خودروهای معروف سینما و تلویزیون؛ از مینی مستر بین تا بتموبیل بتمن

از دست ندهید

در این گزارش ۱۲ مورد از خودروهای معروف سینما و تلویزیون را یادآوری و بررسی کرده ایم؛ از مینی مستر بین تا بتموبیل بتمن در این لیست قرار دارند.

بیت ران – در طول سال‌ها خودروهای معروف زیادی در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی دیده شدند. در بعضی از این فیلم‌ها، اتومبیل‌ها به اندازه بازیگران بزرگ و کوچکی که شوارشان شدند، مشهور هستند. گاهی کافی است یک فیلم یا سریال تلویزیونی خاص را نام ببرید تا فورا ماشین منحصربه‌فرد آن به خاطرتان بیاید. صرف نظر از سن، اکثر ما با نمادین‌ترین خودروهای تاریخ سینما و تلویزیون آشنا هستیم. در این مطلب لیستی از ۱۲ خودروی فراموش نشدنی‌ فیلم و سریال‌های خاطره‌انگیز را نام بردیم.

۱۲. ون موت کات در فیلم احمق و احمق‌تر (Dumb and Dumber)

ون موت کاات

این خودرو مشهورترین وسیله نقلیه تمام دوران نیست، اما هرکسی که فیلم «احمق و احمق‌تر» محصول ۱۹۹۴ را دیده باشد نمی‌تواند ون منفوری که توسط بازیگران جیم کری و جف دنیلز از رودآیلند به کلرادو رانده می‌شد، فراموش کند. این ون که به شکل یک سگ ساخته شده است، خنده‌دار است و می‌تواند حماقت دو شخصیت اصلی را نشان دهد.

در واقع، ون استفاده شده در فیلم یک ون فورد سری ای مدل ۱۹۸۴ بود که با زحمت زیادی سفارشی‌سازی شده بود تا ظاهر سگ پشمالو به آن داده شود. دیدن مسابقه جیم کری و جف دنیلز در امریکا با آن ون فراموش نشدنی است. متأسفانه، ون در نیمه‌ی فیلم رها شد تا دو شخصیت اصلی بتوانند با وسیله‌ی نقلیه‌ای به همان اندازه خنده‌دار رانندگی کنند. یک اسکوتر برقی کم‌جان!

۱۱. مینی در فیلم‌های مستر بین (Mr. Bean)

مینی

وقتی قرار است همه چیز مستر بین بامزه و خنده‌دار باشد، چرا ماشینش نباشد؟ خودروی کوچک و بامزه مستر بین که یک مینی فسفری رنگ با کاپوت مشکی است، یکی از نقاط قوت قسمت‌های مختلف طنز فیلم‌های اوست.

از چگونگی جا شدن خود مستر بین با قد بلندش در این خودروی کوچک گرفته تا سیستم امنیتی آن، مثل برداشتن فرمان و قفل آویزی که برای بستن درش استفاده می‌کرد و جای دادن ده‌ها وسیله‌ی بزرگ درون و روی آن برای رفتن به مسافرت یا گردش، همه چیز این خودرو خنده‌دار است.

تصویر خودروی مینی یکی از چیزهایی است که ما با شنیدن نام مستر بین برایمان تداعی می‌شود. این خودرو آن‌قدر نقش مهمی در کنار مستر بین ایفا می‌کرد که حتی در سری انیمیشنی آن هم شاهد حضور پر رنگ آن هستیم.

۱۰. پونتیاک فایربرد ترنس ام (اتوماتیک) در فیلم اسموکی و بندیت (Smokey and the Bandit)

پونتیاک

دهه‌ی ۷۰ عصر فیلم‌های تعقیب و گریز ماشینی بود و هیچ فیلمی نمونه این ژانر را بهتر از فیلم «اسموکی و بندیت» در سال ۱۹۷۷ نشان نمی‌دهد. پونتیاک فایربرد که در فیلم نشان داده شده است به اندازه ستاره‌های فیلم یعنی برت رینولدز و سالی فیلد برای مخاطبان شناخته شده است.

این مدل اتوماتیک حتی در بسیاری از پوسترهای فیلم به تنهایی نشان داده شده است، بدون برت رینولدز، که نقش اصلی بندیت را بازی می‌کند.

