واردات خودرو ممنوع نیست ،دولت درحال تخلف است/ نتایج آزادسازی واردات خودرو

از دست ندهید

” واردات خودرو ممنوع نیست ،دولت درحال تخلف است.” با وجود این موضوع، در صورت تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو نتایج آزادسازی واردات خودرو چیست؟ امکان واردات توسط اشخاص حقیقی وجود دارد؟ تعرفه واردات خودروهای هیبریدی چقدر است؟

بیت ران: به تازگی مجلس مصوبه قانون واردات خودرو را اعلام کرد و به شورای نگهبان فرستاد. شورای نگهبان با توجه به ابهامات موجود در مورد واردات بدون ارز خودرو و سیاست‌ های حمایت از تولید و سرمایه ایرانی، این مصوبه را رد کرد و به مجلس برگرداند.

به نظر شورای نگهبان، روش نقل و انتقال ارز و همچنین ماده ۱۰ این مصوبه دارای ابهام است. مجلس باید بار دیگر این مصوبه را بررسی کند و پس رفع ابهامات به شورای نگهبان بفرستد.

اگر این مصوبه به تایید شورای نگهبان برسد، تبدیل به قانون خواهد شد. واردات خودرو نیز به تبع آن آزاد می شود. مسلما آزاد شدن واردات خودرو در ساده ترین حالت ممکن، سبب کاهش چشمگیر قیمت خودروهای وارداتی در بازار خواهد شد.

بیت ران در یک میزگرد با فربد زاوه کارشناس خودرو و مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو در مورد آزادسازی واردات خودرو و نتایج آن بر بازار، گفت و گو کرده است که در ادامه می آید:

واردات خودرو ممنوع نیست

واردات خودرو ممنوع نیست، دولت در حال تخلف است

بیت ران – نظر شما راجع به مصوبه مجلس برای واردات خودرو چیست؟

فربد زاوه: اگر بخواهیم از اساس به قضیه نگاه کنیم، واردات خودرو ممنوع نیست. در واقع، دولت در حال تخلف است. مطابق قوانین، دولت هیچ گونه اجازه غیر تعرفه ای برای ممانعت از ورود کالا به کشور ندارد. یک سری کالای خاص مثل مشروبات الکلی، مواد مخدر و اسلحه نیاز مجوزهای خاص برای واردات دارند. وضع تعرفه هم کاملا در اختیار دولت نیست. بلکه در اختیار کمیسیون ماده یک است. کمیسیون ماده یک شامل نماینده های دولت در دارایی، وزارت صمت، وزارت جهاد و کشاورزی، قوه قضاییه و برخی از نهادهای امنیتی است.

پس از ممنوعیت واردات، تخلف هایی مثل فروش ثبت سفارش و ثبت سفارش های شبانه صورت گرفت. واردات از سال ۲۰۱۸ ممنوع شد، اما خودروهای مدل ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به صورت اندک وارد بازار شد. معلوم نیست که این خودروها چگونه وارد بازار شدند. بنابراین، از لحاظ قانونی ممنوعیتی برای ورود خودرو به کشور وجود نداشته است. مصوبه مجلس تاکیدی بر حق قانونی و عادی است.

زمان آغاز به کار شورای رقابت پراید ۶ میلیون تومان بود

این قانون خوب است، اما یک تبصره بد هم دارد. طبق این قانون، شورای رقابت موظف به تعیین تعداد و محدودیت برای واردات خودرو است. حدود ۱۳ سال از فعالیت شورای رقابت می گذرد. فعالیت های این شورا غیر قانونی است. شورای رقابت باید موانع رقابت را رفع کند. قیمت گذاری دستوری وظیفه این شورا نیست.

اگر چه شورای رقابت، قیمت گذاری دستوری می کند و بقیه نهادها نیز آن را همراهی می کنند! کسی مدعی نشده است که بر مبنای چه قانونی، اجازه قیمت گذاری به شورای رقابت داده شد. زمانی که شورای رقابت فعالیت خود را آغاز کرد، پراید ۶ میلیون تومان و پژو ۲۰۶ حدود ۱۳ میلیون تومان قیمت داشت. در حال حاضر پراید حدود ۱۳۰ و ۲۰۶ حدود ۲۴۰ میلیون تومان قیمت دارد.

