تولید دوباره خودرو تندر ۹۰ با موتور ایرانی در ایران خودرو

از دست ندهید

ایران خودرو قصد دارد تولید تندر ۹۰ را با موتور EF7 آغاز کند.

بیت ران – امین آزاد:  ایران خودرو در حال آزمایش خودرو تندر ۹۰ با موتور EF7 است. پس از ترک رنو از ایران به دلیل خروج آمریکا از برجام، تولید تندر ۹۰ در دو شرکت ایران خودرو و سایپا قطع شد.

بر اساس قرار داد ال ۹۰ هر دو خودروساز اجازه استفاده از پلت فرم تندر ۹۰ را در محصولات خود دارند اما بزرگترین مشکل وارداتی بودن قطعات موتور و بسیاری از قطعات گیربکس این خودرو در ایران است.

موتور تندر ۹۰ در ایران توسط شرکت مگاموتور تنها مونتاژ می‌شد و بیشتر قطعات موتور از سایت‌های مختلف رنو به ایران وارد می‌شد گیربکس هم روال مشابهی داشت و در شرکت چرخشگر تبریز مونتاژ می‌شد.

بیش از ۶۰ درصد خودرو  تندر ۹۰ در ایران ساخت داخل شده بود اما گلوگاه اصلی تولید این خودرو یعنی موتور و گیربکس باقی مانده بود که حتی با وجود تولید بیش از ۱۵ ساله این خودرو، دانش ساخت موتور و گیربکس به شرکت‌های ایرانی انتقال پیدا نکرده بود.

حالا ایران خودرو می‌خواهد با قرار دادن موتور و گیربکس خود دوباره تندر ۹۰ را تولید کند. این شرکت حتی می‌تواند با تغییر طراحی بدنه این خودرو مانند کاری که با پژو ۳۰۱ و تارا کرد؛ محصولی را با برند و طراحی بدنه خود و با نامی دیگر وارد بازار کند.

تست های تندر ۹۰:

سایپا آریو یا رنو تندر ۹۰ پلاس؛ کدام اتوماتیک برتر است؟

تست تندر تا دو قدمی مرگ

آزمون؛ تندر۹۰ زحمت‌کش!

بازار و صنعت خودرو

تندر ۹۰ سایپا

گفتنی است پیشتر مدیر‌عامل سایپا هم سخن از تندر ۹۰ ایرانی گفته بود.

سیدجواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفته بود: « پلتفرم طراحی شده در پژوهشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت بر مبنای پلت فرم پایه N90 بوده و به همین دلیل تولید تندر ۹۰ روی این پلت‌فرم بین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، دانشگاه علم و صنعت و گروه خودروسازی سایپا در حال بررسی و پیگیری است.»

البته بزرگترین مشکل در سایپا نداشتن موتور مناسب است. جدیدترین موتور این گروه خودروسازی موتور توربو شده تیبا است که در خودرو شاهین استفاده می‌شود این خودرو هشت سوپاپ است و با وجود توربو بودن تنها ۱۰۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند این در حالی است که موتور EF7 تنفس طبیعی بدون توربو شارژ ۱۱۰ و با توربو شارژ بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و ۱۶ سوپاپ با خنک‌کن روغن است.

بیشتر بخوانید:

تولید تندر ۹۰ ایرانی در سایپا

طراحی خودرو از صفر تا صد؛ گام به گام با یک مرکز حرفه ای

چرا در طراحی تارا چرا خطوط تیز وجود دارد؟

مصاحبه اختصاصی بیت ران با طراح شاهین سایپا ؛ گامی به جلو

طراح خودرو شاهین سرطراح ایران خودرو شد

علت ضعف خودروسازان ایرانی در طراحی خودرو چیست؟ / چرا تندر۹۰ زشت است؟

آیا ریمپ برای خودرو نیاز است؟ بهترین خودرو ایرانی برای ریمپ کدام است؟

شروع واردات خودرو به ایران با سه هزار خودرو/زمان ورود خودروهای وارداتی به بازار

بازگشت نیسان به ایران محتمل است / تولید نیسان قشقایی در ایران

مشکلات موتور EF7 / مقایسه موتور EF7 با TU5

زمانی برای تست یک خودروی خودران

مصاحبه بیت ران با طراح ایرانی مرسدس بنز

آیرودینامیک خودرو و هر آنچه درباره آن باید بدانید

هرمیداس اتابکی طراح بزرگ صنعتی و خاطره بازدید از ایران خودرو

هزینه طراحی سمند، ۲۰۶ صندوق دار و دنا در مقایسه با مدل‌های خارجی




20 دیدگاه

    • بیش از ۶۰ درصد خودرو تندر ۹۰ در ایران ساخت داخل شده بود اما گلوگاه اصلی تولید این خودرو یعنی موتور و گیربکس باقی مانده بود که حتی با وجود تولید بیش از ۱۵ ساله این خودرو، دانش ساخت موتور و گیربکس به شرکت‌های ایرانی انتقال پیدا نکرده بود.

