کمک فنر قطعهای است که در مقابل هرگونه حرکت مقاومت میکند.
بیت ران – الهام زهره وند: نام دیگر کمک فنر در خودرو دمپر ( shock absorber or damper ) است.
کمک فنر مجموعه ای از یی سیلندر و پیستون پر از گاز است.
این مجموعه نوعی تلف کننده انرژی در خودرو است.
این مجموعه، انرژی اضافه که منجر به تکان های شدید می شود را می گیرد و به عبارتی خنثی می کند.
درباره نحوه عملکرد کمک فنر باید گفت زمانیکه فنر خودرو در اثر حرکت، به ویژه در مسیرهای ناهموار شروع به ارتعاش کردن، می کند، برای جلوگیری از تکان های شدید خودرو و بروز ایجاد ناراحتی برای سرنشینان آن، باید انرژی زیاد ایجاد شده تلف شود.
برای این منظور کمی فنر راهگشاست.
وقتی پیستون می خواهد پایین بیاید گاز درون آن مقاومت می کند و انرژی تبدیل به گرما می شود و تکان ها کاهش پیدا می کنند.
کمک فنرها معمولا به سرعت حساسند.
هر چه فنرها سریعتر بالا و پایین بروند، کمک فنر مقاومت بیشتری می کند.
به این ترتیب انرژی بیشتری به گرما تبدیل شده و ارتعاشات کمتر می شود.
به بیان دیگر کمکفنر، قطعهای است که در مقابل هرگونه حرکت مقاومت میکند.
خصوصیت کمکفنر این است که هرچه سعی کنید با سرعت بیشتری آن را حرکت دهید، مقاومت آن بیشتر میشود.
به طور خلاصه کمک فنر یا دمپر دستگاهی مکانیکی یا هیدرولیکی است که برای جذب ضربه ها طراحی شده است.
این قطعه این کار را با تبدیل انرژی جنبشی به شکل دیگری از انرژی (معمولا گرما) انجام می دهد و شوک وارد شده به خودرو و سرنشینان آن را از بین می برد یا کاهش می دهد.
کمک فنرهای پنوماتیک و هیدرولیک همراه با بالشتک و فنر استفاده می شوند. این نوع کمک فنرهای خودرو دارای دریچه های چک و دریچه های کنترل فنر برای کنترل جریان روغن از طریق پیستون داخلی هستند.
در انواع دیگر کمک فنرها، مانند انواع الکترومغناطیسی، انرژی اتلاف شده می تواند ذخیره شود تا پس از آن مورد استفاده قرار گیرد.
بیشتر بخوانید: