19.8 C
Tehran
سه شنبه ۴ آبان ۱۴۰۰

ایران خودرو به سایپا موتور می‌دهد

از دست ندهید

خودروهای با عمر بالا در بازار جهانی/ شرقی ها بیشتر عمر می کنند

خودروهای با عمر بالا و بیش از 15 سال، در بازار جهانی چه مدل و از کدام برندها هستند؟ بیت...
بیت ران بررسی کرد:

نماینده رسمی کیتون در ایران ایساتیس موتور کارا مدرن است، نه کارمانیا

نماینده رسمی کیتون در ایران ظاهراً بالاخره مشخص شده است. ایساتیس موتور کارا مدرن و کارمانیا هر کدام بصورت...

پیش فروش جدید سایپا بدون محدودیت و قرعه کشی! / جزئیات قیمت‌ها و زمان تحویل

پیش فروش جدید سایپا بدون محدودیت و قرعه کشی از روز دوشنبه هفته جاری آغاز خواهد شد. در این...

وزارت صنعت، معدن  و تجارت از ایران خودرو خواسته است تا موتور در اختیار سایپا قرار دهد اینگونه مشکل موتور شاهین حل می‌شود .

بیت ران – امین آزاد: یک منبع آگاه به بیت ران گفت در پی فشار وزارت صنعت معدن و تجارت، ایران خودرو حاضر به دادن موتور به سایپا شده است. اینگونه شاید مشکل موتور شاهین حل شود.

شرکت سایپا هم اکنون با بحران نداشتن موتور مناسب روبرو است و موتور شاهین همچنان نسخه توربو شده موتور تیبا است این موتور دارای تکنولوژی قدیمی هشت سوپاپ است.

ایران خودرو اما دارای موتور مدرن تر EF7 است . این شرکت برنامه توسعه موتورهای جدید با تکنولوژی پاشش مستقیم سوخت را هم در برنامه دارد.

البته گزینه دیگر برای سایپا تامین موتور از شرکت تیوان زیر مجموعه بهمن است .

برخی مدیران در وزارت صنعت ، معدن و تجارت بر این عقیده هستند که مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو می تواند علاوه بر ایران خودرو به سایپا هم خدمات دهد این در حالی است که سایپا فاقد مرکز طراحی موتور بطور مجزا است و عملکرد مگاموتور هم در زمینه تحقیقات و طراحی چندان مطلوب نیست.

موتورهای جدید

گفتنی است ایران خودرو به دنبال توسعه موتور سه سیلندر است پیشرانه IK3 به صورت سه سیلندر و با دو حجم ۱.۵ لیتر و ۱.۲ لیتر برای محصولات ایران خودرو طراحی شده است. این محصولات بین ۱۰۰ تا ۱۶۰ ساب بخار قدرت دارند.

بنا بر اعلام شرکت ایران خودرو: « با توجه به معضل فزاینده آلودگی هوا در سال‌های اخیر، توسعه یک قوای محرکه کم مصرف پرتوان در برنامه راه ایران ‌خودرو قرار گرفت.

کوچک‌ سازی قواهای محرکه و استفاده از فناوری بالاتر، در رسیدن به اهداف برنامه ریزی شده کمک کننده هستند.»بر اساس گزارش  بیت ران موتورهای در دست طراحی شامل مدل موتور KP5، موتور KG5، موتور KP2 و موتور KG2 است.

موتورهای KP5 و KG5 نسخه‌های ۱.۵ لیتری سه سیلندر خانواده IK3 هستند و با سامانه تنفس طبیعی فعالیت می‌کنند.

KG5  نسخه پایه گازسوز این پیشرانه است و نسخه KP5 هم نمونه بنزینی این پیشرانه ۱.۵ لیتری و سه سیلندر است.

پیشرانه‌های KP2 و KG2 نیز نسخه های ۱.۲ لیتری توربو و سه سیلندر سری IK3 هستند که توسط ایپکو، مرکز تحقیقات و مهندسی موتورهای ایران خودرو، طراحی شده‌اند.

این پیشرانه‌ها نیز مجهز به توربو شارژ و سیستم تزریق سوخت مستقیم هستند.

بیشتر بخوانید:

موتور سه سیلندر یک لیتری ایران خودرو چیست؟ / همراه مشخصات کامل فنی

مشکلات موتور EF7 / مقایسه موتور EF7 با TU5

خانواده موتور EF7 در دست توسعه

تست و بررسی میتسوبیشی میراژ در ایران و بررسی موتور آن 

19 دیدگاه

  1. موتور تیوان بهتره
    انشاالله اونو بزارن رو شاهین
    البته رانت و فساد دولت فکر نکم اجازه این کارو بده!

  2. بابا همه دنیا دارن میرن سراغ تکنولوژی هیبرید و برقی چرا دست از سر این ابو قراضه ها برنمیدارید؟ چقدر دیگه باید دود بخوریم و سرطان بگیریم؟

  3. این دولت بفکرش فروش بنزینی هست نه سلامتی مردم، مردم بر ای این حکومت باید وسیله ماندگاری و پرداخت هزینه های باشد

  4. شرکت هایی با تکنولوژی بیش از 100 سال قبل دنیا ماشین تولید میکنن اما پول از مشتری جلو میگیرن برای محصولاتی که هیچ کشوری دوزار نمیخره. تا این مشکلات خود بزرگ بینی و تک تولید کننده ها باشن روز به روز پسرفت میکنیم. 50 سال پیش ایران کادیلاک و شورلت سفارشی میزد، امروزه پراید میزنه.. منت میذارن مشکل موتور سایپا رو حل کردن….