اسموکی و بندیت با یک طرح ساده درباره‌ی تلاش برای انتقال آبجو به خارج از مرز در حالی که توسط یک کلانتر (با بازی جکی گلیسون) تعقیب می‌شوند، داستان کوتاهی دارد و یک تعقیب اتومبیل طولانی است و تقریبا همه آن‌ها پونتیاک فایربرد اتوماتیک افسانه‌ای دارند. این خودرویی بود که مخاطبان آن زمان از دیدنش سیر نمی‌شدند.

۹. کادیلاک میلر خودروی حمل تابوت در فیلم شکارچیان روح (Ghostbusters)

کادیلاک

کادیلاک میلر خودروی حمل تابوت مدل ۱۹۵۹ که در فیلم نمادین سال ۱۹۸۴ «شکارچیان روح» به نمایش درآمد، برای همه چیزهایی که به آن اضافه شده بود مثل چراغ‌های چشمک‌زن، آژیرها و سیستم رادیویی تقویت شده به یاد ماندنی است.

استفاده از یک خودروی حمل تابوت به‌عنوان وسیله‌ی نقلیه‌ی انتخابی شکارچیان روح، ایده بازیگر و نویسنده دن آیکروید بود که در فیلم به‌عنوان رییس مقر شکارچیان روح (ایستگاه آتش نشانی متروکه) بازی می‌کرد.

گویا آیکروید فکر می‌کرد خودروی حمل تابوت با طنز فیلم و موضوع کمک به ارواح و مردگان شکارچیان روح مطابقت دارد. با این حال، تمام تغییرات اعمال شده برای ماشین بود که باعث شد خودروی شکارچیان روح برای تماشاگران فیلم واقعا به یاد ماندنی شود.

۸. ون اسرارآمیز انیمیشن اسکوبی‌دو کجایی! (Scooby-Doo, Where Are You!)

ون اسکوبی دو

مسلما معروف‌ترین وسیله نقلیه‌ای که تا به حال در یک کارتون نمایش داده شده است باید ون اسرارآمیز «اسکوبی‌دو کجایی!» باشد. این ون چند رنگ، با نام «ماشین اسرارآمیز»، زیبایی‌های دهه ۶۰ و ۷۰ را تقریبا بهتر از هر وسیله نقلیه دیگری در آن زمان نشان می‌دهد.

همچنین فرد، دافنه، ولما، شگی و اسکوبی دو را هر هفته از یک راز به رمز دیگری در برنامه تلویزیونی محبوب جابه‌جا می‌کرد. نسخه واقعی ون برای فیلم لایواکشن در سال ۲۰۰۲ ساخته شد.

با این حال، این نسخه کارتونی ون است که برای کودکان نسل‌هایی که با تماشای اسکوبی دو دوست داشتنی بزرگ شده‌اند بیشتر به یاد می‌ماند.

۷. فورد گرن تورینو در فیلم استارسکی و هاچ (Starsky and Hutch)

فورد گرن

اگر پونتیاک فایربرد اتوماتیک در «اسموکی و بندیت» شناخته شده‌ترین خودروی سینمایی دهه ۷۰ باشد، پس فورد گرن تورینو «استارسکی و هاچ» سال ۲۰۰۴ هم می‌تواند یکی از شناخته‌شده‌ترین خودروهای عصر خود باشد.

استارسکی و هاچ دو پلیس سخت‌کوش بودند که فضای داخلی شهر را از هرگونه فساد پاک می‌کردند و با گرن تورینوی قرمز و سفید فوق‌العاده جذابشان مانور می‌دادند. این را هم اضافه کنیم که استارسکی و هاچ نام یک سریال هم هست که در طول چهار سال از ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۹ با ستارگانی چون دیوید سول و پل مایکل گلسر که دقیقا همین خودرو را می‌راندند به یاد آورده می‌شوند.

کسانی که این فیلم یا سریالش را دیده باشند حتی بدون ذکر نام بازیگرانش این خودروی افسانه‌ای را به خاطر می‌آورند.

۶. فولکس قورباغه‌ای فیلم خطای عشق (The Love Bug)

فولکس

فیلم «خطای عشق» محصول ۱۹۶۸ درباره خودروی فولکس قورباغه‌ای مدل ۱۹۶۲ به نام هربی است. به همین دلیل، به یاد نیاوردن ماشین هنگام یادآوری فیلم دشوار است.

با این حال، فولکس قورباغه‌ای که در خطای عشق معرفی شده است به دلیل رنگ‌آمیزی متمایز، شماره ۵۳ رویش و شخصیت عجیب و غریب که به این خودرو داده شده است، بسیار دوست داشتنی است چرا که دارای ذهنیت خاص خود است و بدون راننده حرکت می‌کند.

