود در جریان قیمت‌گذاری معتقد بود و تاکید داشت که اگر قرار است بازار خودرو دچار تحول شود باید افزایش تولید اتفاق افتاده و خودروسازان به تعهداتشان پایبند باشند در عین حال پیشنهاد واردات خودرو نیز از سوی شورای رقابت جهت شکسته شدن انحصار خودروسازان هم مطرح بود.

باز هم رایزنی شروع می شود؟

با این وجود، عمر دوباره شورای رقابت در قیمت‌گذاری به دو سال هم نکشید و همان طور که پیش بینی می‌شد این شورا قدرت خود در بازار خودرو را از دست داد و بار دیگر از چرخه قیمت‌گذاری خارج شده است، حال این‌که در ادامه شورا برای پس گرفتن سهمی که از آن به عنوان سهم قانونی در قیمت‌گذاری خودرو یاد می کند، بار دیگر رایزنی با مراجع ذیربط خواهد داشت یا خیر احتمالا به تیم جدید شورای رقابت برخواهد گشت.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که دور دوم شورا از حدود دو ماه پیش به پایان رسیده و باید رئیس و اعضاء تغییر کنند که هنوز این تغییر اعمال نشده است.

بیشتر بخوانید:

نمایشگاه قطعات خودرو ؛ از پدل شیفتر روی رانا پلاس تا موتور ۱۶ سوپاپ سایپا

Avatr 11 خودرویی که به دست نادر فقیه‌زاده طراحی شده را بشناسید

صحبت های رئیس جمهور در مورد قیمت‌ خودرو موثر بود؟

دو خودرو ۵ ستاره کیفی گرفتند / خبری از شاهین نیست + جزئیات آخرین ارزیابی

کاوازاکی نینجا ZX-25R اولین موتور سیکلت چهارسیلندر پلاک ملی

کاهش ارزبری بیش از ۳۷ میلیون یورو برای داخلی‌سازی قطعات میز پنجم ایران خودرو

دپوی 200 میلیون یورو قطعات خودرو در گمرک کشور

قطعات خودرو پس از لغو تحریم ها همچنان وارد خواهند شد؟

مشخصات موتور ۱۶ سوپاپ سایپا چیست؟ / اشتراک موتور تارا با شاهین؟

بازار خودرو ترکیه چگونه است؟ / خودروهایی که با ۵۰۰ میلیون تومان می‌توان خرید

تولید دوباره خودرو تندر ۹۰ با موتور ایرانی در ایران خودرو

خبرنگاران برتر خودرو معرفی شدند / بیت ران باز هم در مقام اول

وضعیت بازار خودرو چگونه است؟ / آیا خودرو ارزان خواهد شد؟

2 دیدگاه

  1. فقط نباید خرید تا ریشه دلال وهمدستانش کنده شود یا علی ع ایرانی باغیرت فقط بایکوت نخریدن خودرو تنها راه حل است

  2. شورای رقابت رو حذف کنید تا بتونید بدون کوچکترین دردسری دست کنید تو جیب مردم .. خدا ازتون نگذره که شب و روز تو فکر ضربه زدن به مردمید

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

آخرین اخبار از واردات کامیون ؛ شرط اسقاط کامیون گره ترخیص از گمرک

واردات کامیون شرایطی دارد که باعث شده است کامیون های وارد شده در گمرک کشور خاک بخورند. در آخرین...

بازار خودرو ترکیه از امروز محدود خواهد شد

بازار خودرو ترکیه امروز با شوک خبری بزرگی بیدار شد. روز گذشته رسماً اعلام شد که از امروز خریداران خودروهای صفر کیلومتر بلافاصله نمی‌توانند...

تست خودرو دنا توربو اسپرت ؛ یک تست وحشتناک...

خودرو دنا توربو اسپرت پرشتاب‌ترین خودرو ایرانی است. این خودرو خوب راه می‌رود در شرایط خاص، اما این شرایط خاص چیست؟ بیت ران - امین...

قیمت موتورسیکلت سر به فلک کشید؛ هوندا 125 هم...

قیمت موتورسیکلت باز هم گران شد. طرح هوندا 125 به قیمت چهل و پنج میلیون تومان رسید. هوندا کلیک در ارزان ترین مدل 130...
بررسی فعالیت ۱۵ ساله خودروسازی کارمانیا

خودروسازی کارمانیا و خودروهای معرفی شده اما عرضه نشده...

خودروسازی کارمانیا احتمالاً رکورددار رونمایی از خودروهایی است که هیچ گاه عرضه نشدند. این خودروساز داخلی زمانی نماینده برند معتبر BYD در ایران بود....

پست‌های مرتبط