تاکنون مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از ارجاع قانون به شورای نگهبان از مجلس، اظهار نظر نکرده بود

آزادسازی واردات خودرو
بیت ران – مجمع تشخیص مصلحت نظام مخالف واردات خودرو است؟

فربد زاوه: در حال حاضر، دلیلی بر ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به این مسئله وجود ندارد. تنها زمانی این مجمع می تواند ورود کند که بین مجلس و شورای نگهبان، اختلاف ایجاد شود. آقای میرسلیم به عنوان یک عضو از مجمع تشخیص مصلحت نظام امکان اظهار نظر دارد. اگر چه ایشان تنها یک عضو از این مجمع است و رییس و سخنگوی این مجمع نیست. شاید مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبه مجلس را تا دو سال آینده بررسی نکند، یا بلافاصله رای مثبت دهد. پیش گویی کردن در مورد واکنش مجمع تشخیص مصلحت نظام نسبت به واردات خودرو کار درستی نیست.

مهدی دادفر: در قانون گذاری برای اولین بار چنین روندی رخ داده است. حتی برخی از اعضای مجلس نیز متعجب ماندند. تاکنون نشده است که مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از ارجاع قانون، مصوبه یا لایحه به شورای نگهبان از سوی مجلس، اظهار نظر کند. جایگاه تشخیص مصلحت نظام، رفع اختلاف های مورد مناقشه بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است.

واردات خودرو تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی ندارد

بیت ران – معضل خودروسازان داخلی چیست؟

فربد زاوه: معضل خودروسازان داخلی، واردات نیست. آن ها توانایی واردات خودرو و تامین بخشی از نقدینگی مورد نیاز خود را دارند. این شرکت ها، بنگاه های اقتصادی هستند و وظیفه تولید پول را عهده دارند. نباید جلوی آن ها گرفته شود. واردات خودرو مانع پیشرفت ایران خودرو و سایپا نیست. هیچ معیاری برای انتخاب تیبا و پورشه وجود ندارد!

اگر تعرفه واردات خودرو صفر درصد درنظر گرفته شود، از لحاظ قیمتی خودروهای داخلی قابلیت رقابت و مقایسه با خارجی ها را ندارند. با شیوع کرونا، قیمت خودرو حدود ۲۵ درصد افزایش داشت. پیش تر امکان خرید داچیا ساندرو با حدود هفت هزار یورو وجود داشت. اما هم اکنون این رقم به ۹ هزار یورو رسیده است. بنابراین واردات خودرو تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی ندارد. تارا به عنوان محصول جدید ایران خودرو حدود ۳۰۰ میلیون تومان (معادل حدود ۱۰ هزار یورو) قیمت دارد. این خودرو نیز تاثیری در بازار خودروهای وارداتی نخواهد داشت.

با قیمت تارا در بازار اروپا، تنها امکان خرید داچیا لوگان با موتور یک لیتری ۶۷ اسب بخاری وجود دارد. این خودرو قابل مقایسه با تارا نیست. مضاف بر هزینه پرداختی برای خرید خودرو، هزینه هایی شامل پارکینگ و حمل و نقل هم به قیمت خودروی وارداتی افزوده می شود. البته این در خوشبینانه ترین حالت و با تعرفه صفر درصد است. نکته ای که وجود دارد این است که مطلوبیت خودرو صفر کیلومتر ایرانی از خودرو ۱۳ ساله خارجی کمتر است. این تقصیر مردم نیست.

تویوتا کمری ۲۰۰۸ حدود ۶۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. این در حالی است که قیمت نسخه صفر کیلومتر دنا پلاس توربو اتوماتیک حدود ۴۵۰ میلیون تومان است. این نشان دهنده این است که خودروی کارکرده وارداتی از خودروی صفر داخلی از مقبولیت بیشتری برخوردار است.

