در رزمایش فاتحان خیبر از چه خودرو و تجهیزاتی استفاده شد؟

از دست ندهید

رزمایش فاتحان خیبر نیروی زمینی‌ ارتش ایران یکی از بزرگترین عملیات ترابری و حمل و نقل  در تاریخ  معاصر ایران است اما در این مانور بزرگ که در شمال غرب ایران انجام شده از چه تجهیزاتی استفاده شده است؟

بیت ران – مهدی درفشی: رزمایش فاتحان خیبر صبح روز جمعه ۹ مهرماه آغاز شد. در این رزمایش که در حضور امیر سرتیپ کیومرث حیدری برگزار شد، تیپ‌ های ۲۱۶ زرهی، ۳۱۶ زرهی، تیپ ۲۵، گروه ۱۱ توپخانه، گروه پهپاد، جنگال، گروه ۴۳۳ مهندسی رزمی و هلی کوپترهای هوانیروز حضور یافتند.

رزمایش چگونه شروع شد؟

در رزمایش فاتحان خیبر، ابتدا یگان پهپادی نیروی زمینی ارتش به شناسایی کل منطقه پرداخت. پس از دریافت تصاویر ثبت شده توسط پهپادها، قرارگاه فرماندهی دستور اجرای عملیات را داد. نیروهای تیپ ۲۵ واکنش سریع، با هلی برد به عملیات پرداختند. یگان‌های‌توپخانه نیز علیه مواضع و اهداف از پیش تعیین شده شلیک کرد. یگان های زرهی نیز عملیات قدرت ضربت زرهی را اجرا کردند. در تمامی مراحل این رزمایش، هلی کوپترهای کبرای هوانیروز یگان های عمل کننده را پشتیانی کردند.

در رزمایش فاتحان خیبر از چه تجهیزاتی استفاده شد؟

در رزمایش فاتحان خیبر، طیف گسترده ای از تسلیحات و تجهیزات نظامی استفاده شد. برخی از این تجهیزات، در ادامه معرفی می شوند.

استفاده از ناوگان ترابری به روز و اورهال شده

ارتش برای انتقال ادوات نظامی از ناوگان ترابری به روز و اورهال شده استفاده کرد. برای سامان دهی و به روز رسانی، در این ناوگان از کامیون های کیان استفاده شد. کامیون های قدیمی نیز اورهال شده و به سیکل خدمت بازگشتند.

نفربرهای BMP2 در رزمایش فاتحان خیبر

در این رزمایش، برای جا به جایی نیروهای واکنش سریع ارتش از نفربرهای BMP2 استفاده شد. این نفربر‌ها توسط جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با همکاری صنایع تانک‌ سازی شهید زرهرن ارتقا پیداکرده‌اند.

تانک های چیفتن یا کلاس مبارز

تانک های کلاس مبارز، در واقع نمونه به روز رسانی شده تانک های چیفتن هستند. به روز رسانی این تانک ها توسط سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی با همکاری صنایع تانک‌سازی شهید زرهرن صورت گرفته است. از جمله بهبودهای تانک کلاس مبارز نسبت به چیفتن، در بخش تسلیحات و پیشرانه است. تانک کلاس مبارز ۵۶ تن وزن دارد. در این تانک از موتور V-84 با حداکثر قدرت ۸۴۰ اسب بخار استفاده شده است. حداکثر سرعت تانک کلاس مبارز ۵۰ کیلومتر و حداکثر برد آن ۵۰۰ کیلومتر است. سلاح اصلی یک عراده توپ ۱۲۰ میلی متری است و سلاح محافظ، تیربار ۷.۶۲ میلی متری هم محور است.

بالگردهای رزمی هوانیروز

برای پشتیبانی یگان های حاضر در رزمایش فاتحان خیبر، بالگردهای کبری هوانیروز حضور داشتند. مضاف بر پشتیبانی از نیروها، عملیات تخریب اهداف نیز توسط این هلی کوپترها انجام شد.

 

بیشتر بخوانید:

دنا ناوشکن ایرانی نیروی دریایی ارتش، چگونه ساخته شد؟

کامیون های ارتش و بیمارستان مبارزه با کرونا در ایران

 




پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین چقدر است؟

قیمت پایه سئات آتکا خودروسازان راین مشخص شد. براساس اطلاعات رسمی سازمان امور مالیاتی کشور، سئات آتکا را می‌توان...

پست‌های مرتبط