فولکس قورباغه‌ای این فیلم آن‌قدر محبوب بوده و هست که نام آن مترادف مدل ماشین و مارک فولکس شده است. هربی هنوز برای تبلیغ برندهای فولکس در سراسر جهان استفاده می‌شود و همچنان یک ماشین سینمایی نمادین است.

۵. بتموبیل در سریال بتمن (Batman)

بتموبیل

بتموبیل از این نظر منحصربه‌فرد است که مدل‌های زیادی از این خودرو ساخته شده است و هر یک از آن‌ها به شیوه خود به یاد ماندنی و نمادین هستند.

با این حال، برای این لیست، ما درباره‌ی بتموبیل سریال تلویزیونی دهه ۶۰ صحبت می‌کنیم که بازیگر آن آدام وست در نقش بتمن و برت وارد در نقش رابین، دوست قابل اعتماد او بود.

خودروی نمادین تلویزیونی دهه ۶۰ یک خودروی مفهومی اصلاح شده فورد لینکلن فوتورا مدل ۱۹۵۵ بود که در ابتدا ۲۵۰،۰۰۰ دلار قیمت داشت اما هرگز به تولید انبوه نرسید.

تهیه کنندگان این فیلم توانستند به این ماشین منحصربه‌فرد دست پیدا کنند و بقیه، همانطور که می‌گویند، به تاریخ پیوستند. در حالی که بتموبیل در فیلم بتمن به کارگردانی تیم برتون محصول ۱۹۸۹ بسیار جذاب بود، و نسخه تانک خودرو در سه‌گانه شوالیه تاریکی کارگردان کریستوفر نولان، این بتموبیل اصلی از مجموعه تلویزیونی دهه ۶۰ است که بهتر است به خاطر سپرده شود در حقیقت، بتموبیل اصلی امروزه چنان محبوب است که سایت مخصوص خود را با تاریخچه خودرو، مشخصات و اخبار مدل‌ها و ماکت‌ها دارد.

۴. فراری ۳۰۸ GTS در سریال مگنوم پی آی (Magnum, P.I)

فراری

تعداد کمی از اتومبیل‌ها مانند فراری سریال کلاسیک «مگنوم پی آی» با فیلمشان مرتبط هستند. این ماشین نه تنها خودروی کاراکتر اصلی به نام توماس مگنوم (با بازی تام سلک) بود، بلکه تمثیلی جذاب از هاوایی با درختان نخل، سواحل شنی و آفتاب است.

حتی افرادی که این سریال را تماشا نکرده‌اند به خاطر می‌آورند که تام سلک با فراری قرمز رنگ در این سریال رانندگی می‌کرد. فراری ۳۰۸ GTS مدل ۱۹۷۷حتی هر هفته در تیتراژ سریال دیده می‌شد.

از این خودرو اغلب به‌عنوان نقطه عطف داستان استفاده می‌شد، مانند زمانی که هیگینز (با بازی جان هیلرمن) تهدید می‌کرد که خودرو را از مگنوم می‌دزدد تا او را به خاطر حماقت‌هایی که مرتکب شده بود یا مشکلی که باعثش شده بود مجازات کند. وقتی مردم به دهه ۸۰ فکر می‌کنند، این فراری همان چیزی است که به ذهنشان خطور می‌کند.

۳. K.I.T.T. در سریال نایت رایدر (Knight Rider)

کی آی تی تی

احتمالا تنها ماشین تلویزیونی دهه ۸۰ که بیشتر از فراری «مگنوم پی آی» شناخته شده K.I.T.T. است. پونتیاک اتوماتیک هوشمند از سریال فوق‌العاده محبوب «نایت رایدر».

با نگاهی به گذشته شاید به نظر برسد که نایت رایدر سریال سطحی و بی‌ارزشی باشد اما وقتی از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۶ از شبکه NBC پخش می‌شد، یک موفقیت بزرگ بود و از هر دو نقش اصلی سریال، یعنی بازیگر دیوید هسلهاف و خودروی ترنس ام که این سریال واقعا درباره آن بود، یک ستاره ساخت. KITT، مخفف عبارت (Knight Industries Two Thousand) است.

از ویژگی‌های اصلی این خودرو این بود که می‌توانست به تنهایی رانندگی کند، صحبت کند و بسیار سریع حرکت کند (که البته همه این ویژگی‌ها این روزها در اکثر خودروها یافت می‌شود)، با این وجود تصور بچه‌هایی که دیدن سریال یا داشتن امضای آن برایشان کافی نبود، تصویر K.I.T.T. در جعبه ناهار، کوله پشتی و تی‌شرت در همه جا در دهه ۸۰ نقش بسته بود، ناگفته نماند که ماکت این خودرو هم یک اسباب‌بازی پرفروش بود.

در حالی که دیوید هاسلهاف ممکن است در طول این سال‌ها محبوبیت خود را از دست داده باشد ، K.I.T.T. مثل همیشه هیجان‌انگیز و جذاب باقی می‌ماند.

۲. دلورین دی‌ام‌سی-۱۲ در فیلم بازگشت به آینده (Back to the Future)

دلورین

چه کسی می‌تواند ماشین زمان دلورین فیلم ۱۹۸۵ «بازگشت به آینده» و دو دنباله آن را فراموش کند؟

دلورین DMC-۱۲ که از خازن شارژ بهره می‌برد، به اندازه مارتی مک فلای (با بازی مایکل جی فاکس) و داک براون (با بازی کریستوفر لوید)، به نمادی از فیلم تبدیل شده و برای مردم سراسر جهان آشنا است.

خودروی فیلم در حال حاضر در فستیوال‌های کامیک، علمی-تخیلی و فانتزی ظاهر می‌شود و مردم صف می‌کشند و پول خوبی می‌پردازند تا در ماشین بنشینند و عکس بگیرند.

همچنین گزارش شده است که این خودرو از هر ماشین فیلم‌های دیگری بیشتر خرید و فروش شده. افرادی هستند که دلورین قدیمی را خریداری می‌کنند تا بتوانند آن‌ را تغییر دهند و ماشین زمان بازگشت به آینده خود را دوباره بسازند.

این فیلم بهترین اتفاقی بود که برای دلورین DMC-۱۲ رخ داد، خودرویی که هنگام پخش به دلیل فولاد ضد زنگ بیرونی و درهای از پهلو بازشو به طور گسترده‌ای با استقبال مواجه شد.

شرکت موتور دلورین که این خودرو را ساخت در ۱۹۸۲ تعطیل شد. با این حال، به لطف بازگشت به آینده، علاقه‌مندان به فیلم این خودرو و شرکت را همچنان به یاد می‌آورند.

۱. جنرال لی در سریال دوک‌های هازارد (The Dukes of Hazzard)

ژنرال لی

دوج چارجر مدل ۱۹۶۹ از سریال تلویزیونی «دوک‌های هازارد»، با رنگ متمایز نارنجی‌اش، آن‌قدر بخش بزرگی از سریال است که نامش را آز آن خود کرده است، جنرال لی. هیچ ماشین دیگری در فیلم یا سریال تلویزیونی نمادین‌تر از این وسیله نقلیه نیست.

کل سریال، که از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۵ پخش شد، درباره‌ی پسر عموهای لوک و بو دوک بود که سوار بر جنرال لی با سرعت در اطراف شهرستان هازارد می‌راندند، کارهای خوب انجام می‌دادند و از پلیسی که همیشه در تعقیبشان بود، فرار می‌کردند.

«دوک‌های هازارد» مانند نسخه تلویزیونی «اسموکی و بندیت»، درباره اتومبیل‌ها و تعقیب و گریز اتومبیل بود و جنرال لی در مرکز این سریال قرار داشت.

با درهایی که باز نمی‌شدند و سرعتی به ظاهر نامحدود، جنرال لی هر هفته در حال انجام شیرین کاری‌های نفس‌گیر و پرش‌های باحال بود، حتی گاهی اوقات با دو چرخ رانندگی می‌کرد.

با تمام این ریسک‌ها و بدلکاری‌ها ماشین همیشه جان سالم به در می‌برد و هرگز به نظر نمی‌رسید که حتی یک خش کوچک برداشته باشد. این سریال در پخش‌های مجددش هم همچنان محبوب بود و جنرال لی افسانه‌ای باقی ماند.

بیشتر بخوانید:

بررسی خودروهای فیلم سریع و خشن

فیلم ردلاین Redline و خودروهای آن

فیلم ترانسپورتر Transporter و خودروهای آن

فیلم تبدیل شوندگان Transformers و خودروهای آن

تسلا مدل Y در تست گوزن سربلند شد + فیلم تست خودرو

منبع: دیجیکالا




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

سامانه فروش خودرو سود ده‌ترین بانک ایران!

سامانه فروش خودرو که با هدف حذف دلالان و شفافیت خودروهای فروخته شده تاسیس شد، به محلی برای سرمایه‌گذاری...

پست‌های مرتبط