نکته مهمتر این است که ایران خودرو و سایپا از واردات خودرو آسیب نمی بینند. بلکه قیمت گذاری دستوری است که به این شرکت ها آسیب می زند. واردات خودرو از سه سال گذشته تاکنون ممنوع است. مسئولین باید از ریخت و پاش مالی شرکت ها جلوگیری کنند. در داخل و خارج کشور، خودروسازان هزینه های لجستیکی بسیاری کردند، اما سود دهی این هزینه ها، ناچیز بوده است‌.

واردات خودرو ممنوع نیست ،دولت درحال تخلف است
واردات خودرو ممنوع نیست ،دولت درحال تخلف است

با آزاد شدن واردات، دلال ها ضرر خواهند کرد

مهدی دادفر: کل کشور و البته بازار خودرو، برای حداکثر دو میلیارد دلار و ۵۰ هزار دستگاه خودرو متشنج شده است. نظام و حاکمیت، قوام دهنده کسب و کار دلال ها نیست و باید، برای کاهش قیمت ها و آسان کردن زندگی مردم تلاش شود. در مورد قانون آزادسازی واردات باید گفت که از این ستون تا آن ستون فرج است. این ماده قانونی، حلال مشکلات نیست. صرفا برای آرامش در بازار ایجاد شده است. این قانون دارای ابهاماتی است، اما انحصارهایی از جمله انحصار نمایندگی را نیز رفع کرده است. این قانون جامعیت کامل ندارد و تنظیم آن دست شورای رقابت است.

حذف شرط نمایندگی در مصوبه جدید مجلس

بیت ران – حذف شرط نمایندگی تاثیر مثبت خواهد داشت؟

فربد زاوه: حذف شرط نمایندگی، گام بزرگی است. شرط نمایندگی، فساد و فشار بر مردم بود. منشا ارز در بازار، دولت نیست. ارزهایی که در بازار وجود دارد، برای فولاد، نفت و سیمان است. این شرکت ها دولتی هستند. دولت نیز می تواند به ازای دادن عرض دولتی، یارانه دریافت کند. مالکیت ارز خصوصی است. دولت باید بیشترین عوارض را روی کالایی ببندد که بیشترین انتفاع را دارد. صنایع خودروسازی از سوء مدیریت افرادی که میلیون ها دلار را به دور ریختند، نابود شد. خودرو کالایی است که امکان قاچاق آن وجود ندارد و دولت امکان کنترل تورم و کسب نقدینگی از واردات آن را دارد. مقصر مشکل صنایع خودروسازی داخلی مردم و واردکنندگان نیستند. بلکه بی کفایتی مسئولین است. در هیچ جای دنیا، موتور هشت سوپاپ مجهز به توربو نمی شود. اما در ایران با این کار، به مشتری توهین شد.

بیت ران – امکان واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی وجود دارد؟

مهدی دادفر: مبحث واردات خودرو و تولید آن، چند سال است که باز است. افراد تصمیم گیرنده و مسئول در حوزه خودرو، هنوز نمی دانند که در ۱۰ سال گذشته، چه تعداد خودرو تولید و وارد شده است. اگر چه پست و تریبون دارند و کار خود را انجام می دهند! تولید چهار پلتفرم در سال، کار سختی است. یقینا ما گرفتار افراد نا آگاه شدیم. این افراد قدرت سیاست گذاری دارند و حق مسلم مردم را سلب کردند. حقی که برای برخی تبدیل به آرزو شده است. اگر این قانون دستور عمل ذیل آن تنظیم شود، امکان واردات خودرو برای اشخاص حقیقی و حقوقی را محیا کرده است. اما فعلا پای شورای رقابت در میان است!

واردات خودرو ممنوع نیست ،دولت درحال تخلف است

واردات خودرو دست دوم امکان پذیر نیست‌

بیت ران – واردات خودروی دست دوم امکان پذیر است؟

مهدی دادفر: طبق تبصره پنج این قانون، امکان پذیر نیست. واردات خودرو دست دوم امکان پذیر نیست‌. خودروها باید استانداردهای ۸۵ گانه و سطح آلایندگی یورو شش را پاس کنند.

