آغاز تلاش روسیه برای ساخت نخستین فیلم بلند در فضا

از دست ندهید

نام روسیه همواره با اولین ها در فضا همراه بوده است این بار این کشور قصد دارد افتخار ساخت نخستین فیلم بلند در فضا را از آن خود کند.

بیت ران – کارگردان و بازیگر زن روس که برای ضبط نخستین فیلم داستانی بلند به فضا سفر کرده‌اند، ۱۲ روز آتی را در ایستگاه فضایی بین‌المللی اقامت خواهند کرد.

ظهر سیزدهم مهر ماه ۱۴۰۰ به وقت ایران، خدمه‌‌ای سه‌نفره سوار بر فضاپیمای روسی سایوز به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شدند. از بین این سه سرنشین، دو نفر شامل یولیا پرسیلد، بازیگر زن روس و کلیم شیپنکو، تهیه‌کننده و کارگردان سینمای روسیه، کیهان‌نورد معمولی محسوب می‌شوند. هدف از پرواز این خدمه که به‌تازگی به ایستگاه فضایی متصل شدند، ضبط صحنه‌هایی برای ساخت نخستین فیلم بلند داستانی در فضا است.

ساخت نخستین فیلم بلند در فضا

ماجرای چالش چیست؟

پرسیلد و شیپنکو ۱۰ روز آتی را در ایستگاه فضایی سپری و صحنه‌هایی برای فیلمی به‌نام «چالش» ضبط خواهند کرد. این فیلم حول محور پزشکی روس با بازی پرسیلد است که برای درمان کیهان‌نوردی بیمار باید به ایستگاه فضایی سفر کند. شیپنکو نیز روی فیلم‌برداری و نورپردازی کار خواهد کرد. این دو در‌کنار آنتون شکاپلروف، کیهان‌نورد باتجربه روس که تا بهار سال آینده در ایستگاه خواهد ماند، به فضا سفر کرده‌اند.

شکاپلروف با اقامت طولانی‌مدت در فضا، وظایف پژوهشی برای روسکاسموس انجام خواهد داد و در چند روز آتی نیز به تولید فیلم کمک خواهد کرد. شکاپلروف درکنار اولگ نویتسکی و پیوتر دوبروف، دو کیهان‌نورد دیگر که هم‌اکنون در ایستگاه فضایی اقامت دارند، نقش‌های جزئی در تولید فیلم ایفا خواهند کرد.

خدمه فیلم‌ساز روس ممکن است تازه آغازگر عزیمت بازیگران به فضا درطول چند سال آینده باشند. ویلیام شاتنر، بازیگر کانادایی، قرار است در دومین پرواز سرنشین‌دار موشک بلو ارجین به مرز فضا سفر کند؛ هرچند درواقع وارد مدار زمین نخواهد شد. همچنین، گزارش‌هایی وجود دارد که تام کروز، بازیگر مطرح هالیوود، احتمالا در تاریخی نامعلوم برای ضبط صحنه‌های یک فیلم با فضاپیمای دراگون اسپیس ایکس عازم ایستگاه فضایی خواهد شد.

پرتاب موشک سایوز ساخت نخستین فیلم بلند در فضا

آغاز سفر تیم فیلم سازی

سفر تیم فیلم‌سازی روسیه سیزدهم مهر ماه ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۵ به وقت ایران با پرتاب موشک سایوز از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان آغاز شد.

سه مسافر سفری کوتاه در پیش داشتند و صرفا با دو مرتبه چرخیدن به دور زمین به ایستگاه فضایی بین‌المللی نزدیک شدند.

بااین‌حال، ملاقات با سکونتگاه مداری دقیقا طبق برنامه پیش نرفت. درحالی‌که کپسول سایوز به‌طور خودکار قابلیت اتصال به ایستگاه را دارد، امروز نتوانست ازپسِ انجام این کار برآید؛ درنتیجه شکاپلروف مجبور شد کنترل فضاپیما را در دست گیرد و با موفقیت آن را به ایستگاه متصل کند.

پرسیلد و شیپنکو تولید فیلم را عمدتا در بخش روسی ایستگاه فضایی به پیش خواهند برد. در همین‌ حال در بخش آمریکایی ایستگاه، خدمه‌ای بین‌المللی از فضانوردان از ماه‌ها پیش مشغول زندگی و فعالیت هستند. این خدمه عبارت‌اند از: مارک وانده هی و شین کیمبرو و مگان مک‌آرتور، فضانوردان ناسا و آکیهیکو هوشیده، فضانورد جاکسا (آژانس کاو‌ش‌های هوافضای ژاپن). پرسیلد و شیپنکو پس از اتمام کارشان به‌همراه نویتسکی سوار بر فضاپیمای سایوز دیگری به زمین بازخواهند گشت.

تلاش های فیلم سازی در فضا پیش از این

ایستگاه فضایی بین‌المللی با ملاقات گردشگران فضایی بیگانه نیست و پیش‌تر اقداماتی برای ساخت فیلم در فضا انجام شده بود. در دهه ۱۹۸۰، فضانوردان حاضر در پروازهای اولیه شاتل فضایی، دوربین‌های آی‌مکس را به‌همراه خود حمل کردند تا تصاویری را ضبط کنند که بعدا برای ساخت مستندی به نام «رویا زنده است» به‌کار رفتند.

همچنین وقتی ریچارد گاریوت، سازنده بازی‌های ویدئویی، در سال ۲۰۰۸ به‌عنوان گردشگر فضایی به ایستگاه سفر کرد، صحنه‌های فیلم علمی‌تخیلی کوتاهی به نام «اوج ترس» را فیلم‌برداری کرد. اوج ترس نخستین فیلم داستانی بود که کاملا در فضا ضبط شد؛ اما مدت زمان آن کمتر از هشت دقیقه بود. فیلم چالش قرار است نخستین فیلم بلند داستانی در فضا باشد.

روس ها پیشتازان در فضا 

نخستین ماهواره در فضا، نخستین سگ، نخستین مرد و نخستین زن، و اکنون اگر همه‌چیز به‌خوبی پیش برود، افتخار نخستین فیلم ساخته‌شده در فضا نیز از آن روسیه خواهد شد.

ناسا سال گذشته از برنامه‌اش برای ساخت فیلم در فضا با حضور تام کروز خبر داد. سپس روسکاسموس، سازمان فضایی روسیه نیز اعلام کرد که به‌دنبال ساخت فیلم در مدار نزدیک زمین است.

بیشتر بخوانید:

خودروی آینده ناسا وسیله‌ نقلیه‌ خدمه‌ آرتمیس

اولین بیلبورد تبلیغاتی در فضا در مدار زمین به نمایش گذاشته می‌شود!

پیچیده‌ترین سفر فضایی تاریخ چگونه انجام می شود؟ ۸۰ روز تا پرتاب جیمز وب

خودروی جدید ناوگان پلیس آمریکا

خودرو جدید منصوری معرفی شد؛ تنها رولزرویس دو در جهان

پورشه رقیب جدید ایلان ماسک و جف بزوس می‌شود / جزئیات ورود به رقابت فضایی

منبع: زومیت




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

چانگان X5 پلاس در ایران مونتاژ می‌شود / معرفی کامل خودرو

چانگان X5 پلاس قرار است با موتور ۱۸۸ اسب بخاری توربو در کشورمان مونتاژ شود. این خودرو کراس‌اوور چانگان...

پست‌های مرتبط