  5. با سلام با مدیریت سایپا یه حرف داشتم آقایون مهندس یا واقعا متخصص استخدام کنید و موتور ونیرو محرکه جدید ارائه بدید یا واقعا میگم ببندید به حق که مردم از خودروهای شما همش با موتور پراید خسته شدند واقعاااا که تو این چند سال بد کار کردید زیبنده یه شرکت نیست که ماشین تولید کنه اما نتونه موتورش رو تغیر بده الان شاهین با این طراحی اما بازم با موتوره پراید!!!! شما هر یکی دو سال باید یه موتور جدید و فناوری روز تولید کنید نه اینکه بعد ۲۰ سال یا بیشتر با این همه حقوق بگیر مهندس هیچ کاری از دستتون در نیاد واقعا متاسفم

    • درود هم میهن
      نمیشه متخصص بدون پارتی استخدام کرد چون آدم حسابی میره کانادا
      موتور پراید نیست بلکه موتور ام 15 تیبا هست
      وضعیت همینه هر دوست نداره جمع کنه بره
      خودم عرضه ندارم که برم
      سایپا برای گروه تامین خوبه عالی نیست
      زیاد نمیگیرن

  6. تنها مزیت سایپا به ایرانخودرو موتور های سایپا بوده که اون هم از دست رفت دیگه به اون بدنه ضعیف و موتور اشغالی که ایرانخودرو بده دیگه هیچ امیده دیگه ای نیست

  7. گیربکس هم میخواد یه فکری‌ هم به داشبورد هاش بکنه خیلی سفت پلاستیکی اند چرخ های تولیدات سایپا نسبت به کل هیکل خودرو کوچیکه کلا سایپا درست بشو نیست

  8. ایرانخودرو اگه بیل زن بود باغچه خودشو بیل میزد نه پروژه نیمه کاره آلمانو به اسم ای اف 7 دست بگیره بعد با مشکل شاتون.زدن رو به رو بشه نه اینکه موتور پژوهاش به غیر از تی یو 5 واشر بزنه بعد به 8.سوپاپ بودن m15 گیر بده موتور m15 که در حال حاضر به همراه توربو بر روی شاهین به کار میرود درسته که این موتور 8 سوپاپ هست اما صفر تا صد واصقعی این ماشین بدون تعصب 13.37 ثانیه شد و موتور tu5p که بر روی تارا بسته شده 14.48 شده این پروژه چیزی جز اینکه از این به بعد تو سر بالایی ها کاپوت شاهین و محصولات سایپا هم بالا میره نداره. سایپا اگه هنر داره به جا اینکه با ایرانخودرو هم کاری کنه سر.سیلندر 16 سوپاپ بسازه چطور مصرف کننده ها ساینا با برش بر روی پیستون ها از سر سیلندر 16 سوپاپ ریو میتونن استفاده کنن اما کارخونه نمیتونه جالبه واقعا.

  9. سلام
    دوستانی که میگن چرا سمت خودروهای برقی یا هیبریدی نمیرن سوال من از شما اینه که باتری های این خودروها بعداز خراب شدن چیکار باید بکنیم ؟ ایا میشه باتری خودروهای برقی و هیبریدی بصورت 100درصد بازیافت کرد ؟ اول درمورد باتری ها فکر بکنید !!!!!

  10. به نظر من روی موتور برقی یا دیزل کار کنه خیلی بهتره، دیگه دوره موتور با مصرف بنزین تموم شده، حالا شاید نتونه رو موتور برقی رضایتمندی مصرف کننده رو برطرف کنه رو موتور دیزل کار کنه،بعدش حتما به فکر موتور برقی باشه که کلا از سوخت فسیلی فاصله بگیره

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید

آخرین اخبار

باارزش‌ترین نشان صنعت خودرو در سال ۲۰۲۱

تویوتا برای سومین سال پیاپی باارزش‌ترین برند خودروسازی جهان شد. ارزش برند این شرکت در رده‌بندی سال ۲۰۲۱ موسسه...

تولید دوباره خودرو تندر ۹۰ با موتور ایرانی در...

ایران خودرو قصد دارد تولید تندر ۹۰ را با موتور EF7 آغاز کند. بیت ران - امین آزاد:  ایران خودرو در حال آزمایش خودرو تندر...
گفتگو اختصاصی بیت ران با سرطراح ب ام و

می خواهیم سلیقه طراحی خودرو را تغییر دهیم

در سال‌های اخیر طراحی های شرکت ب ام و عجیب شده است و بسیاری از هواداران این شرکت می‌گویند که طراحی‌های جدید را دوست...

همایش BMW کلاسیک برای نخستین بار در پیست آزادی...

همایش BMW کلاسیک برای نخستین بار در پیست آزادی برگزار شد. این همایش روز جمعه و در میان انبوه جمعیت مشتاقان و مالکان انواع...

تولید انبوه خودرو تارا اتوماتیک آغاز شد

تولید انبوه تارا اتوماتیک آغاز شد این خودرو از گیربکس اتوماتیک مشابهی با دنا اتوماتیک بهره می‌برد اما موتور آن با دنا متفاوت است. بیت...

پست‌های مرتبط