      نتیجه تولید دوچرخه ی دیگران

  1. گفته ی علی دقیق است ال ۹۰ قیافه نداره و تنها مزیتش موتور و استهلاک کمش بود که دیگه وجود نداره. این هم به سرنوشت ۴۰۵ استیشن و پراید استیشن ون کاروان سایپا مبتلا میشه! یک شکست دیگر برای خودروسازان میهنی

  2. پس این قطعه سازان داخلی چکار می کنند؟ قطعه سازی واردات قطعات درجه ۳ بی گیفیت چینی وفروش با قیمتهای فضایی عین حکم مفسد اقتصادی را دارد ۰

  3. شما که امنیت واسایش مشتریان براتون مهم نیست چه فرقی میکنه موتور ای اف سون باشه یا موتور پیکان شما پولتون وبگیرین کاری کردین با مردم که ماها دیگه به سلامتی شماها باید ارزوی ماشین خریدن وبه گور ببریم.اون اسایش ورفاه مردم دنیا. اینهم اسایش ورفاه مردم بی پناه ما.

  4. چه اصراری هست که با هزینه بیشتر و کیفیت پایینتر تولید معکوس کنیم . ایا بهتر نیست این دو شرکت روی دو یا سه محصول کیفی و قیمت مناسب سرمایه گذاری کنند

  5. من تندر ۹۰ ، مدل ۹۱ دارم. درسته ماشین بی ریخت و خشکه و صندلی‌هاش مثل نیمکت پارک می‌مونه، اما لااقل توی این ۹ سال فقط و فقط مصرفی براش عوض کردم، و موتور، گیربکس و برق خودرو در بین ماشین‌های ایرانی بهترینه. اگه قرار باشه این ماشین محاسنی که همه می‌دونیم رو از دست بده ۲۰۷ یا تکرار سوار میشم که حداقل قیافه به روزتری داره.

  6. کارخانه های فرغون ساز داخلی به خاطر ممنوع بودن واردات خودرو و انحصاری بودن بازار خودرو وقاهت رو به نهایت رسوندن کلا مردم خودروی ال نود رو به خاطر موتورش میخریدن نه به خاطر طراحی زشتش

  7. باشه که همون اشغال خیالاتی رو ندیده و نساخته، خدا تومن پیش فروش کنن و ملت همیشه در صحنه هم کما فی السابق، کارت ملی کرایه کنن و صف واستن و حق حساب بدن که پیش خرید کنن…

  8. واقعا ال نود رو بدون هزینه که چند سال کارکرد دارن ساخته الان ایران دانش ساخت موتور وگیر بکس رو ندارن زمان می بره خودروهای داخلی کدومشون استاندارد بین المللی هس تا دلم خوش بشه میسازت ولی اشغالی

  9. رانتی بالاتر ازدرآمد نفتی ایران در اختیار شماست. بخورید و بیاشامید

  10. من اول فک میکردم ماشین ایرانی خوبه.
    سمند خریدم ۲سال داشتم بیچارم‌کرد.
    ترس ودلهره داشتم برم بیرون شهر.توجاده.
    الان ۳ساله ال ۹۰دارم.
    خیلی خیلی راضی ام.
    درسته امکانات داخلیش کمه.ولی امنیت داره
    اصطحلاکش خیلی خیلی پایینه.
    بادل شیر میزنم به جاده.

  11. چرا دروغ می گید ماشین به موتور و گیربکس بستگی داره اون هم که ندارید خاک بر سرتان بعد از ۱۵ سال به گفته ی خودتان کاری نتونستی بکنید وای برشما …..؟!!!

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

شرکت اینفینیتی چگونه توسط یک ایرانی نجات پیدا کرد؟

شرکت اینفینیتی برند لوکس نیسان موتور ژاپن است. مدیر عامل سابق این شرکت یک ایرانی است که سابقه کار...

پست‌های مرتبط