صدور گواهینامه موتورسواری بانوان منع قانونی دارد اما امکان اصلاح دارد

از دست ندهید

صدور گواهینامه موتورسواری برای زنان همچنان یکی از ابهامات مهم در راهنمایی و رانندگی ایران است اما وضعیت نهایی گواهینامه موتورسواری زنان چه خواهد شد؟

بیت ران – مجتبی اسماعیلی: سردار هادیان فر رییس پلیس راهور کشور در مصاحبه با فدراسیون اتومبیل رانی و موتورسواری ایران اعلام کرد برای صدور گواهینامه موتورسواری بانوان منع قانونی داریم اما امکان اصلاح این قانون با بررسی های کارشناسی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا در سال ۱۳۹۸ یک خانم اصفهانی دعوایی را تحت عنوان ” الزام به صدور گواهی نامه موتورسیکلت ” را به طرفیت نیروی انتظامی اقامه کرد.

در شرح دادخواست آمده است : ” اینجانب دارای کلیه شرایط لازم برای دریافت گواهی نامه موتورسیکلت را دارم اما راهور ناجا از صدور آن امتناع می کند.”

دیوان عدالت اداری پس از بررسی این پرونده رای را به نفع خانم شاکی صادر کرده و صراحتا عنوان کرد که موتورسواری برای بانوان در هیچ کجای قانون ممنوع نیست و بانوان هم می توانند با احراز صلاحیت و طی کردن مراحل لازم زیر نظر مرجع رسیدگی کننده (پلیس راهور ناجا) اقدام به اخذ گواهی نامه موتورسیکلت کنند.

اما آن چه اکنون مهم است بلا تکلیف بودن این پرونده است چرا که هیچ اطلاعی از تاریخ ابلاغ رای صادر شده و تصمیم مراجع قانونی در دست نیست.

منع قانونی برای صدور گواهی نامه موتور سواری برای بانوان چیست؟

هر چند رای صادر شده توسط دیوان عدالت اداری کاملا واضح است اما دلیل صادر نشدن گواهی نامه موتورسیکلت برای بانوان منع قانونی است که سردار هادیان فر رییس پلیس راهور ناجا به آن اشاره کرده است.

صدور گواهینامه موتورسواری بانوان

سردار هادیان فر در این زمینه می گوید: ” در قانون برای صدور گواهی نامه موتورسیکلت کلمه برای آقایان صراحتا ذکر شده است اما  برای صدور گواهی نامه اتومبیل از کلمه آقایان یا خانم ها استفاده نشده است اما با انجام کارشناسی که فدراسیون موتور سواری و سازمان ورزش می توانند ولی آن باشند امکان اصلاح این قانون وجود دارد.”

به نظر می رسد با توجه به رای دیوان عدالت اداری مبنی بر بلامانع بودن صدور گواهی نامه موتورسیکلت برای بانوان، استفاده از کلمه “برای آقایان” در آیین نامه راهنمایی و رانندگی تنها منع قانونی برای صدور گواهینامه موتورسواری بانوان است.

بیشتر بخوانید:

اولین بانوی موتورسوار ایرانی به wmx مسابقات جهانی موتورکراس راه یافت

دوره آموزشی مهارت رانندگی با خودرو و موتورسیکلت در پیست آزادی

جدول قیمت روز موتورهای اسکوتر ، هوندا ۱۲۵ ، race و موتورهای street




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط