مروری بر زندگینامه موسس گروه دوو ؛ چطور به خودروسازی رسید؟

از دست ندهید

شرکت دوو با خودروی سییلو و نیز محصولات برقی خانگی در ایران معروف بود. اما این شرکت کره ای چگونه و توسط چه کسی تاسیس شد؟ این مروری بر زندگینامه موسس گروه دوو است.

بیت ران – نام دوو برای ایرانی ها یادآور مدل های محبوب سییِلو و ماتیز است و البته داستان ورشکستگی این شرکت و خرید اش توسط جنرال موتورز و خروج اش از ایران.

اما در پس تمام این ماجراها، مردی بود که توانست گروه دوو را از هیچ خلق کند و شرکت خودروسازی دوو را به جایگاه یک خودروساز بین المللی برساند هر چند در نهایت سر از زندان در آورد. در ادامه زندگی نامه Kim Woo Choong، موسس گروه دوو و دووموتورز را مرور می کنیم.

تاریخچه دوو و موسس آن
ساختمان قدیمی شرکت دوو که از مارس سال ۱۹۶۷ تا اوریل سال ۲۰۰۰ برقرار بود – سئول ، کره جنوبی
دوران روزنامه فروشی

Kim Woo Choong در سال ۱۹۳۶ در خانواده ای متوسط به دنیا آمد و برای تامین نیاز های اقتصادی خانواده از نوجوانی کار می کرد و روزنامه ها را به درب منازل می رساند. او به هر شکل ممکن دبیرستان را به پایان رساند و لیسانس اقتصاد را نیز از دانشگاه سئول اخذ کرد و وارد بازار کار شد.

او در زمان ورود به بازار کار دو مزیت مهم داشت. یکی روابطی که در دانشگاه پیدا کرده بود و دیگری یک حمایت سیاسی قوی از جانب رییس جمهور کره. پدر چونگ معلم بود و از این منظر شاید نمی توانست کمکی برای چونگ باشد اما یکی از شاگردان پدرش به نام Park Chung-hee در ۱۹۶۱ به ریاست جمهوری کره رسید . به این ترتیب چونگ حمایت قدرتمند سیاسی را نیز در اختیار داشت.

تاریخچه شرکت دوو و موسس آن

آغاز دوو

چونگ شرکت دوو را به عنوان یک کسب و کار کوچک در سال ۱۹۶۷ تاسیس کرد اما در دوران رونق اقتصادی در کره خیلی زود توانست پیشرفت کند. برنامه اصلی او نه تاسیس شرکت های جدید بلکه خرید شرکت هایی با مشکلات مالی و تبدیل آن ها به فعالیت پر رونق بود و در حقیقت بخشی از موفقیت های دوو محصول فعالیت همین شرکت ها است.

او با استفاده از وام های ارزان قیمت دولتی شرکت ها را می خرید و به سودآوری می رساند تا جایی که در دوران اوج فعالیتش بیش از ۲۰ شرکت مختلف زیر مجموعه گروه دوو بودند که از پوشاک تا کشتی و از ساختمان تا تجهیزات الکترونیک را تولید می کردند.

دوو سیلو

دوو موتور

شرکتی که با نام دوو موتور از سال ۱۹۸۲ کار خود را آغاز کرد در حقیقت یک شرکت خودروسازی قدیمی کره به نام Saenara Motor است که از ۱۹۶۲ کار خود را آغاز کرده بود اما به دلیل مشکلات مالی در اواخر دهه ۷۰ بخشی از سهام خود را به بانک فروخت و در ۱۹۷۸ چونگ که از آینده روشن خودروسازی در کره مطمئن بود سهام این شرکت را خرید و بعد ها نام شرکت را به دوو موتور تغییر داد.

این شرکت در همکاری با جنرال موتورز توانست خودرو های موفقی را به بازار عرضه کند و با سرمایه گذاری های گسترده در هندوستان، ازبکستان، ایران، رومانی و لهستان، تولیدات خود را به شکل قابل ملاحطه ای افزایش دهد.

و ناگهان ورشکستگی …

در اواسط دهه ۹۰ میلادی گروه دوو دومین گروه بزرگ کره پس از هیوندای بود و سامسونگ و ال جی را در رتبه های پایین تری از خود می دید اما به آرامی دردسر ها آغاز شد. بحران اقتصادی سال ۱۹۹۷ وضعیت دشواری را برای اقتصاد های بزرگ شرق آسیا پدید آورد و چونگ با یک اشتباه استراتژیک بزرگ به جای کاهش مخارج، وام های بیشتری گرفت.

استراتژی او شکست خورد و شرکت خودروسازی دوو در سال ۲۰۰۰ با ۵۰ میلیادر دلار بدهی ورشکست شد. چونگ که بدهی های سنگینی به بانک ها داشت از کره فرار کرد و در ویلایی مجلل در فرانسه پنهان شد. شرکت خودروسازی دوو نیز پس از مذاکراتی با جنرال موتورز، فورد و فیات، سرانجام نصیب جنرال موتورز شد.

زندان

چونگ که تحت تعقیب پلیس بین الملل قرار گرفته بود سرانجام در سال ۲۰۰۴ به کشور باز گشت و اعلام کرد مسئولیت کامل ورشکستگی گروه را می پذیرد و برای هر حکیمی آماده است.

دادگاه در سال ۲۰۰۶ او را که به شدت بیمار شده بود برای اختلاس و تقلب به مبلغ ۲۲ میلیارد دلار به ۱۰ سال زندان محکوم کرد هر چند چونگ ۷۰ ساله مدت زیادی در زندان نماند و در سال ۲۰۰۷ با عفو عمومی رییس جمهور کره جنوبی از زندان آزاد شد ولی دیگر کنترلی بر امپراتوری خود ندارد.

بیشتر بخوانید:

لوگوی شرکت های خودروسازی چه می گویند؟

استلانتیس چهارمین غول خودروسازی دنیا شد

از کاغذ دیواری تا میز شام ؛ لوگوی شورولت از کجا آمده است؟

تاریخچه برند آلفارومئو و فراز و نشیب های این خودروساز ایتالیایی

لوگوی بوگاتی را چه کسی طراحی کرد؟ تاریخچه طرحی که ۱۱۰ سال تغییر نکرده

منبع :هفته نامه اتومبیل روزنامه ایران




5 دیدگاه

  1. کتاب معروفی نوشتن ایشون به نان سنگفرش خیابان ها از طلاست که توسط آقای محمد سوری به فارسی ترجمه شد و آقای سوری مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران در زمان مدیرعاملی آقای کیم در دوو بودن و تعدادی از کشتی های سوپرتانکر نفتکش اقیانوس پیما از ایشون خریدن که درواقع هم کمکی به وضعیت اقتصادی شرکت دوو بود و هم افتخاری برای ایران با ناوگان جدید و پیشرفته.

    • با سلام
      شرکت سیٔول پارت
      وارد کننده انواع قطعات خودرو هیوندایی و کیا و دوو و سنگ یانگ به صورت عمده و تکی در خدمت شما هستیم
      باتشکر
      @seoul_autoparts
      اینستگرام
      ۰۹۱۳۸۰۴۷۸۹۳

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط