تست و بررسی تیگو هشت پرو / لوکس ترین محصول مدیران خودرو در پیست آزادی

از دست ندهید

تیگو هشت پرو لوکس ترین محصول مدیران خودرو است این خودرو با قیمتی بیش از یک میلیارد تومان وارد بازار خواهد شد اما آیا این خودرو ارزش خرید دارد.

بیت ران – مهدی درفشی: ممنوعیت واردات خودرو سبب شد تا بازار خودروهای شاسی بلند با چالش کمبود و حتی نبود نسخه های صفر کیلومتر مواجه شود‌. در این میان، برخی از شرکت های ایرانی با همکاری چشم بادامی ها، اقدام به عرضه خودروهای کراس اوور و اس یو وی کردند.

فیلم را اینجا در یوتیوب تماشا کنید

تیگو هشت پرو برگ برنده مدیران خودرو برای ورود به بازار شاسی بلندهای لوکس است‌. بازاری که تشنه یک محصول جدید است. اوایل سال جاری، بیلبوردهای تبلیغاتی این خودرو در اقصی نقاط تهران نمایان شد. پس از مدتی، رسما مشخص شد که مدیران خودرو تیگو هشت پرو را به سبد محصولات خود افزوده است و بزودی آن را وارد بازار ایران خواهد کرد. روز شنبه ۱۷ مهرماه سال جاری تیگو۸ پرو در پیست آزادی مورد تست و بررسی بیت ران قرار گرفت.

با تیگو هشت پرو آشنا شوید

ام وی ام تیگو هشت پرو در سگمنت شاسی بلندهای متوسط قرار می گیرد و روی پلتفرم T1X ساخته شده است. این خودرو، بزرگترین و لوکس ترین عضو از خانواده تیگو محسوب می شود و گنجایش هفت سرنشین را دارد. البته صندلی های ردیف سوم برای کودکان مناسب تر هستند. در صورت استفاده از صندلی های ردیف سوم، فضای باری کمتر از پژو ۲۰۶ در دسترس خواهید داشت. اما با خواباندن صندلی های ردیف سوم، ظرفیت فضای بار به حدود هزار و ۲۰۰ لیتر خواهد رسید. ابعاد این خودرو در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۱۷۴۵×۱۸۶۰×۴۷۲۲ میلی متر است. فاصله بین دو محور تیگو۸ پرو ۲۷۱۰ میلی متر است.

طراحی تیگو هشت پرو چگونه است؟

بیش از یک دهه قبل، مدیران خودرو عرضه مدل ۱۱۰ را به بازار ایران آغاز کرد. حقیقتا انتظار نمی رفت که شرکت سازنده، روزی از مدل ۱۱۰ یا QQ به تیگو هشت پرو برسد. بدون اغراق، تیگو هشت پرو زیباست. در نمای جلو، چراغ های ال ای دی هوشمند و جلو پنجره ماتریسی بیش از هر چیز دیگری خودنمایی می کنند و نمایی لوکس به جلوی این خودرو بخشیده اند.

چراغ های جلو از نوع AFS هستند و با توجه به چرخش فرمان، مسیر نور دهی آن ها تغییر می کند. چراغ های راهنمای تیگوهشت پرو نیز داینامیک هستند. در طرفین سپر جلو مه شکن های خطی تعبیه شده است. روی سپر جلو نیز سنسور پارک و دوربین جلو نیز قرار گرفته است.

نمای جانبی

در نمای جانبی، بیش از هر چیز، طول حدود پنج متری خودرو به چشم می آید. مشخص است که با یک خودروی نسبتا بزرگ و البته شاسی بلند طرف هستیم! رینگ های ۱۹ اینچی با ترکیب کروم و رنگ مشکی، خودنمایی می کنند. روی گلگیر جلو، عبارت T-GDI درج شده است. مشخص است که پیشرانه به سیستم پاشش سوخت مستقیم مجهز است.

نمای عقب

همانند نمای جلو، در نمای عقب نیز چراغ های تیگو هشت پرو رخ نمایی می کنند. در پایین سپر نیز دیفیوزر نصب شده است. در طرفین دیفیوزر نیز خروجی های اگزوز قرار گرفتند. تیگو هشت پرو از معدود خودروهایی است که خروجی اگزوز آن با قاب پلاستیکی پوشانده نشده است.

نمای داخلی

طراحی کابین تیگو هشت نیز همانند طراحی ظاهری، زیباست و نمی توان ایرادی از آن گرفت. در کابین تیگو هشت پرو ، از ترکیب رنگ مشکی و نارنجی استفاده شده است. قطعات دکوراتیو نیز عمدتا به رنگ نقره ای هستند. در کابین تیگو هشت پرو، بیش از هر چیز، صفحه نمایشگر حدودا ۲۵ اینچی نظر مخاطب را جلب می کند. بخشی از این صفحه نمایش، اطلاعات مربوط به پشت آمپر اعم از کیلومتر شمار، دور موتور سنج، دمای موتور، میزان سوخت باقی مانده، مسافت پیموده شده و حالت رانندگی را نمایش می دهد. بخش دیگر نیز وظیفه نمایش تصاویر دریافتی از دوربین ها و سیستم مالتی مدیا را عهده دار است‌. یک صفحه نمایش مجزا نیز برای تنظیمات سیستم تهویه مطبوع و سردکن و گرم کن صندلی ها تعبیه شده است. در کابین تیگو هشت پرو تا حد امکان همه چیز لمسی است و از دکمه کمتر استفاده شده است. سیستم تهویه مطبوع تیگو هشت پرو از نوع دو کاناله است‌. مضاف بر تعبیه دریچه برای سرنشینان ردیف دوم و سوم، امکان تنظیم سیستم تهویه برای سرنشینان ردیف دوم نیز وجود دارد.

روکش صندلی های این خودرو از نوع چرم و ترکیبی از رنگ نارنجی و مشکی است. صندلی های تیگو هشت پرو از راحتی مناسبی برخوردار هستند و سرنشینان را به خوبی در بر می گیرند. امکان تنظیم برقی صندلی راننده در شش جهت و تنظیم موقعیت گودی کمر در چهار حالت وجود دارد. امکان تنظیم صندلی سرنشین جلو نیز در چهار جهت وجود دارد. هر دو صندلی مجهز به گرمکن و سردکن هستند. روی پهلوی پشتی سرنشین جلو، دکمه های مربوط به تنظیمات صندلی قرار گرفته است. این امکان برای سرنشین ردیف دوم محیاست تا با استفاده از این دکمه ها، موقعیت صندلی سرنشین جلو را تنظیم کنند.

پیشرانه تیگوهشت پرو

یکی از مثبت ترین نکات محصول جدید مدیران خودرو معطوف به این بخش است. در این خودرو خبری از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو ۱۴۷ اسب بخاری و گیربکس CVT نیست. تیگو هشت پرو به پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو با حداکثر قدرت ۱۹۷ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر مجهز است. نیروی موتور به واسطه اتصال به جعبه دنده هفت سرعته خودکار دو کلاچه به محور جلو منتقل می شود‌. این پیشرانه از نسل سوم خانواده ATECO است و در سال ۲۰۱۹، توانست در فهرست ده پیشرانه برتر بازار چین، قرار گیرد.

تست و بررسی

در نگاه اول، ظاهر تیگو هشت پرو اغوا کننده است. طراحی کابین نیز چشم نواز است. اگر چه، برای نگارنده پیشرفت فنی این عضو از خانواده تیگو اهمیت بیشتری دارد. همانطور که گفتیم، پیشرانه این خودرو ۱.۶ لیتر حجم دارد و به توربوشارژر مجهز است. جعبه دنده نیز از نوع اتوماتیک دو کلاچه است و قابلیت ایجاد هفت دنده را در حالت تیپ ترونیک دارد. دیگر از آن پیشرانه قبلی و زوزه های گیربکس CVT خبری نیست. هماهنگی پیشرانه و گیربکس رضایت بخش است و آن ها تاخیر چندانی ندارند.

تیگو هشت پرو در درگ با هیوندای سانتافه در ۴۰۰ متر، توانست پیروز میدان شود. هیوندای سانتافه تنها ۱.۵ ثانیه شانس جلو افتادن داشت و پس از رفع تاخیر توربو، نگارنده حین شتاب گیری به این نکته رسیدم که نمای سانتافه از آینه های تیگو هشت پرو زیباست! عملکرد سیستم ترمز این خودرو پس از شتاب گیری ناگهانی، مناسب است. با وجود انجام شدن تست های متعدد و داغ شدن کالیپرها، باز هم عملکرد ترمز در پیست مناسب بود‌.

تیگو هشت پرو یک خودروی لوکس است و نمی توان ایراد خاصی از آن گرفت. طراحی آن پختگی لازم را دارد و در بخش فنی نیز نسبت به محصولات پیشین، پیشرفت کرده است. در کابین نیز از متریال با کیفیتی استفاده شده است. تنها ایرادی که می توان گرفت، به جنس شبکه های هدایت کننده تهویه و بخشی از غربیلک فرمان است. در این قسمت ها از پلاستیک معمولی استفاده شده است.

سیستم تعلیق

سیستم تعلیق این خودرو در جلو مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک است. در کنار سیستم های کنترل پایداری، سیستم تعلیق عملکرد مناسبی در پیچ ها دارد. حتی با خاموش کردن سیستم کنترل پایداری ، با بیش یا کم فرمانی خاصی مواجه نشدیم. سیستم فرمان از نوع برقی است و عملکرد مناسبی دارد. اگر چه در مورد دفع کردن ضربات وارده به کابین و عکس العمل سیستم تعلیق این خودرو در مقابل معابر شهری و چاله ها، نمی توان نظر داد. چرا که سطح پیست بدون ناهمواری است و سطح آن به مراتب صاف تر از سطح خیابان ها است.

تجهیزات ایمنی و رفاهی

تیگو هشت پرو به انبوهی از تجهیزات ایمنی و رفاهی مجهز است.از این تجهیزات می توان به شش کیسه هوا، شارژر بی سیم، کول باکس، آینه های جانبی برقی، سیستم ورود و خروج بدون کلید، سنسور باران، سقف پانوراما، ترمز پارک برقی، اتو هلد، سیستم صوتی با تیوترهای سونی و آینه وسط ضد نور اشاره کرد. سیستم های کمکی رانندگی ADAS در این خودرو شامل کروز کنترل تطبیقی، رادار نقطه کور، نگهدارنده بین خطوط، هشدار خروج از خط، هشدار برخورد از جلو و عقب و ترمز خودکار است.

سخن پایانی

تیگو هشت پرو از محصولات پرچمدار شرکت سازنده است‌ و در بازارهای هدف سازنده، خودروی پرفروشی است. محصولی در طراحی از پختگی برخوردار است. کیفیت متریال استفاده در آن خوب است. از سطح تجهیزات ایمنی و رفاهی خوبی برخوردار است و توانایی رقابت با خودروهای کره ای را دارد. قیمت آن هنوز مشخص نیست اما احتمال می رود که حداقل ۳۰ درصد از تیگو۷ گران تر باشد.

بیشتر بخوانید:

تست و بررسی چری آریزو۵ توربو جدید /تغییرات سدان کامپکت مدیران خودرو



پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط