دپوی 200 میلیون یورو قطعات خودرو در گمرک کشور

از دست ندهید

سایپا چگونه شکل گرفت؟ همه آنچه باید درباره تاریخچه سایپا بدانیم

کارخانجات سایپا امروزه یکی از دو قطب صنعت خودرو‌سازی ایران محسوب می شود، ولی شاید عده معدودی از هموطنان...

تیزر نیسان ایکس تریل جدید منتشر شد

نیسان مدل جدید ایکس تریل (روگ) را چند روز بعد رونمایی خواهد کرد. پیش از رونمایی رسمی، نیسان تصاویر...

سازمان حمایت پاسخگو نیست، خودروساز هم گران‌فروشی می‌کند

با وجود پیگیری‌های مکرر در زمینه افزایش بی‌رویه قیمت‌ خودرو و گران‌فروشی برخی شرکت‌های خودرویی؛ سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و...

200 میلیون یورو قطعات خودرو در گمرک کشور دپو شده است و گمرک حاضر به ترخیص آن ها نیست. به گفته قطعه سازان امروز فشار تحریم های داخلی بیشتر از تحریم های خارجی شده است.

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: در حاشیه نمایشگاه قطعات خودرو انجمن قطعه سازان در نشستی از وضعیت وخیم صنعت قطعه سازی خودرو (زنجیره تامین) سخن گفت.

چندی پیش آخرین گزارش وضعیت قطعه سازان خودرو کشور که توسط انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه در اختیار بیت ران قرار گرفت نشان می داد قطعه سازان بیش از شصت و پنج هزار میلیارد تومان از دو خودروساز بزرگ کشور طلب دارند.

حالا در آخرین نشست این گروه با رسانه ها، خبر دپوی میلیون ها یورو قطعات خودرو در گمرک کشور به میان آمد.

نحوه تسویه حساب خودروسازان با قطعه سازان

امیر جلالی نایب رییس انجمن قطعه سازان تهران  گفت: ” ما قطعات را به خودرو ساز می فروشیم و آن ها در بهترین حالت یک چک مدت دار یک ساله به ما می دهند. با توجه به هزینه های مختلف نقدی ما مانند خرید مواد اولیه، پرداخت حقوق پرسنل و… ما این چک ها را به بانک ها می دهیم و آن ها به ما پول نقد می دهند.

اما این در حالی است که بانک هم بیست درصد مبلغ چک را مسدود می کند و به ما اعتبار می دهد. چرا که اگر قرار باشد یک سال برای دریافت آن ها صبر کنیم با توجه به تورم سالانه در پایان یک سال کاری ما فقط شصت درصد قدرت خرید ابتدای سال را خواهیم داشت. اما سقف اعتبار بانک ها هم در حال اتمام است و آن ها هم می خواهند تسلیم شوند.”

ماجرای دپوی 200 میلیون یورو قطعات در گمرک چیست؟

جعفر نصیری عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان تهران می گوید: ” با این شرایط دشوار تسویه حساب خودرو سازان ما برخی از قطعات را که نیاز به واردات داشتند به خاطر تحریم ها در چند کشور چرخانده ایم و پول آن ها را هم پرداخت کرده ایم و سرانجام آن ها را وارد کرده ایم اما پس از این راه دشوار گمرک کشور خودمان که هیچ ربطی هم به تحریم ندارد این جنس ها را ترخیص نمی کند.”

واقعا عجیب است گمرک کشور که در اختیار دولت است و شرایط دشوار خودروسازی را هم به خوبی می داند و از طرفی خودش در خودروسازی هم سهام دار است چرا اجازه ترخیص فوری این کالاها را نمی دهد؟

آیا پای تسویه حساب های جناحی یا گرفتن امتیاز مطرح است؟

دلیل افت کیفیت قطعات در خط تولید خودروسازان از زبان تامین کنندگان

گروه قطعه سازان حاضر در نشست سعی داشت افت کیفیت شدید قطعات ارایه شده به خط تولید را نپذیرد اما پرسش های خبرنگاران و ارایه مثال ها و شواهد عینی لب آن ها را به سخن گشود.

جعفر نصیری عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان تهران در این زمینه گفت: ” دلیل افت کیفیتی که شاهد آن هستید افزایش قیمت مواد اولیه است و از سمتی در شرایط دشوار قطعه سازی خودروسازان مجبورند از هر قطعه سازی که حاضر است قطعه مورد نظر آن ها را تامین کند خرید کنند.”

وی درباره وجود قطعات یدکی تقلبی که این روزها دامن گیر خریداران شده است هم افزود: ” متاسفانه افراد شیاد و سود جو قطعات یدکی بازیافتی را با نو نوار کردن وبسته بندی جدید روانه بازار می کنند.”

بیشتر بخوانید:

برترین خبرنگاران خودرویی ایران در سال ۹۸ + لیست برگزیده ها

طراحی خودرو از صفر تا صد؛ گام به گام با یک مرکز حرفه ای

چرا در طراحی تارا چرا خطوط تیز وجود دارد؟

مصاحبه اختصاصی بیت ران با طراح شاهین سایپا ؛ گامی به جلو

طراح خودرو شاهین سرطراح ایران خودرو شد

علت ضعف خودروسازان ایرانی در طراحی خودرو چیست؟ / چرا تندر90 زشت است؟

آیا ریمپ برای خودرو نیاز است؟ بهترین خودرو ایرانی برای ریمپ کدام است؟

شروع واردات خودرو به ایران با سه هزار خودرو/زمان ورود خودروهای وارداتی به بازار

بازگشت نیسان به ایران محتمل است / تولید نیسان قشقایی در ایران

مشکلات موتور EF7 / مقایسه موتور EF7 با TU5

زمانی برای تست یک خودروی خودران

مصاحبه بیت ران با طراح ایرانی مرسدس بنز

آیرودینامیک خودرو و هر آنچه درباره آن باید بدانید

هرمیداس اتابکی طراح بزرگ صنعتی و خاطره بازدید از ایران خودرو

هزینه طراحی سمند، ۲۰۶ صندوق دار و دنا در مقایسه با مدل‌های خارجی

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

تویوتا بازار خودرو روسیه را ترک کرد

تویوتا رسماً اعلام کرد که بازار خودرو روسیه را ترک کرد. این خودروساز ژاپنی به امید بهبودی شرایط جنگ...

میتسوبیشی ASX جدید برپایه رنو کپچر معرفی شد /...

میتسوبیشی ASX جدید در اصل همان رنو کپچر است که با تغییر نشان رنو وارد بازار اروپا خواهد شد. این کراس اوور فرانسوی! حالا...

ب‌ام‌و M Hybrid V8 ، خودرو مسابقه ای که...

ب‌ام‌و M Hybrid V8 خودرویی است که توسط BMW تولید نشد. این خودرو مسابقه ای BMW که برادر کادیلاک LMDh بشمار می رود، ساعاتی...

مرسدس بنز C63 S با موتور چهار سیلندر ۶۸۰...

مرسدس بنز C63 S جدید ۱۷۰ اسب بخار از نسل قبلی خود قوی تر است. این خودرو از یک موتور چهار سیلندر بهره می‌برد...

تارا EV رسماً از سوی ایران خودرو رونمایی شد...

تارا EV خودرویی است که برای تولید آن از محصولات تسلا الگو برداری شد. این صحبت کیوان وزیری مدیر عامل شرکت تام ایران خودرو...

پست‌های مرتبط