صاحب شرکت کولر ایران؛ پدربزرگم اولین سرویس مدارس را در ایران راه انداخت

از دست ندهید

یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت کولر ایران می گوید پدربزرگم اولین سرویس مدارس را در ایران راه انداخت. او همچنین اعتراف می کند علاقه به خودرو را از پدربزرگش به ارث برده است.

بیت ران – شبنم رحمتی: “بحث خودرو در خانواده ما جدید نیست و فکر می کنم کلا این مقوله بیشتر برمی گردد به فرم کاری که پدرهای خانواده دارند، اگر پدرها علاقمند یا دست اندرکار خودرو باشند، خود بخود این مسئله به فرزندان آنها هم تسری پیدا می کند.”

گمان ما هم این است که این گزاره صحیح است. در بیشتر موارد علایق پدر خانواده به فرزندان او ارث می رسد چه برسد به عشق و علاقه به ماشین که بیشتر پسران همینطوری هم عاشقش هستند. به هر روی، امیرحسین باقری صاحب دو خودرو کلاسیک فورد موستانگ کروک و فستبک و یک دستگاه خودرو کرایسلر مدل ۱۹۴۶ و یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت کولر ایران، معتقد است این علاقه را نه تنها از پدر که از پدربزرگش به ارث برده است.

پدر بزرگ او، علی اکبر توسل باقری، از بنیانگذاران سرویس اتوبوسرانی ادارات و مدارس در ایران قبل از راه اندازی شرکت واحد بوده است. به گواه آنچه در پایگاه اینترنتی شرکت آنها منتشر شده “در سال ۱۳۱۹ هجری شمسی، همزمان با شروع توسعه و رشد شهرهای بزرگ ایران از جمله تهران، شرکت کولر ایران (شرکت اتوبوس رانی اتوتوکل سابق) توسط علی اکبر توسل باقری تاسیس شد. در ابتد او یک تنه با یک اتوبوس قدیمی در شهر کرج آغاز به کار کرد.

اما رفته رفته با پشتکار و ابتکارهایش شرکت کوچک خود را به رشد قابل توجهی در سال های گذشته رساند. تا جایی که شرکت اتوتوکل به عنوان یکی از بزرگترین و معروفترین شرکت های حمل و نقل در سراسر ایران با داشتن سوابق درخشان، سرویس منظم، سریع و دقیق شناخته شد.

صنایع حمل و نقل ملی می شود

اواخر دهه ۲۰ هجری شمسی، دولت وقت تصمیماتی را در جهت ملی شدن صنایع حمل و نقل داخل شهری اتخاذ کرد. در ادامه تغییر سیاست های دولت، شرکت اتوتوکل حقوق حمل و نقل داخل شهری خود را به مرور به شرکت اتوبوسرانی واحد واگذار کرد و فعالیت خود را در بخش های حومه و بین شهری تهران ادامه داد. در سال ۱۳۴۵ اتوتوکل با در اختیار داشتن ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نزدیک به ۱۰۰,۰۰۰ نفر از جمله کارگران، کارمندان و محصلین را در روز جابجا می‌ کرد.”

امیر حسین نوه اول و پسری این پدربزرگ است که همراه پدرش با گسترش دامنه فعالیت شرکت اتوتوکل توانستند اولین کارخانه تولید و مونتاژ کولر خودرو را در ایران راه اندازی کنند. او زاده و بزرگ شده محله یوسف آباد تهران است و در دانشگاه آزاد در پایتخت، بازرگانی خوانده است.

امیرحسین  ۵۳ ساله است و از وقتی پدرش کرایسلر را خرید علاقه او هم به ماشین های کلاسیک بیشتر شد. به گفته خودش از آنجا که خودرو جزو اولین تجهیزاتی بوده که وارد خانواده آنها شده است، نباید از تعدد یا تنوع ماشین های آنها تعجب کرد. او می گوید زمانی که برای خیلی از خانواده ها داشتن یا سوار شدن ماشین اولویت نبوده است، به دلیل پیشینه شغلی پدربزرگش داشتن ماشین های زیاد در خانواده آنها طبیعی جلوه می کرده است.

شروع جمع آوری کلاسیک ها

آنها کرایسلرشان را در سال های ابتدایی دهه ۶۰ خریدند و بعدها بازسازیش کردند. از آن زمان تا اوایل دهه هشتاد شمسی ماشین کلاسیک دیگری نداشتند تا زمانی که امیر حسین با خرید اولین خودرو موستانگ که متعلق به سال ۱۹۶۵ است به قیمت ۲۶ میلیون تومان و چند سال بعد با خرید دومین خودرو که مدل آن یکسال بالاتر است و به قیمت ۳۵ میلیون تومان خریداری شد، مجددا و بطور جدی کار بازسازی خودرو های کلاسیک را شروع کرد.

او می گوید ماشین ها را تقریبا بازسازی شده خریده اما: ” نه بازسازی اصولی و اینکه فکر کنید قطعات فابریک ماشین سر جای خود بسته شده باشند.”  امیرحسین باقری می گوید: ” این روزها خیلی ها فکر می کنند بازسازی یعنی اینکه یکسری قطعه تعمیر شده و یا نو را روی ماشین بگذارند یا رنگش کنند و به اصطلاح دستی به سر و گوشش بکشند، اما در ایران تعداد کسانی که بازسازی واقعی انجام دهند و از علم روز این کار استفاده نمایند، به اندازه تعداد انگشتان دو دست هم نمی رسد.”

او بخشی از کارهای بازسازی ماشینش را در کارگاه مهندسی شرکت خودش انجام داده است: ” به دلیل امکاناتی که خودمان در کارگاه داریم ترجیح دادم بخشی از کارها را خودمان انجام بدهیم. یکسری از قطعات را هم از طریق دوستانم از آمریکا آوردیم و کار رنگ را هم برادران بلوری انجام دادند.” او از نتیجه کار راضی است و می گوید: ” سعی کردیم شبیه نمونه اصلی شود.”

فراغتی که به ماشین بازی می گذرد

امیرحسین باقری می گوید که راننده خوبی است و خدا را شکر که تا حالا تصادف شدیدی نداشته. او برای تردد در شهر یک نیسان ماکسیما دارد و پنهان نمی کند که این ماشین بیشتر برای سفرهای خارج از شهر به درد می خورد و اگر قرار باشد برای تردد در پایتخت ماشینی خرید بهترین ماشین پیشنهادی او پژو ۲۰۶ است که از همه ماشین های تولید داخل به استانداردهای جهانی نزدیک تر است.

همسر او علاقه ای به ماشین بازی ندارد اما: ” این موضوع را به شکل یک سرگرمی برای من پذیرفته است و تا جایی که به خانواده آسیبی نرساند اعتراضی نمی کند.” ماشین همسر او سوزوکی است.

نوه آقای علی اکبر توسل باقری، همه اوقات فراغتش را صرف ماشین می کند: ” اگر زود از شرکت برگردم کار بازسازی برخی از قطعات حساس خودرو را در خانه خودم انجام می دهم و این تنها سرگرمی من است. ” می گوید شاید باور نکنید خودروهای مدل و ماکت ماشین هایی که در کودکی هدیه گرفته ام را هنوز در کلکسیون شخصی خود دارم.

البته او نشریات و مجله های مربوط به خودرو را هم مطالعه می کند و خواننده دائمی روزنامه همشهری نیز هست. امیر حسین باقری اهل ورزش هم هست و بطور مستمر تمرینات هفتگی با وزنه را در برنامه خود دارد. دوست دارد در این گفتگو به نکته مهمی اشاره کند:” پدربزرگم هیچ وقت اهل دلالی و کارچاق کنی نبود. با اینکه در زمانه ای زندگی می کرد که اگر می خواست، می توانست از این طرق پول هنگفتی کسب کند. اما همیشه به فکر اشتغال زایی بود و دوست داشت چرخ های صنعت این کشور را کمی هل بدهد. از این لحاظ من خودم را خیلی مدیون طرز فکر او می دانم و به نوبه خودم سعی کردم راه او را ادامه بدهم.”

بیشتر بخوانید:

علت ضعف خودروسازان ایرانی در طراحی خودرو چیست؟ / چرا تندر۹۰ زشت است؟

بهرام عظیمی خالق انیمیشن های سیا ساکتی از علایق خود به خودرو می گوید

طراحی خودرو کی ۱۳۲ – چرا در طراحی تارا چرا خطوط تیز وجود دارد؟

مصاحبه پیمان کارگر درباره اهداف رنو در ایران




1 دیدگاه

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط