ام وی ام X22 پرو در راه بازار / هاچ بک کراس چینی با موتور یک لیتری!

از دست ندهید

ام وی ام X22 پرو از سری محصولات جدید مدیران خودرو در بحث طراحی و مشخصات فنی، دچار تغییرات شده است اما این تغییرات چه هستند؟

بیت ران – مهدی درفشی: اخیرا ام وی ام X22 پرو در پیست آزادی معرفی شد و مورد تست و بررسی اصحاب رسانه قرار گرفت. هاچ بک کراس شهری که نسخه قبلی آن رقبایی چون دانگ فنگ H30 کراس، لیفان X50 و برلیانس کراس را در مقابل خود داشت. اما حالا، در مقابل ام وی ام X22 پرو که نسخه جدید محسوب می‌شود، نسخه به روز رسانی شده هیچ کدام از رقبا وجود ندارد. حتی نسخه های قدیمی هم تولید نمی شوند. تنها رقیب صفر کیلومتر بازمانده برای ام وی ام X22 پرو، جک S3 است.

ام وی ام X22 پرو؛ جذابیت نسبی محصول پرطرفدار ام وی ام

به نظر نگارنده، ام وی ام X22 در نسخه قبلی و پرو، طراحی جذابی دارد. نسبت به قبل، در نسخه پرو، در نمای بیرونی بیشترین تغییرات در قسمت جلو ایجاد شده است. اگر از دور به ام وی ام X22 پرو نگاه کنیم، شباهت بسیاری با محصولات جدید هیوندای دارد. اما با بررسی بیشتر جزییات، متوجه خواهید شد که طراحان سازنده، المان های طراحی خود را در چهره این هاچ بک کراس جا کرده اند که مبادا صد در صد کپی باشد. صرف نظر از شباهت طراحی نمای جلوی این خودرو با محصولات کره ای، می توان آن را معقول و به روز تلقی کرد. همانند دیگر محصولات جدید مدیران خودرو که اخیرا معرفی شد، ام وی ام X22 پرو در نمای جلو از جلو پنجره ماتریسی بهره مند است.

برعکس نمای جلو، نمای جانبی و عقب، کمترین تغییرات را داشته اند. در نمای جانبی، زه پایین شیشه کرومی شده است. نوار کرومی وسط دستگیره های درب حذف شده است. در نمای جانبی، طراحی آینه ها نیز تغییر یافته است. در نمای عقب نیز نوار کرومی شکل که قبل از قسمت میانی صندوق رد می شد و لوگو را در بر می گرفت، در ام وی ام X22 پرو به رنگ مشکی پیانویی درآمده است. روی سپر نیز دو خروجی اگزوز تعبیه شده است که به اسپرت جلوه دادن قسمت عقب کمک می کند. البته این دو خروجی واقعی نیستند و با پلاستیک پر شده اند!

کابین X22 پرو چگونه است؟

طراحی کابین X22 پرو نسبت به X22 کاملا تغییر یافته است. به نظر نگارنده، ارگونومی کابین به مراتب بهتر شده است. ادوات تعبیه شده در بخش میانی داشبورد، متمایل به سمت راننده هستند. پشت آمپر نیز همانند داشبورد تغییر کرده است. غربیلک فرمان آشنا است و مشابه با نمونه هایی است که در محصولات اخیر مدیران خودرو دیدیم. صندلی ها نیز دربرگیری مناسبی دارند. البته اگر جنس چرم مورد استفاده در روکش ها از نوع سوزنی بود، بهتر بود.

کیفیت متریال مورد استفاده شده در آن متناسب با کلاسی است که در آن قرار می گیرد و سطح متوسطی دارد. نمی توان آن را با تیگو هفت یا تیگو هشت مقایسه کرد و انتظار آن ها را داشت. مواد مورد استفاده در داشبورد و رو دری ها از پلاستیک خشک است. تنها در رو دری ها از چرم برای تزئین استفاده شده است. استفاده از چرم دو رنگ در کابین، کمک شایانی به جلوه بصری کابین ام وی ام X22 پرو کرده است.

مشخصان فنی X22 پرو؛ هیجان بیشتر در نطفه خفه می‌شود؟

ام وی ام X22 خودرویی است که اغلب جوانان به سراغ آن می روند. از لحاظ طراحی و آپشن خودروی معقولی است. اما نقطه ضعف این خودرو، توان پیشرانه است که از پس جثه این خودرو برنمی آید. ام وی ام X22 پرو نیز به این مشکل دچار است. تنها نقطه قوت آن نسبت به قبل، صدای سوت توربوشارژر است که می کوشد تا اندک ادرنالینی به راننده تزریق کند. این خودرو مجهز به پیشرانه سه سیلندر ۱.۲ لیتری توربو است.

این موتور ۱۰۲ اسب بخار و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور نیرو دارد که به واسطه جعبه دنده CVT به محور جلو منتقل می شود. جعبه دنده به صورت مصنوعی، توانایی ایجاد ۹ دنده را در حالت دستی دارد. اگر چه این خودرو در بخش فنی به روز رسانی شده، اما راضی کننده نیست. اگر روی X22 پرو پیشرانه ای با حداقل قدرت ۱۲۰ تا ۱۳۰ اسب بخار استفاده می شد، بهتر بود. البته، هماهنگی موتور و جعبه دنده نسبتا خوب است. نمی توان از X22 پرو انتظار شتاب‌گیری های آنچنانی را داشت و برای مصرف شهری، می تواند خودروی خوبی باشد. البته باید هیجان بیشتر رانندگی را پس از خرید X22 پرو در نطفه خفه کنید!

تجهیزات ام وی ام X22 پرو چیست؟

نسبت به قبل، این خودرو به سیستم‌های فرمان برقی، ترمز پارک برقی و اتوهلد مجهز شده است‌. در کابین صفحه نمایشگر ۹ اینچی تعبیه شده و امکاناتی نظیر اتصال به رهیاب ماهواره ای را دارد. روی داشبورد X22 پرو محل قرارگیری کی لس استارتر نیز تعبیه شده است. اگر چه خودروی تست فاقد این آپشن بود.

تست رانندگی ام وی ام X22 پرو در آزادی

در این بخش، عمدتا عملکرد فنی، ترمزها و سیستم تعلیق خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد. همانطور که پیش‌تر گفتیم، نسخه جدید X22 همانند قبل همچنان با مشکل کمبود قدرت موتور نسبت به وزن مواجه است. طبیعتا نمی توان انتظار کشش و شتاب گیری مناسب داشت. اما برای استفاده معقول مناسب است. هنگام شتاب گیری ناگهانی، دور موتور تا ۵۵۰۰ بالا رفته و خودرو شروع به حرکت می کند. از دور حدود سه هزار RPM به بعد توربوشارژر وارد مدار شده و از حس لختی می کاهد.

هماهنگی گیربکس و موتور مناسب است و نمی توان ایرادی به آن ها گرفت. البته این نظر صرفا برای شرایط پیست و مدت محدود تست است. نظر قطعی را زمانی می توان داد که خودرو در شرایط های متفاوت رانندگی و جاده ای تست شود. صرف نظر از کمبود توان، پیشرانه سه سیلندر X22 پرو همانند سایر پیشرانه های سه سیلندر، دارای لرزش نسبی است.

سیستم فرمان و تعلیق

سیستم فرمان X22 پرو از نوع برقی است. این سیستم در مصارف شهری از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که به مراتب فشار کمتری نسبت به سیستم فرمان هیدرولیک به دستان راننده وارد می کند. همچنین فرمان این خودرو با افزایش سرعت، کمی سفت می شود.

در مورد سیستم تعلیق و این که چگونه از پس دفع کردن چاله های شهری برمی آید، نمی توان نظر قطعی داد. چرا که خودرو در پیست تست شده است و سطح پیست کاملا صاف و بدون ناهمواری است. البته صدای خاصی به داخل کابین منتقل نشد و این امر، نشان دهنده این است که سیستم تعلیق نسبتا خوب است.

با تست در پیچ ها، تا حدودی ناپایداری حس شد و پشت خودرو در حال خروج از مسیر بود. البته ESP وارد مدار شد و از این ناپایداری کاست. بنابراین نمی توان از X22 پرو توقع پیچیدن با سرعت بالا یا مانورهای سنگین داشت.

سیستم ترمز

ترمزهای X22 پرو در تمامی چرخ ها دیسکی هستند. سیستم ترمز از پس نگه داشتن خودرو کاملا برمی آید. با ترمز گیری های ناگهانی، متوجه انحراف یا کاستی خاصی نشدیم و می توان به آن نمره قبولی داد.

سخن نهایی؛ X22 پرو چگونه است؟

جای امیدواری است که مدیران خودرو همواره متعهد به عرضه محصولات به روز است. X22 پرو نیز بزودی توسط این شرکت وارد بازار خواهد شد‌. قیمت این خودرو حدود ۵۵۰ تا ۵۸۰ میلیون تومان خواهد بود. این خودرو یک هاچ بک کراس شهری است و از طراحی و سطح امکانات مناسبی بهره مند است. البته از لحاظ فنی، همچنان جای کار دارد. از X22 پرو نمی‌توان انتظار قدرت موتور خوب و توقع هندلینگ عالی داشت. اما از لحاظ طراحی، آپشن خودروی خوبی است.

بیشتر بخوانید:

تست و بررسی تیگو هشت پرو / لوکس ترین محصول مدیران خودرو در پیست آزادی
تست و بررسی چری آریزو۵ توربو جدید /تغییرات سدان کامپکت مدیران خودرو



پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

تولید پارس ۷۵ درصد افزایش می‌یابد

براساس تصمیم سازمان ملی استاندارد برای تمدید مجوز تولید پارس از سوی ایران خودرو، این خودروساز اعلام کرد که...

پست‌های مرتبط