تولید قدرتمندترین موتور درون‌سوز خودروسازی جنرال موتورز متوقف شد

از دست ندهید

تولید قدرتمندترین موتور درون‌سوز جنرال موتورز متوقف شد تا این شرکت سریع تر به سمت برقی شدن محصولات خود گام بردارد.

بیت ران – با وجود آنکه جنرال موتورز هنوز راه زیادی تا تمام‌الکتریکی شدن محصولاتش دارد، اما با توقف تولید قدرتمندترین موتور درون‌سوز خود، به‌نظر می‌رسد که گام‌های بزرگی را در این زمینه آغاز کرده است.

زمانی که مدل سال ۲۰۱۹ شورلت کوروت C7 ZR1 معرفی شد، با ۷۵۵ اسب بخار قدرت و موتور ۶.۲ لیتری سوپرشارژر V8، دنیای ابرخودروها را کاملا تکان داد. موتوری که LT5 نام داشت.

برخلاف نسل قبلی Chevrolet Corvette ZR1 که از موتور یکسانی با «کادیلاک» (Cadillac) استفاده می‌کرد، این پیشرانه‌ی LT5 جدید منحصرا به‌طور اختصاصی برای کوروت بود. خارج از حوزه‌ی خودروهای خیابانی، جنرال موتورز آن را به عنوان یک موتور مستقل هم ارائه داد اما اکنون دوران LT5 به پایان رسیده است.

این موضوع حتی در وب‌سایت Chevrolet Performance Parts هم به اطلاع کاربران رسیده است و یک پیام هشدار بیان می‌کند که تولید محصول متوقف شده است.

هرچند می‌دانستیم که C7 ZR1 مدت زیادی دوام نخواهد داشت و به عنوان اوج خودروهای عملکردی جنرال موتورز، در حقیقت نمونه‌ی دیگری برای هماهنگ شدن با موتور V8 آن وجود نداشت. از سویی شاید نسخه‌ی نهایی Camaro IROC می‌توانست با LT5 همراه باشد اما با کم شدن فروش کامارو و مشکلات تولید در مدل‌های اصلی، چنین اقدامی هم احتمالا بسیار هزینه‌بر خواهد بود.

شورلت کوروت C7 ZR1 2019 قدرتمندترین موتور درون‌سوز جنرال موتورز

شورلت کوروت C7 ZR1 مدل سال ۲۰۱۹

دیگر موتورهای جنرال موتورز که همچنان تولید خواهند شد

با این وجود، نباید از پایان تولید موتور احتراق داخلی جنرال موتورز ناراحت بود زیرا دیگر مدل‌های تولیدی همچنان گزینه‌های فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شوند. ازجمله موتور LT4 V8 سوپرشارژر که در Camaro ZL1 و Cadillac CT5-V استفاده شده و در بالاترین سطح دارای قدرت ۶۶۸ اسب بخار است و یا موتور فوق‌العاده‌ی  DOHC V8 که به‌زودی در C8 Corvette Z06 خواهیم دید. اگرچه این موتور قطعا ۷۵۵ اسب بخار قدرت نخواهد داشت اما از سوی دیگر دلیلی وجود ندارد که نسل بعدی ZR1 دارای نسخه‌ای با قدرت مشابه یا بالاتر نباشد.

باید توجه داشت که این‌ها خودروهای کوروت با موتور فقط درون‌سوز هستند اما باید خودروهای الکتریکی را هم به این دسته اضافه کرد که با C8 Corvette E-Ray برای سال ۲۰۲۳ آغاز می‌شود. این موتور از یک موتور تنفس طبیعی ۶.۲ لیتری با ۴۹۰ اسب بخار استفاده خواهد کرد و یک موتور الکتریکی در کنار آن کل قدرت خروجی را تا ۶۵۰ اسب بخار افزایش می‌دهد. پس از آن پرچمدار جدید با نام «زورا» (Zora) است که مدت‌هاست شایعاتی وجود دارد که با پیشرانه‌ی هیبریدی و ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت عرضه خواهد شد.

بنابراین اگرچه LT5 با توقف تولید مواجه می‌شود اما گزینه‌های قدرتمندتر و بهتری هم در راه خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

چهار چرخ محرک چیست؟ / دانستنی های کوتاه خودرویی

آیا خرابی سنسور اکسیژن مصرف سوخت خودرو را افرایش می دهد؟

جلوبندی خودرو به چه دلایلی آسیب می بیند؟ + راهکارهای طول عمر سیستم تعلیق

وظیفه ریتاردر چیست؟ اشتباه رایج در تشخیص ریتاردر و خفه کن خودروهای سنگین

منبع: دیجی کالا




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط