رایزنی‌های ایران در روسیه برای خرید تسلیحات / بالگرد و جنگنده های جدید در راه ایران؟

از دست ندهید

قرارداد خرید تجهیزاتی نظیر هواپیما‌های جنگنده، جت آموزشی و بالگرد‌های رزمی از روسیه منعقد شده و قرار است در این سفر مقامات ایران به روسیه درباره اجرایی شدن آن مذاکره شود.

بیت ران – روز گذشته سردار سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در نشستی با مسئولان نهادهای ایرانی در مسکو به موضوع خریدهای نظامی از روسیه پرداخت و گفت که قرارداد خرید تجهیزاتی نظیر هواپیما‌های جنگنده، جت آموزشی و بالگرد‌های رزمی منعقد شده است. قرار است در این سفر درباره اجرایی شدن آن مذاکره شود.

روابط ایران با روسیه پس از انقلاب

روابط ایران با روس‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی بویژه در حوزه نظامی وارد مرحله جدیدی شد. بعد از دفاع مقدس و در سال‌های انتهایی دهه ۶۰ و ابتدای دهه ۷۰ ایران یک قرار داد نظامی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار با روسیه منعقد کرد. در نتیجه آن تسلیحاتی نظیر جنگنده‌های میگ ۲۹، سوخو ۲۴ تانک‌های تی ۷۲ وزیردریایی‌های کلاس کیلو خریداری شد.

این همکاری در حوزه نظامی بعدها نیز ادامه یافت. سرانجام به خرید تعدادی تجهیزات نظامی -از تسلیحات انفرادی گرفته تا برخی سامانه های پدافندی و راداری و حتی کامیون های نظامی کاماز- توسط ایران انجامید.

ماجرای اس ۳۰۰

در این میان، پر بحث ترین قرارداد نظامی ایران و روسیه در سال های گذشته، پرونده خرید سامانه پدافندی اس ۳۰۰ بود. علی رغم پرداخت پول خرید، با امتناع روسیه مواجه و نهایتا با شکایت ایران، چند سال بعد در سال ۱۳۹۶ تحویل شد.

تقویت نیروی هوایی با جنگنده های روسی؟

خرید جنگنده های جدید از روسیه نیز از چند سال قبل به یکی از پر بحث‌ترین گمانه‌زنی‌های فضای رسانه‌ای کشور در حوزه نظامی تبدیل شد.

ناوگان هوایی ارتش ایران در سال های پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تماما از تجهیزات غربی بخصوص آمریکایی بهره می‌برد. با پیروزی انقلاب و قطع روابط ایران و آمریکا، کم کم کشورمان برای رفع نیازهای خود در حوزه هوایی به سمت خرید از شرق نیز متمایل شد. در این میان، خرید جنگنده های جدید به خصوص جنگنده سوخو۳۰ یکی از محتمل‌ترین خریدهای سال های اخیر بود.

بازدید ستاری از نمایشگاه ماکس و احتمال خرید سوخو

خبر احتمال خرید این جنگنده توسط ایران را اولین بار ستاری معاون علمی رئیس جمهور در بازدید از نمایشگاه ماکس در سال ۹۴ اعلام کرد. یک سال بعد، سردار دهقان وزیر دفاع وقت نیز گفت که در جریان سفر به مسکو، درباره خرید سوخو ۳۰ و تانک تی ۹۰ مذاکره خواهد شد. در همین سال ولایتی مشاور بین الملل رهبر انقلاب در گزارش سفر خود به مسکو گفته بود روسیه حاضر به فروش سوخو ۳۰ است.

سوخو ۳۰ یا سوخو ۳۵؟

اگرچه مقامات رسمی در صحبت‌های خود به موضوع خرید جنگنده سوخو۳۰ اشاره می‌کردند. ولی در فضای رسانه‌ای و غیررسمی سخن از برخی نمونه‌های دیگر نظیر سوخو۳۵ نیز به میان می‌آید. فعلا همه آنها در حد گمانه‌زنی هستند.

آنطور که سردار باقری گفته، خریدهای ایران منحصر به جنگنده نبوده و خرید انواع بالگردها و هواپیماهای جت آموزشی نیز در دستور کار قرار دارد. اگرچه تاکنون مشحصا به نوع خریدها اشاره نشده است. ولی ایران پیش از این نیز تعدادی بالگرد میل ۱۷ را از روسیه خریداری کرده بود. حالا در فضای مجازی برخی کاربران به احتمال خرید بالگرد میل ۲۸ و یا جت آموزشی یاک نیز اشاره کرده اند.

تحریم‌های تسلیحاتی ایران روز یکشینه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ (۱۸ اکتبر ۲۰۲۰) بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و به عنوان یکی از بندهای معاهده برجام لغو شد. حالا احتمال دسترسی کشورمان به تجهیزات جدید بیشتر شده است.

تغییر موازنه قدرت به نفع ایران

کارشناسان حوزه نظامی معتقدند خرید تجهیزات رزم هوایی آنهم در فضایی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در حال تجهیز ناوگان هوایی هستند، می‌تواند تا حدودی موازنه قدرت هوایی را به نفع ایران تغییر دهد.

منبع: تسنیم

بیشتر بخوانید:

سوخو ۳۵ به ناوگان نیروی هوایی افزوده خواهد شد؟
سریع ترین هواپیمای جهان را آمریکا می سازد + جزئیات فنی و تصویر



2 دیدگاه

  1. روسیه در حال جنگ ،تحریم شده،که خود در تامین جنگ افزار های عادی خود به مشکل برخورده،چگونه خواهد توانست جنگنده های پیشرفته ای که به احتمال زیاد قسمتهایی از انها( بویژه الکترونیک پروازی) غربی است،صادر نماید؟

  2. روسیه الان اسما با اوکراین و رسما با ناتو وارد جنگ شده و طبعا گلوله هم نمی‌فروشه چه برسه به سلاحهای کاربردی مثل سوخو ۳۵. از طرفی آزموده را آزمودن خطاست. در بیشتر معاملات ما و روسیه، روس‌ها یا دبه دراووردن ( مثل اس ۳۰۰ ) یا خیلی اذیت کردن ( مثل قضیه‌ی اورهال میگهای ۲۹ ). از اینا گذشته ما و روسیه همسایه هستیم و قطعا سلاح راهبردی به ما نخواهد فروخت. این عرف دنیاست و منطقی هم هست. کدوم کشوری حاضره همسایشو قوی کنه؟ بی‌خودی جو ندید !

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

الزامات سفر نوروزی + جدول بازدید و سرویس دوره‌ای خودروهای داخلی

الزامات سفر پیش‌نیاز هر سفر ایمنی است و هر راننده باید پیش از شروع سفر آن را فراهم کند....

پست‌های مرتبط