خودروسازی مرسدس اعلام کرده است به زودی کامیون برقی بنز تولید خواهد شد. مشخصات فنی این خودرو سنگین بنز را در این گزارش بخوانید.
بیت ران – کامیون الکتریکی مرسدس بنز با پشت سر گذاشتن آزمایشهای گسترده خود، بهزودی وارد فاز تولید میشود.
در سال ۲۰۱۸ بود که مرسدس بنز خودروی سنگین eActros خود را با پیشرانه الکتریکی معرفی کرد.
اکنون پس از سه سال سرانجام تولید این مدل تا چند روز دیگر آغاز میشود.
سه سال طول کشید تا این خودروساز آلمانی، کامیون الکتریکی خود را برای تأیید عملکرد آن بهطور کامل آزمایش کند.
بهتازگی اطلاعاتی از آخرین چالش «ایآکتروس» (eActros) منتشر شده است.
دو نسخه از این کامیون الکتریکی آزمایشهای خود را در ارتفاعات آلپ پشت سر گذاشتهاند و در مجموع بیش از ۵۴ کیلومتر را در ارتفاعات با دستیابی به حداکثر ارتفاع ۲۵۷۰ متر، پیمودهاند.
در این آزمایشها کامیونهای الکتریکی آکتروس با وزن ناخالص وسیله یعنی ۲۷ تن بارگذاری شدند و هر دو با حرکت در ناهمواریهایی که برای آزمایش قدرت کامل رانندگی مناسب هستند، حداکثر قابلیتهای خود را به نمایش گذاشتند.
ویژگی بازیابی انرژی ایآکتروس
مرسدس بنز این خودروهای سنگین را در هر دو مسیر سربالایی و سرپایینی آزمایش کرد و کامیونها به صورت اختصاصی در ایستگاههای شارژ عمومی در طول مسیر که از آلمان، اتریش و ایتالیا میگذشت شارژ شدند.
با انجام این آزمایشها در دل کوههای آلپ، مهندسان توانستند در کنار سایر ویژگیها کاربردی بودن ویژگی بازیابی انرژی ایآکتروس را هم که میتواند برای رانندگیهای طولانی استفاده شود، تأیید کردند.
این سیستم باعث میشود با هر بار ترمز، انرژی به باتری منتقل شود.
ایآکتروس در طول سه سال گذشته بهطور مداوم آزمایش شده است، بنابراین این نخستین بار نبود که در جادههای اروپایی دیده میشدند.
برای نمونه در یک برنامهی آزمایش گسترده با مشتریان ده دستگاه از این خودروی سنگین در سراسر قارهی اروپا آزمایش و صدها هزار کیلومتر با آن پیموده شد.
تولید کامیون الکتریکی مرسدس بنز چند روز دیگر
گروه «دایملر» (Daimler) پیش از این هم اعلام کرده بود که قصد دارد تولید گسترده را در پاییز ۲۰۲۱ آغاز کند، اما اکنون تاریخ تولید دقیقتر مشخص شده است.
به گفته این شرکت آلمانی تولید کامیون الکتریکی مرسدس بنز تا چند روز دیگر آغاز میشود.
ایآکتروس بر پایه مدل معمولی آکتروس ساخته شده است، اما دارای دو موتور الکتریکی یکپارچه است که ۵۴۰ اسب بخار قدرت و ۹۷۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق سیستم انتقال قدرت دو سرعته به چرخها انتقال میدهند و حداکثر سرعت آن را به ۸۰ کیلومتر بر ساعت میرسانند.
جالب است بدانید:
اصغر قندچی ؛ مردی که می توانست صنعت خودروی ایران را متحول کند
نسخه کامل مستند “آن مرد با ماک آمد” درباره زندگی اصغر قندچی پدر صنعت کامیون ایران
شتاب صفر تا ۵۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو هم با ۲۵ تن بار تنها در ۱۱.۳۶ ثانیه انجام میشود.
برد این کامیون با یک بار شارژ تقریبا ۴۰۰ کیلومتر است و با اتصال به یک ایستگاه شارژ ۴۰۰A DC باتری کمی بیشتر از یک ساعت زمان نیاز دارد تا از ۲۰ تا ۸۰ درصد شارژ شود.
فضای داخلی ایآکتروس هم اگرچه شاید به اندازهی مرسدس بنز کلاس S شیک لوکس نباشد، اما دارای صندلیهای بسیار راحت و فضای بسیار برای لوازم گوناگون و سرنشینهاست.
همانطور که در یک خودروی تجاری انتظار میرود، برای داشبورد و درها هم از یک پلاستیک سخت گسترده استفاده شده است.
امکانات مدرن این کامیون الکتریکی مرسدس بنز شامل نمایشگر دیجیتال راننده و نمایشگر لمسی سیستم اطلاعات و سرگرمی است که برای دسترسی بهتر، کمی به سمت راننده زاویه دارد.
یک نمایشگر بزرگ دیگر هم بهصورت عمودی روی قاب درها نصب شده است که تصاویر دوربین عقب کامیون را بهصورت زنده نشان میدهد. در جلوی راننده هم پنجرهی گستردهی ایآکتروس منظرهای بینظیر از مسیر را ارائه میدهد.
قدرت مناسب در کنار بیسروصدا بودن همراه با آلایندگی صفر، ایآکتروس را به گزینهای عالی برای حملونقل کالاهای سنگین تبدیل میکند و همانطور که از مرسدس بنز انتظار میرود، این کامیون الکتریکی ظاهر جذابی هم دارد. بنابراین باید منتظر استقبال خوبی از آن در بازار باشیم.
بیشتر بخوانید:
تفاوت های مرسدس بنز آکتروس و آکسور
تاریخچه شرکت عقاب افشان و بررسی محصولات آن
کامیون مرسدس بنز واگن هود + مشخصات فنی و امکانات
کامیون کمپرسی چاپار ۳۳۳۶ + مشخصات اولین کامیون یک شرکت خصوصی
وظیفه ریتاردر چیست؟ اشتباه رایج در تشخیص ریتاردر و خفه کن خودروهای سنگین
منبع: دیجی کالا