خودرو با VIN کشورهای عربی وارد نکنید

فربد زاوه: برای واردات، خودرو باید سه ستاره ایمنی و استانداردهای ۸۵ گانه را داشته باشد. افرادی که قصد خرید خودرو خواهند داشت، احتمالا نیازمند کارت بازرگانی خواهند بود. شماره VIN خودروها باید در ایران ثبت نام شود. این شماره قابل تعریف است. یعنی تعریف شماره VIN برای خودرو در آلمان با امارات متفاوت است. خریداران باید توجه داشته باشند که خودروهای حوزه خلیج فارس، استانداردهای اروپایی را پاس نمی کنند.

بیت ران – تعرفه واردات خودروهای هیبریدی چند درصد است؟

مهدی دادفر: قانون جدید اشاره ای به تعرفه واردات نکرده است. مقررات همان مقررات سابق است تعرفه واردات خودرو هیبریدی چهار درصد بود، اما آقای شریعتمداری این تعرفه را به ۴۰ درصد رساند. در آخرین مرتبه، تعرفه واردات خودرو هیبریدی به ۹ درصد کاهش یافت.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by bitrun،بیت ران (@bitrun.ir)

نمی توان منتظر ارزانی بود

بیت ران – در دراز مدت، قیمت خودرو با واردات کاهش پیدا خواهد کرد؟

فربد زاوه: اگر منظور خودرو داخلی و ارزان قیمت است، بازار ایران دچار یک تورم داخلی و مزمن است. از سال ۱۳۵۰ تورم دو رقمی وجود داشت. در حال حاضر متوسط تورم در ده ساله اخیر، حدود ۳۱ درصد است. در چنین شرایطی نمی توان منتظر ارزانی بود. مگر اینکه حاکمیت اقتصادی، غلط بودن شیوه مدیریتی را بپذیرد و این را تغییر دهد. سیستم بانکی تغییر یابد. در حوزه خودروهای داخلی به خاطر کمبود قطعه، خودروهای ناقص بسیاری در ابتدای امسال تولید شد.

واردات خودرو ممنوع نیست ،دولت درحال تخلف است

سقوط قیمت خودروهای چینی

فربد زاوه: قیمت خودروهای چینی سقوط خواهد کرد. با عبور از محدوده ۵۰۰ میلیون تومان، احتمال کاهش قیمت بسیار است و از محدوده ۹۰۰ میلیون به بالا، کاهش قیمت بسیاری خواهد بود. اگر چه بر خودروهای ارزان تر، تاثیر کمتر خواهد بود. خودروهای کارکرده وارداتی قیمتی منطقی پیدا خواهد کرد.

بیت ران – خودروهای ایرانی قابلیت رقابت با خارجی ها را دارند؟

فربد زاوه: در سال ۸۸ تویوتا یاریس ۲۵ میلیون تومان فروخته شد. در آن زمان، زانتیا ۲۷ میلیون تومان بود. در آن زمان، کالاهای تولید داخل، مطلوبیت بیشتری داشتند. اگر تولیدات داخلی کیفیت خوبی داشته باشند، مردم قطعا محصولات داخلی را به وارداتی ترجیح خواهند داد.

مهدی دادفر: خانواده ایرانی پس از قیمت، خدمات پس از فروش و قیمت قطعات را در اولویت دارند. خودروهای ایرانی از این بابت قابلیت رقابت با خودروهای وارداتی را دارند.

گفت و گو: امین آزاد

تنظیم: مهدی درفشی

بیشتر بخوانید:

سهمیه سوخت کدام خودروها به کارت سوخت واریز نخواهد شد؟

ام وی ام X22 پرو را بشناسید؛ بررسی مشخصات فنی و ظاهری خودرو

جزئیات دریافت اطلاعات اصالت سند خودرو اعلام شد

شورای نگهبان طرح ساماندهی صنعت خودرو را به مجلس برگرداند + دلایل




1 دیدگاه

  1. شورای رقابت هم یک سازمانی است که هزینه ها و پاداش بازنشستگی کارکنانش را از طریق قیمت گذاری ها پرداخت میکند همین شورا این مبالغ رو در صندوقی ذخیره میکند که باعث نقدینگی و افزایش قیمت می شود

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط