کیلومتر دستکاری شده خودرو را چگونه تشخیص دهیم؟

از دست ندهید

برای اینکه بدانیم کارکرد واقعی خودرویی که قصد خرید آن را داریم چقدر است، باید با راه تشخیص کیلومتر دستکاری شده خودرو آشنا شویم.

بیت ران – هنگام خرید یک خودرو، اولین چیزی که هر خریداری به آن توجه می‌کند، میزان کارکرد آن است؛ یعنی اصولا اولین سوالی که از فروشنده می‌شود، میزان کیلومتر شمار است چرا که مسافت پیموده شده خودرو بر ارزش آن تأثیر می‌گذارد. مسافت پیموده شده نشان می‌دهد که باید برای خرید خودرو بیشتر هزینه کنیم یا خیر؟

تغییر مسافت پیموده شده خودرو آسان‌تر از همیشه شده است و این امکان را می‌دهد که چنین کلاهبرداری‌هایی رواج پیدا کنند. سود فروشنده به ضرر شما تبدیل می‌شود، زیرا مالک خودرویی هستید گیر که آنطور که فکر می‌کنید خوب نیست و شاید صاحب آخر آن خود شما هستید.

بیایید مطمئن شویم که هرگز در چنین شرایطی قرار نمی‌گیریم. در اینجا چند مورد وجود دارد که کمک می کند تا قربانی دست کاری کیلومتر شمار خودرو نشویم.

راه تشخیص کیلومتر دستکاری شده خودرو
راه تشخیص کیلومتر دستکاری شده خودرو
دستکاری کیلومتر شمار چیست؟

مانند هر قسمت دیگر خودرو، مسافت پیموده شده شما نیز می‌تواند دستکاری شود. کلاهبرداران از زمان اختراع خودروها این موضوع را شروع کرده اند. پیش از اینکه کیلومتر شمار‌ها اتوماتیک شوند، می‌شد به صورت دستی اعداد را کاهش داد یا تنظیم مجدد کرد. کیلومترشمار‌ها در حال حاضر دیجیتالی هستند و دستی‌ها در جاده‌ها کمتر دیده می‌شوند.

اما حتی دیجیتال شدن هم مانع از دستکاری کلاهبرداران در مسافت پیموده شده خودرو، پیش از فروش آن نشده است. کیلومتر شمار‌های دیجیتالی خودرو را نیز می‌توان با تغییر برد خودرو و ویرایش صفحه مسافت پیموده شده، برای خواندن هر عددی که وارد می‌کنید مثل ساعت به “عقب” برد.

برخلاف برخی فیلم‌ها، کیلومتر شمار خودرو شما بدون دستکاری نمی‌تواند به عقب برگردد. کاهش یا تغییر مسیر مسافت پیموده شده خودرو می‌تواند باعث شود خودرو طوری به نظر برسد که انگار کمتر از واقعیت استفاده شده و کلاهبرداران به این ترتیب ارزش مادی خودرو را افزایش می‌دهند. چگونه می‌توان کیلومتر شمار را تنظیم کرد؟

معمولاً فرض بر این بود که با نصب کیلومتر شمار مدرن، روند دستکاری کیلومتر شمار رو به کاهش است. در حالیکه نتایج برعکس بوده است و در حقیقت، دستکاری کیلومتر شمار دیجیتال در مقایسه با دستگاه‌های مکانیکی قدیمی آسان‌تر است.

گاهی اوقات افراد دستگاه را با کیلومتر شمار موجود روی خودروهای دیگر عوض می‌کنند. همچنین برخی کیلومتر شمار خودرو را ویرایش می‌کنند.

در اینجا چند روش برای انجام این کار آمده است:

کیلومتر شمار دیجیتال: با استفاده از دستگاهی که به پورت کامپیوتر خودرو شما وصل می‌شود، افراد می‌توانند مسافت پیموده شده را طوری برنامه ریزی کنند تا آنچه را که می‌خواهند نشان دهند.

پس از تنظیم مجدد سریع، خودرو کیلومترهایی را که در آن برنامه ریزی شده بود نشان می‌دهد. این دستگاه‌ها به طور شگفت انگیزی ارزان و در دسترس هستند. بسیاری از دستگاه‌ها چند صد دلار فروخته می‌شوند. که می توانند سودی چند هزار دلاری داشته باشند.

راه تشخیص کیلومتر دستکاری شده خودرو
راه تشخیص کیلومتر دستکاری شده خودرو

برخی دیگر واحد سرعت سنج خودرو را بر می دارند، این کار به آن‌ها امکان می‌دهد تراشه حافظه جدیدی را جایگزین کنند، که تمام مسافت‌های طی شده در طول عمر خودرو را ذخیره می‌کند. آن‌ها می‌توانند با این روش برای تنظیم مسافت پیموده شده، کیلومتر شمار خودرو را صفر کنند و یا عدد مورد نظر خود را در کیلومتر شمار قرار می دهند.

کیلومترشمار آنالوگ: برای تغییر کیلومترشمار‌های آنالوگ به تجهیزات خاصی نیاز نیست، اما برای کم کردن مسافت طی شده توسط خودرو، دانش مکانیکی لازم است، زیرا در ابتدا باید کیلومترشمار و سپس صفحه جدا شود و اعداد به صورت دستی کاهش پیدا کنند.

روش دیگر این است که چرخ‌های عقب خودرو را روی پایه‌ای ایمن قرار دهید تا خودرو در جا کار کند و چرخ‌ها را در جهت معکوس بچرخانید. زمان بیشتری طول می‌کشد، اما این امر به آرامی اعداد مسافت پیموده شده در کیلومتر شمار را کاهش می‌دهد.

هر دو روش نشانه‌هایی برای لو رفتن دارند، برخی حتی ممکن است کمی واضح‌تر باشند و با کمی دقت می توان به این دستکاری پی برد.

در اینجا مواردی است که باید به آن‌ها توجه کنید که بسیار چرا مهم است

زمان دیدن علائم کم کردن اعداد کیلومترشمار خودرو با کیلومتر شمار‌های آنالوگ، هرگونه دستکاری فیزیکی این اقدام را آشکار می کند. علامت‌های خراش، اثر انگشت زیر صفحه نمایش و پیچ‌های شل نشان می‌دهد که کیلومتر شمار شما دستکاری شده است. خودروسازان برخی از اقدامات حفاظتی را در کیلومترشمار خود ایجاد کردند تا به مردم در مورد دستکاری مسافت پیموده شده هشدار دهند.

برای برخی از کیلومتر شمار‌ها، این عدد پس از دستکاری هرگز و هرگز به درستی تنظیم نمی شود. اگر متوجه شدید که اعداد کمی کج هستند، فاصله بین اعداد درست و صاف نیست یا خواندن آن‌ها دشوار است، ممکن است کیلومتر شمار شما دستکاری شده باشد. همچنین می‌توانید با ماشین رانندگی کنید و ببینید آیا اعداد افزایش پیدا می کند یا خیر؛ راهی مطمئن برای اینکه ببینید کیلومترشمار به هم خورده است یا خیر.

تشخیص کاهش اعداد کیلومتر شمار دیجیتال دشوارتر از آنالوگ است، اما در این مورد هم می توان به چند نشانه توجه کرد. می‌توانید ببینید آیا فضای داخلی خودرو (فرمان، صندلی راننده و الگوی روی ترمزها) با مسافت پیموده شده و سند خودرو مطابقت دارد یا خیر.

اما اگر وقت دارید، بهتر است پیش از خرید، یک نگاه حرفه‌ای به ظاهر و فنی خودرو داشته باشید. در حالی که در وسیله نقلیه هستید، می‌توانید نگاهی سریع به سایش و پارگی داشته باشید که نشان دهنده سن خودرو و تخمین تقریبی مسافت طی کرده آن است.

همچنین می‌توانید از این فرصت برای جستجوی برچسب‌های سرویس که مسافت پیموده شده خودرو را نشان می‌دهد، استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره استپر موتور خودرو

مکانیسم عملکرد سنسور باران در خودرو چیست؟ / دانستنی های خودرو

جلوبندی خودرو به چه دلایلی آسیب می بیند؟ + راهکارهای طول عمر سیستم تعلیق

اویل کولر چیست؟ در صورت خرابی چه آسیبی به موتور خودرو وارد می کند؟

وظیفه ریتاردر چیست؟ اشتباه رایج در تشخیص ریتاردر و خفه کن خودروهای سنگین

منبع: باشگاه خبرنگاران




2 دیدگاه

  1. کل متن فقط ترنسلیت شده و بعد از آن ویرایش نشده.
    برای همین نگارش ضعیف،خیلی سخت قابل فهم است.

    • حق با شما ست دوست گرامی، متن ایرادهای نگارشی داشت که ویرایش شد
      ممنون از همراهی شما

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار دو برابر کارخانه

قیمت دنا پلاس توربو ۶ دنده دستی در بازار به دو برابر کارخانه رسیده‌است. انواع مدل‌های این خودرو با...

پست‌های مرتبط