تولید انبوه تارا اتوماتیک بزودی آغاز خواهد شد. این نسخه نسبت به نسخه مجهز به جعبه دنده دستی، مجهز به تجهیزات بیشتری است.
بیت ران – مدیر طراحی سیستمهای برق، الکترونیک و پلتفرم ایرانخودرو، گفت: در محصول تارا اتوماتیک، از سامانه ورود و استارت بدون کلید استفاده شد. این اقدام در هماهنگی با شبکه برق و الکترونیک و سامانه مدیریت موتور و گیربکس صورت گرفته است. این سامانه موجب میشود تا علاوه بر امکانات رفاهی برای راننده، خودرو از امنیت بالایی نیز برخوردار شود.
بهره وری از سامانه کنترل پایداری
سید احمد مدیرقمی با اشاره به اینکه تارا اتوماتیک مجهز به سامانه کنترل پایداری بهروز است،گفت: نسخه دستی تارا نیز به سامانه کنترل پایداری تجهیز شده است؛ این، نخستین بار است که یک محصول ایرانی به این سیستم مجهز میشود. در محصول جدید تارا اتوماتیک، کالیبراسیون گیربکس به دلیل ارتباط با دیگر سیستمها، نسبت به خودروهای دیگر شرایط بسیار پیچیدهتری داشت. خوشبختانه با وجود زمان کم برای مناسبسازی استفاده در فصول سرد و گرم سال، به طور بسیار مطلوبی در این خودرو توسعه یافته است.
ترمزگیری مستقل هر چرخ در صورت انحراف از مسیر؟
سید احمد مدیرقمی کنترل پایداری را سامانهای در راستای ایمنی راننده و سرنشینان دانست و تصریح کرد: این سامانه سبب میشود تا در صورتی که به هر نحوی خودرو از مسیر خود منحرف شود، با ترمزهایی که به صورت مستقل بر هر چرخ عمل میکنند، یا با در اختیار گرفتن سیستم گاز، از انحراف خودرو، چرخش و واژگونی جلوگیری شود.
جلوگیری از لغزش خودرو
وی افزود: اگر خودرو در موقعیتهای سربالایی و شرایط بارندگی، یخزدگی، شن و ماسه و دیگر سطوح لغزنده قرار گیرد، در چرخها سُرخوردگی ایجاد نمیشود. با کنترلی که بر سیستم گشتاور موتور و تعویض دنده اعمال میشود، امکان حرکت بدون هرزگردی چرخها فراهم میشود.
تجهیز تارا به سیستم HSA
مدیرقمی با بیان اینکه امکان دیگری هم در محصول تارا اتوماتیک و هم در نمونه دستی تعبیه شده، جلوگیری از پس زدن در زمان شروع حرکت در سربالایی است، اظهار کرد: این امکان نیز که به HSA معروف است، به وسیله سامانه کنترل پایداری فراهم میشود.
وی بیان کرد: سامانه ورود و استارت بدون کلید و باز شدن درها به صورت لمسی، تنها بخشی از امکاناتی است که سیستم برق و الکترونیک تارا اتوماتیک فراهم آورده است.
به گفته وی، باز شدن هوشمند درِ صندوق عقب به عنوان امکانات آتی این محصول در نظر گرفته شده است.
سامانه RLS
او در مورد سامانه «RLS» موسوم به اتولایت و حسگر باران گفت: با بهرهگیری از این سامانه، چراغها از حسگر نور و برفپاک کنها از حسگر باران فرمان میگیرند. به این ترتیب، در صورت تنظیم در حالت اتوماتیک، برفپاککن با بارش باران به صورت خودکار شروع به کار میکند. ضمنا در صورت تنظیم چراغها در حالت اتوماتیک، در موقعیتهایی مانند ورود به تونل یا پارکینگ، چراغها به صورت خودکار روشن و خاموش میشوند. حالت خودکار برفپاککن و چراغها توسط راننده فعال یا غیرفعال میشود.
مدیرقمی اضافه کرد: علاوه بر امکانات یاد شده، تارا اتوماتیک، مجهز به سامانه نمایش فشار باد چرخها و آینههای تاشونده برقی نیز هست.
تارا اتوماتیک بزودی وارد بازار خواهد شد
وی ضمن اعلام این که تارا اتوماتیک بهزودی به تولید انبوه میرسد، به توان و ظرفیت تولید اشاره کرد و گفت: پیشبینی میشود، با توجه به رقابتپذیر بودن این محصول، استقبال بالایی از سوی مشتریان و بازار صورت گیرد. بر همین اساس، امکان افزایش ظرفیت تولید با همکاری سازندگان زنجیره تامین وجود خواهد داشت.
منبع: ایکو پرس
بیشتر بخوانید: