دپوی ۲۰۰ میلیون یورو قطعات خودرو در گمرک کشور

از دست ندهید

۲۰۰ میلیون یورو قطعات خودرو در گمرک کشور دپو شده است و گمرک حاضر به ترخیص آن ها نیست. به گفته قطعه سازان امروز فشار تحریم های داخلی بیشتر از تحریم های خارجی شده است.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: در حاشیه نمایشگاه قطعات خودرو انجمن قطعه سازان در نشستی از وضعیت وخیم صنعت قطعه سازی خودرو (زنجیره تامین) سخن گفت.

چندی پیش آخرین گزارش وضعیت قطعه سازان خودرو کشور که توسط انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه در اختیار بیت ران قرار گرفت نشان می داد قطعه سازان بیش از شصت و پنج هزار میلیارد تومان از دو خودروساز بزرگ کشور طلب دارند.

حالا در آخرین نشست این گروه با رسانه ها، خبر دپوی میلیون ها یورو قطعات خودرو در گمرک کشور به میان آمد.

نحوه تسویه حساب خودروسازان با قطعه سازان

امیر جلالی نایب رییس انجمن قطعه سازان تهران  گفت: ” ما قطعات را به خودرو ساز می فروشیم و آن ها در بهترین حالت یک چک مدت دار یک ساله به ما می دهند. با توجه به هزینه های مختلف نقدی ما مانند خرید مواد اولیه، پرداخت حقوق پرسنل و… ما این چک ها را به بانک ها می دهیم و آن ها به ما پول نقد می دهند.

اما این در حالی است که بانک هم بیست درصد مبلغ چک را مسدود می کند و به ما اعتبار می دهد. چرا که اگر قرار باشد یک سال برای دریافت آن ها صبر کنیم با توجه به تورم سالانه در پایان یک سال کاری ما فقط شصت درصد قدرت خرید ابتدای سال را خواهیم داشت. اما سقف اعتبار بانک ها هم در حال اتمام است و آن ها هم می خواهند تسلیم شوند.”

ماجرای دپوی ۲۰۰ میلیون یورو قطعات در گمرک چیست؟

جعفر نصیری عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان تهران می گوید: ” با این شرایط دشوار تسویه حساب خودرو سازان ما برخی از قطعات را که نیاز به واردات داشتند به خاطر تحریم ها در چند کشور چرخانده ایم و پول آن ها را هم پرداخت کرده ایم و سرانجام آن ها را وارد کرده ایم اما پس از این راه دشوار گمرک کشور خودمان که هیچ ربطی هم به تحریم ندارد این جنس ها را ترخیص نمی کند.”

واقعا عجیب است گمرک کشور که در اختیار دولت است و شرایط دشوار خودروسازی را هم به خوبی می داند و از طرفی خودش در خودروسازی هم سهام دار است چرا اجازه ترخیص فوری این کالاها را نمی دهد؟

آیا پای تسویه حساب های جناحی یا گرفتن امتیاز مطرح است؟

دلیل افت کیفیت قطعات در خط تولید خودروسازان از زبان تامین کنندگان

گروه قطعه سازان حاضر در نشست سعی داشت افت کیفیت شدید قطعات ارایه شده به خط تولید را نپذیرد اما پرسش های خبرنگاران و ارایه مثال ها و شواهد عینی لب آن ها را به سخن گشود.

جعفر نصیری عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان تهران در این زمینه گفت: ” دلیل افت کیفیتی که شاهد آن هستید افزایش قیمت مواد اولیه است و از سمتی در شرایط دشوار قطعه سازی خودروسازان مجبورند از هر قطعه سازی که حاضر است قطعه مورد نظر آن ها را تامین کند خرید کنند.”

وی درباره وجود قطعات یدکی تقلبی که این روزها دامن گیر خریداران شده است هم افزود: ” متاسفانه افراد شیاد و سود جو قطعات یدکی بازیافتی را با نو نوار کردن وبسته بندی جدید روانه بازار می کنند.”

بیشتر بخوانید:

برترین خبرنگاران خودرویی ایران در سال ۹۸ + لیست برگزیده ها

طراحی خودرو از صفر تا صد؛ گام به گام با یک مرکز حرفه ای

چرا در طراحی تارا چرا خطوط تیز وجود دارد؟

مصاحبه اختصاصی بیت ران با طراح شاهین سایپا ؛ گامی به جلو

طراح خودرو شاهین سرطراح ایران خودرو شد

علت ضعف خودروسازان ایرانی در طراحی خودرو چیست؟ / چرا تندر۹۰ زشت است؟

آیا ریمپ برای خودرو نیاز است؟ بهترین خودرو ایرانی برای ریمپ کدام است؟

شروع واردات خودرو به ایران با سه هزار خودرو/زمان ورود خودروهای وارداتی به بازار

بازگشت نیسان به ایران محتمل است / تولید نیسان قشقایی در ایران

مشکلات موتور EF7 / مقایسه موتور EF7 با TU5

زمانی برای تست یک خودروی خودران

مصاحبه بیت ران با طراح ایرانی مرسدس بنز

آیرودینامیک خودرو و هر آنچه درباره آن باید بدانید

هرمیداس اتابکی طراح بزرگ صنعتی و خاطره بازدید از ایران خودرو

هزینه طراحی سمند، ۲۰۶ صندوق دار و دنا در مقایسه با مدل‌های خارجی

 




1 دیدگاه

  1. قطعه ساز و خودرو ساز همه مافیایی هستند و بودجه عمرانی کشور ؛ عملا خرج این بی خاصیتها میشه. اگر نمیتوانی تولید با کیفیت و قیمت مناسب داشته باشی پس در کارخانه مزخرفت را گل بگیر و بذار محصولات با کیفیت وارد بشه. ضرر مالی و جانی که شما به مردم میزنید به مراتب بیشتر از خروج چند مشت دلار برای واردات ماشین هست!

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط